Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Prøv eventuelt med diverse absorbenter i Basotect - så er du fri for sundhedsskadelig Rockwool i stuen. Og
Basotectelementerne skal ikke beklædes.
De fås som selvklæbende plader, søjler, firkanter, trekanter etc. i mange forskellige størrelser. De koster ikke alverden og leveres til døren for en
rimelig penge. Jeg har købt mine i Tyskland.
Se fx www.schaumstofflager.de |
|
|
Kan du måske sende et link til nogle af dem?
Jeg er en skovl til tysk :-$
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du kan jo male eller lave billede tryk på stof, som du sætter på hjemmelavede rammer. Måske er der en
kunstner i dig. Det skal bare ikke være for fint masket stof. Jo mere lys, der trænger i gennem, jo mere lyd går der også i
gennem.  |
|
|
Er det ikke en dårlig idé at male på stoffet, når nu det gælder lydtransparens? Jeg tænker, at malingen "forsegler" stoffets
struktur og skaber en "hård" og dermed reflekterende overflade. Om det i realiteten er hørbart, det skal jeg ikke kunne
udtale mig om, men i princippet burde man vel undgå det.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
wolle_dk skrev:
Jeg er mest i tvivl om hvilet stof, der er mest luft-gennemtrængelig ... ? |
|
|
Jeg var ude i mange butikker og kigge og mærke på stof, samt bestilte en masse stofprøver hjem på interesant stof over
nettet fra netbutikker.
wolle_dk skrev:
Er det ligegyldigt hvilken type Rockwool, man bruger ? |
|
|
Nej, bestemt ikke. Det afhænger af hvad det skal bruges til, men er det til dæmpeplader som du beskriver dem, så bruger
man normalt terrænbatts erhverv (vigtigt det er erhverv udgaven). Det har en masse med densiteten samt luftmodstanden i
materialet at gøre, hvordan det dæmper i de forskellige frekvenser, men det kan du også læse massere om på nettet
Der kan ligge mange timers arbejde og læsning i et akustik projekt!  |
|
|
Hvilken slags fandt du så ud af er det mest velegnede ? :)
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
allanowich skrev:
Du kan jo male eller lave billede tryk på stof, som du sætter på hjemmelavede rammer. Måske er der en
kunstner i dig. Det skal bare ikke være for fint masket stof. Jo mere lys, der trænger i gennem, jo mere lyd går der også i
gennem.  |
|
|
Er det ikke en dårlig idé at male på stoffet, når nu det gælder lydtransparens? Jeg tænker, at malingen "forsegler" stoffets
struktur og skaber en "hård" og dermed reflekterende overflade. Om det i realiteten kan høres, det skal jeg ikke kunne
udtale mig, men i princippet burde man vel undgå det. |
|
|
Jeg er ret sikker på, at du har ret i din udtalelse :-)
Men jeg skal ikke male på det farvede stof.
Så vil jeg lave nogle kuber, som jeg laver 2-3 stærke farver... Altså køber stoffet farvet, så jeg ikke forsegler det .
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nok lidt alla alpha mono:
http://www.alpha-akustik.dk/produkter?gclid=CLbl5q3tqbUCFQNd 3godKy4Ayg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
wolle_dk skrev:
allanowich skrev:
Du kan jo male eller lave billede tryk på stof, som du sætter på hjemmelavede
rammer. Måske er der en kunstner i dig. Det skal bare ikke være for fint masket stof. Jo mere lys, der trænger i gennem, jo mere lyd går der også i
gennem.  |
|
|
Jeg har fundet en ide til selve designet.. Det var mest valget af stof, jeg var i tvivl om..
Er det ligegyldigt hvilken type Rockwool, man bruger ? |
|
|
Gør evt som Analoqueman foreslår, eller også bruge Acoustilux. Dette vat lignende
emne skulle være bedre end rockwool, hvad sundhed skadelige fibre angår. det støver/smuldre ikke.  |
|
|
Og lyd-isolerer det lige så godt som Rockwool ? :-)
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk er det sengetøj, eller lagener der er tyndest og dermed bedst, hvis det skal være noget stof til rimelige penge.
Der findes firmaer som laver stof med tryk, præcis til dette formål, kan selvfølgelig ikke huske navnene nu, men det er ret
pebret, men bestemt også fedt med lige det motiv man vil have, og kan dermed få det lavet som et maleri eller hvad man
lyster. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon :) Det kunne være super fedt, hvis du kan komme i tanke om navnet på hjemmesiden .
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne vel i realiteten bruge disse 3:
http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/80189899/
http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/70149998/
http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/10149958/
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kunne du nok sagtens. Vælg nogle farver som passer ind i din stil, eller noget sengetøj du kan klippe op med et fedt
mønster på eller andet.
Hjemmesiderne jeg havde fundet hedder
http://www.akustik-lab.com/
http://www.sumopix.com/
Det er samme sted i Brabrand i Aarhus. Som du kan se er det dyrt, men det er med rammer og dæmpemateriale og det hele,
så måske de kan levere uden hvor du selv bygger det, hvis du kontakter dem, det ved jeg ikke. Jeg havde gjort det, hvis
pengene var til det, men det er de ikke for mig med de priser desværre __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver nok også nødt til at lave dem selv ... Jeg har ikke penge til de priser, du henviser til ;-)
Men ja, jeg skal bare have fundet ud af hvilket materiale jeg skal bruge til isolering, hvis Rockwool er sundheds-skadeligt ..
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Analogueman skrev:
Prøv eventuelt med diverse absorbenter i Basotect - så er du fri for sundhedsskadelig Rockwool i stuen.
Og
Basotectelementerne skal ikke beklædes.
De fås som selvklæbende plader, søjler, firkanter, trekanter etc. i mange forskellige størrelser. De koster ikke alverden og leveres til døren for en
rimelig penge. Jeg har købt mine i Tyskland.
Se fx www.schaumstofflager.de |
|
|
Kan du måske sende et link til nogle af dem?
Jeg er en skovl til tysk :-$ |
|
|
Jeg er til gengæld ikke en skovl til tysk (har læst det på uni), og jeg kender desværre ikke andre leverandører end den nævnte, men prøv at google
det. Det er vist nok BASF, der producerer "skidtet", og de er jo repræsenteret i mange lande og på mange sprog, så det burde være muligt at finde -
måske endda i DK?
Og i øvrigt, hvis valget står mellem Rockwool terrænbats og Basotect, så ville jeg nok foretrække sidstnævnte i min stue/lytterum
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret :) Hvorfor ville du vælge det sidstnævnte ?
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
mx jelle skrev:
Ja, det kunne du nok sagtens. Vælg nogle farver som passer ind i din stil, eller noget
sengetøj du kan klippe op med et fedt
mønster på eller andet.
Hjemmesiderne jeg havde fundet hedder
http://www.akustik-lab.com/
http://www.sumopix.com/
Det er samme sted i Brabrand i Aarhus. Som du kan se er det dyrt, men det er med rammer og dæmpemateriale og det
hele,
så måske de kan levere uden hvor du selv bygger det, hvis du kontakter dem, det ved jeg ikke. Jeg havde gjort det, hvis
pengene var til det, men det er de ikke for mig med de priser desværre  |
|
|
Jeg bliver nok også nødt til at lave dem selv ... Jeg har ikke penge til de priser, du henviser til ;-)
Men ja, jeg skal bare have fundet ud af hvilket materiale jeg skal bruge til isolering, hvis Rockwool er sundheds-skadeligt ..
|
|
|
Brug du bare rockwool, og det "terrænbatts erhverv" som jeg tidligere skrev. Det er ikke farligt. Allergigere osv. kan fint
bruge det til dæmpeplader uden gener. Det er netop derfor man pakker det ind jo, så det ikke skal støve ud over det hele.
Ingen problemer der. De sider jeg henviste til ovenover bruger også rockwool i deres produkter. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes bare I er lidt uenige om herinde, hvad jeg skal vælge ? :)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
wildstyle skrev:
allanowich skrev:
Du kan jo male eller lave billede tryk på stof, som du sætter på hjemmelavede rammer. Måske er der en kunstner i dig. Det skal bare ikke være for fint masket stof. Jo mere lys, der trænger i gennem, jo mere lyd går der også i gennem.  |
|
|
Er det ikke en dårlig idé at male på stoffet, når nu det gælder lydtransparens? Jeg tænker, at malingen "forsegler" stoffets struktur og skaber en "hård" og dermed reflekterende overflade. Om det i realiteten kan høres, det skal jeg ikke kunne udtale mig, men i princippet burde man vel undgå det. |
|
|
Jeg er ret sikker på, at du har ret i din udtalelse :-) Men jeg skal ikke male på det farvede stof.
Så vil jeg lave nogle kuber, som jeg laver 2-3 stærke farver... Altså køber stoffet farvet, så jeg ikke forsegler det . |
|
|
Tja, det var jo heller ikke almindelig acryl maling, mere vandfarve som jo er tyndt og laserende. Men nu nævner du jo så, at du køber indfarvet stof og så er du lissom ud over det problem. Acustilux har stor set samme akustiske evner som glasuld og rockwool.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stortset? Ved du med sikkerhed at forskellen er så lille, at jeg bare skal vælge det billigste materiale ? Eller er det noget du tror?
Sorry, hvis jeg lyder tvivlende .. Jeg vil bare gerne være sikker :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan roligt vælge Acoustilux, men om det er dyrere end de to andre muligheder kan jeg ikke lige huske. Man er stort set gået over til Acoustilux til intern dæmpning i ht kabinetter i stedet for rockwool. Så det er lige så godt. Men måske lidt dyrere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør lige linket aktivt og øjer lidt på det. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|