Forfatter |
|
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at skrive indkøbsseddel til en HTPC, men er strandet på valg af CD/Blue ray drev.
Er der et Blue ray drev (ikke nødvendigvis med Blue ray brænder funktion) der kan anbefales til ripning af CD'er? Jeg forventer at benytte dBpoweramp til ripning af CD'erne.
Skal jeg alternativt gå efter et Blue ray drev til film og et CD/DVD drev til musik? Det vil absolut ikke gøre det lettere at finde et godt kabinet.
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvaliteten af drevet er nærmest ligegyldigt. Er kun nogle virkelig billig plastikdrev (typisk set i laptops) der ofte har problemer med at rippe en CD rigtigt. Hvis du bruger dbpoweramp og accurateripkan du jo enda sikre dig mod at der mod forventning skulle opstå en læsefejl, og så bare rippe en ekstra gang. Du kan enda tage livrem og seler på og rippe cd'en 2-xx gange (automatisk vel og mærke) og så validere at de forskellige rips er ens inden du beholder dem.
Personligt anbefaler jeg Burst og AccurateRip, resten er overkill imho.
Hvis jeg var dig ville jeg bare vælge det bluraydrev der passede dig og dit kabinet bedst. __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm - jeg formodede at der er forskel på hvor god fejlkorrektion der i drevene - hermed hvordan de klarer fedtede CD'er og CD'er med ridser.
|
Til top |
|
|
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
dbpoweramp bruger AccurateRip,det gør at det rippede resultat sammenlignes med en database. Hvis du har fået det samme resultat som andre der har rippet samme CD på andre drev, godtager den resultatet, hvis ikke ripper den igen og sammenligner de to resultater. Som de skriver nedrest så afviger alle drev når de læser, men et godt drev har en konstant afvigelse så der kan kompenseres for dette. Der er denne liste over drev og hvor meget de afviger. Vælg et af dem og du skulle være sikker på et godt reslutat. Der er nok at vælge imellem. __________________ Hilsen Peter
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
Hmm - jeg formodede at der er forskel på hvor god fejlkorrektion der i drevene - hermed hvordan de klarer fedtede CD'er og CD'er med ridser. |
|
|
Fedtede cd'er skal slet ikke i et drev!! Men ja der er da forskel, men min erfaring er at det er meget minimalt, og om du skal re-rippe 1 eller 3 ud af 1000 numre er vel sådan set bedøvende bre du ender med et godt resultat. Har du en ordenlig stak rigtig mishandlede cd'er vil jeg dog anbefale enten accuraterips forum eller dbpoweramps forum til en anbefaling til et drev der er god til at håndtere den slags. Men eftersom man selvfølgelig behandler sine cd'er pænt er det jo ikke et problem  __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter: Fin liste - men umiddelbart ser det ud til kun at være CD/DVD er - ikke Blue ray drev.
Du skriver at et godt drev har en konstant afvigelse. Hvis det har det formoder jeg at ripningen foregår smertefrit ugen at det bliver nødvendigt med flere ripninger for en enkelt CD med mindre end den er skadet.
Ney-: Det er min samling gennem 28 år der skal rippes, så det er mange hyldemeter vi taler om. Mine CD'er har altid stået i reol, men det kan ikke undgåes at der er kommet en fedtet finger gennem tiderne. Jeg vil være mere bekymret for at begynde at pudse på dem end at komme dem direkte i spillen.
|
Til top |
|
|
Peter.C Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 223
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
Peter: Fin liste - men umiddelbart ser det ud til kun at være CD/DVD er - ikke Blue ray drev.
Du skriver at et godt drev har en konstant afvigelse. Hvis det har det formoder jeg at ripningen foregår smertefrit ugen at det bliver nødvendigt med flere ripninger for en enkelt CD med mindre end den er skadet. |
|
|
Uden at vide ret meget om BD drev, så er der flere Sony, Panasonic, Asus, Pioneer, LG og Plextor drev hvor typen starter med BD, mon ikke det er Blu-ray drev. Jep, du skal kun rippe en CD to gange hvis den er skadet eller ikke er i AccurateRip databasen. Det vil ikke blive ret mange CD'er det dreje sig om. Det hele er automatisk, de CD'er der vil give problemer vil bare tage lidt længere tid. __________________ Hilsen Peter
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy: Du kan jo bare finde det drev du gerne vil have, og derefter slå det op i listen og se om der er andre der har brugt det og fundet et offset. Dog vil jeg sige at det ikke er gode drev der har et konstant offset, det er defekte drev der ikke har Skulle det ske du fik et drev der ikke allerede fremgik af deres liste kræves det bare at du har 3 key discs http://www.accuraterip.com/keydiscs.htm så finder dbpoweramp selv off-settet. Som sagt, jeg ville ikke bekymre mig om det 
Du kan i AccurateRip og Securerip i dBpoweramp selv bestemme hvor meget livrem og seler du vil bruge når du ripper. Min personlige fremgangsmåde er Burstrip og hvis der er 3 eller flere der har opnået samme resultat med Accurat rip bliver rippet beholdt. CD'er der er problemer med eller ikke er i databasen bliver så re-rippet med en dobbelt eller tripple securerip (dette kan vidst efterhånden sættes op automatisk). Dette betyder at langt de fleste cd'er bliver rippet hurtig og smertefrit, og de enkelte problemfyldte cd'er tager så bare lidt længere tid.
Hvis du har nogle cd'er der virkelig er smadret kan du sætte den op til at rippe dem eksempelvis 8 gange og så beholde det resultat der bliver duplikeret, da det ikke er sandsyneligt at den samme læsefejl opstår flere gange.
Hvis man tager en 10-20stykker af gangen mens man alligevel læser netavis, hygger sig på hifi4all etc. går det rimelig hurtigt at komme igennem selv en større cd samling. __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter og Ney,
Tak for alle svar.
Jeg kan nu se at der er flere drev af anerkendte mærker som findes både på listen og er tilgængelige på edbpriser. edbprisers liste er overkommelig kort, så nu er det kun et spørgsmål om at læse tests for at finde et godt og stille drev.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 22 April 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ney_ skrev:
Kvaliteten af drevet er nærmest ligegyldigt. |
|
|
Dette er nu ikke min erfaring. Jeg har haft adskillige drev som har haft store problemer med læsning.
Køb et seperat drev til at rippe cd-samlingen. Drevet kan evt. monteres i et eksternt kabinet eller du kan rippe fra en helt
anden computer. Hvis du har en betydelig samling, er der en hvis chance for at at drevet bliver slidt op i processen.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha - er jeg så tilbage til square one.
Kan du anbefale et drev eller skal jeg blot holde mig til anerkendte mærker som f.eks Plextor?
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv et Plextor PX-880SA, som virker perfekt.
Men det er mange år siden Plextor selv har lavet drev. Mit drev er vistnok et rebrandet Pioneer eller LG og den model du kan
købe idag kan være noget helt andet. Så der er ikke noget jeg vil anbefale.
Jeg har selv oplevet problemer med Plextor, Pioneer, NEC og Mitsubishi.
Jeg anbefaler at søge på nettet efter modelnummeret og "audio extraction" inden du køber.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stadig 17 forhandlere der sælger Plextor PX-880SA. Hvis man ikke kan tro på at det er den samme kvalitet som for et par år siden, så har tests mistet deres betydning.
Jeg har ikke tænkt mig at have mere end én computer, så det må blive et HTPC kabinet med plads til 2 stk 5.25 drev. At skulle slæbe et externt drev frem hver gang jeg køber en ny CD er ikke holdbart. Nogen bud?
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Ney_ skrev:
Kvaliteten af drevet er nærmest ligegyldigt. |
|
|
Dette er nu ikke min erfaring. Jeg har haft adskillige drev som har haft store problemer med læsning.
Køb et seperat drev til at rippe cd-samlingen. Drevet kan evt. monteres i et eksternt kabinet eller du kan rippe fra en helt anden computer. Hvis du har en betydelig samling, er der en hvis chance for at at drevet bliver slidt op i processen. |
|
|
Hrm, laptop drev er endnu det eneste hvor jeg har oplevet tilbagevendende problemer. Kan være jeg bare er heldig  __________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jævnfør wikipedia:
In drives which have been rebranded, the original outstanding functions of PlexTools are not supported. Examples below:
- Plextor PX-750A is a TEAC DV-W516E.
- Plextor PX-800A is a Sony NEC Optiarc AD-7170A.
- Plextor PX-880SA is a LiteOn iHAS424-A.
- Plextor PX-B300SA is a LG GGC-H20L.
Recent drives such as PX-880SA can be used with PlexUTILITIES instead, which allows for drive and disc control and quality
check functionality.
Som kabinet vil jeg klart anbefale Lian-Li PC32, da det understøtter full ATX PSU og mainboard. Der er derfor masser af
udvidelsesmulighedder. Endvidere har det højden til at understøtte de store CPU køleprofiler.
Det er svært at finde i Danmark, men kan lade sig gøre.
|
Til top |
|
|