Forfatter |
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har købt en audio Note M1 Preamp, der skal drive et par Tripath 3020-baserede monoblokke. Det burde spille helt udemærket, men jeg bemærker ved nærlæsning af forstærkernes specifikationer, at Pre amp'en har en Output Impedans på 5kO og at monoblokkene har en Input impedans på 20kO. Det er et 1:4-forhold, langt under de 1:10, jeg har hørt nævnt som minimum.
Hvad vil i foreslå, hvis jeg ikke skal købe nyt udstyr? Jeg har forstået at det måske kan afhjælpes med et signalkabel med den korrekte impedans - er der noget om det?
Alternativt kan jeg måske modificere noget i en af forstærkerne, så impedans-forholdet bliver mere passende?
Kan man iøvrigt selv måle på impedanser på indgange, udgange og kabler med et almindeligt Ohm-meter? __________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
M1 Line
Output Impedance
5kO, feedback off
2.5kO, feedback on
audionote.co.uk/pre_m1line2007
Måske kan du ændre de modstande der sidder i indgangen af din amp....
TRIPATH/TA3020
Measurement of input impedance and output impedance
calculator-Input Output Impedance
Impedance calculated with amplifier, loudspeaker and microphone
>Kan man iøvrigt selv måle på impedanser på indgange, udgange og kabler med et almindeligt Ohm-meter?
Nej, følg vejledningen i link __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOKE.........
du skal IKKE ændre dine indgangsmodstande i dine Tripath, du risikerer et ustabilt effektrin, der i værste fald går i selvsving og brænder af . Der er ikke noget i vejen for at drive dem med din M1, det eneste du skal være opmærksom på, er at du virkelig kan høre forskel på dine signalkabler mellem for- og effekttrin. Fordi du har et impedansmismatch vil kablerne ha´ stor betydning, en positiv biting er, at du kan tune "skidtet" til at lyde præcis, som du vil ha´ det, og det er vel ikk´ så ringe endda . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2012 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk
Tror du at den går i selvsving, ?
Den svinger jo i forvejen __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, eller også er det dig, der er gået i selvsving , spøg til side, du ser ofte, at jo mere bredbåndede effektrin er, jo lavere indgangsimpedans, uden den store konstruktørerfaring, tror jeg, det er for at holde indgangstrinet i "ave", mener også at det var Lars Clausens (LCaudio) forklaring på, hvorfor indgangsimpedansen var så lav på The End MK3/Millennium. Jeg ville i hvert fald ikke risikere at følge dit "råd" . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
MOKE.........
du skal IKKE ændre dine indgangsmodstande i dine Tripath, du risikerer et ustabilt effektrin, der i værste fald går i selvsving og brænder af . Der er ikke noget i vejen for at drive dem med din M1, det eneste du skal være opmærksom på, er at du virkelig kan høre forskel på dine signalkabler mellem for- og effekttrin. Fordi du har et impedansmismatch vil kablerne ha´ stor betydning, en positiv biting er, at du kan tune "skidtet" til at lyde præcis, som du vil ha´ det, og det er vel ikk´ så ringe endda .
|
|
|
Tak for advarslen, jeg holder snitterne langt væk. Og det er da også sjovere at købe kabler at eksperimentere med. __________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke naturligvis roder man ikke bare rund med de ædle dele, uden at vide hvad man laver!!
ta3020.pdf
Rf & Ri bestemmer indgangs trinnets forstærkning, men lægger også grunden til den Impedans du siger er på 20 Kohm
som jeg dog ikke kan finde noget sted.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAO: Tak for input, men essensen er at jeg ikke aner hvad jeg laver: Kan hverken lodde eller læse diagrammer. Det bliver den med at købe en røvfuld kabler og prøve sig frem.
__________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at du erkender det Moke, heller "niks pillen" fremfor at ødelægge noget
Nævnte også bare de muligheder jeg så i dit problem. __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo måle det efter de forskrifter der er
Men for mig at se, simuleret så er den 70 kohm pr forstærker indgang (da man kan gå udfra at Op Ampen indgangs
impedans er meget stor i forhold til)
Den jeg har tegnet er inverteret dvs vendt 180 grader
Det er jo en bro koblet forstærker, som kører parallelt, med andre ord så er indgangs impedansen nok tæt på 35 kohm
Uden at nogen skal hænge mig 100% op på dette!
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|