Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til JBL 240ti ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har anskaffet mig et par Jbl 240ti, og har dem sat til en Aragon 4004 mkll.

Bassen er noget fraværende, og selv om jeg skruer op, mangler jeg punch.

Hvilken forstærker skal jeg kikke efter, for at få mere gang i bassen, jeg har hørt Acurus skulle gøre en forskel, men hvad findes der ellers?

Mit budget er ca. 6-7000

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2012 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Med en Aragon 4004ll burde der ikke mangle bas over et par JBL'er. Det er ikke min erfaring. Og så er Acurus jo fra samme firma og er Aragon til lavere pris med lidt billigere elektronik, men med samme grundlæggende lydfilosofi. Det må være din pre og signal kilder, der mangler noget pondus og skub.

Se lige efter om du ikke har byttet om på +- på den ene højttaler. For så vil bassen blive svagere og lydbilledet diffust.

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et par Infinity kappa 90, og førhen en NAD 218 thx, der var masser af bund, så solgte jeg nad og købte Aragon, samme setup, men bassen blev meget svagere, jeg tog Aragon med over til min bror, han har yamaha m-85 på B&W 604s3, også der blev der mindre bund, så det må være Aragon der gør forskellen.

Jeg anvender audioquest jaguar rca og van den hul The TEATRACK HYBRID højtaler kabel, så der skulle hære fin gennemgang.

Aragon har en fin top, ingen tvivl om det, men for dæmpet i bassen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Min oplevelse med den Aragon 4004ll er en ganske stram og yderst veldefineret bas. Den tager godt fat i enhederne, så lyden er meget ren og præcis. Over mine Snell type All var der en utrolig god bas, så man tissede i bukserne af fryd. Jeg tror, at den tæmmer JBL'erne bedre end de andre forstærkere du nævner, så bassen svulmer op på disse, så det lyder af mere end det er.  Har også haft Audioquest Midnight ht kabler sammen med Aragon'en over A'erne.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Skal jeg foreslå dig en anden effekt forstærker, som passer fint til JBL, så kunne det være Nakamichi PA7ll eller 5ll'eren. Den meget faste Aragon og de stramme JBL'er er måske ikke så gode makkere. Men jeg har hørt JBL 250TI modellen med f.eks noget Denon. Det var to mono trin og forforstærkeren dertil. Det lød da fint og meget pænt må man sige. Men da Aragon 4004/ll sættet blev sat på, kom det hele til live igen. Denon var alt alt for tilbageholdende. Det var simpelthen en anden verden. De var på 200W/kanal begge sæt, men det var som om Denon'en kun var på 80W ved siden af.

Ellers kunne danske Sirius være noget eller Gamut som det kom til at hedde senere, efter man solgte Sirius navnet til Nasa.  

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Jeg giver dig ret i at Aragon har et jerngreb i højtalerne, og musikken fylder også meget, den har bare lidt for meget fast i basserne, de må gerne give lidt mere bund.

Jeg har aldrig selv hørt Nakamichi men mange omtaler den herinde som en kraftfuld forstærker, jeg tror jeg vil kikke lidt efter sådan en.

Jeg kan se du bruger en Acurus A 150, hvordan er bunden i den?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy

Den er meget livlig og dynamisk. Har godt med slagkraft. Måske en anelse varmere i strukturen end Aragon'en her. Mellemtonen har en meget høj opløsning af information og diskanten er luftig og blød. Der er ingen antydninger af skingerthed under hårdt arbejde. Komleks diskant info klares ganske afslappet også på stride højttalere. Har prøvet den i flere sammensætninger hos folk. Det er selvfølgelig sammen med dens forforstærker. Vil også lige sige, at sætttet er lidt følsomt over for støj og urenheder på el nettet, så et godt, gerne passivt netfilter løfter lyden flere grader på dette sæt, hvis du bor i et uroligt område på el nettet.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 September 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

crown studio reference ,kan sparke dem op ,jbl elsker at køre på crown

du kan få studio reference som powertech 2,1 og 3,1 de er kredsløbs identiske med studio reference ,powertech og studio reference ,skal kun lige have skiftet en opamp og et par grimme lytter i signaglvejen ,for at spille op med det aller bedste på markedet

min 200watt i 8 ohm ,gerne det dobbelte ,før jbl viser hvad de kan

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have mere fylde i bassen skal du bare flytte den lidt tættere på bagvæggen,

prøv dig fren

Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 September 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Har glæden af mc intosh mc 501 på mine 240 ti - det er klart det bedste jeg har prøvet i de 20+ år jeg har haft dem. De spiller så åbent så jeg troede
det var løgn, nogen ryster på hovedet af kombien - men jeg slipper aldrig 240'erne og til den pris de koster nu om dage, kan man tilfredsstille sin
hifiinteresse og prøve mange andre højtalere på 501'erne. Du kan ændre rigtig meget på bassen, med rumkorrektion: tæpper, prop i port, afstand til
sider mm. Jeg har prøvet mere end 20 forskellige forstærkere og man kan lige så godt overgive sig: strøm er alt! Her skal man starte og mit råd er at
finde noget ældre stort og tungt, fremfor noget nyere hvor man tror en 15kg's "semiend" kan klare det. Det er en fed højtaler som har gjort mange
stumme i min stue. Held og lykke med de mange gode oplevelser der venter 😃😃
Til top Vis goldbech01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goldbech01

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at flytte dem, og prøvet andre kabler, stadig ikke bedre.

Nu ved jeg ikke om det har noget på sig, men jeg har lige ladet mig fortælle, at Amerikanske højtalere spiller bedst med Amerikansk forstærker, i mine øre lyder det som pladder, men er der noget om det?

goldbech01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 20 September 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Har også hørt det med US på US hifi men kan ikke selv se/høre 😊en sammenhæng. Havde i mange år en Sansui B 2301 som var fantastisk på
240'erne. Det gjorde ondt at slippe den. Har nu haft to forskellige mc intosh som begge er gode. Men alle har gode kvaliteter og jeg tror mere det er
ørerne end landet der afgør hvilke kvaliteter der passer dig.
Til top Vis goldbech01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af goldbech01

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:

Nu ved jeg ikke om det har noget på sig, men jeg har lige ladet mig fortælle, at Amerikanske højtalere spiller bedst med Amerikansk forstærker, i mine øre lyder det som pladder, men er der noget om det?

Det bør være noget pladder, som du selv er inde på..

Hvad andre mener, er vel komplet ligegyldigt - da det med at "spille bedst" er en smagssag..

Mht. dit "problem" - så vil jeg tro, som en anden bidragyder også er inde på, at du kan eksperimentere lidt med højttalernes placering, hvis muligt. Du kan sætte dem tættere på bagvæg eller ligefrem tættere på et hjørne. 
Jeg har også lidt svært ved at forstå, at den nuværende forstærker ikke kan blæse liv i bunden på et par JBL 240 - det burde ikke være et problem overhovedet for sådan én.
Måske kan dens elelrs gode kontrol over bunden og væsentlige råstyrke, spille bassen så stramt og tørt, at du måske føler, at den blev bovlam i bunden?

Måske er der noget galt med den?

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

som goldbech01 påpeger så skal dine jbl have en kæmpe forstærker før de leverer dynamik

jeg har selv oplevet jbl være levende i bassen ,i et rum med gamle gyngende trægulve

er dog endt med at elske dem lidt varme betoning i bassen mellem 100 og 500hz jeg får fra mit rum

en ting er sikkert ,jeg skal begraves med min strat og det jbl sytem ,jeg har stående den dag jeg dør

et par store jbl højtalers evne til at gengive dynamik i feks live jazz ,overgås i mine ører ikke af noget andet ,jeg nogensinde har hørt fra et højtalersystem

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:

nej der er ikke noget om det ,en forstærker er pænt ligeglad med hvilket et land den kommer fra

italienke forstækere har ikke en speciel katolsk eller italiensk lyd

i gamle dage sagde man at tyskerne lavede grej med lidt fremhævet melletone

us gear var hårdslående og dynamisk og engelsk gear var varmt i lyden

har dog aldrig oplevet den forskel selv

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

som goldbech01 påpeger så skal dine jbl have en kæmpe forstærker før de leverer dynamik

Det vil jeg absolut ikke mene er nødvendigt. Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med en "kæmpeforstærker" - men jeg da oplyse, at jeg har al den dynamik fra mine JBL - koblet på både 30 - 50 - og 100-wattere, jeg overhovedet kan ønske mig - og jeg er ikke nem at stille tilfreds, bl.a. hvad angår dynamik. .

Vh
Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

en ting er sikkert ,jeg skal begraves med min strat og det jbl sytem ,jeg har stående den dag jeg dør

Det skal jeg også - og hvis der stadig skulle være plads, så vil jeg også gerne have en tele med derned -og - og - og - og...........

Vh
Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2012 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

et par store jbl højtalers evne til at gengive dynamik i feks live jazz ,overgås i mine ører ikke af noget andet ,jeg nogensinde har hørt fra et højtalersystem

Det er jeg så i store træk enig med dig i...

Vh
Freddy

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 September 2012 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

crown studio reference ,kan sparke dem op ,jbl elsker at køre på crown

du kan få studio reference som powertech 2,1 og 3,1 de er kredsløbs identiske med studio reference ,powertech og studio
reference ,skal kun lige have skiftet en opamp og et par grimme lytter i signaglvejen ,for at spille op med det aller bedste på
markedet

Enig; men det kunne være interessant at lave et reality check med en billig model, af dem der laves i dag. F.eks. en
Crown XLS 1500 til ca. 3500kr.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

JBLBA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2012 kl. 05:21 | IP-adresse registreret  

Hvilken forforstærker bruger du ? Jeg har selv også oplevet der kan være stor forskel i bassen .
Til top Vis JBLBA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLBA

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes