Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 21 August 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens
Du kan læse mine anbefalinger af hans plader på side 1.
carsten
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 21 August 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anmelderen i Fyens Stiftstidende var ikke særlig positiv. Han skrev først en ret negativ anmeldelse inden koncerten var færdig, og næste dag kom så anmeldelsen af hele koncerten :
http://www.fyens.dk/article/1663285:Kultur--Monotoniens-mest er-fik-hjaelp-af-moerket
Det er dog imponerende at se den strøm af protester der efterfølgende har været fra læsere der var tilstede. Der har dagligt været hårde angreb på anmelderen via læserbreve i avisen og det er ikke stoppet endnu. Avisens kulturansvarlige redaktør har endda forsøgt at forsvare anmelderen.
Så man må da sige at Leonard Cohen har nogle trofaste tilhængere der ikke finder sig i at en anmelder forsøger at ødelægge deres gode oplevelse. 
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 21 August 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Sådan så det ud hvor jeg stod. Der er dog zoomet ind med mobilen, så der er ikke mange pixels i billedet.
Jeg kan i øvrigt anbefale denne udsendelse: http://www.youtube.com/watch?v=ugh8Xe6hX7U&feature=relat ed. Et 40 minutter langt interview med ham da han var halvvejs gennem sit koncertprogram. &am p;nb sp; |
|
|
Den smukke halvmåne i forgrunden kunne ha´ været undertegnede
Under alle omstændigheder var det en på alle måder, helt forrygende koncert. Jeg havde en del ,ubegrundet faktisk, skepsis inden koncerten men efter første nummer måtte jeg overgive mig til en særdeles stærk og emotionel ryst fra "the old man". Der er kun et ord der dækker koncerten: verdensklasse __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Anmelderen i Fyens Stiftstidende var ikke særlig positiv. Han skrev først en ret negativ anmeldelse
inden koncerten var færdig, og næste dag kom så anmeldelsen af hele koncerten :
http://www.fyens.dk/article/1663285:Kultur--Monotoniens-mest er-fik-hjaelp-af-moerket
Det er dog imponerende at se den strøm af protester der efterfølgende har været fra læsere der var tilstede. Der har
dagligt været hårde angreb på anmelderen via læserbreve i avisen og det er ikke stoppet endnu. Avisens kulturansvarlige
redaktør har endda forsøgt at forsvare anmelderen.
Så man må da sige at Leonard Cohen har nogle trofaste tilhængere der ikke finder sig i at en anmelder forsøger at
ødelægge deres gode oplevelse. 
|
|
|
Jeg har intet imod at anmelderen synes at koncerten er dårlig - det jeg synes er kritisabelt, er at han begynder at give
koncerten stjerner baseret på kun den første trediedel af koncerten. Jeg skal pointere at jeg ikke er Cohen-fanatiker - jeg
kendte og kender stort set kun hans musik fra I'm Your Man og fremefter.
Derudover kan jeg ikke helt finde ud af om anmelderen i det hele taget bryder sig om Cohens musik. Hvis man på forhånd
har dømt musikken ude, så er man ikke rigtig kvalificeret til at være anmelder af lige præcis den koncert. Jeg er selv ikke
den store jazz-fan, og hvis jeg skulle finde på at gå til en jazz-koncert, så kunne jeg aldrig finde på at begynde at uddele
stjerner ...
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu komer jeg til at skriver noget der kan giver mig noget hug... ... men jeg er serdeles enig med anmelder ang første del af koncert.... jeg synes der var uden sharme,sjel... en stor gras plane,dårlig lyd kvalitet,lyst himl... alt for meget "grøne koncert over det" .... der var lang fra de andre to koncerter jeg har oplavet med den gode Cohen...
den anden del hvor mørket fald setede Cohen i centrum og selver koncert fik en hel anden dimension... fantastisk...(lyden var stedig alt alt for lav... og min plasering var ca 20m fra de højtelere bag kontrol torn...
der her er bara min subjektiv oplavelser af koncerten ... __________________
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
nu komer jeg til at skriver noget der kan giver mig noget hug... ... men jeg er serdeles enig med
anmelder ang første del af koncert.... jeg synes der var uden sharme,sjel... en stor gras plane,dårlig lyd kvalitet,lyst himl...
alt for meget "grøne koncert over det" .... der var lang fra de andre to koncerter jeg har oplavet med den gode Cohen...
den anden del hvor mørket fald setede Cohen i centrum og selver koncert fik en hel anden dimension... fantastisk...(lyden
var stedig alt alt for lav... og min plasering var ca 20m fra de højtelere bag kontrol torn...
der her er bara min subjektiv oplavelser af koncerten ... |
|
|
Jeg er også enig at første del af koncerten havde et par lidt lange numre, men det synes jeg at en krævende kunstner som
Cohen har lov til, og med koncerten set i sin helhed synes jeg mere der var tale om opbygning. Det er under alle
omstændigheder useriøst at begynde at dele stjerner ud i en avis baseret på første trediedel af en koncert. Men hvis du synes
at du har set bedre koncerter med Cohen, så ville jeg gerne have været med der - det må have været helt sublimt
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at man kan ikke sette finger på Cohens presentation og perform... hen har klaret sin del af jobet...
der hvor min største kritik kommer er den opstiling samt mangde af lyden der var tilstede på selve gras plane....
de to "små" højtelere som var plaseret bag kontrol torn kunne på ingen måde spile optimel så stort areal... der kan godt være at oplavelse tet på scene var noget andet... men alle som var til koncert kune ikke stå der der var trods alt 8-9 tusend mensker der __________________
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
min fysiske pladsering var her
http://www.youtube.com/watch?v=4AJELcMFx0k
sjov nok kan jeg ser mig selv på de her optagelser ....
prøv at leger mærke på de to "små højtelere" som er på de to torne der kan ses på optalser...jeg kenner en der har størere højtelere hjem i sin stue  __________________
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
min fysiske pladsering var her
http://www.youtube.com/watch?v=4AJELcMFx0k
sjov nok kan jeg ser mig selv på de her optagelser ....
prøv at leger mærke på de to "små højtelere" som er på de to torne der kan ses på optalser...jeg kenner en der har størere
højtelere hjem i sin stue  |
|
|
Ja, jeg stod lige ved siden af den ene af de "små højttalere", og det er måske derfor jeg ikke oplevede at lyden var for lav.
Man skal godt nok have en stor stue for at få plads til de højttalere, men OK - store er de ikke i betragtning af at der var
11.000 mennesker. Er det Cohens folk eller JVB der er ansvarlig for hvor meget lydudstyr der var?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Formentlig arrangørerne. At delayhøjtalerne er små, betyder ikke så meget, de skal ikke spille bas. Bassen kommer fra bundkasserne under de to hoved PA-tårne på hver side af scenen. Udstyret kunne givetvis have spillet langt højere, om nødvendigt.
Jeg synes osse, det var for lavt. Cohen skal ikke spilles med heavylydtryk, men, det var altså et udendørs arrangement med mange mennesker. Det appellerer ikke til dydsmønster tavshed og SÅ andægtig lytten, som nogle åbenbart mente, der skulle til.
Og jeg HAR passeret de 50, jeg er ikke lydtryksfanatiker (mere) .
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;"><span style="font-family: Times New
Roman,Times,serif;">Formentlig arrangørerne. At delayhøjtalerne er små, betyder ikke så meget, de skal ikke spille bas.
Bassen kommer fra bundkasserne under de to hoved PA-tårne på hver side af scenen. Udstyret kunne givetvis have spillet
langt højere, om nødvendigt.Jeg synes osse, det var for lavt. Cohen skal ikke spilles med heavylydtryk, men, det var altså et
udendørs arrangement med mange mennesker. Det appellerer ikke til dydsmønster tavshed og SÅ andægtig lytten, som nogle
åbenbart mente, der skulle til.Og jeg HAR passeret de 50, jeg er ikke lydtryksfanatiker (mere) .</span></span>
|
|
|
Delayhøjttalerne kunne nu spille bas der hvor jeg stod - de faldt kortvarigt ud et par gange, og det gav en helt anden og
slankere lyd. Men i lige linie var jeg formentlig også mindre end 10 meter fra dem ...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have læst de sidste indlæg og set sonny73 udmærkede optagelse af koncerten vil jeg bare sige:
Cohen skal ikke ses på en græsmark om dagen,hvor det er lyst,og hvor folk går rundt på pladsen.
Han skal ses i en koncertsal,i mørke,og med den rigtige lyd og lys opsætning,og hvor folk sidder ned,så de kan koncentrere sig om musiken.
carsten
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Efter at have læst de sidste indlæg og set sonny73 udmærkede optagelse af koncerten vil jeg bare
sige:
Cohen skal ikke ses på en græsmark om dagen,hvor det er lyst,og hvor folk går rundt på pladsen.
Han skal ses i en koncertsal,i mørke,og med den rigtige lyd og lys opsætning,og hvor folk sidder ned,så de kan koncentrere
sig om musiken.
carsten |
|
|
Jeg er som sådan ikke uenig - faktisk må jeg indrømme at jeg tænkte den tanke flere gange i starten af koncerten, men hurtigt
begyndte jeg at fokusere på LC og musikken, og så nød jeg bare den oplevelse det var. Tror også det gav noget andet at det
var open air. Det at opleve at folk var forholdsvis stille på trods af at omgivelserne signalerede grøn koncert gjorde at man
ligesom fornemmede et ekstra fokus på musikken. Men jeg vil da helt sikkert også gerne have oplevet ham i mindre rammer
...
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
"...the other side of intimacy", som Cohen selv kommenterer det på "Live in London". Men jeg oplevede ham nu på Rosenborg 12 dage før indspilningen af ovennævnte, græsmark og fri luft og det hele - det kan sagtens fungere, osse ved højere lydtryk. Det andet kommer til at virke noget tvungent, synes jeg. Laver man en koncert under de betingelser, må man tage højde for det, ikke forvente at en indfølthed bare har at indfinde sig. Cohen tåler sagtens lidt mere knald på.
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var lige tråden igennem igen, og faldt over stjerneuddelingen fra Carsten og andre. Som jeg tidligere har skrevet i
tråden, så kender jeg ikke hans ældre plader. Men jeg synes lige jeg ville give de plader jeg kender, stjerner.
1984 Various positions ****
1988 I'm your man ******
1992 The future ***** og en halv
2001 Ten new songs *****
2004 Dear Heather *****
2009 Live in London ******
Jeg går lidt imod trenden ved ikke at give Ten New Songs topkarakter  Jeg overvejede endda kun at give den fire
stjerner, men det synes jeg alligevel der er for mange gode numre på den til. Men som helhed synes jeg der er gået lidt for
meget Sharon Robinson i den plade. Det gør at den har mindre kant end Cohens plader selv har, synes jeg. Det kan være
meget godt med et enkelt eller to SR-numre på en plade, som fx The Letters og There for You på Dear Heather, men det
bliver for soft når det er alle numrene på en plade.
Til gengæld synes jeg at Dear Heather er rigtig god, selvom det er mindre syng-med-plade end de øvrige, og det undrer mig
lidt at han til koncerten og på Live in London slet ikke fandt plads til et eneste af numrene fra den. Fx Go No More A-Roving
tror jeg ville have egnet sig godt som live-nummer.
Med Various Positions er vi i mine ører ikke helt fremme ved den "genfødte" LC, forstået på den måde at han ligesom
genopfandt sig selv med I'm Your Man og dens synth-univers. Og jeg er nok ikke helt så meget på bølgelængde med den lidt
mere puritanske produktion som den er indspillet med, og jeg synes fx at Hallelujah er væsentlig bedre på Live in London.
Bortset fra at den i øvrigt lyder rigtig godt og analog-agtig, i modsætning til I'm Your Man, som nok er noget af det digitalitis-
plagede jeg kan mindes at have stødt på. Sjovt nok er det dog som om at hans kølige, digital stemme på den plade i løbet af
årene for mig er blevet en del af det kunstneriske udtryk.
Ja, det var mine 2 cents. Nu vil jeg gå i dækning ...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke enig i dig mht.din opfattelse af Ten new songs.
Super at du har læst hele tråden igennem.
carsten
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jeg er ikke enig i dig mht.din opfattelse af Ten new songs.
Super at du har læst hele tråden igennem.
carsten |
|
|
Jamen, det er jo en god tråd  Vi burde have nogle flere musiktråde her på forum ... At vi ikke er helt enige er jo netop kun
frugtbart
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 29 August 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
fuldstændig korrekt 
carsten
|
Til top |
|
|
Friisand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 09 September 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kommer der lidt "nyt" fra Leonard:
http://www.leonardcohen.com/music.cgi?album_id=26 Når jeg tænker på hvor god hans London cd er må den her nok osse i samlingen.
Han skulle efter sigende osse arbejde på et nyt album der kommer engang næste år. __________________ Gert Friis
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 09 September 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er bestilt fra cdwow.com, så må vi bare håbe de er hurtige til at levere når den udkommer.
Der røg vist også lidt andet Cohen i kurven.
Cdwow.com har den også på vinyl, men med den sidste dårlige oplevelse med nyt vinyl, så holder jeg mig til cd versionen indtil en anden agerer prøveklud for kvaliteten på vinylen.
|
Til top |
|
|