Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: John’s stue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 95
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
john pedersen skrev:
ja okay..tænker mere på om de yder optimalt når højtalerne står på et stykke tæppe....
tæppet skal væk, hvis et tæppe under højtaleren har en posiktiv effekt, så må sd feet fungere enu bedere og de koster jo ikke mange kroner.

okay.. tror du også det er sådan når hornudmundingen sidder i bunden... jeg ved det ikke... men som du skriver koster de jo ikke mange basseøre.... så tror jeg vil bestille nogen.... hvem handler med dem

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:

dan a. skrev:
john pedersen skrev:
ja okay..tænker mere på om de yder optimalt når højtalerne står på et stykke tæppe....
tæppet skal væk, hvis et tæppe under højtaleren har en posiktiv effekt, så må sd feet fungere enu bedere og de koster jo ikke mange kroner.

okay.. tror du også det er sådan når hornudmundingen sidder i bunden... jeg ved det ikke... men som du skriver koster de jo ikke mange basseøre.... så tror jeg vil bestille nogen.... hvem handler med dem

http://pladekisten.dk/plade.php?genre=22&genreName=tilbe h%C3%B8r, det er modellen til højtaler 50-100 kg. Der er 8 stk i en pakke til 250 kr.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:

hej allesammen

jeg prøvede idag at lægge et stykke tæppe på ca 1mx1m under højtalerne... sikke en forandring jeg fik på den positive måde.... har aldrig hørt en højtaler forandre sig så meget med et stykke tæppe.... var selvfølgelig klar over der ville ske lidt.. men det her er faktisk rigtig meget... måske det har noget at gøre med at horn udmundingen er i bunden...

bassen er meget dybere og renere,,, stemmer er mere klare, perspektivet er mere præcis...... jeg tror selv det er pga. udmundingen sidder i bunden...

men fedt når et "tweak" giver så meget..

mvh

Ud fra det, vil jeg gætte på at du har trægulv!

Alt efter underlaget skal man enten til- eller frakoble.

Hvis du i modsætning til mit gæt har betongulv, bør du bruge spikes. I denne forbindelse kan du dæmpe "hornstøjen" med et tæppe, liggeunderlag o.lign. som placeres mellem spikes'ene.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
john pedersen skrev:

dan a. skrev:
john pedersen skrev:

http://pladekisten.dk/plade.php?genre=22&genreName=tilbe h%C3%B8r, det er modellen til højtaler 50-100 kg. Der er 8 stk i en pakke til 250 kr.

alletiders dan det skal også være et sæt der kan klare op til 100 kg... for de hørning skulle jo veje 90 kg... ( har ikke kontrolleret det  )

Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
john pedersen skrev:

hej allesammen

jeg prøvede idag at lægge et stykke tæppe på ca 1mx1m under højtalerne... sikke en forandring jeg fik på den positive måde.... har aldrig hørt en højtaler forandre sig så meget med et stykke tæppe.... var selvfølgelig klar over der ville ske lidt.. men det her er faktisk rigtig meget... måske det har noget at gøre med at horn udmundingen er i bunden...

bassen er meget dybere og renere,,, stemmer er mere klare, perspektivet er mere præcis...... jeg tror selv det er pga. udmundingen sidder i bunden...

men fedt når et "tweak" giver så meget..

mvh

Ud fra det, vil jeg gætte på at du har trægulv!

Alt efter underlaget skal man enten til- eller frakoble.

Hvis du i modsætning til mit gæt har betongulv, bør du bruge spikes. I denne forbindelse kan du dæmpe "hornstøjen" med et tæppe, liggeunderlag o.lign. som placeres mellem spikes'ene.

ja okay det er også en løsning... jo jeg har et parketgulv med beton nedeunder.... mega mareridt

mvh john 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

okay ja!

Så vil jeg tro, ligesom Dan antyder, at den forskel du oplever, skyldes afkobling. Dermed burde du opleve endnu større forskel med de sd-fødder, nævnt herover!

Årsagen til den forskel du oplever, er at højtalerne ikke mere sender så mange vibrationer ud i gulvet. Disse bliver i stedet overført til luften og man vil så opleve at bassen virker mere frigjort og mindre rumlende. (gulvet kan jo ikke skifte frekvens ligeså hurtigt som enhederne, kan man billedligt sige)

Grunden til at eksempelvis SD-fødder er vægtangivede er, at materialet skifter karakter når det belastes for meget. Dermed mister materialet for meget stivhed og bliver mindre egnet til at reducere de horisontale kraftpåvirkninger. Dette resulterer i at højtaleren ikke står så stabilt mere og kan lettere rokkes frem, tilbage og til siderne. Og så mister man dynamik. Men man får dog stadig ro fra afkoblingen.

Det mest optimale for dig, vil være at bore hul i parketten og stille dine ht på spikes, som ikke rører parketten og står direkte på betonen! (ja så er man Freak med stort)

Jeg vil gætte på at SD-fødder giver god effekt og at det ikke er nødvendigt med tæppe, liggeunderlag elller lign. under hornet. Men prøv!

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

okay ja!

Så vil jeg tro, ligesom Dan antyder, at den forskel du oplever, skyldes afkobling. Dermed burde du opleve endnu større forskel med de sd-fødder, nævnt herover!

Årsagen til den forskel du oplever, er at højtalerne ikke mere sender så mange vibrationer ud i gulvet. Disse bliver i stedet overført til luften og man vil så opleve at bassen virker mere frigjort og mindre rumlende. (gulvet kan jo ikke skifte frekvens ligeså hurtigt som enhederne, kan man billedligt sige)

Grunden til at eksempelvis SD-fødder er vægtangivede er, at materialet skifter karakter når det belastes for meget. Dermed mister materialet for meget stivhed og bliver mindre egnet til at reducere de horisontale kraftpåvirkninger. Dette resulterer i at højtaleren ikke står så stabilt mere og kan lettere rokkes frem, tilbage og til siderne. Og så mister man dynamik. Men man får dog stadig ro fra afkoblingen.

Det mest optimale for dig, vil være at bore hul i parketten og stille dine ht på spikes, som ikke rører parketten og står direkte på betonen! (ja så er man Freak med stort)

Jeg vil gætte på at SD-fødder giver god effekt og at det ikke er nødvendigt med tæppe, liggeunderlag elller lign. under hornet. Men prøv!

jeg har hørt det før det med gulvtæppet men slet ikke så meget og tydeligt som denne gang....

ahh hmmm må hellere droppe det med at bore huller i gulvet.. det giver sgu nok ikke plus point fra hustruen....

men vil da prøve sådan nogle SD-FEET... 250 kr er jo ingen penge så....

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

det skal du nok blive glad for!

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2010 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

jeg er altid glad... det ligger til min natur.... .host host

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

lige et spørgsmål...... de der SD-FEET er også gode til forstærker og cd.... eller skal man over i noget helt 3 der....

mvh john

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:

lige et spørgsmål...... de der SD-FEET er også gode til forstærker og cd.... eller skal man over i noget helt 3 der....

mvh john

Tror det kommer an på de enkelte produkter, jeg har prøvet på min forstærker, men havde bedre resultat med sorbothan føder, generelt syntes jeg at blød afkobling/føder giver mere varme og fylde, hård afkobling/føder giver en højere opløsning og stremmer lydbillede, men også en anelse kolder en uden afkobling. Ceraball er så lidt en sjov fætter, den tager det beste fra begge typer og forener dog ikke i helt så volsom grad.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

okay dan så blev jeg da lidt klogere.. mange tak

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 August 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

hos Actic HiFi i Esbjerg, har de forskellige alternativer til SD-feet:

Dæmpningsfødder

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2010 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

hej allesammen

nu har som skrevet længer oppe i tråden leget en del med opstillingen... og af en eller anden grund er de faktisk ligeglad med om de står ude midt på gulvet eller som de står ligenu... bas magneten ca 20 cm fra bagvæg.... ved ikke lige grunden til at de er så ukristisk det er trodsalt 2 12 tommer i hver side.. men det gør da det hele meget nemmere.... men måske har det noget at gøre med at det er en såkaldt hybrid højtaler men ellers har jeg ingen forklaring på det... det er jo imod alt logik ikk.......

mvh john

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:

hej allesammen

nu har som skrevet længer oppe i tråden leget en del med opstillingen... og af en eller anden grund er de faktisk ligeglad med om de står ude midt på gulvet eller som de står ligenu... bas magneten ca 20 cm fra bagvæg.... ved ikke lige grunden til at de er så ukristisk det er trodsalt 2 12 tommer i hver side.. men det gør da det hele meget nemmere.... men måske har det noget at gøre med at det er en såkaldt hybrid højtaler men ellers har jeg ingen forklaring på det... det er jo imod alt logik ikk.......

mvh john

Du skal da bare være glad for at du har den frihed, det er jo sådan noget der gør det letter at sælge en så stor højtaler hos frugen .

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

hej dan

fruen (dronningen) i lejligheden er ikke noget problem.... han hader små højtaler og har hele tiden været ked af jeg byttede til de focal.... (ikke normalt for en kvinde) så hun blev meget glad of tilfreds da jeg byttede til dem her.. så det er fed nok... og aldrig har hun hørt så meget musik som hun gør nu så lyden må også tiltale hende bedre end focalerne.... men havde jo også lidt problemer med at trække dem ordenligt især til det musik hun kan lide ( ac/dc ) og musik i den stil.... altså fuldstændig rasmus modsat i forhold til mig grin.....

mvh

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

john pedersen skrev:

hej dan

fruen (dronningen) i lejligheden er ikke noget problem.... han hader små højtaler og har hele tiden været ked af jeg byttede til de focal.... (ikke normalt for en kvinde) så hun blev meget glad of tilfreds da jeg byttede til dem her.. så det er fed nok... og aldrig har hun hørt så meget musik som hun gør nu så lyden må også tiltale hende bedre end focalerne.... men havde jo også lidt problemer med at trække dem ordenligt især til det musik hun kan lide ( ac/dc ) og musik i den stil.... altså fuldstændig rasmus modsat i forhold til mig grin.....

mvh

Ja det er da vist mod alle ods, de fleste kvinder vil helst ikke kunne se hverken elektronikken eller højtalerne, så der er du vist heldig

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

ja lige på det punkt kan jeg ikke klage .... har rimelige frie hænder så længe okonomien tillader det.. så det er godt nok

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

hej i 3 gæve gutter

tak for en hyggelig dag.. og lærerig dag.... jeg lærte at min forstærker ikke kan klare bedre kabler end jeg bruger nu for så kom dårligdommene frem... men er sikker på min højtaler kan tåbe meget bedre grej så DET skal der arbejdes på ( har lige talt med konen om det  )

tror jeg flytter om på anlægget så det spiller på den lange led igen.... tror det er bedre for bassen..

men fandt da ud af det dyre kabel du havde med dan lige var en tak for god til forstærkeren så det var lærerigt.... men glæder mig det at spænde en strømstærk forstærker på for som vi snakkede om vil det gi rigtig meget...

men samme musik stil har vi ikke var....

mvh john

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

forresten så synes jeg ikke din PS strøm børge gav noget i forhold til min xindak... men det var du jo også selv lidt inde på dan

mvh john

<< Forrige Side af 95 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes