Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Placering af projektor ift. siddeplads (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RuneL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 September 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle,

jeg har for nyligt investeret i en projektor og spekulerer pt lidt over hvor den præcis skal placeres i rummet.
I øjeblikket står den på sofabordet, bare lige for en lille testkørsel  men tanken er naturligvis den skal placeres i loftet et sted.

Jeg går og funderer på om i andre kan sige noget ud fra jeres erfaringer, om det er bedst at have projektoren enten foran, over eller bagved ens siddeposition ift. billedet?
Jeg forestiller mig det er rart at have den bagved for ikke at kunne se op på en lysende projektor og det strølys der måtte være fra selve apparatet.

Lærredet jeg har fået med til projektoren er på 198cm diagonal, og det bliver næppe mindre med tiden. Hvis jeg skulle finde på at investere i et større lærred, gør det vel heller ingenting at projektoren er trukket tilbage i en afstand hvor man kan gøre billedet større blot med zoom-funktionen. Så slipper jeg for at flyttet projektoren i loftet.

Det var vist det hele, jeg vil som sagt gerne høre om jeres erfaringer med placering af en pj, hvad fungerer og hvad gør ikke.
Til top Vis RuneL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneL

haspalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 September 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Min Sanyo sidder bagved på en hylde - men placeret ude til venstre i forhold lærredet.. ikke noget problem med lens-shift...
Til top Vis haspalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haspalm

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Alle linser har et "sweet spot" hvor de er skarpest. Normalt er det når zoomringen står i center positionen.

Undgå at bruge digital keystone correction. Hvis din projektor har lens-shift så brug det. Hvis ikke så flyt istedet projektoren og / eller lærredet indtil billededgeometrien er perfekt. Det er lidt mere omstændeligt, men det skal jo kun foretages éen gang.

RuneL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Alle linser har et "sweet spot" hvor de er skarpest. Normalt er det n�r zoomringen st�r i center positionen.

Ahaaa, set det besvarer faktisk et af mine yderligere spørgsmål.
Så vidt jeg kan se på projectorcentrals afstandsberegner, så skal jeg ha en afstand på 3.17m med min panasonic PT-100AX for at det stemmer med 1.50x zoom samt 198cm lærred.
Det vil jo så samtidigt betyde at projektoren havner en lille smule foran deres anbefalede siddeafstand.

Samtidigt bemærker jeg at lysstyrken måske er i overkanten iflg. den slider der nævner noget med maksimalt lys fra omgivelserne. Er det et reelt problem, eller kan projektoren sagtens skrues ned i lysstyrke?

I princippet bør man vel først vælge hvor man vil sidde, og så indrette hhv. sin lærredsstørrelse og derefter sin projektorafstand til dette?
Til top Vis RuneL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RuneL

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

RuneL skrev:
perejvind skrev:

Alle linser har et "sweet spot" hvor de er skarpest. Normalt er det n�r zoomringen st�r i center positionen.

Ahaaa, set det besvarer faktisk et af mine yderligere spørgsmål.
Så vidt jeg kan se på projectorcentrals afstandsberegner, så skal jeg ha en afstand på 3.17m med min panasonic PT-100AX for at det stemmer med 1.50x zoom samt 198cm lærred.
Det vil jo så samtidigt betyde at projektoren havner en lille smule foran deres anbefalede siddeafstand.

Samtidigt bemærker jeg at lysstyrken måske er i overkanten iflg. den slider der nævner noget med maksimalt lys fra omgivelserne. Er det et reelt problem, eller kan projektoren sagtens skrues ned i lysstyrke?

I princippet bør man vel først vælge hvor man vil sidde, og så indrette hhv. sin lærredsstørrelse og derefter sin projektorafstand til dette?

Bare du undgår ekstremerne (zoomring helt ude eller helt inde) så burde du ikke få problemer.

Med hensyn til lysstyrken, så bliver det næppe et problem. Den lysstyrke der beregnes ud fra er normalt det kraftigste projektoren kan præstere, og det indebærer at hele billedet ser unaturligt ud med forkerte farver. Lysstyrken falder altid drastisk når projektoren er indstillet til film. På min egen projektor har jeg ikke engang halvt så meget lys tilbage, når den er kalibreret!

Men hvis der er for meget lys, så kan det nemt kureres, ved at skrue ned på iris blænden i  projektoren. Hvis der ikke er en iris blænde bruger man et grå-filter foran linsen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes