Forfatter |
|
svalle325 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 25 November 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har et sæt gamle højtaler stående på loftet som jeg ville se om jeg kunne shine lidt op.
De er i sort "træ" laminat.
Men der er nogen risser i laminatet, har i nogen gode råd til, at fjerne eller i hvert falde forsøge fjerne dem på?
Jeg tænkte selv på noget med polerings grej til biler, men en lille smugle slibemiddel i?
|
Til top |
|
|
donjon Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 25 November 2013 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laminat er plastic. Rens dem som du ville rense HTH køkkenlåger. Bagefter kan du evt. prøve at være lidt kreativ med børnetuscher ( de tynde)  Tuscherne er sandsynligvis spritbaseret, så gerne lidt husholdningssprit til evt. fejlskud.
 Mvh.
|
Til top |
|
|
svalle325 Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
donjon skrev:
Laminat er plastic. Rens dem som du ville rense HTH køkkenlåger. Bagefter kan du evt. prøve at være lidt kreativ med
børnetuscher ( de tynde) Tuscherne er sandsynligvis spritbaseret, så gerne lidt husholdningssprit til evt. fejlskud.
Mvh.
|
|
|
Jaa jeg tror ikke helt det er der jeg er henne.
De risser som der er er nogen der mest ligner rengøring med en skuresvamp, så jeg tror jeg er ude i nogen med noget polering.
|
Til top |
|
|
RockMedØerne Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2013 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 25 November 2013 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan med skånsomhed anvende vandslibepapir i korn ca. 1000 og give dem en nænsom afpudsning i langsgående retning, det skal nok udjævne
eller fjerne ridserne helt - du skal selvfølgelig bare tørslibe med det, uden brug af vand  Hvis de er let overflade lakerede, vil samme metode fint
kunne anvendes  Bruger selv metoden til lakerede møbler og det efterlader en spejlblank overflade, så de blir helt som nylakerede
|
Til top |
|
|
svalle325 Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2013 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 25 November 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig! Forsøg med vandslibepapir korn 1000. Hvis du bruger det let fugtet/vådt, så slipper du også for at få meget fint slibestøv over det hele, lige
som det øger slibepapirets standtid. Så skal du blot efterfølgende aftørre laminaten med en hårdt opvredet klud.
Og køb nu slibepapir af ordentlig kvalitet. Der er endda meget stor forskel på standtiden mellem dyre og billige typer. Billige typer mister ofte deres
slibeevne efter overraskende kort tid, mens kvalitetsslibepapir holder væsentlig længere, så det billigere slibepapir faktisk viser sig at være dyrere i
brug. Jeg foretrækker vådslibepapir fra enten 3M eller MIRKA. Jeg købte på et tidspunkt pga. leverandørsvigt noget billigt stads fra Røverkøb - det var
halv pris i forhold til 3M, men kvaliteten viste sig at være rystende dårlig!
|
Til top |
|
|
svalle325 Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Nemlig! Forsøg med vandslibepapir korn 1000. Hvis du bruger det let fugtet/vådt, så slipper
du også for at få meget fint slibestøv over det hele, lige
som det øger slibepapirets standtid. Så skal du blot efterfølgende aftørre laminaten med en hårdt opvredet klud.
Og køb nu slibepapir af ordentlig kvalitet. Der er endda meget stor forskel på standtiden mellem dyre og billige typer.
Billige typer mister ofte deres
slibeevne efter overraskende kort tid, mens kvalitetsslibepapir holder væsentlig længere, så det billigere slibepapir
faktisk viser sig at være dyrere i
brug. Jeg foretrækker vådslibepapir fra enten 3M eller MIRKA. Jeg købte på et tidspunkt pga. leverandørsvigt noget
billigt stads fra Røverkøb - det var
halv pris i forhold til 3M, men kvaliteten viste sig at være rystende dårlig! |
|
|
Tak for det, det lyder til det må være vejen frem
|
Til top |
|
|