Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 04:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: ISF Kalibrering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 10 August 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:

Med fare for at blive sablet ned, så kan jeg rent logisk ikke se hvorfor de forkellige tv-producenter skulle sende et tv ud der præsterer dårligere end det teknisk kan.. Hva er ideen i det??

Enhver virksomheds primære mål er at skabe indtjening og overskud til dets ejere. Hvis tv-producenterne er af den opfattelse at deres indtjening er størst ved at sende tv på gaden, som ikke performer bedst, men som dog sælger bedst på grund af pumpede indstillinger, så er det det de gør.

Det er ingen naturlov, at tv-producenterne varetager forbrugernes interesser i form af gode tv, blot tv'et kommer fra en kendt producent. 

butkus skrev:
Nu har jeg som sagt selv B&O, og jeg kan læse ud fra dine indlæg at i ikke kalibrerer dem.Hvorfor??

Taget direkte fra Ottos hjemmeside "B&O har bevidst valgt en farvegengivelse som er en ”rosenrød” beskrivelse af virkeligheden, og ikke yder kildematerialet retfærdighed. Derfor er TV’ene heller ikke designet til at blive kalibreret, og vi tilbyder derfor ikke kalibrering af B&O tv. Bemærk at B&O har tv på programmet med automatisk kalibrering – da billedet selv med denne auto-kalibrering stadig ikke gengives korrekt, anser AV Precision ikke dette for at være et alternativ til en ”rigtig” kalibrering".

butkus skrev:
Uden at have forstand på det, og uden at ha set resultatet efter en kalibrering, så virker det på mig som om at man kunne bruge pengene bedre et andet sted..

Det kan som sagt godt være at det bare er mig der går i en lukket verden, og at det er meget udbredt at få kalibreret sit tv meeeeeen jeg tvivler sgu lidt..

Er der nogle steder hvor man kan se et forskellen?? jeg tænker på hvor man har sat 2 ens fjensyn ved siden af hinanden, og hvor det ene er kalibreret og det andet er ikke.. Det kunne være interessant

Otto har løbende nogle interessante arrangementer, som sandsynligvis har din interesse. Eksempelvis dette arrangement på tirsdag.

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

butkus skrev:
2500-2800 kr???????? Hvor lang tid er du om at lave en kalibrering??

Selve kalibreringen tager typisk et par timer, men så er der jo transport oveni. Jeg vil sige det sådan at jeg ikke har mødt en IT-konsulent der vil arbejde for dén dagsløn jeg skraber ind. Derfor er prisen såmænd ganske fair. Det kan du også se på at de fleste andre calibrators her i landet følger dén pris jeg sætter, og prisen er på niveau med priserne i andre lande.

Nu ved jeg ikke hvilken verden du lever i??, men en IT-Konsulent har vist ikke en gennemsnit månedsløn på ca 100.000 kr +

Et lille og simpelt regnestykke med ca 22 arbejdsdage pr. måned:

1x kalibrering om dagen = 2800 kr - 560(moms) 2240x22= 49.280 Kr pr. måned

2x kalibrering om dagen = 5600 kr - 1120(moms) 4480x22 = 98.560 kr pr.måned  

Dvs at hvis du har kunder nok til en hel arbejsdag på 8 timer, kan du tjene ca 150.000 kr + pr måned, alt efter hvor langt du skal kører..Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
butkus skrev:

Med fare for at blive sablet ned, så kan jeg rent logisk ikke se hvorfor de forkellige tv-producenter skulle sende et tv ud der præsterer dårligere end det teknisk kan.. Hva er ideen i det??

Enhver virksomheds primære mål er at skabe indtjening og overskud til dets ejere. Hvis tv-producenterne er af den opfattelse at deres indtjening er størst ved at sende tv på gaden, som ikke performer bedst, men som dog sælger bedst på grund af pumpede indstillinger, så er det det de gør.

Det er ingen naturlov, at tv-producenterne varetager forbrugernes interesser i form af gode tv, blot tv'et kommer fra en kendt producent. 

butkus skrev:
Nu har jeg som sagt selv B&O, og jeg kan læse ud fra dine indlæg at i ikke kalibrerer dem.Hvorfor??

Taget direkte fra Ottos hjemmeside "B&O har bevidst valgt en farvegengivelse som er en ”rosenrød” beskrivelse af virkeligheden, og ikke yder kildematerialet retfærdighed. Derfor er TV’ene heller ikke designet til at blive kalibreret, og vi tilbyder derfor ikke kalibrering af B&O tv. Bemærk at B&O har tv på programmet med automatisk kalibrering – da billedet selv med denne auto-kalibrering stadig ikke gengives korrekt, anser AV Precision ikke dette for at være et alternativ til en ”rigtig” kalibrering".

butkus skrev:
Uden at have forstand på det, og uden at ha set resultatet efter en kalibrering, så virker det på mig som om at man kunne bruge pengene bedre et andet sted..

Det kan som sagt godt være at det bare er mig der går i en lukket verden, og at det er meget udbredt at få kalibreret sit tv meeeeeen jeg tvivler sgu lidt..

Er der nogle steder hvor man kan se et forskellen?? jeg tænker på hvor man har sat 2 ens fjensyn ved siden af hinanden, og hvor det ene er kalibreret og det andet er ikke.. Det kunne være interessant

Otto har løbende nogle interessante arrangementer, som sandsynligvis har din interesse. Eksempelvis dette arrangement på tirsdag.

Tak for svaret.. Har lige tilmeldt mig

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:

Nu ved jeg ikke hvilken verden du lever i??, men en IT-Konsulent har vist ikke en gennemsnit månedsløn på ca 100.000 kr

1x kalibrering om dagen = 2800 kr - 560(moms) 2240x22= 49.280 Kr pr. måned        2x kalibrering om dagen = 5600 kr - 1120(moms) 4480x22 = 98.560 kr pr.måned  

Dvs at hvis du har kunder nok til en hel arbejsdag på 8 timer, kan du tjene ca 150.000 kr + pr måned, alt efter hvor langt du skal køre     

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &nb sp;                                               

Du glemmer at tage højde for transporttid. Otto kører i hele landet, så vi kan regne lidt på dagslønnen ved at kalibrere to tv, som begge er hos kunder i Helsingør. Fra Horsens til Helsingør er der jf. Krak ca. 5,5 timers kørsel t/r. Tager hver kalibrering 2 timer, bruger Otto samlet 9,5 timer på at tjene 4.480 kr. Herfra skal så trækkes afskrivning på bilen, broafgifter og brændstof. Samlet set giver det en nettotimeløn som i hvert fald er lavere end den timeløn, som en af mine venner hiver hjem som selvstændig IT-konsulent.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
butkus skrev:

Nu ved jeg ikke hvilken verden du lever i??, men en IT-Konsulent har vist ikke en gennemsnit månedsløn på ca 100.000 kr

1x kalibrering om dagen = 2800 kr - 560(moms) 2240x22= 49.280 Kr pr. måned        2x kalibrering om dagen = 5600 kr - 1120(moms) 4480x22 = 98.560 kr pr.måned  

Dvs at hvis du har kunder nok til en hel arbejsdag på 8 timer, kan du tjene ca 150.000 kr + pr måned, alt efter hvor langt du skal køre     

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &am p;nb sp;                                               

Du glemmer at tage højde for transporttid. Otto kører i hele landet, så vi kan regne lidt på dagslønnen ved at kalibrere to tv, som begge er hos kunder i Helsingør. Fra Horsens til Helsingør er der jf. Krak ca. 5,5 timers kørsel t/r. Tager hver kalibrering 2 timer, bruger Otto samlet 9,5 timer på at tjene 4.480 kr. Herfra skal så trækkes afskrivning på bilen, broafgifter og brændstof. Samlet set giver det en nettotimeløn som i hvert fald er lavere end den timeløn, som en af mine venner hiver hjem som selvstændig IT-konsulent.

Ja, netop. Rønnebærrene er ski' sure som ræven sagde . Afskrivning på bil, transport i det hele taget er store poster for de små selvstændige + uddannelse og udstyr. Jeg har ikke hørt om IT-konsulenter der arbejder for under 1200-1500/timen så set i det lys må Otto's pris anses for værende meget rimelig. Iøvrigt vil priser på sådanne ydelser altid regulere sig selv grundet fri prisdannelse, medmindre selvfølgelig man enten har monopol eller er med i et ulovligt kartel    

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:

tja, det kommer vel an på hvor mange penge man har brugt på sit tv. Køber du et 32" i aldi til 4000 er det nok lidt spild af penge, men over 10.000 er det da næsten dumt ikke at bruge det ekstra.

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
butkus skrev:

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &am p;nb sp;                                               

Nu skrev jeg også alt efter hvor langt han skal køre.. Selvfølgelig er der ikke 2 dage der er ens, så regnstykket skal tages med et gran salt. Men det ændrer stadig ikke på at han forholdsvis nemt tjener 100.000 kr + pr. måned, og det er en løn der ligger i den høje ende, lige mget hvordan du vender og drejer den.. Det er en lille procent del der tjener så gode penge..

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:

Jeg synes denne test giver en udmærket idé om, hvilken forskel kalibrering kan gøre

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1270&zoneid=1

Om det er den bedste forbedring man kan lave for 2800 kr afhænger jo af så mange ting og siger vel ikke ret meget om kalibrering i sig selv, men jeg troede heller ikke B&O-ejere tænkte i 'value for money'?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:
Gerdes skrev:
butkus skrev:

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &am p;am p;am p;am p;nb sp;                                               

Nu skrev jeg også alt efter hvor langt han skal køre.. Selvfølgelig er der ikke 2 dage der er ens, så regnstykket skal tages med et gran salt. Men det ændrer stadig ikke på at han forholdsvis nemt tjener 100.000 kr + pr. måned, og det er en løn der ligger i den høje ende, lige mget hvordan du vender og drejer den.. Det er en lille procent del der tjener så gode penge..

tja, kald det hvad du vil. Jeg tvivler nu meget stærkt på at Otto kalibrerer et tv hver eneste dag i gns. Selvom han gør, så er det jo ikke ham der tjener 100.000 på det. Det kaldes omsætning og en omsætning på mellem 100-200.000 om måneden er ikke ret meget i den store sammenhæng. At kalibrering så nok er det han tjener %-vis mest på er så en helt anden ting, da han ikke skal ud at købe nyt udstyr hver eneste gang (omend det muligvis bliver afskrevet). I forhold til så mange andre tjenester ude i verdenen er det ikke specielt dyrt. Hvor meget Otto så selv stopper i lommen aner jeg ikke, men jeg kunne forestille mig at det ikke er det helt vilde, da han har en vis interesse i ikke at hive hele egentkapitalen ud af firmaet hver eneste måned.

NB: ovenstående er udelukkende spekulation, jeg har overhovedet ingen anelse om hvordan han driver sin forretning

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Men om han så tjener en million om måneden på at kailbrere tv, rager egentlig ikke mig.. Hvis folk har lyst til at betale for det og er tilfredse, er det jo glimrende..Jeg synes personligt bare prisen er i overkanten og undrer mig over at feks. de forskellige forhandlere ikke tilbyder det hvis det er så godt!??

Ser frem til demo tirsdag aften, så kan det jo være jeg ændrer mening..

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:
Gerdes skrev:
butkus skrev:

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &am p;am p;nb sp;                                               

Du har da vist lige fundet ud af, hvad du skal beskæftige dig med fremover når der ligger sådan en guldmine og bare venter på dig

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hvad indstilles der preacist i en ISF kalibrering? er det kun Graa kurven og gamma, eller er det ogsaa CMS hvis fjernsynet/projektoren har dette?

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
butkus skrev:
Gerdes skrev:
butkus skrev:

Så kommer der selvfølgelig transport + diverse andre udgifter oveni.. Og så må du meget gerne vise mig den IT-konsulent der IKKE ville arbejde for den "usle" dagsløn..        &am p;am p;am p;nb sp;                                               

Du har da vist lige fundet ud af, hvad du skal beskæftige dig med fremover når der ligger sådan en guldmine og bare venter på dig

Haha, ja det tror jeg vist nok.. Det kan være jeg skulle ansætte Otto..

Nej, spøg til side, jeg er da meget spændt på at se forskellen på tirsdag. Regner da bestemt med at der bliver opsat 2 fjernsyn ved siden af hinanden så man virkelig kan se forskellen.. Ellers får jeg sgu lidt svært ved sat tage det seriøst..

Jeg kommer da garanteret til at ærge mig over at han ikke kan kalibrere mit tv.. Men er det så meget bedre end mit eget, må jeg jo overveje at skifte det ud

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:

Jeg synes personligt bare prisen er i overkanten og undrer mig over at feks. de forskellige forhandlere ikke tilbyder det hvis det er så godt!??

Det er der da også rigtig mange, der gør. Mig bekendt i hvert fald Tape Connection, Lydspecialisten, Scala Hifi, Hifi-Klubben og sikkert også en del andre. Og hvis jeg ikke tager meget fejl hyrer de netop selv samme Otto til at gøre det

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Jeg har ikke hørt om IT-konsulenter der arbejder for under 1200-1500/timen

Jeg er ansat som IT konsulent i et EDB-firma. Når vi er ude at lave noget hos en kunde tager vi  680 Kr + moms i timen.

butkus skrev:

Jeg synes personligt bare prisen er i overkanten og undrer mig over at feks. de forskellige forhandlere ikke tilbyder det hvis det er så godt!??

Det er der også en del seriøse forhandlere der gør. F.eks. Scala, Hifi klubben og selvfølgeligt AV Precision selv.

Men ja, du har da ret. Jeg synes også selv det er mange penge, og derfor har jeg heller ikke selv fået min projektor kalibreret af Otto. Jeg har købt et Spyder TV colormeter, downloadet noget gratis software og selv kalibreret. Resultatet er da også meget bedre end fabriksinstillingerne, men jeg er stadig ikke helt helt tilfreds med billedet. Jeg føler hele tiden at det må kunne blive bedre, så på et tidspunkt ringer jeg nok til Otto for at få ham til at kalibrere. Så ved jeg at den yder bedst muligt, og så kan jeg da få ro i sjælen

butkus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
butkus skrev:

Det er der da også rigtig mange, der gør. Mig bekendt i hvert fald Tape Connection, Lydspecialisten, Scala Hifi, Hifi-Klubben og sikkert også en del andre. Og hvis jeg ikke tager meget fejl hyrer de netop selv samme Otto til at gøre det

Fair nok, jeg har bare aldrig hørt om det, hverken blevet tilbudt det eller har haft venner eller familie der er blevet det.. Det undrer mig bare hvis det skulle være så meget bedre... Det kan så også undrer en at der tilsyneladende kun er 1 eller ihvertfald meget få der udfører en kalibrering hvis de alle bruger Otto..

Hvis det er meget bedre som i siger, så synes jeg sgu butikkerne og producenterne burde oppe sig lidt..

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:
Vanderlay skrev:
butkus skrev:

Fair nok, jeg har bare aldrig hørt om det, hverken blevet tilbudt det eller har haft venner eller familie der er blevet det.. Det undrer mig bare hvis det skulle være så meget bedre... Det kan så også undrer en at der tilsyneladende kun er 1 eller ihvertfald meget få der udfører en kalibrering hvis de alle bruger Otto..

Hvis det er meget bedre som i siger, så synes jeg sgu butikkerne og producenterne burde oppe sig lidt..

man kan påstå at dem der sælger flest tv (el-giganten, fona, merlin?) ikke har den store interesse i kundeservice og iøvrigt rager det dem et vist sted om kunderne er tilfredse. Hvorimod mindre firmaer gør lidt mere ud af det og derfor også tilbyder det hvis nogen skulle spørge.

Jeg mener Scala HiFi har deres egen tv-nørd? Anyway, kurserne og udstyret til prof. kalibrering er vist ret dyre

Jensfl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2005
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

man kan påstå at dem der sælger flest tv (el-giganten, fona, merlin?) ikke har den store interesse i kundeservice og iøvrigt rager det dem et vist sted om kunderne er tilfredse. Hvorimod mindre firmaer gør lidt mere ud af det og derfor også tilbyder det hvis nogen skulle spørge.

Jeg mener Scala HiFi har deres egen tv-nørd? Anyway, kurserne og udstyret til prof. kalibrering er vist ret dyre

Det er vel et spørgsmål om målgruppe? TV hos El-Giganten, Fona og lignende sælges vel ofte på prisen, og her er det ikke interessant med en kalibrering til et par tusind oveni?

Og når kunderne ikke efterspørger det, er det jo logisk at de ikke udbyder det - såvidt jeg kan forstå er det ikke helt let/billigt at få en ISF-certificering.
Til top Vis Jensfl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensfl

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jamen HØRT HØRT.. producenterne burdeoppe sig.

hvis du nogensnde har haftfornøjelsen af Joe Kanes produkter (DVE) følger der næsten altid en lang og god forklarings-del med, hvor der forklares og vises de forskele der er på hvad der sælger i butikken, og hvad der ser rigtigst ud hjemme-- og det er BESTEM ikke det samme.

Blot en nem måde at få et lille syn for sagen - køb ex.vis et af Digital Video Essential-produkterne, som alle har en grundig forklaring og tilgang til emnet.
Og den tager enda kun udg.pkt i de normale indstillinger - ikke service- og ISF-menuer.

Mvh. Offcourse

(Med både DVE DVD-Pal og DVE BluRay..)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

butkus skrev:
Nu ved jeg ikke hvilken verden du lever i??, men en IT-Konsulent har vist ikke en gennemsnit månedsløn på ca 100.000 kr +

Nej, og det har jeg heller ikke. Men en IT-konsulent koster typisk 7.500,- plus moms om dagen, så kan du jo regne videre på dét.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes