Forfatter |
|
SteffenD89 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvor nødvendigt er det med en professionel kalibrering? står og skal ha' et nyt tv, hvilket jeg vidst også har nævnt nogen gange herinde :D
Hvis jeg ender med et panasonic pz80, hvor vigtigt er det så? er det sådan så billedet er dårligt uden en kalibrering eller er det bare lige at sætte prikken over i'et?
Og hvad koster sådan en egentlig?
Jeg er ikke alt for interesseret i først at måske skulle give 10-14000kr for et tv, alt afhænging af hvilket det helt præcis bliver, også bagefter skulle punge ud igen til en professionel kalibrering. :/
Har lige pt kun et Samsung LE32R86 som jeg selv har pillet i indstillingerne ved, ud fra en guide på avforums, og jeg synes selv billedet er meget godt når jeg spiller Duty på xboxen eller ser dvd film :)
Synes sku ikke at det er så nemt og købe tv længere
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
SteffenD89 skrev:
Hvor nødvendigt er det med en professionel kalibrering? står og skal ha' et nyt tv, hvilket jeg vidst også har nævnt nogen gange herinde :D
Hvis jeg ender med et panasonic pz80, hvor vigtigt er det så? er det sådan så billedet er dårligt uden en kalibrering eller er det bare lige at sætte prikken over i'et? |
|
|
På et TV som Panasonic'erne er billedet ikke dårligt uden kalibrering. Men det bliver bedre med, forstået på den måde at du får gengivet billederne tættere på det de er designet til at se ud som. Det betyder at du får mere ud af f.eks. den stemning en film-producent lægger på en bestemt film. Nogle vil argumentere for at det ikke er "bedre", men "mere korrekt". Nogle af mine kolleger i branchen skelner mellem de to begreber - personligt mener jeg at "mere korrekt" per definition er "bedre", derfor skelner jeg ikke mellem dem. Man kan sagtens være tilfreds uden, men der er ikke noget alternativ til kalibrering, hvis man vil være sikker på at udstyret udnyttes optimalt.
SteffenD89 skrev:
Og hvad koster sådan en egentlig?
Jeg er ikke alt for interesseret i først at måske skulle give 10-14000kr for et tv, alt afhænging af hvilket det helt præcis bliver, også bagefter skulle punge ud igen til en professionel kalibrering. :/
|
|
|
Det koster typisk 2500-2800,-. Mht. investeringen, så skal du se sådan på det at det nemt kan være bedre at bruge 10.000,- plus en kalibrering, end at bruge 14.000,- uden en kalibrering.
EDIT: For at besvare spørgsmålet lidt mere direkte, så får du et markant bedre billede end du har nu på dit Samsung, også uden kalibreringen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke bare kalibrere sin nye fladskærm på samme måde som ens ven, hvis han/hun nu har fået den kalibreret? Altså bruge de samme indstillinger hvis nu begge skærme er præcis samme mærke og model?
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
SteffenD89 Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så dvs. at hvis jeg f.eks. købes panasonics PZ80'er og kalibrere den, er det bedre end pioneer's uden kalibrering?
Prisforskellen på de 2 ligger jo netop på omkring de 2500-2800kr.
Og hvordan foregår den kalibrering så? kommer der bare en gut ud og ordner det hele ?
Jeg har nok en ps3 til det tidspunkt jeg får tv'et, og en wii i forvejen, indstiller han så for både ps3'eren, wii'en og normal tv kiggeri og hvad der ellers skulle være?
og hvad så hvis man kommer til at nulstille tv'et efter kalibreringen? mit samsung har en nulstillings knap, hvor alle indstillingerne kommer tilbage til fabriks indstilling, er det så bare tough luck hvis der blir pillet ved den`? :/
Ja du må undskylde alle de spørgsmål, men jeg har aldrig haft med sådan noget og gøre, så vil gerne vide hvad der sker :)
|
Til top |
|
|
SteffenD89 Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Kan man ikke bare kalibrere sin nye fladskærm på samme måde som ens ven, hvis han/hun nu har fået den kalibreret? Altså bruge de samme indstillinger hvis nu begge skærme er præcis samme mærke og model? |
|
|
Så vidt jeg har læst et andet sted, skulle der være forskel, selv inden for de samme modeller.
Også synes jeg også at jeg har læst at en kalibrering forgår med noget måle udstyr :/
|
Til top |
|
|
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
Kan man ikke bare kalibrere sin nye fladskærm på samme måde som ens ven, hvis han/hun nu har fået den kalibreret? Altså bruge de samme indstillinger hvis nu begge skærme er præcis samme mærke og model? |
|
|
Når man laver is ISF kalibrering, så tager man også højde for lys i lejligheden, dvs du vil ikke få det optimale ved at benytte de samme som din vens tv. videre vil en ISFkalibrering også medføre ændringer i en setup, som du ikk umiddelbart kan access via menusystemet.. __________________ Mit grej: Musical Fidelity A5 integreret, DLS R55 mk2, Squeezebox(fremragende maskine), Oppo dvd, LG 42PC1R Plasma. Se mere på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75120&KW=ta z123456
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
taz123456 skrev:
Olsen skrev:
|
|
Når man laver is ISF kalibrering, så tager man også højde for lys i lejligheden, dvs du vil ikke få det optimale ved at benytte de samme som din vens tv. videre vil en ISFkalibrering også medføre ændringer i en setup, som du ikk umiddelbart kan access via menusystemet..
|
|
|
Den med lys i lejligheden giver god mening, men ændringer i ens setup, som ikke kan justeres via menusystemet - hvordan det? Og hvad så hvis man en dag vil ændre på det / hvis man nu flytter TV'et til en anden placering i hjemmet? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
Olsen Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bump
__________________ Venlig hilsen
Olsen
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
alle (eller i hvert fald de fleste) TV har en servicemenu hvor man kan indstillle alverdens ting og sager, deriblandt aktivere ISF indstillingerne for de TV der har det. Så er der nogen gange flere indstillingsmuligheder end i den normale menu. Du kan ikke umiddelbart selv ændre indstillingen, så skal det kalibreres igen. Hvor stor forskellen vil være med det blotte øje med mindre du flytter det fra et mørkt rum til et lyst rum ved jeg nu alligevel ikke
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 08 August 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv fundet vej ind i service-menuen på mit Philips PF9830-tv. Der kan man justere farveerne nærmere på måder der ikke er mulige i den almindelige menu. Det er blevet en hel del bedre - og hvad jeg så ikke ved, da jeg har overtaget andres indstillinger - er om det kan blive endnu bedre ved måle-kalibrering ala ISF-kalibrering med fx. Ottos hjælp. Men det kan det sikkert nok. Men som jeg siger.. hvis 80% af vejen er gratis.. så prøver jeg det.. og hvis jeg vil have mere, vil jeg overveje det. Det er jo behovets størrelse og den umiddelbare tilfredshed der afgør den sag. Har man penge nok - så få det dog kalibreret - vi andre skal ind imellem overveje hvad vi bruger pengene til.. ungernes tøj eller ISF-kal... ?!?!?  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 08 August 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs man skal praktisk set betale 2500-2800kr, hver gang man vil flytte sit TV, eller sågar bare trække gardinerne til og fra? $$$! Fed business Otto.
|
Til top |
|
|
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorvidt pengene til en kalibrering er givet godt ud, er du alene om at kunne besvare. Problemet er dog, at du først kan svare, efter at kalibreringen er foretaget.
Jeg har ikke et TV, der er kalibreret, så jeg kan ikke sige noget om egne erfaringer om før/efter.
Jeg har dog set nogle kalibrerede fladskærme - både plasma og LCD og jeg må sige, at de præsterede et virkelig lækkert billede. Om man kan lide det kalibrerede billede er vel en smagssag. Hvis du er til pang farver osv. vil du nok blive en smule skuffet i starten, da det ikke er dette en kalibereing gør. Den giver et så korrekt billede som muligt, hvilket langt fra altid er lig med pang farver osv.
Når du først har vænnet dig til et kaliberet billede, er det min opfattelse, at man ikke vil tilbage til de billeder man ofte ser i butikkerne, hvor der er skruet maksimalt op for kontrast, lyst, farver osv.
Mht. selve kalibreringen, så mener jeg, at man får en indstilling til dagslys samt en indstilling til aftenlys. Du får endvidere indstillingerne at vide, så du kan genskabe dem i tilfælde af, at du får nulstillet Tv'et.
Hvor mange ting du kan få kaliberet til standartprisen, kan jeg ikke svare på, men det gælder vel kun selve TV'et og måske en DVD-afspiller. Yderligere enheder såsom scaler og spillekonsoller, tror jeg, koster ekstra.
/Henrik
|
Til top |
|
|
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 08 August 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
2500-2800 kr???????? Hvor lang tid er du om at lave en kalibrering??
__________________ Mit udstyr: Beovision 9 | Beovision 5 | Beolab 5 | Beosound 9000
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Dvs man skal praktisk set betale 2500-2800kr, hver gang man vil flytte sit TV, eller sågar bare trække gardinerne til og fra? $$$!
Fed business Otto.  |
|
|
det er jo derfor der er flere ISF indstillinger på de tv der understøtter det __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 08 August 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved, at fx. Otto også laver kalibreringer med alt ISF-udstyret på udstyr, der ikke har en særlig ISF-menu, men hvor han kan tilgå service-menuerne og rode med indstillingerne derinde. Jeg ved også, at det tager lidt tid, da en ændring i én farve ofte påvirker en anden, og man derfor skal prøve frem og tilbage til det optimale kompromis opnåes.
Så et par timer er vist ofte nemt gået.
Blot for ikke at forklejne den indsats det er, at kalibrere vidt forskellige modeller i vidt forskellige setups, og alligevel opnå gode reusltater med det meste. Et tv indgår jo netop i sammenhæng med afspiller etc. Og ofte kommes der med konstruktive forslag til andre forbedringer, såsom kabling, placering etc. som ikke er strengt koblet til ISF-kalibreringen alene, men som kan tages som udtryk for god service. Ofte er vognen jo fuld af løsningsmuligheder, hvos der liiige mangler et kabel eller noget andet.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 09 August 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
butkus skrev:
2500-2800 kr???????? Hvor lang tid er du om at lave en kalibrering?? |
|
|
Selve kalibreringen tager typisk et par timer, men så er der jo transport oveni. Jeg vil sige det sådan at jeg ikke har mødt en IT-konsulent der vil arbejde for dén dagsløn jeg skraber ind. Derfor er prisen såmænd ganske fair. Det kan du også se på at de fleste andre calibrators her i landet følger dén pris jeg sætter, og prisen er på niveau med priserne i andre lande. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 10 August 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
som eksempel hvorfor det kan betale sig, kan man gå en på div tveak tråde på AVS forum evt benq w5000.de har brugt det sidste halve år på at just deres projektor.Og de bliver sandsynligvis aldrig færdig.for de aner ikke hvordan det skal se ud.Ud over bedre farver farver opnår man som regel også bedre shadowdetail.problemet ved ikke at have en kalibrering er at når man ser en film med l**tefarver ved man ikke om det er indspilningen eller forkert opsat projektor/fladskærm
|
Til top |
|
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 10 August 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Dvs man skal praktisk set betale 2500-2800kr, hver gang man vil flytte sit TV, eller sågar bare trække gardinerne til og fra? $$$!
Fed business Otto.  |
|
|
Hvis det skal gå helt rigtigt til, er det vel sådan det skal gøres. Jeg mener dog ikke det er nødvendigt.
Jeg købte en brugt projektor kalibreret af Otto, og den blev kalibreret af Otto igen i mit hjem med mit udstyr sluttet til. Forskellen mellem den gamle og nye kalibrering er minimal, og hvis jeg ikke vidste hvilken indstilling jeg kørte på, ville jeg ikke kunne se forskel.
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man ikke selv er interesseret i at rode med det, men gerne vil have et godt billede, så er det absolut pengene værd. Man kan til forholdsvis billige penge købe og downloade en masse ting til at gøre det selv, men det tager pokkers lang tid og resultatet bliver (sandsynligvis) ikke lige så godt. Jo flere indstillinger og jo mere præcist tv'et kan indstilles, jo længere tid tager det. Jeg er ikke selv færdig med at tweake mit tv endnu, det er over 1½ måned siden jeg fik det. Der er så mange underlige indstillinger der allesammen påvirker billedet på hver deres måde.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
butkus Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 10 August 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at blive sablet ned, så kan jeg rent logisk ikke se hvorfor de forkellige tv-producenter skulle sende et tv ud der præsterer dårligere end det teknisk kan.. Hva er ideen i det?? Det virker da fuldstændig tåbeligt..Nu skal du(Otto) selvfølgelig forsvarer dig fordi du tjener rigtig gode penge på at kalibrere dem, men jeg har egentlig aldrig hørt om det før.. Hvorfor tilbyder de forskellige forhandlere så ikke kalibrering når man køber tv hos dem?? eller anbefaler det?
Nu har jeg som sagt selv B&O, og jeg kan læse ud fra dine indlæg at i ikke kalibrerer dem.Hvorfor??
Uden at have forstand på det, og uden at ha set resultatet efter en kalibrering, så virker det på mig som om at man kunne bruge pengene bedre et andet sted..
Det kan som sagt godt være at det bare er mig der går i en lukket verden, og at det er meget udbredt at få kalibreret sit tv meeeeeen jeg tvivler sgu lidt..
Er der nogle steder hvor man kan se et forskellen?? jeg tænker på hvor man har sat 2 ens fjensyn ved siden af hinanden, og hvor det ene er kalibreret og det andet er ikke.. Det kunne være interessant
__________________ Mit udstyr: Beovision 9 | Beovision 5 | Beolab 5 | Beosound 9000
|
Til top |
|
|