Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bundkort miniitx microatx (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Jeg søger et lille bundkort.

Krav.

1. Lavt strømforbrug
  2. S/Pdif udgang
  3. tilsluting af passiv strømforsyning (laptop type)
  4. Trådløst netkort
  5. gerne mulighed for passivt kølet CPU
  6. HDMI udgang
  7. Skal blot kunne afspille FLAC filer, Rippe via EAC og måske streame film fra www.filmstriben.dk

Jeg er ret blank på området, så jeg ved ikke om alle krav kan opfyldes.

Jeg har set et mærke der hedder Zotac, som måske har noget jeg kan bruge. Umiddelbart kan krav nr. 3 dog ikke opfyldes her.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Jeg har set et mærke der hedder Zotac, som måske har noget jeg kan bruge. Umiddelbart kan krav nr. 3
dog ikke opfyldes her.

Zotac's IONITX-A har såvidt jeg husker medfølgende passivt kølet strømforsyning à la bærbare. Dette bundkort opfylder alle
dine krav.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

roundsound skrev:
Kjeldsen skrev:
Jeg har set et mærke der hedder Zotac, som måske har noget jeg kan bruge. Umiddelbart kan krav nr. 3
dog ikke opfyldes her.

Zotac's IONITX-A har såvidt jeg husker medfølgende passivt kølet strømforsyning à la bærbare. Dette bundkort opfylder alle
dine krav.

Mange tak. 1300 kroner inklusive 19 volt strømadapter, der er absolut rimeligt.

Jeg har ikke spdif ud pt., og skal alligevel spendere 300-500 kroner på dette. Så kan jeg ligesågodt sælge den gamle for nogle hundrede kroner og få noget der er up to date.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Det lader til at være et rigtig godt produkt. Med DXVA kan du endda køre 1080p materiale uden voldsom belastning af CPU'en.
Jeg har stærkt overvejet selv at købe et til min HTPC. Så mangler man blot støjsvage harddiske
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

roundsound skrev:
Det lader til at være et rigtig godt produkt. Med DXVA kan du endda køre 1080p materiale uden voldsom belastning af CPU'en.
Jeg har stærkt overvejet selv at købe et til min HTPC. Så mangler man blot støjsvage harddiske

Jeg har en Samsung S-ATA 3.5" 250 GB. Jeg kan ikke helt huske modellen, men den er meget støjsvag, og i min IKEA sterebænk hører jeg den slet ikke. Jeg kan godt kigge efter typen hvis du er interesseret. Jeg vil tro, at den i et harddisk dæmpekabinet er helt tavs.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hvor finder i dette vidunder henne til 1300 kr?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hvor finder i dette vidunder henne til 1300 kr?

getmore. Jeg søgte blot på edbpriser, og det er blot prise. Amazon UK er også samme pris.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2006
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over denne tråd og syntes produktet ser meget spændende ud... er på jagt efter et nyt godt lille mediecenter til soveværelset. det må gerne være kompakt og lydløst og der kan det vist ikke blive meget bedre end dette...

Har dog et par opklarende spørgsmål som nogle måske kan hjælpe mig med... Vil sådan et Atom cpu være kraftig nok til at installere en win 7 og bruge mediecenter funktionen sammen med mymovies og stadig køre i et hæderligt tempo? - det er primært mymovis der bruges, hvor dvd film er rippet til video_ts folder og bluray til .iso filer, samt der bliver set noget optaget tv... Alt bliver hentet via netværk fra et andet mediecenter.

Jeg kan også se at der følger strømforsyning med... Kan ikke helt gennemskue det, men betyder det bare at det bare er at smide skidtet i et kabinet (hvor man så ikke behøver strømforsyningen) og så kører det?

Til top Vis sorent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorent

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Marts 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeps det zotac bundkort kan alt det du skal bruge.
Jeg bruger det selv uden problemer som NAS og køkken pc samtidig. intet problem

men køb det ikke hos getmore.dk. synes istedet du skal finde en anden forhandler her
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=591718

Getmore er nemlig rodet ud i noget skattesvindel og skylder 4 eller 5 millioner.

med hensyn til lydløse harddiske kan jeg klart anbefale Western digitals greenline 750gb eller derover. 500 gb og derunder larmer lidt mere
http://www.silentpcreview.com/article1004-page7.html
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Jeps det zotac bundkort kan alt det du skal bruge.
Jeg bruger det selv uden problemer som NAS og køkken pc samtidig. intet problem

men køb det ikke hos getmore.dk. synes istedet du skal finde en anden forhandler her
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=591718

Getmore er nemlig rodet ud i noget skattesvindel og skylder 4 eller 5 millioner.

med hensyn til lydløse harddiske kan jeg klart anbefale Western digitals greenline 750gb eller derover. 500 gb og derunder larmer lidt mere

Hvilket OS har du på den? Har læst flere steder at den gamle 230 CPU havde store problemer med Windows Media Center og Mymovies. Det er nemlig to ting der er essentielle for mig

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger XP sådan at den virker som en normal PC i køkkenet som kører 24/7, 2 fluer med et smæk. Den kører altid som
NAS og så skal man ikke vente på en PC der starter når jeg har glemt blandingsforholdene på chocoladekage

Der kører PS3 media server på den som deler alle mine videoer og billeder med min PS3. Dette gør også at jeg IKKE skal
kode mine film om til noget PS3'en normalt kan afspille. "Transcoding on the fly"
Hvis man skal streame film fra den er min erfaring at man skal bruge lan forbindelsen, det trådløse kan ikke altid følge med
ved afspilning af blu-ray film.

Så er alt musiken delt sådan at Sonos systemet kan finde det

Jeg har målt computeren til at bruge ca. 32watt når den streamer musik, film og surfer samtidig. det er ikke helt tosset når
den jo skal kører som NAS
Der er monteret 3 Westen digital greenline diske i den. de 2 ekstra drev er sat til at slukke når de ikke bruges. Det betyder
også at når du begynder at søge på dem når de har været slukket, skal man lige vente 3-5 sekunder. Efter de er tændt igen
er det smooth saling

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

PS glemte lige at sige jeg også kører "Opera unite" som gør at jeg kan få fat på alle mine delte filer hvor end jeg er henne i
verden

Kelu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:

Jeg ville nok være lidt påpasselig med at købe/anbefale de nye WD diske. De har en ny head parking "feature", som går ud på, at læsehovedet parkeres så snart at disken har været inaktiv i x sekunder, for at spare strøm. Dette er ikke nødvendigvis et problem, hvis disken f.eks. benyttes som sekundær datadisk og derfor ikke stresses konstant af styresystem. Men disken er specificeret til minimum at kunne holde til 300.000 spin-ups i dens levetid, men med ovenstående feature aktiveret (og det er den som standard), så kan du ramme denne grænse på et par måneder i et system som kører 24/7.

Det er endnu uvist om dette er et reelt problem, men det er da bestemt alarmerende at WD selv garanterer 300.000 problemfrie spin-ups på drevet, når man kan ramme denne grænse på et par måneder.

Jeg har ikke fulgt med i sagen for nyligt, sidst jeg tjekkede var det vist lige blevet muligt at deaktivere funktionen med et værktøj. Hvis du overvejer at købe diskene, så vil det nok være en god idé lige at finde ud af om "problemet" er løst eller om du selv skal foretage dig noget.

En søgning på Google efter "western digital green head parking problem" lader til at bringe et par relevante links op.
Til top Vis Kelu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kelu

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Kelu: der kan man bare se! det viste jeg ikke, må hellere tjekke mine egne diske engang.

JordanDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009
Sendt: 12 April 2010 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Kelu skrev:
CasperCU skrev:

Jeg ville nok være lidt påpasselig med at købe/anbefale de nye WD diske. De har en ny head parking "feature", som går ud på, at læsehovedet parkeres så snart at disken har været inaktiv i x sekunder, for at spare strøm. Dette er ikke nødvendigvis et problem, hvis disken f.eks. benyttes som sekundær datadisk og derfor ikke stresses konstant af styresystem. Men disken er specificeret til minimum at kunne holde til 300.000 spin-ups i dens levetid, men med ovenstående feature aktiveret (og det er den som standard), så kan du ramme denne grænse på et par måneder i et system som kører 24/7.

Det er endnu uvist om dette er et reelt problem, men det er da bestemt alarmerende at WD selv garanterer 300.000 problemfrie spin-ups på drevet, når man kan ramme denne grænse på et par måneder.

Jeg har ikke fulgt med i sagen for nyligt, sidst jeg tjekkede var det vist lige blevet muligt at deaktivere funktionen med et værktøj. Hvis du overvejer at købe diskene, så vil det nok være en god idé lige at finde ud af om "problemet" er løst eller om du selv skal foretage dig noget.

En søgning på Google efter "western digital green head parking problem" lader til at bringe et par relevante links op.

Jeg har sådan en WD green 750gb i mit mediecenter, som styredisk. Den har indtil videre kørt upåklageligt i 7mdr.

50" Full HD 100hz Samsung

HTPC ~ core i7 920, 6gb ram, ATI HD5450 passiv 1gb, 5,2 terabyte harddisk.

http://img204.imageshack.us/img204/6708/mediacenter
Til top Vis JordanDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JordanDK

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Så har jeg bestilt et kort. Jeg har dog læst meget blandet om hvordan det præstere med og uden blæser.

Jeg vender tilbage hurtigts muligt, hvordan mit setup kommer til at præstere :)

Men jeg tror som et media afspiller, er dette kort overkill, der kan findes nogle kort til 400 kr. der kan klare det Kjledsen efterspørger. Intel laver nogle.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 14 April 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:

Men jeg tror som et media afspiller, er dette kort overkill, der kan findes nogle kort til 400 kr. der kan klare det Kjledsen efterspørger. Intel laver nogle.

Det må du gerne linke til. Keywords - WIFI, SPDIF, HDMI, Passiv strømforsyning (indbygget DC-DC konverter), Lydløs (eller næsten lydløs).

De intel jeg har set til 400 kr. kan intet af ovenstående.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i  Havde ikke lige læst det med strømforsyningen i dit første indlæg.

Men du kan tage et kig på www.mini-itx.com Der er meget info at hente, også om DC-picoATX forsyning.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 14 April 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Denne ser også dejlig ud, og er helt uden blæser og med fjernbetjening.

ASUS AT3IONT-I DELUXE

picoATX forsyning 315 kr. 12 volt PSU 225 kroner = 540 kroner bundkort med wifi 5-600 kr. = 1040 til 1140. Zotax ionitx-A = 1125 kroner.

Alle priser fra mini-itx.com bortset fra bundkort, som blot er et gæt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes