Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: nad m3 eller marantz pm11s1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ægidius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej der ude.

Jeg har kig på to forstærker en nad m3 og en marantz pm11-s1.

Er der nogen der ved om marantz 2*100w har power nok til at trække nogen store ht.

Hvad er jeres mening, hvilken en skal jeg købe. har ikke købt højtaler i nu

Til top Vis ægidius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ægidius

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det er helt umuligt at svare på.

Der er meget stor forskel på "store højttalere".

Der er meget stor forskel på hvad folk mener er "power nok".

Det har jo også noget at sige hvilken musik du spiller, hvor højt du synes det skal være og hvor stort rum du spiller i.

Men jeg kan da sige at min forstærker (nummeret mindre) har rigeligt power til mine "store højttalere". Altså efter min mening.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Sikke dog et spørgsmål. Nogle store højtalere kan drives med en lille 20W forstærker hvis de ikke skal lave
diskotekslydtryk, mens andre kræver en 200W strømstærk model for at lyde ordentligt selv ved moderate lydtryk.

Så det handler i høj grad om at matche udstyret tl hinanden. Jeg ville nok vende det rundt og finde de højtalere først. Så ved
du mere om hvad der kræves af forstærkeren. Du kan også bed vurdere om du skal ha en varm eller lys forstærker til at
matche højtalerne.

2*100W siger egentligt ikke ret meget om hvor strømstærk forstærkeren er og det betyder alt for kontrol over tungt drevne
højtalere. Se på effekt opgivelsen og se om effekten fordobles når impedansen halveres (Tilnærmelsesvis). Gør den det er
den normalt ganske strømstærk, og formentlig tung af pommeren til.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

MadsC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Juni 2012 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har Vienna Mahler MK2 og bruger Marantz pm11s1. Det spiller fantastisk og med utrolig live agtig lyd. Dog er jeg på jagt efter noget effekt til at få endnu mere dynamisk lyd. Men der er ikke nok power til at få Mahlerne helt frem i lydbilledet, der mister den pusten ved høj styrke

Den har masser af power, og det kan sagtens høres ved lav styrke. 100w/8ohm og det dobbelte i 4ohm.

. Der er ikke rigtigt noget negativt og sige om den, den formidler musikken som det skal lyde. Man bliver ikke træt af hører på den i længden, varm og neutral med lidt lys øvre område.

Til top Vis MadsC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadsC

Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nad M3 forstærkeren er noget af en klippert, af en integreret amp at være. Der er bygget som i tank, og har masser af overskud samt styrke til at drive selv nogle af de svære højttalere på markedet. Når man ser ned i dens indre og gør det samme i en Marantz pm11s1. Så kunne det se ud til at marantzén den der opgiver først, da den ikke er nær så voldsomt opbygget.

Er ikke i tvivl om en Marantz PM11s1 er kanon. Men det er en Nad M3 bestemt også. Var i hvert fald glad for min M3.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hej ægidius.

Jeg river et par store højttalere rundt med min nad m3. Højttalerne har en følsomhed på 89 db, så de er ikke letdrevne.
Hvis du kigger på dens specifikationer, vil du også se at dens wattopgivelser fordobles når modstanden halvveres, som
xtreme rigtig nok skriver er en indikator for en kraftig forstærker. Jeg kan ikke huske hvor store strømforsyningerne er,
men som du kan se her, skal du gange taller ted to, da det er en dual-mono-opbygning. altså er den opbygget med en
forstærker til hver kanal:

Tror der er mange der har det lidt svært med at sluge nad m3, fordi det er en Nad, som normalt ikke er i den oppe
i den bedste ende af forstærkere (De er somregl også meget billigere end de forstærkere folk sammenligner dem med). M3
er i mine øjne et helt andet slags dyr end de sædvanelige nad-forstærkere.

Jeg ville aldrig parre den med et par højttalere med det sædvanlige kommercielle diskanthæv. Den er meget neutral og
skal have neutrale højttalere IMO.

måske skal du også kigge på noget vincent. det er billigt, kraftigt og vellydende :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

et argument for ikke at købe nad m3, er at den måske kan lyde kedelig i et dæmpet rum. den er meget pæn i lyden.

IMO
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg driver et par vintage B&W DM6 med min M3 og det lyder altså virkeligt godt. Men lyder er til den varme side hvilket jeg er vild med. Men den M3 kan efter min mening ikke sammenlignes med de "andre" Nad modeller.

Det er den bedste forstærker jeg har haft hjemme. Men den er jo også ret dyr.

Mvh og god weekend
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

ægidius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Sendt: 01 Juli 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarrene. jeg har haft nad m3 på prøve de sidste par dage. Den sparker røv den har rigtig mange kræfter. så nu må jeg finde nogen højtaler, når de er fundet så er jeg ikke i tvivl så bliver det en nad m3 jeg skal have

Til top Vis ægidius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ægidius

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes