Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 03:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp! God surroundforstærker på 2000watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej forum! (Jeg har egentlig spurgt på en anden side, men de svarer mig ikke, og så fandt jeg jeres )

Jeg har lige købt mig tre forskellige højttalersæt på noget auktion/loppemarked rundt omkring og en subwoofer.
To af dem er på 250 watt, de næste to er 50-300 watt og de to store er 150-1000 watt, så jeg skal vel op i omkring 2000 watt i alt? Subwooferen har jeg fået at vide ikke skal bruge en forstærker, men bare et kabel?

Jeg har læst at det ikke er så godt med forskellige mærker, men jeg synes de allesammen så fine ud og tog lidt chancen. Hvor meget skal sådan en forstærker koste? Jeg har hørt, at det er bedst at give 30 % af prisen på den nemlig, men ved ikke om det bliver for lidt? Jeg har givet ca. 10.000 i alt for de seks højttalere nemlig og har ikke kunne finde en surroundreciever med 2000 watt i alt til 3000 kr

Jeg håber I kan hjælpe mig
Til top Vis androidsymbian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af androidsymbian

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

2000W ??...det var dælme en ordentlig bamse...det er nu ikke så meget effekten , men følsomheden db/W der afgør om der komme tryk på. Du bør oplyse fabrikat og model på dine højtalere...så er det lettere at komme op med et brugbart svar. Din sub har indbygget forstærker lyder det til...det kunne også være rart at vide hvad den hedder og model.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

at HT'erne står angivet med de forskellige watt skal du ikke tage som en indikation for hvor stor din forstærker skal være. du
skal derimod kigge på Db. hvad står det opgivet til? det viser følsomheden og dette afgøre hvor meget effekt din forstærker
skal kunne levere.

subwooferen er aktiv og skal derfor bare have et signal kabel fra forstærkeren så klarer den selv resten.

du skal nok kigge på lidt NAD eller noget xtz. der får du i hvert fald lidt for pengene. men det er tit at jo mere effekt du skal
bruge, jo dyrere bliver forstærkeren.
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej tube mania og Bonde1985!

Jeg ved ikke så meget om højttalere og lyd og teknik og sådan, så jeg tror ikke helt jeg er med på det Db der?
Jeg har taget et billede af højttalerne, hvis det hjælper? De store spiller rigtig godt lige nu sat til et gammelt computeranlæg i hvert fald, men de kan ikke spille så højt før det lyder dårligt.

Dem til venstre står der "The Box" på, de små nederst hedder "GamuT" og de store står der "JBL" på. Jeg fik såden en grå stander med og noget kabel også, så jeg tror kun jeg mangler en forstærker ikke? Jeg har en Playstation3 også. Kan den bruges til Blu-ray og så sende lyden videre?
Hov ja, subwooferen.. Den hedder flere ting, når man kigger bag på. "The Bass Authority" og "BASH"

Hvor er I forresten super hurtige til at hjælpe. mange tak for det
Til top Vis androidsymbian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af androidsymbian

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved godt dette ikke hjælper dig med at finde en løsning på dit spørgsmål, men jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad du gav for de "Gamut"?

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Har du billeder af subwooferen ?

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Jeg ved godt dette ikke hjælper dig med at finde en løsning på dit spørgsmål, men jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvad du gav for de "Gamut"?

Hej Jonnravn Jeg tror måske, jeg har givet lidt for meget for dem. De var til auktionen, men der var ikke så meget info om dem, så jeg satsede og bød 5000 for dem, fordi jeg synes de så flotte ud Lidt dumt ved jeg godt..

Lynge skrev:
Har du billeder af subwooferen ?

Hej Lynge Den kan ses lige bagerst på billedet. Tilgengæld fandt jeg et lille serienummer på den, hvor der står pb12-plus. Jeg ved ikke, om det hjælper?

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

gav du 10.000 for alle 3 sæt og en subwoofer???

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
gav du 10.000 for alle 3 sæt og en subwoofer???

Øhm ja, det gjorde jeg vist.. Er det helt skidt, det jeg har fundet? Jeg ved ikke så meget om, hvad den slags koster, og jeg ved godt det er mange penge, men jeg syntes det virkede meget fint at få sådan nogle store ting for nogle tusinde sættet på loppemarked, auktion og fra ven? (Mit gamle Logitech-anlæg til computeren var næsten lige så dyrt)

Nå, det må være min fejl så.
Har I i det mindste et godt bud på en forstærker, så jeg rent faktisk kan bruge dem?

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det lyder som nogle fine og billige ting du fandt. Ihvertfald gamut'en lyder som billig. Og Bash mener jeg har noget med infinity at gøre?? Vi skal nok bruge nogle typenumre mv. for at komme det nærmere.

Det er ikke sikkert du lige kan bruge det hele sammen, der er lidt ligesom gulerødder og pærer; hver for sig ok, sammen ikke så heldigt...

mvh. Per.
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

GamuT plejer at lave nogle rigtig lækre HT'er. så tror godt du kan regne med at få noget go musik ud af dem de andre
HT'er kender jeg kun producenten på, men synes mere det ligner koncert/studio Ht'er.

men synes da, ud fra billedet, at du har gjort dig en go handel

regner med at det er en surround forstærker du leder efter, da du jo har antal HT'er til det. Dog synes jeg du burde køre
GamuT'erne i rent stereo til musiklytning. men er selvfølgelig min holding, og kommer jo helt an på hvor dine preferencer
ligger.

men umiddelbart, hvad angår dit budget, vil jeg nok prøve at kigge efter noget Rotel også. men må ærligt sige, at du nok ikke
kommet særlig langt for 3K. vil mene at du nok skal smide en 2-3k ekstra oveni.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Det lyder til den sub du har der er af mærket svs, det er lækre sager.
Omkring resten af højtalerne, så tror jeg ikke gamut
kommer til at gå godt i spænd med de andre 2 da gamut en bygget til helt andre formål
end de 2 andre.
Tror du skal kigge på surround fra nad eller harman for at få strøm nok,
men vil nok mere anbefale at du går lidt op i pris.
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Sub´en må være fra SVS, de har en model der hedder pb12-plus. Den er vist temmelig seriøs.

Giver PHN2 ret i at højtalerne nok ikke lige passer sammen. I dit sted ville jeg se, om jeg ikke kunne bytte det ene sæt til en god center.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

kan se der er en masse LP'er i baggrunden. er det dine? i så fald, vil jeg helt sikkert bruge Gamut'erne til lidt lækker lyd, og
hvis du så ønsker surround, kunne du bruge nogle af de andre HT'er til det. men hold endelig fast i Gamut og Sub'en. det er
lækre sager

androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:
Det lyder som nogle fine og billige ting du fandt. Ihvertfald gamut'en lyder som billig.

Hej Per Så steg humøret herhjemme da lige en smule igen. Var lige ved at blive nervøs et øjeblik, om det stod helt skidt til.

Bonde1985 skrev:
regner med at det er en surround forstærker du leder efter, da du jo har antal HT'er til det. Dog synes jeg du burde køre GamuT'erne i rent stereo til musiklytning. men er selvfølgelig min holding, og kommer jo helt an på hvor dine preferencer ligger.

men umiddelbart, hvad angår dit budget, vil jeg nok prøve at kigge efter noget Rotel også. men må ærligt sige, at du nok ikke kommet særlig langt for 3K. vil mene at du nok skal smide en 2-3k ekstra oveni.

Hej Bonde1985 Jeg hører faktisk mere musik, end jeg ser film, men vinder man meget ved kun at beholde de to GamuT, som I siger åbenbart er ret gode? Normalt har jeg altid hørt min musik i surround nemlig.
Jeg synes de er flotte, men de spiller godt nok ikke særlig højt på logitech-anlægget i forhold til de to andre sæt.

Jeg kan nok godt undvære 6000, hvis I mener det er bedre for lyden. Vil helst gerne have noget, der "passer" til niveauet på højttalerne, hvis I forstår?

androidsymbian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Det lyder til den sub du har der er af mærket svs, det er lækre sager.
[QUOTE=timur]Sub´en må være fra SVS, de har en model der hedder pb12-plus. Den er vist temmelig seriøs.

Hej igen Jeg er jo en klovn, kan jeg se nu. Hvis man søger på pb12-plus på google kommer man jo til en side med det SVS-mærke der Det ligner i hvert fald den meget!

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

dit computer anlæg er ikke i stand til at klare den effekt som gamuT'erne skal have. de andre HT'er kan være mere
letdrevne og derfor lettere for dit anlæg at håndtere.

men hvis du satser mest på musik, så behold gamut og sub'en. du vil altid kunne bruge sub'en til at supplere gamut'erne i
dybden.

stereo er som udgangspunkt bedst til musik. surround forstærkere besæftigere sig med film og ikke musik, og har derfor
nogle andre komponenter og signalveje de gør brug af. man kan godt få surround forstærkere der kan spille stereo musik.
men så er det i et helt andet prisleje...

Plinus: der er denne. han bor i sverige. prisen er 8000kr. om det er svenske eller danske ved jeg ikke. men mon ikke man
kan presse ham en lille smule. tjek her

Vincent: så er der denne. ligeledes i sverige. men kun til 4000 kr. her får du i hvert fald en rigtig god forstærker til prisen.
tjek her

Lyngdorf 2175: den her befinder sig i ålborg. den koster 7000 kr. her får du også rigtig go lyd. tjek
her

Classic No 6.6: den her er i vestjylland. til 6000 kr. har fået en rigtig fornuftig bedømmelse her på siden. tjek
her

vincent. denne koster kun 2500. det er den samme model som jeg har linket til ovenfor, dog nok lidt ældre.
tjek her

Xindak. her får du i hvertfald rigtig meget for pengene. den koster 3800kr.
tjek her

det var hvad jeg lige kunne finde af stereo forstærkere. og som jeg synes er spændende, taget dit budget i betragtning.
nogen ligger lidt udenfor. men det er bare så du lige kan se hvad der er

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du har gjort dig en helt god handel med de højttalere.. Som der bliver skrevet så tror jeg ikke du får noget fornuftigt ud af at bruge dem alle til én surroundopstilling.. Til gengæld vil du nok blive overrasket over hvor godt musikken kan lyde, hvis du følger Bonde1985 råd og køber én af de stereoforstærkere han anbefaler og sætter sammen med GamuT'erne.. Evt. med sub'en til hjælp, selvom den vil nok gøre større gavn i surroundopstillingen...

Af ren nysgerrighed, kan du så ikke lige se bag på GamuT'erne hvad modellen hedder?? Sy's de ligner L3 en lille smule...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Er det fis det her?!

Hvordan faen har du fået et sæt Gamut L3 for 5.000 kr?????

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Er det fis det her?!

Hvordan faen har du fået et sæt Gamut L3 for 5.000 kr?????

og 2 andre sæt højtalere og en sub for i alt 10k??

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum