Forfatter |
|
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Hvorfor har næsten ingen rørforstærkere en pre-out så der kan tilsluttes en sub? Eneste jeg har fundet er Audio Research CA50 og VSI55.
Jeg vil gerne have mulighed for at drive mine Sonus Faber stander højtalere med en lille rørforstærker, men vil samtidig gerne kunne tilslutte en aktiv sub.
Er der nogen umiddelbar teknisk forhindring i at gøre det, altså vil det være en modifikation som efterfølgende kan lade sig gøre?
Fortsat go', og regnfuld, efterårsferie.
Mvh
Thomas P
__________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
Til top |
|
|
ux226 Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En "pre-out" vil normalt betyde en udgang på "linjeniveau" men siddende efter volumenkontrollen. Det er jo hele ideen.
En årsag til at den type udgang er lidt mere sjælden på integrerede rørforstærkere er nok at den for at give mening skal
være relativt lavimpedant. Det kan i mange rørkonstruktioner være vanskeligt at finde et godt sted at tappe signalet til en
sådan udgang.
I en transistorforstærker vil man typisk let kunne finde et godt sted at fiske signalet ud, og hvis ikke er det væsentligt
billigere at tilføje et lille buffertrin til at trække udgangen. Et ekstra buffertrin med rør er typisk væsentligt dyrere, og en
transistorbuffer til en pre-out i en forstærker der ellers kører 100% rør vil man nok se som blasfemi :-)
Der er altså ikke noget der gør det teknisk umuligt, men det er nok sjældent man finder et godt sted til formålet i signalvejen
i en rørkonstruktion. Men en modifikation med en buffer efter volumenkontrollen vil næsten altid være mulig, hvis der er
plads til det.
__________________ Bjørn Aaholm
Intet slår trioder...
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske rigtig som ux226 siger!
Men i transistoriserede forstærkere (Sony) har jeg set pre out lavet som en spændingsdeler direkte på højttalerudgangen. Hvis du er interesseret kan du se diagrammet i denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94804&K W=Hans+Mortensen - og hvis du kan håndtere en loddekolbe vil det være muligt at hænge sådan en spændingsdeler direkte på udgangen af din rørforstærker.
Selvfølgelig vil du under drift få alle "unoder" (f.eks. klipning og forvrængning) med ud på sådan en pre out, men det vil være dæmpet meget ( i Sony versionen ca. 21 gange) - og hvis det er til et subsystem vil det næppe betyde det store. Det viste kredsløb belaster effektforstærkeren så lidt at man kan se bort fra det.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke som subber ofte giver mulighed for, nemlig at benytte ht udgangen til denne indgang på subben? Rørforstærkeren burde jo ikke mærke dette, da ht signalet ser ind i en høj modstand.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Og tak for jeres input. Inden jeg brænder en forstærker og sub af, har jeg forstået diagrammet rigtigt som tegnet her:

Hilsen Thomas
__________________ "I don't care for fancy music
if my feet can't shuffle around"
Lynyrd Skynyrd
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da modstande i subben på ht indgangen, (det viste kredsløb på billedet) da den jo også har forstærker indbygget. Så det skulle da ikke være nødvendigt, at lave modstande før indput. Modstandene i subben laver ht udgangssignalet om til linie niveau. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 19 Oktober 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamo lavede i sin tid en High to low
level converter, har selv brugt en, da jeg havde en forstærker uden sub out og det virkede ganske udemærket.
Tror bare ikke de laves mere, men måske kan de findes brugt
Måske kan denne fra T-
hansen bruges.
Jeg har ingen ide om hvor vidt den virker, men den koster ikke alverden. __________________ Mvh Boxer
|
Til top |
|
|
Accept Udelukket fra forum

Dobb. Prof. Cujo, Heltny osv.
Bruger siden: 24 September 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 96
|
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas P skrev:
Hej igen.
Og tak for jeres input.Inden jeg brænder en forstærker og sub af, har jeg forstået diagrammet rigtigt som tegnet her:

Hilsen Thomas
|
|
|
Det kredsløb der er tegnet der er faktisk sådan et der sidder lige efter "high level input" på mange aktive subwoofere.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 20 Oktober 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan for det meste fint koble forstærkerens HT-udgange direkte til subwooferens v/h HT-in bøsninger uden problemer.
BEMÆRK: Er forstærkeren balanceret i udgangen som ICE og bl.a. Thule, går det galt, da ground (- terminalerne i højre og venstre) ofte er kortsluttet/lagt sammen i subben så forstærkeren brænder af hvis i forsøger. Her skal bruges 1 stk. sub til hver kanal og RCA bøsningerne må IKKE kobles til noget grej overhovedet da de typisk har samme ground som HT minus terminalerne.
|
Til top |
|
|