Forfatter |
|
RasmanDK Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er på jagt efter et godt brugt stereoanlæg til at spille sammen med Dali Concept 6. Hører meget pop/rock country og akustisk. Jeg er selv musiker, og går meget op i at anlægget rent musikalsk kan gengive lyden og æstetikken i musikken.
Jeg forestiller mig følgende: (Gerne mix af flere mærker). Forstærker CD-afspiller Pladeafspiller Evt. radio
Det må meget gerne være noget tungt gammelt kram, jeg er ikke så meget til det "helt nye".
Mærker som, Denon, Nad, technics.
Hvilke brugte ting skal jeg kigge efter?
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, det er en måske en ide at skrive lidt om prisrammen også, så du ikke får bud der er helt tossede,-)
Endvidere hvor stort et rum det omhandler.
Jo flere "detaljer" jo bedre!
Velkommen til iøvrigt!
__________________ mvh
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
en 2000-3000 kr. men igen alder er egentlig ikke et tema, det handler om ydelse kontra pris.
rummet er 25 m2.
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine Dali har ret høj følsomhed 91db, så de kræver ikke mange watt for at opnå nok lystryk.
Det er meget hardware du vil har for under 3000... ;-)
Jeg ville se om jeg kunne finde en gammel brugt NAD 3020. Meget musikalsk "kult" forstærker, som nogle mener at have High-end egenskaber.
Måske lidt overdrevet, men den er god. Du burde kunne finde en til en tusse, men kontroller lige at den ikke skratter fra volumekontrollen.
hvis du kan undvære pladespiller til en start, vil jeg gå efter noget nyere cd afspiller, da der er sket en del fra midt 90'erne..rigtig godt bud kunne
være rega
apollo. Burde kunne findes for ca. 2000,-
Alternativ så find en billig denon (teknikken plejer at være god)' men afprøv lige med nogle slidte cd'er. Pladespiller kunne være rega p2 med så ny
pickup på som mulig (og ikke Regas billigste som lyder af l**t)...denon 160 pickup er super god til prisen.
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
skumflum skrev:
Dine Dali har ret høj følsomhed 91db, så de kræver ikke mange watt for at opnå nok lystryk.
Det er meget hardware du vil har for under 3000... ;-) Jeg ville se om jeg kunne finde en gammel brugt NAD 3020. Meget musikalsk "kult" forstærker, som nogle mener at have High-end egenskaber. Måske lidt overdrevet, men den er god. Du burde kunne finde en til en tusse, men kontroller lige at den ikke skratter fra volumekontrollen.
hvis du kan undvære pladespiller til en start, vil jeg gå efter noget nyere cd afspiller, da der er sket en del fra midt 90'erne..rigtig godt bud kunne være rega apollo. Burde kunne findes for ca. 2000,-
Alternativ så find en billig denon (teknikken plejer at være god)' men afprøv lige med nogle slidte cd'er. Pladespiller kunne være rega p2 med så ny pickup på som mulig (og ikke Regas billigste som lyder af l**t)...denon 160 pickup er super god til prisen. |
|
|
Hej Tak for svar. Jeg har det fint med at koncentrere mig om forstærker og cd afspiller til at begynde med. jeg har altid drømt om en ordentlig tung klods af en effektforstærker:-) er der nogle lydmæssige fordele ved sådan en?
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RasmanDK skrev:
skumflum skrev:
Dine Dali har ret høj følsomhed 91db, så de kræver ikke mange watt for at opnå nok lystryk. Det er
meget hardware du vil har for under 3000... ;-) Jeg ville se om jeg kunne finde en gammel brugt NAD 3020. Meget musikalsk "kult" forstærker, som
nogle mener at have High-end egenskaber. Måske lidt overdrevet, men den er god. Du burde kunne finde en til en tusse, men kontroller lige at den
ikke skratter fra volumekontrollen. hvis du kan undvære pladespiller til en start, vil jeg gå efter noget nyere cd afspiller, da der er sket en del fra midt
90'erne..rigtig godt bud kunne være rega apollo. Burde kunne findes for ca. 2000,- Alternativ så find en billig denon (teknikken plejer at være god)'
men afprøv lige med nogle slidte cd'er. Pladespiller kunne være rega p2 med så ny pickup på som mulig (og ikke Regas billigste som lyder af
l**t)...denon 160 pickup er super god til prisen. |
|
|
HejTak for svar.Jeg har det fint med at koncentrere mig om forstærker og cd afspiller til at begynde med.jeg har altid drømt om en ordentlig tung
klods af en effektforstærker:-) er der nogle lydmæssige fordele ved sådan en?
|
|
|
Store tunge kasser er ikke nødvendigvis = vellyd... Nogle højttalere er meget tunge at drive, f.eks gamle dynaudio som nærmest er lydafgivende
effektmodstande, og kræver tunge kasser med mange watt. Andre kan drives af en lille 4w rørforstærker. Dine Dali er nemme at drive, så der er nok
kræfter i nad. Læs om den http://www.tnt-audio.com/ampli/nad3020e.html
Der er en her der sælger et samlet technics sæt til 3k.... http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=227352 kender det ikke, men Det ser da fedt ud
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne fristes til at spørge: hvad har du nu, og hvad får dig til at efterspørge noget nyt?
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Som tommelfingerregel er der en del at hente i tungt udstyr.
En 4w rørforstærker er også forholdsvis tung, da trafoer vejer.
Det som gør at vægten ofte (men ikke altid) indikerer kvalitativ god lyd, er at det som vejer mest er strømforsyning og køleribber.
Og en god strømforsyning er central i en god forstærker, uanset type.
Selv om dine højtalere er lette at drive, er et stort kraftoverskud ønskværdigt.
Det giver alt andet lige bedre lyd.
Hvis du nu er til gammelt udstyr og god lyd, så skal du under alle omstændigheder nok strække budgettet lidt.
Og hvorfor ikke prøve en integreret rørforstærker?
En sådan glimrer ofte ved en ikke-aggressiv lyd, stor dynamik, og så trækker de højtalerne på en helt anden måde en en transistorbaseret, dvs. at udgangseftfekten på en rørforstærker lyder af MEGET mere end den er...
2*30w burde række til dig.
Taler vi transistorer skal du finde noget kraftigere (som udgangspunkt) selv om der er undtagelser.
Den NAD 3020 som blev nævnt ville jeg nok ikke vælge.
Det er rigtigt at det er en godt lydende forstærker.
Men den er mindst 30 år gammel, og du kan roligt regne med at de fleste af komponenterne i den trænger hæftigt til udskiftning, eller har skiftet værdi.
Og så skal den på værksted, hvad der hurtigt bliver dyrt.
Prøv at smutte ind til danstv.dk der kan du både høre nogle nye rørforstærkere, me3n han fører også forstærkere fra XTZ (super meget for pengene) samt meget andet.
Om du vil ofre det på nyt er din egen sag, men bagefter vil du vide hvad du går efter.
Held og lykke.
Mvh.
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er en Accuphase E-203 eller E-204 fine forstærkere, som man kan være heldig at finde for omkring 1500kr. Arcam har lavet fine cd afspillere gennem tiden, Cambridge vel også.
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har pt. en Onkyo TX805SR surroundforstærker. Og en mega laaaaaaangsom Panasonic blurayafspiller jeg også bruger til CD.
Hvilke rørforstærkere skal jeg kigge efter?
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Hej.
Som tommelfingerregel er der en del at hente i tungt udstyr.
En 4w rørforstærker er også forholdsvis tung, da trafoer vejer.
Det som gør at vægten ofte (men ikke altid) indikerer kvalitativ god lyd, er at det som vejer mest er strømforsyning og køleribber.
Og en god strømforsyning er central i en god forstærker, uanset type.
Selv om dine højtalere er lette at drive, er et stort kraftoverskud ønskværdigt.
Det giver alt andet lige bedre lyd.
Hvis du nu er til gammelt udstyr og god lyd, så skal du under alle omstændigheder nok strække budgettet lidt.
Og hvorfor ikke prøve en integreret rørforstærker?
En sådan glimrer ofte ved en ikke-aggressiv lyd, stor dynamik, og så trækker de højtalerne på en helt anden måde en en transistorbaseret, dvs. at
udgangseftfekten på en rørforstærker lyder af MEGET mere end den er...
2*30w burde række til dig.
Taler vi transistorer skal du finde noget kraftigere (som udgangspunkt) selv om der er undtagelser.
Den NAD 3020 som blev nævnt ville jeg nok ikke vælge.
Det er rigtigt at det er en godt lydende forstærker.
Men den er mindst 30 år gammel, og du kan roligt regne med at de fleste af komponenterne i den trænger hæftigt til udskiftning, eller har skiftet
værdi.
Og så skal den på værksted, hvad der hurtigt bliver dyrt.
Prøv at smutte ind til danstv.dk der kan du både høre nogle nye rørforstærkere, me3n han fører også forstærkere fra XTZ (super meget for pengene)
samt meget andet.
Om du vil ofre det på nyt er din egen sag, men bagefter vil du vide hvad du går efter.
Held og lykke.
Mvh. |
|
|
Ja, den er gammel... Så køb ikke uden at lytte. 3020i er iøvrigt lidt nyere....
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
RasmanDK skrev:
Hej
Jeg har pt. en Onkyo TX805SR surroundforstærker.Og en mega laaaaaaangsom Panasonic blurayafspiller jeg også bruger til CD.
Hvilke rørforstærkere skal jeg kigge efter? |
|
|
Det er da en fin forstærker.... Helt ærlig, så er dine Dali ganske fine men nok mere behagesyge end hifi. Jeg ville personligt nok lede efter nogle nye
højttalere so første prioritet, cd som anden prioritet
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 15 August 2012 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, rasmusdk.
Hvis du skal se efter rørforstærkere, så prøv at se efter en integreret i den blå avis.
Der er et par stykker for tiden, men vist kun én som er rigtig billig.
Ellers ligger de omkring 5000 i øjeblikket.
Medc en anelse tålmodighed kan det dog meget hurtigt ændre sig, og lige pludselig er der en del at vælge imellem til en meget, meget fornuftig penge.
Noget andet du kan gøre er at se efter noget brugt Quad.
Det spiller fremragende til prisen, og kan altid gøres bedre hvis man vil pille lidt, eller få andre til at gøre det.
Jeg synes du skulle prøve at lytte til det.
Mvh.
|
Til top |
|
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med Dali Concept 6 ville jeg gå efter en forstærker/lydkilde der er lidt mørkt klingene, da de er lidt lyse i lyden. Jeg ville også gå efter en lidt ældre NAD, eller evt en Technics. Evt en Technics A800S mk2 efektforstærker sammen med SU-C800U mk2 forforstærker er et ret godt forstærker sæt, som du burde kunne få til en fornuftig pris nu. Gå efter mk2 sættet, da de er opgraderet med nogle bedre lytter, og et andet bedre strømforsynings kredsløb til forforstærkeren. Hvis du allerede har en cd afspiller og den ikke er slidt op, så kig efter en DA converter i stedet for en anden cd afspiller. Det vil helt sikkert give dig mest for pengene. Du kunne evt kigge efter en brugt DAC Magic 2, som du burde kunne finde til 1000-1300kr brugt.
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2012 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, Kunne egentlig godt finde på at beholde Onkyo og så satse på en god brugt cd afspiller og pladespiller. hmm...hvad skal jeg købe. Max 1500 kr. pr enhed.
Kravene til cd-afspilleren er hastighed! den skal åben skuffen med det samme, og når man trykker på play, lukker den skuffen går i gang. endvidere skal den kunne spole præcist of hurtigts og stoppe med det samme der hvor man ønsker - og uden at den rykker i hak.
|
Til top |
|
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 16 August 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tak - men som sagt er jeg ikke så meget til det nye, kan bedre lide kvaliteten/finishen på noget ældre, ikke nødvendigvis "vintage-vintage".
Men det er der råd for. Flere forslag modtages gerne.
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
RasmanDK skrev:
Hej igen,Kunne egentlig godt finde på at beholde Onkyo og så satse på en god brugt cd afspiller og pladespiller.hmm...hvad skal jeg købe. Max 1500 kr. pr enhed.
Kravene til cd-afspilleren er hastighed! den skal åben skuffen med det samme, og når man trykker på play, lukker den skuffen går i gang. endvidere skal den kunne spole præcist of hurtigts og stoppe med det samme der hvor man ønsker - og uden at den rykker i hak.
|
|
|
Er det måske noget studie gear du er ude efter? F.eks. Denon DN-C630 http://www.dba.dk/denon-dn-c630-black-single/id-84759039/
Starter 0,01 sec. efter tryk på play... hurtigt nok?
|
Til top |
|
|
RasmanDK Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Skumflum,
kan den umiddelbart tilsluttes en Onkyo 805?
Jeg har som nævnt besluttet at fortsætte med at bruge min Onkyo 805. Jeg mangler dog stadig en god cd afspiller og
pladespiller.
Endvidere har jeg besluttet at koble den på Sursound igen.
Som i ced har jeg Dali Concept 6 til front.
Hvad kan i anbefale af center/sub/baghøjtaler i den prisvenlige klasse?
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RasmanDK skrev:
Hej Skumflum,
kan den umiddelbart tilsluttes en Onkyo 805?
Jeg har som nævnt besluttet at fortsætte med at bruge min Onkyo 805. Jeg mangler dog stadig en god cd afspiller og
pladespiller.
Endvidere har jeg besluttet at koble den på Sursound igen.
Som i ced har jeg Dali Concept 6 til front.
Hvad kan i anbefale af center/sub/baghøjtaler i den prisvenlige klasse?
|
|
|
Ja, det er ikke noget problem. Der er RCA udgange.... Men det er ikke ligefrem en cd afspiller man finder i den normale stue... Alternativ overvej
nogle af de gamle highend serier... F.eks. Sony ES serien, som er bygget meget robust.
Vedr. Pladespiller så vær opmærksom på at din onkyo ikke har indgang til pladespiller, så du skal købe en RIAA forstærker du skal sætte imellem.
Godt tilbud: rega P2 + denon 160'pickup http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=227396
RIAA: gammel rega til mm pickup (160'eren er mc men High output, så de passer sammen) http://www.dba.dk/forforstaerker-rega-fono-mi/id-
84924201/
Vedr. Sub har jeg ikke erfaring, men ham her sælger en brugt sub i samme serie som dine eksisterende http://www.dba.dk/subwoofer-dali-dali-
conce/id-85315296/
|
Til top |
|
|