Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 13:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Toshiba 42WL67Z - 1080P/720P? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle..

Jeg har brug for en hånd fra jer, da jeg har et problem jeg ikke kan finde ud af.

Jeg købte i starten af året et brugt Toshiba 42WL67Z. alt vel, jeg var ude og se det og købte det med hjem. Jeg blev fortalt det var fuld HD og udfra de (sparsomme) oplysninger jeg kunne finde, stod / står der rigtigt nok 1920 * 1080, altså 1080P aka Full HD..

Jeg købte så en Xbox 360 men har aldrig kunne vælge 1080P, kun 720P. Den er sat til via HDMI.  Jeg blev enig med mig selv om det var noget mellem min Xbox og mit TV der gik galt, og tænkte ikke mere over det.

På min anden HDMI sidder en Zaptor boks hvor jeg her 1 kanal i Full HD, der står også rigtigt nok 1920 * 1080 i zaptor menuen når man kigge lige på den kanal.

Jeg har nu søgt og søgt information, og i dag faldt jeg over noget jeg ikke forstår.

http://www2.computeruniverse.net/products/e90197690/d2/speci fications/toshiba-regza-42wl67z-42-lcd-tv.asp

Der står Display Format 1080 P men under Input video format står der 720P / 1080i.

Det er nu her jeg ikke forstår hvordan jeg kan have et TV i Full HD men kan "kun" smide alm HD format i ?? og hvordan kan min zaptor så påstå den smider 1920 * 1080 ud i den ene HD kanal?

Ser frem til nogle gode svar.

På forhånd tak

Hilsen Pul

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne forsøge at komme med et bud på en forklaring

Der findes 2 slags signaler man kan sende til sit TV: Interlacede og progressive. Når man angiver en signaltype, gøres det ved at angive antallet af linier efterfulgt af enten i eller p.

576i er f.eks. et almindeligt (SD)TV-signal. Billedet består af 576 linier som transmitteres interlaced.

1080p betyder at billedet består af 1080 linier som transmiteres (overføres) progressivt.

Hvad er forskellen så på interlaced og progressivt?
Progressivt betyder at samtlige linier i billedet transmitteres (overføres) hver gang et billede sendes.

Interlaced betyder at billedet sendes i 2 delbilleder, som så sættes sammen af et såkaldt de-interlacer kredsløb i displayet. Det er nødvendigt med denne de-interlacer, fordi et LCD panel kun kan håndtere et progressivt signal. Hvis ellers de-interlaceren er god nok, bliver resultatet teoretisk set det samme, som hvis TV´et havde fået tilført et progressivt signal. Dit panel viser med andre ord altid 1080p, fordi videobehandlingskredsløbet i skærmen har skaleret, og eventuelt de-interlaced signalet. Det er forklaringen på at "display format" er opgivet til 1080p i specifikationerne.

Noget andet er så hvilket signal dit TV kan modtage. Det er åbentbart (og mærkeligt nok) ikke i stand til at modtage et 1080p signal, og det er jo unægteligt lidt surt i disse Blu-Ray tider. Din Zaptor box sender et 1080i signal ud, og det er derfor dit TV ikke har problemer med at vise det.

En sidste ting: Der er stor forvirring om hvad "Full HD" betegnelsen egentlig dækker over. Modsat "HD Ready", som klart er defineret, står der vistnok ingen steder hvad et "Full HD" signal er. Der er bred enighed om at opløsningen skal være 1920*1080, men der er ikke enighed om at det skal være 1080p, eller om 1080i også går an. De fleste mener vist at både 1080i og 1080p kan kaldes for "Full HD". Det mener TV stationerne også selv, for når der f.eks. transmitteres sport i HDTV står der jo "FUll HD" på logoet, og disse udsendelser bliver sendt i 1920*1080 interlaced.

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Aften og tak for dit svar.

Jeg læser dit svar, som jeg selv frygtede.. at jeg er blevet offer for en form for smart markedsføring fra Toshiba, hvor mit Panel kan vise 1080P men kan ikke modtage det?? så eneste 1080P mulighed er at selve TV'et opskalere det indput det nu får ind??

Hvis det er sandt så føler jeg mig godt nok snydt, og synes ærligtalt også det er noget sært at lave... Hvad skulle grunden være til det?

Er der en måde jeg 100% kan teste det på.. evt ved at låne en Blueray afspiller og sætte en 1080P film på og se hvilke opløsning der bliver vist?

Hilsen Poul

perejvind skrev:

Jeg vil gerne forsøge at komme med et bud på en forklaring

Der findes 2 slags signaler man kan sende til sit TV: Interlacede og progressive. Når man angiver en signaltype, gøres det ved at angive antallet af linier efterfulgt af enten i eller p.

576i er f.eks. et almindeligt (SD)TV-signal. Billedet består af 576 linier som transmitteres interlaced.

1080p betyder at billedet består af 1080 linier som transmiteres (overføres) progressivt.

Hvad er forskellen så på interlaced og progressivt?
Progressivt betyder at samtlige linier i billedet transmitteres (overføres) hver gang et billede sendes.

Interlaced betyder at billedet sendes i 2 delbilleder, som så sættes sammen af et såkaldt de-interlacer kredsløb i displayet. Det er nødvendigt med denne de-interlacer, fordi et LCD panel kun kan håndtere et progressivt signal. Hvis ellers de-interlaceren er god nok, bliver resultatet teoretisk set det samme, som hvis TV´et havde fået tilført et progressivt signal. Dit panel viser med andre ord altid 1080p, fordi videobehandlingskredsløbet i skærmen har skaleret, og eventuelt de-interlaced signalet. Det er forklaringen på at "display format" er opgivet til 1080p i specifikationerne.

Noget andet er så hvilket signal dit TV kan modtage. Det er åbentbart (og mærkeligt nok) ikke i stand til at modtage et 1080p signal, og det er jo unægteligt lidt surt i disse Blu-Ray tider. Din Zaptor box sender et 1080i signal ud, og det er derfor dit TV ikke har problemer med at vise det.

En sidste ting: Der er stor forvirring om hvad "Full HD" betegnelsen egentlig dækker over. Modsat "HD Ready", som klart er defineret, står der vistnok ingen steder hvad et "Full HD" signal er. Der er bred enighed om at opløsningen skal være 1920*1080, men der er ikke enighed om at det skal være 1080p, eller om 1080i også går an. De fleste mener vist at både 1080i og 1080p kan kaldes for "Full HD". Det mener TV stationerne også selv, for når der f.eks. transmitteres sport i HDTV står der jo "FUll HD" på logoet, og disse udsendelser bliver sendt i 1920*1080 interlaced.

Til top Vis poul_madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af poul_madsen Besøg poul_madsen's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

poul_madsen skrev:

Jeg læser dit svar, som jeg selv frygtede.. at jeg er blevet offer for en form for smart markedsføring fra Toshiba, hvor mit Panel kan vise 1080P men kan ikke modtage det?? 

Ja, det er desværre sådan det forholder sig. Som det fremgår af specifikationerne accepterer dette TV ikke et 1080p input. Jeg har søgt på dit TV på google, og her er det også nævnt flere steder at det er sådan. F.eks. her: "In Sachen Full-HD fällt leider negativ auf, dass der Toshiba im Gegensatz zu seinem Nachfolger-Modell keine 1080p Signale akzeptiert."

poul_madsen skrev:

Hvis det er sandt så føler jeg mig godt nok snydt, og synes ærligtalt også det er noget sært at lave... Hvad skulle grunden være til det?

Ja, det er i høj grad sært, og jeg forstår heller ikke hvorfor de har lavet det sådan.

poul_madsen skrev:

Er der en måde jeg 100% kan teste det på.. evt ved at låne en Blueray afspiller og sætte en 1080P film på og se hvilke opløsning der bliver vist?

Med en Sony BDP-S300 Blu Ray afspiller, som jeg selv har, ville det være nemt at teste. Den er nemlig i stand til både at sende 1080i og 1080p ud på HDMI udgangen. Så er det jo bare at prøve. Jeg ved ikke om andre Blu-Ray afspillere har samme muligheder, men det vil jeg da tro.

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at grave lidt mere i sagen...

Mange tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes