Forfatter |
|
FrederikSchack Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brasch, fint nok  __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
"There is beauty in everything, but not everyone sees it" Confucius
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panasonic benytter taxas instruments digitale processorer og klasse D forstærkere. De digitale processorer er af typen Equibit som også anvendes i Tact millenium. Det team der står bag Equibit, blev for nogle år siden headhunted af texas instruments.
Panasonic forstærkerne er flere steder blevet testet (som effektforstærker) med rigtigt godt resultat.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig ;o) Tocatta blev opkøbt af TI.
__________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
FrederikSchack skrev:
Nemlig ;o) Tocatta blev opkøbt af TI. |
|
|
Og vigtigst af alt. De to danske chefudviklere fulgte med.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var jeg så ikke klar over *G* Jeg ved bare at det lyder fandens godt.  __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Queen og Paul Rodgers er lige hoppet ud af højttalerne og synger "Say it's not true" og sådan er der nok mange i HiFi industrien der har det nu  __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man høre det lille vidunder omkring Århus, nogen der ved det ?
Mvh
JMJ
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan bestille den i en webbutik og så har man altid 14 dages fuld returret. Jeg tror dog ikke at du vil få brug for returretten  __________________ Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frederik
Spændende læsning. Jeg har fulgt med i denne interessante produktlinie siden SA-XR45 blev meget omtalt pga dens gode lyd. Så stor var hypen om denne lille receiver at der blev udviklet og solgt modifikationskit med bedre strømforsyning, interne kabler og højttalerterminaler som alene kostede dobbelt så meget som forstærkeren.
Jeg læste også om Newform Researchs demo ved en udstilling, hvor de bi-ampede deres båndhybrider med denne lille sag og rystede publikum ved afsløringen.
Selv har jeg købt modellen SA-XR70 som er koblet direkte til de fire enheder, jeg bruger sammen med et digitalt delefilter DCX2496. Desværre er jeg nødt til at bruge den analoge udgang fra filtret og tilsvarende de analoge indgange i forstærkeren. Det kunne være fedt at springe filtrets DAC over og så sende de fire digitale signaler direkte ind i Panasonicens Equibit-konvertere.
Desværre er det ikke så ligetil, da min Panasonic - Eller ihvertfald SA-XR45 - ikke giver mulighed for at styre hele volumenregistret i den digitale del, men vistnok kun 12dB. Resten af volumenkontrollen foregår i det analoge domæne.
Er du sikker på at din forstærker ikke gør det samme? Jeg kunne frygte at signalet kommer igennem noget analogt snavs via en intern D/A-A/D-proces, selv om du bruger den digitale indgang.
Hvis det er som du siger, digitalt hele vej frem til modulatoren, så kunne det være sjovt at prøve at gå den helt digitale vej. Jeg har desværre ikke den fornødne tekniske indsigt, og at gå via CD-coax indgangen kræver jo passivt filtrerede højttalere.
Hilsen Boye
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at en tråd som denne er endnu et bevis på hifi-folkets bizarre kombination af konservatisme og næsegruse fascination af alt hvad der er nyt. Konservatisme, fordi man per automatik forventer at hvis man har en surround-opstilling med store strømforsyninger og det koster en masse penge, så spiller det nødvendigvis godt. Når man så får en aha-oplevelse med et billigt produkt der lyder godt (eller skal vi sige anderledes?), så er det naturligvis det lille produkt der er overmåde fantastisk, og ikke det store produkt der var forkert sat op, overprissat, eller bare generelt ikke matchede lytterens forventninger og/eller smag.
Fascination af nyt, fordi det er imponerende hvordan hifi-folket kan forblænde sig selv så snart de får en oplevelse der er markant anderledes end dén de er vant til. Digital-forstærkningens fortræffeligheder og begrænsninger har været oppe og vende utallige gange før, med forskellige produkter. Jeg har meget svært ved at se hvorfor en Panasonic digital-forstærker skulle opføre sig anderledes end de billige digital-forstærkere der var utroligt meget fremme for et år eller to siden, hvor forstærkere jeg ikke engang kan huske hvad hedder længere, blev lovprist som verdens 9. vidunder fordi de lød anderledes end den gamle transistor-forstærker. Pudsigt nok døde fascinationen hen, når køberne havde vænnet sig til digital-forstærkerens måde at spille på, og stille og roligt fik øje (øre) på begrænsningerne.
Jeg har hørt en del digital-forstærkere efterhånden. Samtlige digital-forstærkere jeg har hørt, har lydt på nøjagtigt samme overordnede måde i forhold til transistor-forstærkere. Ikke _ens_, men med samme fingeraftryk. Hver eneste gang man udtaler sig i den ene eller den anden retning om lyden på en digital-forstærker, så kommer der én eller anden og siger "jamen DET er bare fordi du ikke har hørt lige præcist xxxxx's forstærker", så jeg vil ikke sætte ord på hvordan jeg mener de spiller - bare konstatere at man kan meget tydeligt kan sætte lyden fra transistor-forstærkere i én bås, og digital-forstærkere i en anden. Jeg vil gå så vidt som at sige at forskellige digital-forstærkere lyder mere ens, og kan sættes mere i bås, end forskellige rør-forstærkere (hvilket jeg om lidt bliver skudt for at sige, af et par producenter af digital-forstærkere der naturligvis er dybt uenige, men alligevel laver ganske billige produkter og derfor reelt bekræfter mit udsagn).
Dette betyder et par forskellige væsentlige ting: For det første, så er der mindre forskel på en dyr og en billig digital-forstærker, end på en dyr og en billig transistor-forstærker. Dét skal hifi-folket lige vænne sig til - man er vant til at sætte lighedstegn mellem pris og kvalitet. Det samme fænomen sker inden for f.eks. DVD-afspillere, hvor jeg nemt kan finde en afspiller til 2000,- og én til 20.000,-, hvor den billige har det bedste billede. Sig dét til en hifi-entusiast, og man bliver straks stemplet som utroværdig kilde.
For det andet, så betyder det at der er en forskel mellem transistor-lyd og digital-lyd, som uanset konstruktion nu engang bare vil være der. Og forskellen er så stor at de ikke overlapper. Der findes transistor-forstærkere med tilnærmelsesvis rør-lyd, og rør-forstærkere med tilnærmelsesvis transistor-lyd - men ingen transistor-forstærker med digital-lyd. Og ingen digital-forstærker med transistor-lyd. Hvis det så viser sig at man tilfældigvis er tilhænger af den digitale lyd, så kan det være fløjtende lige meget hvilken transistor-forstærker man sammenligner med - resultatet bliver at man foretrækker den digitale forstærker. Det samme gælder modsat. Så hvis man foretrækker den digitale lyd, så er det jo bare at klappe i hænderne og glæde sig over at hifi-hobbyen er blevet billigere end den har været.
Man skal bare lige huske at sikre sig at man rent faktisk ER tilhænger af digital-forstærkernes lyd, og ikke bare forføres af at man hører noget nyt. At kunne skelne mellem "nyt" og "bedre", er de fleste hifi-entuasters største svaghed.
Når dét så er sagt, så kan jeg kun grine af at lige præcist Panasonic's digitale forstærkere så pludseligt skal fremhæves. Der må være nogen der kan fortælle mig hvad netop de gør bedre end Pioneer, Sony og alle de andre der bruger digital-teknik i forstærkerne? Jeg har ikke læst alle de tråde der henvises til grundigt, men jeg har skimmet en del af det. Indtil videre er jeg stødt på A: Folk der siger den spiller bedre end deres gamle transistor-baserede system, og B: Folk der gør sig kloge på hvor det er der kan forbedres på Panasonic'en, der tilsyneladende trods fortræffelighederne er helt forkert konstrueret. Jeg har ikke lige kunnet finde nogen der har sammenlignet den med andre digital-forstærkere, og fundet apparatet revolutionerende ud fra dét.
Med andre ord: Fortæl mig venligst hvor det nye i denne diskussion er, i forhold til de diskussioner vi allerede har haft utallige gange, om transistor vs. [et-eller-andet-klasse-D-produkt]?
Ja, en Panasonic forstærker lyder anderledes end et stort transistor-setup. Det betyder ikke at det er et bedre produkt - kun at det er anderledes. Hvis man ikke brød sig om alle de andre digital-forstærkere der har været oppe og vende, så har jeg svært ved at se hvorfor man skulle skifte mening efter at høre en Panasonic.
__________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
dikki Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart (hæng mig ikk op) vil jeg tro det er dens evne til at bi-ampe og triple ampe?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
dikki Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trækker tilbage, læste forkert
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, tak for et som altid velovervejet og klarsynet indlæg.
Jeg har mistet overblikket en anelse, men jeg mener at der teknisk kan skelnes mellem anden PWM/klasse D og Ti's og dermed Panasonics fulddigitale forstærkere. Muligvis er forskellen rent markedføringsmæssig.
Min egen præference for Panasonic skyldes følgende (i nogenlunde prioriteret orden):
- Enestående billig måde at få fem separate forstærkere til brug for aktiv drift af mine højttalere. (Jeg håbede på seks til et tre-vejs system, men der er kun fem analoge indgange)
- Højeffektive forstærkere sparer strøm og er på den måde bedre for miljøet.
- Fascination af teknologien.
Det er meget relevant for mine valg, at jeg selv synes at lege-fi - altså at få en masse for pengene, gerne nyt og anderledes hver gang - er sjovere end hi-fi.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Min egen præference for Panasonic skyldes følgende (i nogenlunde prioriteret orden):
- Enestående billig måde at få fem separate forstærkere til brug for aktiv drift af mine højttalere. (Jeg håbede på seks til et tre-vejs system, men der er kun fem analoge indgange)
- Højeffektive forstærkere sparer strøm og er på den måde bedre for miljøet.
- Fascination af teknologien.
|
|
|
Det kan jeg også sagtens se fornuften i. Og jeg kan også sagtens se fornuften i at skifte for 30.000,- udstyr ud med en billig forstærker, hvis man synes den lyder bedre. Men jeg kan ikke se fornuften i at hype et ret gennemsnitligt produkt til at være noget helt specielt, blot fordi man ikke er vant til dét som den type produkt gør.
(Beklager, jeg er en hund efter bil-sammenligninger:) Det svarer lidt til at man har kørt Mercedes hele sit liv, og en dag prøver man så en Ford Ka, og bliver dybt forelsket i dén måde man kan rive den om hjørnerne på, så man skifter Mercedes'en ud med Ka'en. Dét er er jo i sig selv ikke noget galt i - men der er noget galt hvis man så går rundt og siger at Ka'en er en bedre bil end Mercedes'en. Det er det ikke, det er bare noget andet. Problemet er at ham der har kørt Mercedes hele livet, bliver så overvældet af oplevelsen at han kører Ford Ka resten af livet i en blind tro om at det er den bedste til at køre om hjørner (den er jo bedre end en Mercedes!), og glemmer at prøve en Mini eller en Beetle.
Med andre ord: FrederikSchack: Tillykke med aha-oplevelsen, det fedeste ved hifi-interessen er netop de banebrydende aha-oplevelser man kan komme ud for engang imellem, også når man tror at man egentlig er "i mål". Men husk lige at spise brød til. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var af en eller anden grund gået forbi min næse at det er en digital forstærker
så tror jeg sagtens på at den virker __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Fascination af nyt, fordi det er imponerende hvordan hifi-folket kan forblænde sig selv så snart de får en oplevelse der er markant anderledes end dén de er vant til. Digital-forstærkningens fortræffeligheder og begrænsninger har været oppe og vende utallige gange før, med forskellige produkter. Jeg har meget svært ved at se hvorfor en Panasonic digital-forstærker skulle opføre sig anderledes end de billige digital-forstærkere der var utroligt meget fremme for et år eller to siden, hvor forstærkere jeg ikke engang kan huske hvad hedder længere, blev lovprist som verdens 9. vidunder fordi de lød anderledes end den gamle transistor-forstærker. Pudsigt nok døde fascinationen hen, når køberne havde vænnet sig til digital-forstærkerens måde at spille på, og stille og roligt fik øje (øre) på begrænsningerne. |
|
|
mon ikke også at effektiviteten af klasse d forstærkere er noget af det der overrasker folk mest? måske er det fordi mange ikke tidligere rigtigt har haft muligheden for at tilslutte nok effekt til deres højttalere at forskellen er så enorm. Sagen er jo lidt den at hvis en traditionel klasse a/b receiver har 7x100 watt, er det typiske strømforbrug vel omkring 5-600 watt ved max ydelse, så går halvdelen tabt i varme, så er der ikke så pokkers meget tilbage af de 100watt pr kanal, som producenten skriver. Hvis man derimod køber et a/b effekttrin med samme specifikationer er max strømforbruget på 2 kanaler snildt det samme eller mere, de er så som regel lidt dyrere. Så må det være noget af en aha oplevelse at kunne få en forstærker der rent faktisk kan yde 7x100 watt uden at sikringerne sprænger når man tænder, hvis ens højttaler bare er lidt krævende kan det gøre en enorm forskel lydmæssigt at have tilstrækkelig effekt. Det er ikke sandheden, bare min teori __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|