Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp søges fra hifi guru’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej guru'er

Kunne seriøst bruge lidt hjælp til surround setup af nogen som højest sandsynligt ved mere om det end mig :D

Jeg skulle skifte mit billige surround ud fra el-giganten med noget nyt og endte med at købe AVR 1911 - den nye receiver fra Denon.
Det gjord jeg fordi den havde mulighed for let tilslutning af ipod/iphone, de WATT som jeg skulle bruge (20km2 stue) samt mulighed for bi-amping/7.1 og de gode reviews jeg har læst om forgængeren.

Fronthøjtalere er Fluance ES-1 - bi-amped. Er vildt glad for dem! http://www.fluance.com/fluanes1higf.html

Baghøjtalere er Audio pro all room - http://www.audiosound.dk/product.asp?product=1279

Og nu står jeg og mangler en sub og en center. Og her er jeg meget i tvivl.
Har jo læst at front højtalere skal være "matched", men som jeg kunne se så kan forstærkeren selv justere lyden vha. den medfølgende mikrofon, så jeg håber ikke at det er et must.(jeg ved at nogen af jer sikkert vil mene at det er med håber at i kan hjælpe mig ud fra de nuværende kriterier)

I hifi klubben anbefalede de DALI MOTIF LCR, andre sagde at den skal bare have en nogenlunde samme størrelse som mine fronthøjtalere og kunne håndtere de 60% af lyden i forbindelse med film. Kunne noget i den stil være en mulighed? eller skal det være større? kan det være mindre? (antal og størrelsen på enheder)
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=159170

Vdr. subben så er jeg dden størreste noob. ved ikke nok om hvor mange tommer den skal være på om om det har den store betydning siden rummet ikke er større, samt har jeg meget belastende naboer.
 Har læst gode ting om Audio pro  Ace bass http://www.audiosound.dk/product.asp?product=1315

og
DLS 3.10 - http://www.dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_419

har også kigget på Argon - mest fordi den er i sort piano finish.

Konen har også noget at skulle have sagt så udseende betyder en del.

Jeg håber at nogen af jeg vil have tid til at kunne gøre mig lidt klogere og hjælpe mig til at få en bedre lyd oplevelse.

På forhånd tak.

Til top Vis Insaniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Insaniq

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hej..

vedr. center vil jeg nok anbefale infinity. der er dejlig klare og meget præcise. (har selv en)

men lige mht til sub vil jeg ikke anbefale den du har kigget på. det er kun en 6.5" som jeg mener man ikke får noget ud af fordi den ikke kan lave de dejlige dybe frekvenser.. jeg har lige sat min sub til salg. en 12" som virkelig spiller godt og laver gode "lyde" den er ikke solgt endnu men jeg kan maile billeder hvis du kunne være interesseret..... så skriv din mail.

Mvh Nickas..

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Juni 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren udmåler rum og sætter lydniveau, distance og level på højttalerne. Den kan IKKE rette op på klangbalance fra de enkelte højttalere (det er der iøvrigt ikke noget der kan), så du skal have fronterne matchet med noget minder om dem i lyd.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Insaniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Tak Niclas, Hvor kan man få fat på infinity så?
Vdr. subben så er du altid velkommen til at linke.
Så 6.5 er for lidt? Jeg må indrømme at subben fra min philips surround til 2000 fra elgiganten, var nok til at naboer klagede, så ved ikke om så meget bass er nødvendigt - definition er nok mere vigtig.
(og udseende for min kone)

Rysz, tak for din post. Men så kan man vel skrue ned for center en smule hvis den "klang'er" bemærkelsesværdigt? eller skrue op for front højtalerne?. Det vigtigste er vel at lyden er god og kan løfte/bære de der 60-70% af filmens lyd og ikke fade eller dø mens den prøver at holde sig på samme niveau som fronterne? Og gerne have samme specs på enhederne som mine front højtalere? Er min tankegang korrekt? VIl du også anbefale den DALI højtaler som jeg fik anbefalet og hvad synes du om den audio pro center som jeg linkede?

Kan se at der er en million der har læst min tråd, men ikke så mange der skriver. C'mon champs.

Link gerne til gode steder hvor man kan købe HI FI udstyr også :D

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Insaniq skrev:

Kan se at der er en million der har læst min tråd, men ikke så mange der skriver. C'mon champs.

Folk læser din tråd - årsag: Du skriver at du ønsker hjlælp fra Hifi-Guru'er, og så tror alle os - hifi-guru'er - straks at det handler om 50.000krs forstærkere og 100.000krs stereohøjttalere. Det har høj interesse hos mange, og folk vil selvfølgelig gerne hjælpe hvis de føler sig i stand til at svare kvalificeret.

Folk svarer ikke -årsag: Folk bliver måske lidt skuffede når det handler om relativt ordinært grej - ikke at det skal opfattes negativt på nogen måde, for så længe at du er glad for det så er det fint - og så tror jeg faktisk ikke at der er ret mange der kender dine højttalere. Altså folk ved ikke hvordan de rent faktisk lyder, og har derfor svært ved at foreslå noget der lyder i samme retning.

Hvis jeg skal komme med et råd, så gør således:
1) Find frem til et begrænset antal interessante modeller ud fra design og pris.
2) Herefter skal du tage en to-tre testplader med ud i hifi-butikkerne og lytte dig frem til om FRONT-højttalere i samme serie lyder i samme retning som dine. Kun på den måde kan du sikre dig at lyden ikke skifter klangbalance når f.eks. en bil kører fra venstre til center til højre.
3) Og så bør du selvfølgelig høre hele det fremmede setup i surround og lægge mærke til om stemmegengiveslen er naturlig.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Insaniq skrev:
Tak Niclas, Hvor kan man få fat på infinity så?
Vdr. subben så er du altid velkommen til at linke.
Så 6.5 er for lidt? Jeg må indrømme at subben fra min philips surround til 2000 fra elgiganten, var nok til at naboer klagede, så ved ikke om så meget bass er nødvendigt - definition er nok mere vigtig.
(og udseende for min kone)

Rysz, tak for din post. Men så kan man vel skrue ned for center en smule hvis den "klang'er" bemærkelsesværdigt? eller skrue op for front højtalerne?. Det vigtigste er vel at lyden er god og kan løfte/bære de der 60-70% af filmens lyd og ikke fade eller dø mens den prøver at holde sig på samme niveau som fronterne? Og gerne have samme specs på enhederne som mine front højtalere? Er min tankegang korrekt? VIl du også anbefale den DALI højtaler som jeg fik anbefalet og hvad synes du om den audio pro center som jeg linkede?

Ja. jeg ville aldrig købe mindre end en 10" for så mener jeg at man ikke få den dybde som en sub skal lave. min sub kan godt sættes i hjørnet eller et andet sted så man ikke kan se den. her er et link.

http://www.dba.dk/andet-power-acoustik--nad/id-67106342/

Link gerne til gode steder hvor man kan købe HI FI udstyr også :D

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

vedr. center.. så kig på det her link. kig i de forskellige modeller..

http://www.audiosound.dk/group.asp?group=480

Insaniq
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ja, Nrik, jeg er ked af at skuffe dig og andre forum brugere, men min chef syntes ikke at jeg skulle have så meget i løn og hvis jeg gjord, ville halvdelen går til indkøb af sko til konen :P

Jeg sætter dog meget pris på dit svar.

Skulle nogen have noget anbefalinger til et aktiv sub, skriv endelig til.

På forhånd tak
Christian

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

infinity100 skrev:

Hej..

vedr. center vil jeg nok anbefale infinity. der er dejlig klare og meget præcise. (har selv en)

men lige mht til sub vil jeg ikke anbefale den du har kigget på. det er kun en 6.5" som jeg mener man ikke får noget ud af fordi den ikke kan lave de dejlige dybe frekvenser.. jeg har lige sat min sub til salg. en 12" som virkelig spiller godt og laver gode "lyde" den er ikke solgt endnu men jeg kan maile billeder hvis du kunne være interesseret..... så skriv din mail.

Mvh Nickas..

En 6,5" long stroke, som bl.a. Audio Pro tidligere har benyttet kan sagtens spille bas. Jeg har en Audio Pro Ego Sub, som har 2 stk 6,5" enheder og er bygget op omkring en indbygget Ace-Bass forstærker, og den spiller smuk bas fra 27 Hz på papiret, men fordi jeg har en uldsok i porten, går den faktisk ned til 23 Hz. Kom så ikke og sig sådan noget sludder. I en Ace-Bass opbygning har det INTET med størrelsen af enhederne at gøre, om en sub kan spille bas.

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Sendt: 30 Juni 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
infinity100 skrev:

Hej..

Mvh Nickas..

En 6,5" long stroke, som bl.a. Audio Pro tidligere har benyttet kan sagtens spille bas. Jeg har en Audio Pro Ego Sub, som har 2 stk 6,5" enheder og er bygget op omkring en indbygget Ace-Bass forstærker, og den spiller smuk bas fra 27 Hz på papiret, men fordi jeg har en uldsok i porten, går den faktisk ned til 23 Hz. Kom så ikke og sig sådan noget sludder. I en Ace-Bass opbygning har det INTET med størrelsen af enhederne at gøre, om en sub kan spille bas.

Hvis jeg må minde dig om at den han har kigget på kun er 1 x 6,5" så ville jeg sgu ik købe den til den pris. i forhold til din som er 2 x 6,5" er jo noget andet. ligesom Infinity Cascade 15 som bare har 6 x 6,5" indbygget.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok ikke gå under 10". Men det er så udelukkende ud fra den betragtning, at de sub jeg har hørt under den størrelse ikke performer specielt godt når det kommer til præcision.

Og så lige et spørgsmål; Hvorfor går folk så meget op i de hertz ? Det meste materiale indeholder slet ingen information under 30 Hz alligevel ! Det bliver skåret af under produktion.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juli 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Og så lige et spørgsmål; Hvorfor går folk så meget op i de hertz ? Det meste materiale indeholder slet ingen information under 30 Hz alligevel ! Det bliver skåret af under produktion.

Jeg er enig med dig i at der er en stærkt overdrevet fokus på subwooferes oplyste frekvensgang, men jeg er nu ikke enig med dig i at det meste materiale ikke indeholder information under 30 Hz. For musik, jo, men der er rigtigt mange film hvor der er temmeligt godt gang i den under 30 Hz (og iøvrigt også under 20 Hz). Dét man så kan sige er at det er de færreste film hvor der ligger noget information der KUN består af frekvenser under 30 Hz, så fordi subben ikke kan gengive de dybeste toner er informationen ikke bare væk - og desuden skal man lige huske at indregne room gain, bare fordi man har et -3 dB punkt på 30 Hz på subben, kan det sagtens være man i praksis har fint niveau ved 25 Hz eller lavere. Men helt generelt, så er det langt vigtigere at have en god subwoofer der lyder godt, end at have én der lige har de sidste frekvenser med.

Jeg er med andre ord enig i din pointe, men ikke i din begrundelse

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være, at nogle film indeholder materiale under de 20-25 Hz, men det stiller kraftige krav til rum, generelt udstyr og opsætning. Det kræver specielle størrelser rum for at subben skal arbejde under de frekvenser, så de fleste vil ikke opnå et resultat alligevel.

En 35Hz bølgelængde kræver et ca. 10 meter langt rum for at udspille sig korrekt og her er de fleste allerede stået af. Er rummet kortere, så bræker du bølgen og kan således på bestemte længder opnå akustisk kortslutning.

Vi bruger en del vinyl under demo i butikken og det pudsige er, at mange uden videm om emnet finder bassen dybere og bedre på pladerne i forhold til en del andet materiale. RIAA korrektion afskriver al bas under 40 Hz.

De fleste bliver slemt overrasket over hvor langt vi skal op på tonegeneratoren for at få lyd igennem. De mindre subwoofere kan slet ikke reproducere lyde i 20 Hz spektret uanset hvad der skrives i famøse papirer. Du smadrer ganske enkelt svingspolen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Vi bruger en del vinyl under demo i butikken og det pudsige er, at mange uden videm om emnet finder bassen dybere og bedre på pladerne i forhold til en del andet materiale. RIAA korrektion afskriver al bas under 40 Hz.

Hvis din RIAA afskriver al bas under 40Hz er den sågu defekt :)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Det kan godt være, at nogle film indeholder materiale under de 20-25 Hz, men det stiller kraftige krav til rum, generelt udstyr og opsætning. Det kræver specielle størrelser rum for at subben skal arbejde under de frekvenser, så de fleste vil ikke opnå et resultat alligevel.

Jamen så er vi jo også ovre i en anden begrundelse end dén jeg var uenig i

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis din RIAA afskriver al bas under 40Hz er den sågu defekt :)

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

En 35Hz bølgelængde kræver et ca. 10 meter langt rum for at udspille sig korrekt og her er de fleste allerede stået af. Er rummet kortere, så bræker du bølgen og kan således på bestemte længder opnå akustisk kortslutning.

De fleste bliver slemt overrasket over hvor langt vi skal op på tonegeneratoren for at få lyd igennem. De mindre subwoofere kan slet ikke reproducere lyde i 20 Hz spektret uanset hvad der skrives i famøse papirer. Du smadrer ganske enkelt svingspolen.

At "RIAA korrektionen afskriver al bas under 40 Hz" er en misforståelse, det er faktisk omvendt.

Ved skæring af en plade dæmper man bassen, for at undgå store rilleudsving. Desuden er der en naturlig afrulning fra 50 Hz på grund af fysiske begrænsninger i skærehovedet. Derfor indeholder RIAA korrektionen en hævning af bassen, for at få denne på plads igen.

Et korrekt RIAA korrektionsfilter har dette forløb: RIAA korrektion.

Hvilket faktisk er en hævning på 20 db ved 20 hz, og overhovedet ikke noget der ligner en "afskrivning af al bas".

Jeg skal da også tliføje, at jeg har plader med frekvensindhold så lavt som 8 Hz (kanoner i Tchaikovsky's 1812 overture), og jeg skal love for, at her er masser af lydindhold for både subwoofer og rum ressonans - det største problem er faktisk at få pickup'en til at blive i sporet ved de kraftige transienter.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

I er vist godt og grundigt på vej ind på et sidespor drenge ;)

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Rysz skrev:

At "RIAA korrektionen afskriver al bas under 40 Hz" er en misforståelse, det er faktisk omvendt.

Ved skæring af en plade dæmper man bassen, for at undgå store rilleudsving. Desuden er der en naturlig afrulning fra 50 Hz på grund af fysiske begrænsninger i skærehovedet. Derfor indeholder RIAA korrektionen en hævning af bassen, for at få denne på plads igen.

Et korrekt RIAA korrektionsfilter har dette forløb: RIAA korrektion.

Hvilket faktisk er en hævning på 20 db ved 20 hz, og overhovedet ikke noget der ligner en "afskrivning af al bas".

Jeg skal da også tliføje, at jeg har plader med frekvensindhold så lavt som 8 Hz (kanoner i Tchaikovsky's 1812 overture), og jeg skal love for, at her er masser af lydindhold for både subwoofer og rum ressonans - det største problem er faktisk at få pickup'en til at blive i sporet ved de kraftige transienter.

Okay. Efter at have gransket RIAA baggrunden må jeg jo så erkende, at andre er klogere på dette end jeg er. Indrømmet og så har jeg lært noget i dag også.

Den plade med 1812 overturen du omtaler. Er det gængs for den indspilning eller er det en speciel udgave ? Jeg er da interesseret i at få "lyt" for sagen, må det jo hedde.

Otto: Ja vi har to forskellige begrundelser. Men hvad får du ud af at sende 15 hz ind i maskineriet, hvis elektronik (ikke alt udstyr kan gengive disse frekvenser, subwoofer og især rummet slet ikke kan afspille det ?

Og så må jeg hellere overlade tråden til søgningen efter en subwoofer igen.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 02 Juli 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Mit bud ville være en XTZ 99 W12.16. Seriøs 12" aktiv sub der både kan håndtere film og musik. Spørger du mig burde den
koste det dobbelte.

Kan findes på www.fyndborsen.se

God jagt..
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes