Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Virkelig n00b - surround sound kabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wickstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hey lads,

Jeg er helt ny til surround sound scenen og ved helt utroligt lidt om det. Men jeg har fået anskaffet mig et surround sound anlæg og et lydkort med surround sound muligheder (Min pc er slået til mit fjernsyn så jeg ser film osv. igennem det). Meeeen jeg mangler et kabel og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad fu.. et sådan kabel hedder...har fundet ud af der er noget der hedder COAX og digital ...men det er ikke de to! Det er den ledning hvor der er 3 jack stik i hver enden i forskellige farver....

P.s. Det er 5.1 surround sound.

På forhånd tak.
Til top Vis wickstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wickstar

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Er det et sådant: http://www.av-connection.dk/?ML=811

Men jeg mener nu at de kun overfører billede og ikke lyd, 

Denon DVD -3800BD
Phonar Veritas P5
Stax SRM 252II og SR202
Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

wickstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Hmm ja - men det ligner ikke jack stik  men ved som sagt ufattelig lidt om det...men siger det jer (proff's) ikke noget? Plejer der ikke at være 3 forskellige måder at sætte surround sound lyden op - Coax, digitalt og så med de der 3 jack stik tingester??

Jeg er helt lost...Har fået anskaffet mig et surround sound anlæg fra logitech, men kan ikke komme til at bruge det før jeg har fået mig sådan et kabel...

Any hjælp er yderst hvertsat.

P.s. Her er et billed af reciveren, og så er det så de 3 jack stik der;

http://www.thg.ru/video/200412041/images/logitech_z5500_5.jp g
Til top Vis wickstar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wickstar

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Wickstar og velkommen til.

Du har to muligheder alt efter hvilket lydkort du har.
Den lette løsning (som er den med farverne) er at du skaffer 3 stk. mini-jack kabler. Altså kabler hvor der sidder et hovedtelefonstik i begge ender (3.5mm).

Her et par stykker at vælge mellem:
http://www.av-connection.dk/?ML=310

Afhængigt af hvad dit lydkort har af udgange, så kan du måske også bruge en digital udgang. Denne kommer i flere afskygninger.

Den ene er et coax kabel (kobber kabel med alm. phono-stik i begge ender). Det er dét kabel der passer til coax stikket på dine højttalere. Nogle lydkort bruger et mini-jack stik til denne forbindels. Så skal du bare have et kabel med forskellige stik i begge ender.

Den anden er en optisk forbindelse som dog kommer med to forskellige stik typer. Mange bundkort (og dine højttaler) har standard stikket der lidt ligner et USB-B stik. Men nogle lydkort bruger et optisk stik formet som et mini-jack, hvor man så skal have et kabel som det her:
http://www.av-connection.dk/?PGr=22&ML=807

I dit tilfælde hvis jeg anbefale dig at bruge en digital forbindelse (gerne optisk).

For at hjælpe dig med begreberne, så skelner man mellem analoge og digitale signaler.
Hvis du bruger jack stikkene i dit setup, er der tale om et analogt signal (der bliver overført 6 seperate lydkanaler). Hvis du bruger den optiske ELLER coax forbindelsen, er der tale om digital overførelse, hvor ét kabel overfører alle 6 kanaler.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes