Forfatter |
|
SEVO Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 02 December 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg skal nu til at erhverve mig mit første fladskærms-tv, da mit gamle billedrørs-B&O nu er stået af, og det er på tide, at det hele bliver lidt nemmere. Selvom jeg stadig synes billerør er pænest! Jeg forsøger at finde ud af, hvilket tv, jeg skal købe, for mit problem er, at rigtig mange fjernsyn ser rigtig godt ud, når man afspiller noget i hd, men lige så snart, man afspiller et tv-signal, som ikke er hd, så ligner det en dårlig youtube-film. Jeg gider ikke mindes op, at signalet digitalt, så hvad skal jeg vælge, hvis jeg vil have noget, som ser godt ud, selvom jeg ser en 576-dvd-film osv osv?
Jeg har set på flere tv og synes bla. at LG's "47LA860W" så meget pænt ud. Men det stod også og afspillede Avatar nede i butikken, og der var ikke tv-signal, så jeg kunne ikke se, hvordan en helt almindelig tv-udsendelse så ud.
Så jeg vil høre, om der er nogen, som kender til det konkrete fjernsyn eller lignende, og som kan anbefale mig noget, som ikke er digitalt at se på?
TAK!
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 02 December 2013 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som jeg ser det et svært spørgsmål du stiller. Jeg vil tro du vil få mange velmenende svar med forslag til diverse forskellige fladskærme og det
er jo sådan set også det du søger. Jeg vil dog foreslå at du finder en butik der har et godt udvalg af forskellige typer. Bed om en demo hvor det kun er
et tv signal du ser på de forskellige skærme. Det kan tage sin tid men det er besværet værd. Ja, du ved jo nok selv hvad du skal se efter da du søger
efter en ikke for bolche agtig gengivelse som en del fladskærme har lidt/eller lider af. Hvis du senere vil og føler du har råd til det ved jeg fra mange
herinde der har prøvet det at en professionel kalibrering af en skærm eller projektor virkelig kan løfte billedkvaliteten. Der er iøvrigt flere fabrikater
der har glimrende skærme på deres sortiment, og flere af dem er ikke så voldsomt dyre.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 02 December 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt på linie med Jøka. Prøv eks. en de større El-giganter. De har i flere af dem en hel væg med forskellige TV, der kører samme signal. Her kan du hurtigt sortere en stor del fra, og derefter bede om at få se de tilbageværende med et signal i lavere opløsning. Du kan i øvrigt også købe dig til at få kalibreret et nyindkøbt TV i El-giganten.
Lige præcis på dette punkt, synes jeg El-Giganten er et godt sted at frekventere, da udvalget er stort, og lige til at sammenligne. Om det så også er der du vælger at handle behøver du jo først afgøre når du har fundet det TV du gerne vil have.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 December 2013 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
SEVO
Nu nævner du, at du godt/bedst kan lide billedrørs tv og dets billede. Det kan jeg også. Men jeg startede dog med et Sony LCD tv, da plasma var lidt dyrt på dette tidspunkt. På et plasma tv lyser de enkelte pixels i sig selv, dette er ikke bagbelyst, sådan som LCD/LED er. På et plasma, er det også fosfor, der lyser op ligesom billedrøret. Derfor virker det nemlig meget billedrørs agtigt at kikke på. Du skal derfor vælge plasma. Dette er ikke "digitalt" at se på, sådan som flydende krystaller kan være. Skal du ikke med sikkerhed have et fuld HD, men kan nøjes med almindelig HD, så ser ikke HD programmer rigtigt godt ud. LG, Samsung og Panasonic har plasma tv i 1024x766. Denne type har jeg selv og er rigtig tilfreds med det. Derfor, vælg plasma, det bliver du glad for. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
SEVO Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de inputs! Jeg tager det hele med i overvejelserne og kigger nærmere!
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@allanowich
Et Plasma TV forbruger også noget mere strøm end LED og LCD, og selv Panasonic er stoppet eller vil stoppe med Plasma
( hvis man altså tænker lidt på forbrugs udgiftterne )
LED TV er det virkelig baggrunds belyst ??
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et LED tv er ikke andet end et LCD tv, der i stedet for små lysstofrør er belyst bagfra med hvide lysdioder = mindre strømforbrug. allanowich.... jeg har også stadig til gode at se et LCD/LED der "fanger mig", så hér er den efterhånden gamle plasma kommet for at blive. Den bli´r alligevel mest brugt som monitor.  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får hvad du betaler for.. Ca + -.. Jeg vil dog også sige Plasma da LED ikke kan holde en bare nogenlunde jævn belysning,
eller lave anstændig sort.
Du kan ikke bruge demovægen i butikkerne til at vurdere nogetsomhelst, De er aldrig kalibreret eller bare sat nogenlunde op,
selv standard er mange sat til at køre overscan på HDMI indgangen, og så ryger hele iden med blu ray.
Det er faktisk svært at finde noget tv idag der kan måle sig med et godt CRT tv. + at du skal forvente at din nyindkøbte
fladskærm ikke holder meget længere end garentiperioden ud, hvis du er heldig 5 år.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er i øjeblikket en debat vedrørende Samsungs TV's holbarhed eller mangel på samme, efter at DR Kontant tog emnet op. Her hjemme kommer
der aldrig mere Samsung ind ad døren - giv de andre mærker på markedet din opmærksomhed...
Lars
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
SEVO Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2013 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men HVIS nu man så alligevel skulle vælge et LED-tv på en ca 40 tommer eller max 47 - er der så nogen, som trods alt vil anbefale noget?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg vil anbefale Panasonic. Det står trods alt flot. Sony er heller ikke så tosset. Hvis du vælger LCD/LED. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svar
nu er jeg mest til audio og ikke så meget til vision, har da lige bestilt det her
Philips 47PFL5008T
for mig er prisen vigtig og energi forbruget er meget vigtig (ca 50 watt), håber på gode billeder
Ikke så dyrt, men efter 4 år kan jeg skrot det og købe noget andet eller bedre
Mit gammel LCD Zepto 37" har stadig gode billeder og var noget af det billigste dengang (8000 kroner)
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 05 December 2013 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SEVO, har selv haft lidt samme opfattelse af at et gammeldavs analog TV signal ikke saa saa godt ud paa LED TV. Jeg tror at en del af grunden er at kontrasten er saa enorm paa LED, saa forsoeg maaske at aendre lidt paa indstillingerne - maaske hjaelper det. Paa et gammeldavs TV var "sort" jo naermest lysegraat. Vores nye Samsung er dog meget meget bedre end vores foerste LED fjaernsyn saa der er altsaa sket en del saa man lettere kan nyde gamle udsendelser synes jeg. Skulle jeg koebe nyt nu ville jeg kikke efter Samsungs 7000 serien, men der er sikkert mange andre gode TV. Selvsyn i en butik er heller ikke altid sagen, da kan saelger (eller en anden kunde) have stillet paa indstillingerne og man ved ikke hvor god kvalitet input de bruger. Jeg har set samme TV to steder og der var ret stor forskel i min opfattelse fra det ene sted til det andet. Online er der mange der tester TV og giver feedback paa hvor godt analogt signal vises. Good luck. STJ
|
Til top |
|
|
SEVO Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart lader det til, at et plasma-tv så må være det rigtige for mig. Panasonic ST60 ser rigtig godt ud ifølge anmeldelsen,
LINK HER
Anmeldelsen er dog lavet ud fra 50"-udgaven, og jeg ville skulle have 42"-udgaven. Kan man regne med, at alt er det samme,
selvom størrelsen er mindre, eller vil kvaliteten også være "mindre".
Tak for alle inputs!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er samme model serie, så ja det vil det være, altså samme billedkvalitet. Der kan så være forskel på hvad det kan. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 06 December 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg at jeg kommer lidt sent i tråden, men plasma, plasmaog atter plasma.
Har både led og plasma. Sidstnævnte er klart at foretrække.
Og nu da jeg har et Samsung plasma, vil jeg lige sige, at det kun er nogle modeller der er plaget af sagen med dårlige lytter
i strømforsyningen.
Selvom det stadig er dårlig stil, skal man ikke nødvendigvis skære mærket helt væk i sin søgning. De laver ganske fine
paneler og til fornuftige priser, men god jagt :-)
|
Til top |
|
|