Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Højere lyd ved TV end PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Når jeg lytter til musik fra min PC skal jeg op omkring -10 på min forstærker for at have en tilpas høj lyd, mens jeg på mit
fjernsyn kun skal stille forstærkeren til -35 for at opnå samme lydstyrke. Ved i hvad det kan skyldes?
Jeg kører pt. med et 5m jack -> phono fra PC og kører et 2m phono-phono kabel fra mit fjernsyn. Jeg har lige anskaffet mig et
optisk kabel til mit fjernsyn, men har ikke lige fået sat det til. Skal i bruge andre oplysninger?
Til top Vis franzixd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franzixd

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Hvad det konkret skyldes véd jeg ikke - men jeg ved, at den type niveauforskelle fra forskellige signalkilder ikke er usædvanligt. Der er åbenbart forskel på det niveau liniesignalet fra kilden har, og desværre har man som oftest ikke mulighed for at regulere, hverken i den ene eller anden ende .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej !

De fleste tv kan regulere liniesignalet (out) - se brugsanvisningen på dit tv.

En pc. kan da også regulere liniesignal ?

Bond

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Har du skruet helt op på volumen bå både TV og computer, når du spiller på anlægget?
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Både PC og TV er skruet op til det maksimale niveau.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:

Okay, det med at du skal skrue næsten helt op for volumen når du lytter til musik fra pc. ville få mig til at fokusere på evt. problem med lydudgangen på pcén...... normalt er denne nærmest hysterisk overstyret

Generelt er der, som sagt højere oppe, stor forskel på volumen fra et liniesignal alt efter kilde, optagelse, udstyr osv.

Bond

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:

Så er det jo bare at skrue lidt ned på dit tv så de spiller lige højt og problemet er løst.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

franzixd skrev:

Så er det jo bare at skrue lidt ned på dit tv så de spiller lige højt og problemet er løst.

Netop, men det fremgår ikke som et problem..... nærmere som et  - hvorfor er der forskel ?

Normalt kan man justere de enkelte komponenter til samme niveau, men hvis man skal på (næsten) max vol. for at få lyd er der noget galt.

Bond

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

franzixd skrev:

Har ellers fået at vide/Læst et sted på nettet, at man altid skal have alle niveau-kontrollere i f.eks. sin computer på 100%, for at det påvirker lyden mindst muligt. Dette gælder vel også for TV og TVmodtagere... ?

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:
Stanley skrev:

franzixd skrev:

Netop, men det fremgår ikke som et problem..... nærmere som et  - hvorfor er der forskel ?

Normalt kan man justere de enkelte komponenter til samme niveau, men hvis man skal på (næsten) max vol. for at få
lyd er der noget galt.

Bond

Jeg håbede at der var en eller anden generel fejl i min opstilling som i måske kendte til, men hvis det er meget normalt må
jeg jo leve med det. Desuden så er det ikke fordi at højttalerne spiller lavt, men jeg har en ven med et næsten tilsvarende
anlæg, og når han spiller musik fra hans PC, så skal han kun op omkring -25 til -30 for at opnå samme lydniveau som jeg
gør ved -5 til -10. Når jeg tænker over det, så er vores opstilling stort set den samme både mht. kabellængde, forstærker og
højttalere. Så må problemet vel ligge i PC'ens lydudgang?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Har ellers fået at vide/Læst et sted på nettet, at man altid skal have alle niveau-kontrollere i f.eks. sin computer på 100%, for at det påvirker lyden mindst muligt. Dette gælder vel også for TV og TVmodtagere... ?

Det mener jeg ikke er korrekt, hverken for tv eller pc eller andre signalkilder.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Bond skrev:

Normalt kan man justere de enkelte komponenter til samme niveau, men hvis man skal på (næsten) max vol. for at få lyd er der noget galt.

Bond

Enig, men sådan læste jeg heller ikke spørgsmålet. Jeg læste det som om at det var forskellen der er et problem, men at han godt kan spille højt nok. Men vores forskellige tolkning skyldes nok at det er svært at vide hvor højt der er skruet op da der findes mange forskellige volumeskalaer.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

franzixd skrev:

Jeg håbede at der var en eller anden generel fejl i min opstilling som i måske kendte til, men hvis det er meget normalt må jeg jo leve med det. Desuden så er det ikke fordi at højttalerne spiller lavt, men jeg har en ven med et næsten tilsvarende anlæg, og når han spiller musik fra hans PC, så skal han kun op omkring -25 til -30 for at opnå samme lydniveau som jeg gør ved -5 til -10. Når jeg tænker over det, så er vores opstilling stort set den samme både mht. kabellængde, forstærker og højttalere. Så må problemet vel ligge i PC'ens lydudgang?

Forskellen kan godt skyldes forskellige lydkort i jeres pc´er. Men det er altså helt normalt.

Det har altid været normalt at man kunne høre niveauforskel hvis man skiftede fra f.eks. tuner til cd-afspiller. Det skyldes at der ikke er en præcis norm for outputniveauet på en linieudgang. 

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

franzixd skrev:
Jeg håbede at der var en eller anden generel fejl i min opstilling som i måske kendte
til, men hvis det er meget normalt må jeg jo leve med det. Desuden så er det ikke fordi at højttalerne spiller lavt, men jeg har
en ven med et næsten tilsvarende anlæg, og når han spiller musik fra hans PC, så skal han kun op omkring -25 til -30 for at
opnå samme lydniveau som jeg gør ved -5 til -10. Når jeg tænker over det, så er vores opstilling stort set den samme både
mht. kabellængde, forstærker og højttalere. Så må problemet vel ligge i PC'ens lydudgang?

Forskellen kan godt skyldes forskellige lydkort i jeres pc´er. Men det er altså helt normalt.

Det har altid været normalt at man kunne høre niveauforskel hvis man skiftede fra f.eks. tuner til cd-afspiller. Det skyldes at
der ikke er en præcis norm for outputniveauet på en linieudgang. 

Okay, mange tak for svaret! Så må jeg jo lige være opmærksom på det næste gang jeg køber PC.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes