Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Audio Research REF 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Produkterne fra Audio Research er konstrueret og bygget efter de krav, som stilles af professionelle. Seriøs lytning viser, at de folk ved, hvordan musik skal lyde, og det har de vidst i mange, mange år. I 1997 var jeg heldig at lytte til et af deres daværende reference-anlæg i USA, og det var (og er) noget af det bedste, jeg har hørt. Den samme oplevelse havde jeg et halvt år før, da jeg hos KT Radio hørte AR50 spille medbragte CD'er, og senere på en afløser til denne forstærker. Kvaliteten svarer til prisklassen, ingen tvivl om det. Diskussionen om egen import er set før her på stedet, men hvis hifi-folket stadig vil have danske forretninger, der kan demonstrere og sælge dyrt udstyr - uanset mærke og importør - bør vi støtte disse forretninger.

Fortsat god weekend til alle.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Nu fremmer overdrivelse jo normalt forståelsen . Jeg har ikke skrevet noget, der ikke allerede har været forslået af andre debattører i denne
tråd, måske lige med undtagelse af baggården. Men jeg anser altså en u-autoriseret forhandler som baggårdsforhandler, især een, der kan skifte en
trafo i en REF 5 for $300 - om det iøvrigt er $300 eller kr 300 er i og for sig det samme (der er ca 1200 kr til forskel). Den pris er at gøre grin med
Audio Research og deres trafoer.

Der vil altid være nogen, der synes at prisen på en givent produkt er helt skudt i æsken - om det koster 500 kr eller 100.000.

Men det kan jo være at du føler dig trådt på??
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Der er med garanti meget store lydforskelle mellem en de to trafoer.

Nu er denne preamp ikke den første på markedet til 100.000 (eller deromkring) og den vil heller ikke blive den sidste.

Den gør da heller ikke dit anlæg hverken bedre eller dårligere, hverken lydmæssigt eller prestigemæssigt - nu aner jeg ikke hvilket anlæg du har -
men sålænge du kan nyde Pink Floyds mesterværker kan det da ikke være hel ringe

Om nogen vil betale en overpris for et eller andet skal jeg ikke kunne sige, men du kan være sikker på at en ARC REF 5 er prisen værd. Der er, så
vidt jeg ved, ikke kommet anmeldelser af den endnu, men den vil uden tvivl blive rost endnu mere til skyerne end forgængeren REF 3.

Jeg ønsker ikke at udtale mig om de produkter du nævner, men de er sikkert fine.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Debatten her minder mig om det, man kan høre, når to drenge på ti år snakker om, hvorvidt en Ferrarri er bedre eller hurtigere end en Porsche. De har aldrig kørt bil og aner ikke, hvad de taler om.

Forstærkere til studiebrug er ikke bygget til amatører, der begynder at overveje en 300 krs transformator, men når man aldrig har sat sine ben i et studie og hørt (set) hvad de har af grej og hvilke krav der stilles, er man naturligvis altid klogest.
Der er intet galt i at køre i en VW Golf – det gør jeg selv og kommer udmærket fra det ene sted til det andet – men alligevel er der nogen, som kører i en Lamborghini, Maserati eller Aston Martin – ifølge Klogeåge & Ko er de ikke for kløgtige, for de har betalt alt for meget, og med en metalplade og svejseapparat kunne man selv lave et karosseri.

Konkurrenten Esoteric Audio Reseacrh (EAR) laver også en forforstærker til studiebrug, og den er nogle hundrede dollars dyrere (ca 10 kilo)
http://www.ear-usa.com/ear_tube.htm

Lamm's ypperste model L2 er prissat til ca 14,5 dollars,
http://www.stereophile.com/tubepreamps/354

Der stilles naturligvis helt andre krav til studieudstyr end til hjemmeudstyr. Deraf prisen.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
David skrev:

plafitracer skrev:
Det står jo enhver frit at købe hvad man vil, hvor man vil - hos en autoriseret forhandler eller i nærmeste baggård - eller på internettet i udlandet
(ARC sælges ikke i DK via internettet, så vidt jeg ved).

Man står så - måske - med problemer af den ene eller anden art en dag - og skal have noget rådgivning, evnt. reperation. Hvor får man så liige den
bedste? I baggården, på internettet eller hos den autoriserede forhandler.

Der er iøvrigt mange ARC produkter - især effektforstærkere, hvor der fremstilles transformatorer, der ENTEN kører 110V eller 220V - de er af
lydmæssige grunde viklet til KUN at kunne køre een spænding. Jeg er ikke elektroingenør, så jeg aner ikke hvordan man fremstiller en
transformator.

Min SP-5 preamp fra 1977 har en kontakt, der bare kan flyttes, så skifter den over fra det ene til det andet og den har også 4 udtag til andre
apparater.

Nærmeste baggård - hold nu op med det fis - vi snakker hifi-forhandlere i udlandet, og siden de har produkterne, er de nok højst sandsynligt autoriserede, og er de ikke, bliver apparatet nok ikke dårligere af den grund, de kommer jo alle sammen fra det samme sted, og gennemgår den samme kvalitetskontrol hos ARC...

Ja, effektforstærkerne har som regel ikke multiprimær, det er korrekt. Men forforstærkere og cdafspillere er efterhånden alle sammen med multiprimær. Altså ingen problemer med at handle til halv pris i USA, hvis det er de produkter, man er ude efter...

Jeg tvivler på at ARC vil nægte at reparere et eventuelt defekt apparat mod betaling - de gør jo også det her for pengenes skyld, så står jeg og vifter med tusselapperne, gætter jeg på, at jeg får min forstærker repareret - jeg har jo over 50.000 DKK at kaste efter en eventuel reparation :-). Er produktet under garanti, ville jeg nok vælge at sende det til forhandleren, jeg købte det af - alternativt aftale at jeg sender direkte til ARC. Men chancen for at produkter som disse får en stor defekt er meget lille - nye rør kan købes direkte, og det er højst sandsynligt det eneste, der nogensinde skal skiftes i et produkt som dette.

Den bedste rådgivning finder man på fora, hvor der er brugere, der har været i samme situation, som den du selv står i.

Nu skal man jo også lige huske, at ingen af ARCs produkter nogensinde har været 'rocket science'.
Læs: Relativt simple og gennemprøvede kredsløb - og slet ikke en umulig opgave for en erfaren tekniker.

Mvh.
Niels

Jep, og med i billedet skal også at der typisk gives fra 30-50% rabat på listepriser på "highend" grej...listepriserne signalerer yltra high-end og kunderne får individuelt en god handel og kan sælge brugt tæt på udlægspris ;-)

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kender én der aldrig vil give 30.000,- kr. for en brugt Golf, selv om at den kan transportere én fra A til B, fordi han syntes bare en Golf er en kedelig bil. Men samme person har ikke noget imod at en Aston Martin koster det den gør. Han glæder sig over en sådan bil findes.

Jeg glæder mig til at høre mere til REF 5

Er der i øvrigt andre der har lyttet til REF 5?

MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:

Jeg kender én der aldrig vil give 30.000,- kr. for en brugt Golf, selv om at den kan transportere én fra A til B, fordi han syntes bare en Golf er en kedelig bil. Men samme person har ikke noget imod at en Aston Martin koster det den gør. Han glæder sig over en sådan bil findes.

Jeg glæder mig til at høre mere til REF 5

Er der i øvrigt andre der har lyttet til REF 5?

MJ

Nixen, men ville hjertens gerne høre hvad den kan i mit egen stue. Jeg ville dog være ualmindelig bange for, at jeg ALDRIG ville kunne lytte til mit eget grej med samme entusiasme.

Går også og drommer om en tur bag rattet i en Porsche Carrera GT. Har en gang prøvet passagersædet i en Audi R8, og det tog lang tid før at Mazda'en var interessant at køre igen.... Hvor lang tid ville der så ikke gå, hvis jeg selv fik lov at sidde bag rattet i drømmebilen??

Den dag finanserne indfinder sig, ville jeg glæde mig til, for jeg er ikke i tvivl om at ARC kan noget.
Om det så bliver ARC, EAR, McIntosh, OVC eller noget helt andet, vil tiden vise.

Valby11
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Om det ser skræmmekampagne eller ej skal jeg ikke kunne sige.

Men generelt er jeg betænkelig ved at ændre en 115V til 230V. I nogle tilfælde er det nemt ... i andre bliver det aldrig optimalt. Så ville ALDRIG købe et 115V apperat og konvertere det - men man kan jo som nævnt i tråden også finde REF5 billigt i lande med normal netspænding.

Har desværre ikke lyttet til REF5 men er ret begejstret for REF3 ... men den bliver jo billigere nu hvor der er kommet en ny model! Så er på den måde glad for at REF5 er kommet.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Nu er en REF 5 'made of the stuff that dreams are made of' hvilket vil sige at vi er mange, der vil drømme om at komme til at eje noget af det
ypperste der kan frembringes indenfor lyd reproduktion i vores små hjem.

Jeg ville fx aldrig komme til at eje et sæt Wilson Alexandria, men for f... jeg kan da drømme om dem og huske da jeg hørte dem i Göteborg. Jeg får
nok heller aldrig et sæt Wilson Maxx, men husker stadig lyden fra dem - især da de fik en Audio Research REF 110 amp spændt for...

Og skal man iøvrigt sælge high-end produkter med 30-50% rabat, skal man da ha penge med hjemmefra - og så går den forhandler da nedenom og
hjem...

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Jeg får
nok heller aldrig et sæt Wilson Maxx, men husker stadig lyden fra dem - især da de fik en Audio Research REF 110 amp spændt for...

Jeg husker det også... det sang sgu det skidt
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg husker bare den lydeoplevelse jeg fik af et par Sophia 2, til sidste års københavnermesse.

De spillede med en LS17, en VS115 og en CD5. Der blev jeg forelsket.

Det er uden konkurrence det bedste JEG har hørt.

Og det forbliver desværre også en drøm er jeg bange for

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Jeg husker bare den lydeoplevelse jeg fik af et par Sophia 2, til sidste års københavnermesse.

Hvis du nu tænker tilbage.... så var det jo netop også med sølvfarvede fronter ikk?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Brian7500 skrev:

Hvis du nu tænker tilbage.... så var det jo netop også med sølvfarvede fronter ikk?

Touché....

Brian7500

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Brian7500 skrev:

Tak skal du ha, Brian - det var squ ikke helt ringe den lille opsætning der
Vi gik osse efter at opnå den fedeste lydoplevelse vi kunne - indenfor rummets begrænsninger - og så længe man sad i sweetspot lykkedes det da til fulde. Og især når man tænker på at du kan få 3 LS17 for hvad een REF 5 koster 

Du kan iøvrigt sagtens komme meget tæt på den samme oplevelse med ældre ARC grej, det sælges brugt til ganske overkommelige priser, eks, en LS15 + VT100 - bare spørg Sjoenne

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Brian7500 skrev:

Tak skal du ha, Brian - det var squ ikke helt ringe den lille opsætning der
Vi gik osse efter at opnå den fedeste lydoplevelse vi kunne - indenfor rummets begrænsninger - og så længe man sad i sweetspot lykkedes det da til fulde. Og især når man tænker på at du kan få 3 LS17 for hvad een REF 5 koster 

Du kan iøvrigt sagtens komme meget tæt på den samme oplevelse med ældre ARC grej, det sælges brugt til ganske overkommelige priser, eks, en LS15 + VT100 - bare spørg Sjoenne

Det lykkedes rigtig godt , synes jeg.

Ja det er ikke ARC udstyret der er problemet.

Men skal man ind på Wilson territory koster det dyrt. Også for brugte højttalere.

Det der nok var mest interessant i min lille stue var et sæt Cub. Men de hænger sgutte på træerne. Og i hjertet er det jo nok også Sophia der spøger

Brian7500

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Et sæt Cub burde kunne fåes for omkring 20.000...

De mangler dog lidt (meget) i bunden - de to nederste oktaver er nærmest 'non-existent', men mellemtone og diskant er himmelsk :)

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Et sæt Cub burde kunne fåes for omkring 20.000...

De mangler dog lidt (meget) i bunden - de to nederste oktaver er nærmest 'non-existent', men mellemtone og diskant er himmelsk :)

Hvad med et sæt Sophia? Hvad kan man skaffe sådan et sæt for?

Og kan de opgraderes til Sophia 2?

Brian7500

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Jan Eskildsen skrev:
....Forstærkere til studiebrug er ikke bygget til amatører, der begynder at overveje en 300 krs transformator, men når man aldrig har sat sine ben i et studie og hørt (set) hvad de har af grej og hvilke krav der stilles, er man naturligvis altid klogest...

...Konkurrenten Esoteric Audio Reseacrh (EAR) laver også en forforstærker til studiebrug, og den er nogle hundrede dollars dyrere (ca 10 kilo)
http://www.ear-usa.com/ear_tube.htm

Lamm's ypperste model L2 er prissat til ca 14,5 dollars,
http://www.stereophile.com/tubepreamps/354

Der stilles naturligvis helt andre krav til studieudstyr end til hjemmeudstyr. Deraf prisen.

Hvilke studier er det? Det er da i hvert fald ikke nogen af de danske...

I et studie vil man sædvanligvis benytte rørgrej som en effekt der farver lyden, ellers benytter man transistorgrej til forstærkning, som oftest custom made.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
. Men jeg anser altså en u-autoriseret forhandler som baggårdsforhandler, især een, der kan skifte en
trafo i en REF 5 for $300 - om det iøvrigt er $300 eller kr 300 er i og for sig det samme (der er ca 1200 kr til forskel).

Der bliver flyttet 2 ledninger - det vil jeg gerne gøre for $300 - trafoen bliver IKKE skiftet

De $300 er for at tage låget af, flytte to ledninger, og pakke den ned igen.

Hvordan får disse uautoriserede forhandlere fat i produkterne?

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jep, og med i billedet skal også at der typisk gives fra 30-50% rabat på listepriser på "highend" grej...listepriserne signalerer yltra high-end og kunderne får individuelt en god handel og kan sælge brugt tæt på udlægspris ;-)

Kunne ikke have sagt det bedre selv...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes