Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Audio Research REF 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Det står jo enhver frit at købe hvad man vil, hvor man vil - hos en autoriseret forhandler eller i nærmeste baggård - eller på internettet i udlandet
(ARC sælges ikke i DK via internettet, så vidt jeg ved).

Man står så - måske - med problemer af den ene eller anden art en dag - og skal have noget rådgivning, evnt. reperation. Hvor får man så liige den
bedste? I baggården, på internettet eller hos den autoriserede forhandler.

Der er iøvrigt mange ARC produkter - især effektforstærkere, hvor der fremstilles transformatorer, der ENTEN kører 110V eller 220V - de er af
lydmæssige grunde viklet til KUN at kunne køre een spænding. Jeg er ikke elektroingenør, så jeg aner ikke hvordan man fremstiller en
transformator.

Min SP-5 preamp fra 1977 har en kontakt, der bare kan flyttes, så skifter den over fra det ene til det andet og den har også 4 udtag til andre
apparater.

Nærmeste baggård - hold nu op med det fis - vi snakker hifi-forhandlere i udlandet, og siden de har produkterne, er de nok højst sandsynligt autoriserede, og er de ikke, bliver apparatet nok ikke dårligere af den grund, de kommer jo alle sammen fra det samme sted, og gennemgår den samme kvalitetskontrol hos ARC...

Ja, effektforstærkerne har som regel ikke multiprimær, det er korrekt. Men forforstærkere og cdafspillere er efterhånden alle sammen med multiprimær. Altså ingen problemer med at handle til halv pris i USA, hvis det er de produkter, man er ude efter...

Jeg tvivler på at ARC vil nægte at reparere et eventuelt defekt apparat mod betaling - de gør jo også det her for pengenes skyld, så står jeg og vifter med tusselapperne, gætter jeg på, at jeg får min forstærker repareret - jeg har jo over 50.000 DKK at kaste efter en eventuel reparation :-). Er produktet under garanti, ville jeg nok vælge at sende det til forhandleren, jeg købte det af - alternativt aftale at jeg sender direkte til ARC. Men chancen for at produkter som disse får en stor defekt er meget lille - nye rør kan købes direkte, og det er højst sandsynligt det eneste, der nogensinde skal skiftes i et produkt som dette.

Den bedste rådgivning finder man på fora, hvor der er brugere, der har været i samme situation, som den du selv står i.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

Der er jo ingen produkter, der er perfekte og slet ikke håndbyggede hifi apparater - selvom de går igennem nok så mange kvalitetscheck på vejen
gennem produktionen.

Jeg har da haft kunder, der monterede rørene forkert, med deraf følgende mislyd - det har jo ikke noget med produktet at gøre. ARC leverer rørene
indpakkede i skumgummi og ikke monterede i soklerne. Der medfølger sågar en autoriseret Phillips #2 skruetrækker, så man kan afmontere svøbet
uden at beskadige skruerne. Men de kan da monteres forkert de rør.

Og selvfølgelig vil ARC eller deres autoriserede agenter reparere hvadsomhelst mod betaling - spørgsmålet er om du er villig til at betale prisen...
Og du får ikke en trafo til en ARC amp til 300$ - hverken med eller uden arbejdsløn.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
David skrev:

Jeg har hørt REF3 og synes, at de nye 6H30-baserede forforstærkere lyder mere transistorbaserede end rørbaserede.

Altså er klangen ikke lige mig, men ellers er der tale om et klasseprodukt.

Hvilken opløsning og extension - Wauv!

Jeg er vild med opbygningen, kvalitetsfornemmelsen og de fede old-school print.

6550-reguleringen i strømforsyningen får også thumbs up herfra - noget jeg kan se de har videreført i REF5.

6H30 rørene kan noget som 6922 ikke kan - men vi er enige om at den klassiske 'varme' ARC lyd er skredet mere mod det neutrale, men samtidig er lydbillede, definition og præcision vokset.

Der er stadig dem (ARC hardcore freaks), der mener at kombinationen VTM200 + LS5 er det bedste ARC nogensinde har frembragt. Endnu mere hardcore folk vil helt tilbage til D-150 sammen med SP-3. Meen Bill Z. og hans venner har jo hok lært et eller andet i de seneste 30-40 år mht. til lyd reproduktion. Især på forforstærker området.

Enig, jeg er ikke i tvivl om at performance (læs: data) er blevet klasser bedre i de senere år, men som med så meget andet, er der tit tale om smag - og samtidig er vanens magt en stærk satan, som ikke sådan lige er til at ændre på, når man nu har fået ind i hovedet, at rør skal have glød og varme. :-)

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Enig, jeg er ikke i tvivl om at performance (læs: data) er blevet klasser bedre i de senere år, men som med så meget andet, er der tit tale om
smag - og samtidig er vanens magt en stærk satan, som ikke sådan lige er til at ændre på, når man nu har fået ind i hovedet, at rør skal have glød
og varme. :-)

Se her er vi yderst enige

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Der er jo ingen produkter, der er perfekte og slet ikke håndbyggede hifi apparater - selvom de går igennem nok så mange kvalitetscheck på vejen
gennem produktionen.

Jeg har da haft kunder, der monterede rørene forkert, med deraf følgende mislyd - det har jo ikke noget med produktet at gøre. ARC leverer rørene
indpakkede i skumgummi og ikke monterede i soklerne. Der medfølger sågar en autoriseret Phillips #2 skruetrækker, så man kan afmontere svøbet
uden at beskadige skruerne. Men de kan da monteres forkert de rør.

Og selvfølgelig vil ARC eller deres autoriserede agenter reparere hvadsomhelst mod betaling - spørgsmålet er om du er villig til at betale prisen...
Og du får ikke en trafo til en ARC amp til 300$ - hverken med eller uden arbejdsløn.

Hvis de vil det er det fordi de er dårlige økonomer. Andre producenter af highend-udstyr vil ikke røre et uautoriseret indkøbt produkt med en ildtang, ganske enkelt fordi de er dybt afhængige af et godt forhandlernet. Specielt for highend-producenter vil det være hovedet under armen at risikere en aftale med et godt agentur, for at gennemføre en enkelt reparation af et uautoriseret indkøbt produkt. Det kaldes at bide den hånd der fodrer én, og det er som bekendt dumt!

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Hvis de vil det er det fordi de er dårlige økonomer. Andre producenter af highend-udstyr vil ikke røre et uautoriseret indkøbt produkt med en
ildtang, ganske enkelt fordi de er dybt afhængige af et godt forhandlernet. Specielt for highend-producenter vil det være hovedet under armen at
risikere en aftale med et godt agentur, for at gennemføre en enkelt reparation af et uautoriseret indkøbt produkt. Det kaldes at bide den hånd der
fodrer én, og det er som bekendt dumt!

Mvh.

Det har du nok ret i - den med rep mod betaling står også HELT for min regning - og er ikke nødvendigvis Audionords politik. Om Audio Research
i
USA vil servicere ved jeg ikke - men almindeligvis skal der medfølge dateret kvittering fra autoriseret forhandler ved indsendelse til både fabrik
og
autoriseret service værksted.

@David. Den forhandler, der er nævnt tidligere i tråden, som havdende omtalte preamp til næsten gratis, er IKKE autoriseret forhandler af ARCs
produkter.

Men om man køber den det ene eller andet sted, så spiller dem med garanti som at høre englene sjatp***e ind i dine øren

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg tror heller ikke service på sådan et apparat bliver nemt. Har lige været forbi flere af de store amerikanske mærker og de servicerer kun produkter fra kunder i USA og Canada. For Europa er det forhandler/importør nettet der yder service.

Ja Nagra har faktisk noget lignende, kopi fra deres hjemmeside:

Important security notice

Nagra only sells equipment through authorized distributors and dealers, and does not allow internet sales.

Any NAGRA equipment without its original serial number and proof of purchase will be considered void of all technical support and warranty conditions.

If you have any doubts concerning the origin of a piece of equipment please contact us through this site.

Thank you for your understanding, and for helping us to maintain the prestige of NAGRA equipment and customer service
.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Så alt i alt kan man konkludere, at man sagtens kan anskaffe sig produktet billigere end gennem den danske forhandler. Det er hverken snyd eller ulovligt. Ligesom man kan vælge at få sin bil serviceret billigere på et uautoriseret værksted, er det helt i orden og produktet (servicen) kan sågar være lige så god. Forskellen er, at man selv påtager sig den økonomiske risiko for at noget går galt. Da risikovilligheden er individuel, er der ikke noget entydigt svar på, hvad der er rigtigst eller smartest at gøre. Dermed bliver diskussionen af typen: "Hvilken farve er den pæneste?"

Den slags diskussioner kan af gode grunde blive vældigt lange, men sjældent særligt interessante...

Mvh.

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Helt enig Kongruens.

Jeg synes blot det er vigtigt at få belyst de fordele og ulemper sådan en handel kan have. Der sidder sikkert flere som ikke har den store erfaring med at handle i udlandet, og det billede der blev tegnet fra start var lidt for rosenrødt.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Der er altid fordele og ulemper ved den ene eller den anden handlemåde. Den ene har måske en øjeblikkelig økonomisk fordel, da man får ett
prima produkt til discount pris.

Sådan helt personligt selv, og forhåbentlig sammen med mange andre, ville jeg meget hellere købe mit personlige grej via en fysisk forhandler, der
både kan råde og vejlede, samt evnt stille demo udstyr til min rådighed mens jeg er i beslutningsfasen. For skal man ud og bruge en hel eller en
halv årsløn på et anlæg synes jeg det er yderst vigtigt at man træffer en kvalificeret valg.

Der er mange, der ikke har den store erfaring i at handle i udlandet - der kommer jævnligt spørgsmål her på forummet om man skal betale moms
hvis man køber en vare uden for EU - og hvorfor man iøvrigt skal det samt synes det er enormt tarveligt at Posten/SKAT 'tager' en i tolden

Lur mig, iøvrigt, om man ikke kan forhandle en fornuftig handel frem hvis man hos en dansk autoriseret Audio Research forhandler ønsker at
foretage en investering - en handel, hvor begge parter er yderst tilfredse.

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Der er altid fordele og ulemper ved den ene eller den anden handlemåde. Den ene har måske en øjeblikkelig økonomisk fordel, da man får ett
prima produkt til discount pris.

Sådan helt personligt selv, og forhåbentlig sammen med mange andre, ville jeg meget hellere købe mit personlige grej via en fysisk forhandler, der
både kan råde og vejlede, samt evnt stille demo udstyr til min rådighed mens jeg er i beslutningsfasen. For skal man ud og bruge en hel eller en
halv årsløn på et anlæg synes jeg det er yderst vigtigt at man træffer en kvalificeret valg.

Der er mange, der ikke har den store erfaring i at handle i udlandet - der kommer jævnligt spørgsmål her på forummet om man skal betale moms
hvis man køber en vare uden for EU - og hvorfor man iøvrigt skal det samt synes det er enormt tarveligt at Posten/SKAT 'tager' en i tolden

Lur mig, iøvrigt, om man ikke kan forhandle en fornuftig handel frem hvis man hos en dansk autoriseret Audio Research forhandler ønsker at
foretage en investering - en handel, hvor begge parter er yderst tilfredse.

Så skulle den slet ikke være prissat hvis man kan få en rabat på den.

Ud fra det jeg kan læse kan der ikke gives rabat på den, for så kan den forhandler ikke leve, man må da forvente når de har prissat den så er det den pris de vil have og ikke give rabat ellers er den prissat forkert.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg så absolut ikke Jesper. Prisen er vejl. Det giver forhandleren muligheden for at justere lidt på prisen.

Kunder er vidt forskellige, og tiden/ arbejdet der bliver brugt på et salg kan variere meget. En kunde kommer ind i butikken ser produktet og køber. En anden kunde kræver måske masser af rådgivning og kommer til gentagne demonstrationer af produktet. Måske skal han også prøve det derhjemme inden den endelige beslutning træffes.

Mange gange bliver du også belønnet i længden for at have et godt forhold til din hifi forhandler. I kommer til at kende lidt til hinnanden. Han giver dig rabat, for han ved du er trofast kunde i butikken. Jeg tror måske det er ved at være lidt overset det med at have et godt forhold til sin forhandler. Det var der givetvis flere der havde i gamle dage.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

jesper ø j skrev:

Ud fra det jeg kan læse kan der ikke gives rabat på den, for så kan den forhandler ikke leve, man må da forvente når de har prissat den så er det den pris de vil have og ikke give rabat ellers er den prissat forkert.

Hej Jesper,

Du har da en fortryllende humor - tak for det    

Som nævnt meget tidligere i denne meget lange tråd, er prisen på DKK 105.000 den vejledende listepris svarende til den vejledende listepris iblandt europæiske ARC forhandlere.

Jeg har aldrig oplevet én eneste kunde, som kommer ind ad døren og lægger den vejledende listepris på et stykke high-end produkt - der bliver altid forhandlet om prisen, der er typisk også noget i bytte som kunden selvfølgelig vil have mest muligt for, en overpris som svarer til rabat.

Den vejledende listepris er beregnet præcis som vejledende listepriser bliver beregnet indenfor branchen, med det formål at dække de udgifter som er i forbindelse med at drive en fysisk forretning, give god service og rådgivning samt at tilsikre forretningens videre overlevelse.

Med ønsket om en god weekend

Morten Eskildsen

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Man kunne også spørge:

"Render du rundt og siger til alle mulige andre forretninger, at deres varer er prissat forkert, når de holder udsalg f.eks.?" Det gør du næppe.

Det er altså ikke en forbrydelse at tjene penge, og der er rigtigt mange mennesker i verden, der tjener deres penge på, at handle med ting. For ting, der ikke er lovgivningsmæssigt reguleret, er prisen kun sat forkert, hvis man tjener mindre end man kunne gøre. - Det ville give langt mere mening at beklage sig over f.eks. medicinpriser, måske bare ikke lige her på h4a...

Mvh.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

jesper ø j skrev:

plafitracer skrev:
Lur mig, iøvrigt, om man ikke kan forhandle en fornuftig handel frem hvis man hos en dansk
autoriseret Audio Research forhandler ønsker at foretage en investering - en handel, hvor begge parter er yderst tilfredse.

Ud fra det jeg kan læse kan der ikke gives rabat på den, for så kan den forhandler ikke leve, man må da forvente når de har prissat den så er
det den pris de vil have og ikke give rabat ellers er den prissat forkert.

Se det er jo god værkstedshumor
Men læg venligst mærke til at jeg ikke skrev noget som helst om rabat - men både kunde og forhandler er da interesseret i en god handel, til fordel
for begge - hvad denne så end måtte bestå af...

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

David skrev:

plafitracer skrev:
Det står jo enhver frit at købe hvad man vil, hvor man vil - hos en autoriseret forhandler eller i nærmeste baggård - eller på internettet i udlandet
(ARC sælges ikke i DK via internettet, så vidt jeg ved).

Man står så - måske - med problemer af den ene eller anden art en dag - og skal have noget rådgivning, evnt. reperation. Hvor får man så liige den
bedste? I baggården, på internettet eller hos den autoriserede forhandler.

Der er iøvrigt mange ARC produkter - især effektforstærkere, hvor der fremstilles transformatorer, der ENTEN kører 110V eller 220V - de er af
lydmæssige grunde viklet til KUN at kunne køre een spænding. Jeg er ikke elektroingenør, så jeg aner ikke hvordan man fremstiller en
transformator.

Min SP-5 preamp fra 1977 har en kontakt, der bare kan flyttes, så skifter den over fra det ene til det andet og den har også 4 udtag til andre
apparater.

Nærmeste baggård - hold nu op med det fis - vi snakker hifi-forhandlere i udlandet, og siden de har produkterne, er de nok højst sandsynligt autoriserede, og er de ikke, bliver apparatet nok ikke dårligere af den grund, de kommer jo alle sammen fra det samme sted, og gennemgår den samme kvalitetskontrol hos ARC...

Ja, effektforstærkerne har som regel ikke multiprimær, det er korrekt. Men forforstærkere og cdafspillere er efterhånden alle sammen med multiprimær. Altså ingen problemer med at handle til halv pris i USA, hvis det er de produkter, man er ude efter...

Jeg tvivler på at ARC vil nægte at reparere et eventuelt defekt apparat mod betaling - de gør jo også det her for pengenes skyld, så står jeg og vifter med tusselapperne, gætter jeg på, at jeg får min forstærker repareret - jeg har jo over 50.000 DKK at kaste efter en eventuel reparation :-). Er produktet under garanti, ville jeg nok vælge at sende det til forhandleren, jeg købte det af - alternativt aftale at jeg sender direkte til ARC. Men chancen for at produkter som disse får en stor defekt er meget lille - nye rør kan købes direkte, og det er højst sandsynligt det eneste, der nogensinde skal skiftes i et produkt som dette.

Den bedste rådgivning finder man på fora, hvor der er brugere, der har været i samme situation, som den du selv står i.

Nu skal man jo også lige huske, at ingen af ARCs produkter nogensinde har været 'rocket science'.
Læs: Relativt simple og gennemprøvede kredsløb - og slet ikke en umulig opgave for en erfaren tekniker.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu, de laver strømforsyninger, der er til at savle over, men ja, kan man skaffe de originale stumper, kan enhver erfaren tekniker fikse enhver rørforforstærker, blot han har en servicemanual og det fornødne måleudstyr.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Man KAN osse - med loddekolbe i hånd, købe en 300 krs trafo af sydvestkinesisk spandblik og erstatte den originalt monterede - den vil så spille,
men ikke lyde som en Audio Research skal.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
Man KAN osse - med loddekolbe i hånd, købe en 300 krs trafo af sydvestkinesisk spandblik og erstatte den originalt monterede - den vil så spille,

Ja det kunne man, men hvorfor skulle man dog have lyst til at gøre det?

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

David skrev:

plafitracer skrev:

Ja det kunne man, men hvorfor skulle man dog have lyst til at gøre det?

Han prøver at lave en skræmmekampagne. Det er slet ikke til at overse. Men hvordan kan man lade være, når man føler sig truet/anstødt?

Det er ikke for at bringe mere ild til bålet, men jeg kender et par stykker som til tider tager noget grej med hjem fra USA og Canada - ja, også AR, og der har ikke været problemer med vekselstrømmen herhjemme (endnu). Kunne sagtens forestille mig, at der blev taget en Ref5 med hjem også.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes