Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Dyzio skrev:
dvs. det du fortæller LENNON er at SAMSUNGS nye 9 serie med LED backlight som de formoder at skyde kontrasten i vejret helt op på 2.000.000:1 alligevel ikke er meget bedre end. eksempelvis et fra 6 serien ? |
|
|
Som jeg læser det konkluderer Lennon ud fra en test, at det 2 år gamle LED tv ikke var specielt godt. Nu er 2 år i skærmteknologi jo en evighed, så lad os nu se hvad de kan efterhånden som de kommer op og hænge rundt omkring. Man kan kun vurderer en skærm når man har set indstillet ordentligt. Alt dette med at vurderer ud fra hvad andre skriver i en test er lidt usagligt. Test kan købes og omskrives så de passer til de skal bruges til; nemlig markedsføring. |
|
|
Faktum er, at der stadig er problemer med LED systemerne. Teknologien (LED) er som sådan et klart plus for LCD teknologien, men local dimming systemerne giver anledning til en række problemer. De kan forbedre gengivelsen af sort væsentligt, ja, men omvendt er det jo et dynamisk system. Det primære problem består i, at der ikke er nok zoner i LED backlight enheden. Hvis man f.eks. viser en sort stjernehimmel, vil skærmen forsøge at oplyse en enkelt stjerne, men da LED zonen bag stjernen og noget større end selve stjernen, vil der komme en lysglorie omkring i det sorte område.
Herudover har det en ret markant betydning for farvegengivelsen, afledt af, at man tit går ind og ændrer på gammaforløbet - altså lysforløbet over gråtoneskalaen.
LED er i sig selv et klart plus i min mening, men local dimming systemerne er ikke. Det er måske et skridt fremad på nogle punkter, men på andre punkter er det et skridt tilbage. Man kan så argumentere for, at det naturligvis kan forbedres, men de nye skærme har stadig samme antal LED zoner - ergo samme fejl. Med mindre man har styret software delen anderledes og givet LED belysningen en lidt mindre hidsigt dynamisk effekt. Der kan så laves flere zoner, hvilket vil minimere denne sideeffekt, men så bevæger man sig mere og mere over i OLEDs virkemåde.
Og hvad er det for noget pladder med tests og markedsføring. Nu er det tilfældigvis mig der har skrevet den artikel - som ikke er en test - og den er skrevet 100 % på mine præmisser. Hvis du anklager os for at vinkle en anmeldelse efter produktet og ikke efter sagligheden, så har jeg ikke meget til overs for denne kritik, da den intet har på sig. At du er en forhandler, med videresalg af netop Tv for øje, stiller dig jo ikke netop i et bedre lys. Hvis du har konstruktiv kritik, så lad den høre, men et hovedargument, der lyder: "Der er sket meget på 2 år..." holder bare ikke rigtig særlig langt. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|