Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround 5.1 Opsætning Hjælp ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SealDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg søger hjælp i forbindelse med opsætning af 5.1 surround sound anlæg.

Da jeg er ny på området, har jeg nogle for jer sikkert simple spørgsmål - håber i kan hjælpe.

Indledningsvist lidt om mit udstyr, noget er gammelt / halvgammelt andet er nyindkøbt:

Udstyr:

Forstærker: Yamaha RX-V596 ( købt for år tilbage, ikke brugt som surround før nu )

Højtalere: Yamaha NS-F700 Serien ( 2 front, 2 surround back, 1 center, 1 sub )

DVD Afspiller: Pioneer DV-470K

TV: Samsung PS-50B430

Spørgsmål:

1: Opkobling DVD afspiller til forstærkeren - hvad skal jeg bruge - hvad giver den bedste lyd / effekt når vi taler surround opkobling ?

Kan se der bl.a er følgende udgange på DVD'en ( udover audio / scart osv )

S-Video / Komponet / Digital Optical, Coaxial Optical ?

2: Jeg syntes umiddelbart ikke, at jeg kan høre min surround back højtalere særligt meget.

a: Kan man skrue op for niveauet på dem ( fandt en level indstilling af surround højtalerne i  recieveren, men syntes kun jeg kan stille på front højtalere, center og sub ? ) 

b: Eller er det fordi jeg pt kun har tilkoblet DVD via phonokabler at effekten ikke er større ?

c: Kablerne til back højtalere er 2,5mm fra Harald Nyborg - jeg læste herinde i et indlæg at det skulle være ok til back højtalere ( back højtalere skal bruge ca 15-20 m pr. højtaler over til receiveren ).

d: De står 1 meter fra sofaen i begge sider - for langt væk ?

3: Skulle der evt. være nogen der har samme højtalere og kan anbefale nogle højtalerstandere der passer til denne yamaha serie / back surround højtalerne ?

4: Er forstærkeren og eller DVD'en ubruelig / for gammel

( nye opkoblingsmuligheder jeg mangler der giver væsentlig forskel ? )

Eller kan jeg godt få lidt ok surround ud af disse dele ?

Håber nogle af jer gider / har tid til at give et bud på nogle af spørgsmålene, så jeg kan få stillet det rigtigt an.

Til top Vis SealDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SealDK

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 08 August 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Du må huske, at niveauet i dine baghøjtalere er afhængigt af  programmaterialet. Det kan variere meget, hvor kraftigt og hvor ofte disse udnyttes - nyere 'action'-typer film burde dog kunne høres . Hvis du virkelig mangler niveau, og du ikke kan skrue op for baghøjtalerne, hvad så med at sænke niveauet på resten i stedet?

Et coaxialkabel i form af et RCA/phonokabel burde kunne give dig en god forbindelse mellem DVD-afspiller og surroundforstærkeren. Det er kun i tilfælde af støjproblemer, at et optisk kabel kan blive aktuelt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes