Hej,
Jeg søger hjælp i forbindelse med opsætning af 5.1 surround sound anlæg.
Da jeg er ny på området, har jeg nogle for jer sikkert simple spørgsmål - håber i kan hjælpe.
Indledningsvist lidt om mit udstyr, noget er gammelt / halvgammelt andet er nyindkøbt:
Udstyr:
Forstærker: Yamaha RX-V596 ( købt for år tilbage, ikke brugt som surround før nu )
Højtalere: Yamaha NS-F700 Serien ( 2 front, 2 surround back, 1 center, 1 sub )
DVD Afspiller: Pioneer DV-470K
TV: Samsung PS-50B430
Spørgsmål:
1: Opkobling DVD afspiller til forstærkeren - hvad skal jeg bruge - hvad giver den bedste lyd / effekt når vi taler surround opkobling ?
Kan se der bl.a er følgende udgange på DVD'en ( udover audio / scart osv )
S-Video / Komponet / Digital Optical, Coaxial Optical ?
2: Jeg syntes umiddelbart ikke, at jeg kan høre min surround back højtalere særligt meget.
a: Kan man skrue op for niveauet på dem ( fandt en level indstilling af surround højtalerne i recieveren, men syntes kun jeg kan stille på front højtalere, center og sub ? )
b: Eller er det fordi jeg pt kun har tilkoblet DVD via phonokabler at effekten ikke er større ?
c: Kablerne til back højtalere er 2,5mm fra Harald Nyborg - jeg læste herinde i et indlæg at det skulle være ok til back højtalere ( back højtalere skal bruge ca 15-20 m pr. højtaler over til receiveren ).
d: De står 1 meter fra sofaen i begge sider - for langt væk ?
3: Skulle der evt. være nogen der har samme højtalere og kan anbefale nogle højtalerstandere der passer til denne yamaha serie / back surround højtalerne ?
4: Er forstærkeren og eller DVD'en ubruelig / for gammel
( nye opkoblingsmuligheder jeg mangler der giver væsentlig forskel ? )
Eller kan jeg godt få lidt ok surround ud af disse dele ?
Håber nogle af jer gider / har tid til at give et bud på nogle af spørgsmålene, så jeg kan få stillet det rigtigt an.