Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 19:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Uskarpt billede på billedrørs TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
peter100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 September 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har været så heldig at arve et klassisk B&O LX2500. Fjernsynet er købt i 1986 så det har nogle år på bagen, men lyd samt farver er stadig i super stand.

Mit problem er, at billedet både i venstre og højre side af skærmen er uskarpt - det virker sløret/tåget. Især når der kører rulletekster i bunden af billedet er det tydeligt at se. Når rulleteksten når midten af skærmen står tektsten klar, men så snart teksten er i en af siderne igen er den uskarp.

Har forgæves søgt på nettet for at finde ud af en løsning på problemet men indtil videre uden resultat. Er der nogen her der ved, om det er ren og skær alderdom, eller om der er en økonomisk rentabel løsning på mit problemet?

Vh. Peter
Til top Vis peter100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter100

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Prøver komme med noget imorgen 2.10 ca kl. 11

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Er der den ekstra glasplade foran selv billedrøret? De slutter ikke tæt til nemlig, og kan med årene sagtens gøre billedet tåget. Mest pga nikotin osv.. men også støv snavs osv.

Du kan afmontere glasfronten ved at fjerne 4 skruer der gemmer sig under højttalerfrontstoffet, og så simpelthen rengøre den.

Det kunne evt. blot være det
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Den der forstod jeg ikke?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

På de normale Højspændingstransformatorer sidder der 2 potmetre, den ene til FOKUS og den anden til justering af hvor lys skærmen kan indstilles til, men her er det Fokus jeg koncentrerer mig om.

Naar det er et B og O Tv, da formoder jeg samme Potentiometer sidder et andet sted.

Fokus Potentiometret sidder normalt paa Linie udgangs  Transformatoren, ogsaa kaldet Hoejspaendingstransformatoren (LOPT Line Output Transformer).  Men kan ogsaa nogen gange sidde paa Billedroershalsen.  Varsom med justere fordi der normalt er stor spaending her.   Principperne for Skarphed over hele billedfladen.
 Her kommer jeg i tvivl.  
Skarpheden tvaers over ens CRT Skaerm.
Min computer har problemer med ae, oe og aa.

Isaer det med teksten hen over skaermen. 

Min yndlingsbog om Skarpheden har jeg desvaerre forlagt.  Det jeg mener hvorhenne befinder FOCUS potentiometret. Som  en slags mulighed for skaermen ikke er lige skarp over det HELE.  Naar man finder denne Skarpheds indstilling, det med

maaske finde et indstillingspunkt hvor der er et kompromis
 mellem skarpheden.  Nu og om man ligesom har et andet Tv ligesom oeve sig paa.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Som osprey skriver er det sikkert noget der kan justeres, men det er bedst at overlade det til en erfaren tekniker, hvis man har sit liv kært. Så vidt jeg husker er spændingen på dette sted i TV'et over 10.000 Volt.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

En god bekendt forsøgte ikke ligesom reparere på B og O, han skiftede mere de enheder som kunne tages helt ud. Reelt fra 1994 og mindst til iår. Han er flyttet fra sine tidligere Jagtmarker!

Og det er her jeg må Rose B og O. Andre Tv apparater ville sige "Der er en som piller, så må jeg skynde mig gå i stykker ____ et helt andet sted". Men dette skete heldigvis ikke på de fleste af hans B og O samling!   

Kom engang over et B og O Tv, her var det flotteste fyrværkeri inden i Billedrøret, hvor soklen eller billedrørs halsen er. Sidste har tabt lyden men bruger så en Video/Set top boks til samme lyd.   

jeg bor et sted hvor mange Tv smides ud og jeg har ikke plads til de B og O som havner her, selvom mit hjerte bløder herover.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
osprey skrev:

Den der forstod jeg ikke?

Så hjælper jeg. Anden oktober klokken elleve

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

peter100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2008
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg burde måske have skrevet det, men jeg har haft afmonteret glaspanelet og rengjort det uden resultat.

Jeg har prøvet at kontakte en fagkyndig B&O mand som sagde, at det sikkert var billedrøret der var ved at stå af (det skal lige nævnes at det var telefonisk og den pågældende ikke har set fjernsynet).

Som i sikkert har opdaget, er jeg ikke den store ekspert på billedrør. Det undre mig nu, at farverne er perfekte, skærmen tænder og slukker med det samme, men at det så skulle være billedrøret som er ved at være kaput?? Har altid troet at man ville kunne se det på farverne på TV'et når billedrøret var ved at stå af.

Nå men, hvis det er billederøret er der nok ikke så meget at gøre ved det, men jeg må prøve at få transporteret det ned til en reparatør og se om han kan stille fokus. Tror ikke det er så smart at lege med 10.000 volt spændinger selv.
Til top Vis peter100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peter100

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

Inden du bruger for mange penge på rep.

Brugtpriserne på disse modeller er meget lav. Jeg har pt. et LX5000 købt for 250 kr. Jeg har også haft LX2502 købt for 350 kr. De er gamle og de går i stykker, men til de brugtpriser køber jeg blot et "nyt". Der er altid rigeligt med dem i den blå avis.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at det er billedrøret der er noget galt med...

Et TV der er over 20 år gammelt må betragtes som slidt op, og det kan næppe betale sig at ofre mere end nogle få hundrede kroner på det. Man siger om gamle TV at hvis man reparerer en ting er der blot noget andet der går i stykker efter kort tid. Alle komponenter i TV'et ældes med tiden.

Så hvis ikke lige du kender en reparatør der vil gøre det billigt, så drop det.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

hør nu her.

Sluk først for det og træk stikket ud af kontakten og så ellers gå på opdagelse.

Og hvis der sker noget alvorligt kostede det vel kun ca 250/350 kroner.

Af med Bagklædningen og måske er det den type som skal VIPPES, efter skruerne er løsnede ned i bunden.

Så snakker man med en god bekendt som kan hjælpe med finde, hvor den der Fokus potmeter er. Følg ledninger fra Højspændings Transformatoren, så kommer den eet eller andet sted. hvis den altså ikke sidder direkte på samme transformer?

Tænder for apparatet og håber på det bedste _______

BRUGER EN LANG SKRUETRÆKKER og forsøger hvordan billedet bliver. Med den ene hånd i lommen og almindelig forsigtighed. Man er vel mere end 13 år, står ovenpå taget af et S-tog i København og endda tager fat i Køreledningen/Strømkablet.

Jeg mener man åbner vel Motorhjælmen  på sin Bil, uanset mærke og alder!

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Jeg mener man åbner vel Motorhjælmen  på sin Bil, uanset mærke og alder!

Ja ofte med motoren slukket inden man stikker fingrene ned i den.

Svært at justere fokus uden livsfarlige(den ene hånd i lommen eller ej) spændinger i nærheden. Jeg synes man skal passe på med hvad man lokker folk ud i.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt jeg lokker folk ud i uføre. Men ifølge min egen erfaring hænger alder,  B og  O og så hvornår Billedrør går i stykker bare ikke sammen. og når så en Fagmand udtaler Billedrøret er defekt _____  hvormange har for eks. set en Højspændings Traffo hvor der er smeltet hul, netop som følge af alder og altså  Højspændingen.

Ja nemlig og hvis Skyggemasken (Den Maskerede) inden i billedrøret er hoppet løst burde det have flyttet virkeligt rund på farverne.

Om et Billedrør er gået i stykker, Ja, og næste gang eller flere gange efter man tænder en sprunget elektrisk pære er samme begyndt lyse igen. Er det sådan jeg skal udlægge en Fagmands udtryk!      

Til gengæld oplevede jeg lysglimtet fra det Loddetin jeg satte istedet for en Sikring, dette glimt er så kraftigt at hvis det skete i et virkeligt Sikringsskab risikerede man faktisk blive Blind heraf. Se en sådan viden er rar have i baghovedet.

Og ja selvfølgelig ville jeg skrive man skulle tage Højspændingsledningen fra billederøret og lade en anden holde i metallet herunder og den anden hånd på chassiset  DETTE VILLE NOK BLIVE EN STRAFBAR HANDLING.

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene det er focus, som der også er skrevet, men jeg ved ikke hvad det koster at få en reperatør til justerer det.

M.v.h. Loudspeaker

Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Om et Billedrør er gået i stykker, Ja, og næste gang eller flere gange efter man tænder en sprunget elektrisk pærer er samme begyndt lyse igen. Er det sådan jeg skal udlægge en Fagmands udtryk!      

Nej måske skulle du bruge et minut eller 2 på at læse dine indlæg igennem inden du poster dem. Det kan være ret forvirrende at læse.

Men ja, selvfølgelig slides billedrør og det vil primært vise sig som nedsat lysstyrke/dårlig kontrast osv. Defekter er der meget langt i mellem...
Det er dog et meget brugt udtryk overfor kunder at "Jo ser du fru Hansen.. billedrøret er desværre gået, det kan ikke svare sig at reppe" oversat betyder det "Vi gider ikke reparere dit gamle TV, da det højst sandsynligt kan give flere diskussioner senere om for høj rep-pris, garanti på følgefejl osv - køb hellere et nyt TV hos os"

Den almindelige forbruger kender ikke betegnelserne på det meste indmad i TV'et, derfor er det nemt at skyde skylden på billedrøret.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kære  Sjoenne

Hvert eneste indlæg jeg har skrevet er faktisk med det i baghovedet, den person jeg har svaret inden i dette Forum, eller via PM. Her gik jeg da bestemt ud fra samme talte med andre om mine svar, og hvis dette  blev forskelligt så i det mindste prøve opklare FORSKELLEN mellem mit og så een anden eller andres kommentarer.   It's Good to Talk!

Jeg har ikke digital kamera men hvis jeg så et billede herinde af indmaden ville jeg kunne fortælle hvor samme enten sidder eller hvor denne kan findes.

Det er for mig hvad Forum her er til!

Når man er kommet så langt som ______   Trådens start og Peter100, her gik jeg ud fra det var et rimeligt svar og ikke bare en affærdigende bemærkning til en, som ikke formodedes kende noget som helst til et Tv. Derfor skrev jeg som jeg nu engang skrev.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Men hvordan det rent faktisk skulle lade sig gøre for noget elektronisk lave det U-skarpt i siderne men Skarpt på midten? ? ?  Hvordan en sådan Modulation er eller kan være lagt ovenpå Linie signalet og det forstærkede Linie udgangssignal, det ville jeg ikke kunne svare på. Det kan jeg ikke.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Netop derfor det lyder usandsynligt at det blot skulle være en fokus justering. Det er jo hele skærmen på en gang, og ikke blot i siderne.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Det der så kan vælges det er en slags "Mellemskarphed hvor tingene ude i siderne forsøges gøres skarpere og de på midten bliver mindre skarpe". Men dette kræver nogen justeringer. Har checket en Computer CRT skærm med netop uskarphed ude i siderne.

Hvis det så viser sig man slet ikke KAN  få tingene i siderne skarpe, da må jeg bøje mig og sige, her kan jeg ikke længere være med.

Muligheden foreligger måske det er Højspændingen som er blevet lavere med tiden. Hvordan sådan en måles skal jeg ikke komme ud i. Voltmetre og så en 30 kVolts Probe er trods alt ikke lige hvad man har liggendes. Ekstrem lav Højspænding giver Ballooning så vidt jeg husker! 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes