Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

- lige et input f.s.v.Denon POA 2200, så er det altså dels en gaaaaaammel sag ( ca. 30 år), dels er den ualmindelig "indelukket" og "sløv" i lyden jvf. med dagens standarter.

POA 2800 er noget bedre - mener at den var/er med mos-fets - men ville til enhver tid vælge en Nakamichi PA 5 el 7.

NAD er, i mine ører, et fint kompromis også.

MVH

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke man overvejer sådan en 30år gammel Denon når man i dag takket være globaliseringen kan få noget ala
denne:
XTZ AP-100

Synes så absolut du skulle tage en tur hen til Dan og tage en snak med ham nu du alligevel bor i københavn. Han er en
flinker
fyr og vil sandsynligvis lade dig låne dyret med hjem på prøve?

Ville dog nok selv have snuppet den integrerede da den blot koster 500 mere.
Søg evt på nettet efter anmeldelser af den integrede.

Ellers havde jeg nok også kigget efter en Nakamichi, eller måske et af de nyere Rotel trin? så en Rotel 1080 forleden til 3500
3 år gammel.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Dan R. Hansen skrev:

Funzy skrev:
Men der er meget mere smæk i en 218, eller 208, de har ringkernetraffo, og er næsten umulige at kvæle.
Skal jeg forstå det sådan, at ringkernetransformatorer (toroid transformatorer) = super strømforsyning?

Hvis du gerne vil forstå det sådan, så er det fint med mig

Der er en ganske kraftfuld strømforsyning i dem, og det er en ringkernetransformator.

Skidt da med, om det er en ringkerne transformator. Det har ikke særligt meget at sige, for lyden og styrken, i sig selv.

Værdierne på transformatoren har da mere at sige. Men det er vel også det du mener?

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Der er flere parametre i en strømforsyning der har betydning for forstærkerens evne til at levere strøm.

En ringkerne er langt mere effektiv end en normal trafo, derfor fylder de mindre med samme data som en gammeldags
trafo. Det hænger sammen med at al magnet feltet udnyttes i en ringkerne, det gør det ikke i de gamle. Det er i mine øjne et
kvalitets tegn at strømforsyningen er en ringkerne, men det er jo ikke lige meget hvilken - den skal være afpasset i størrelse
til forstærkeren den skal trække. Den i NAD C270 er foreksempel ikke helt stor nok.

En anden parameter er elektrolyt banken, der er afgørende for hvor stor peak performance strømforsyningen kan gi. Jo
større jo bedre.

At POA-2200 skulle være lukket er nu ikke min erfaring - hvis ellers lytterne er i orden. Den er en anelse varm i lyden men
det er der jo nogen af os der kan li. Jeg syns mos-fet udgaverne er lidt for "kolde" i lyden .... smag og behag er jo så
forskellig. Men du har ret i det er en gammel sag, men den spiller nu stadig fremragende hvis den ellers er i orden. Den
arbejder ihvertfald godt sammen med mine dali 18 ...

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Den Astin Trew der ligger til salg er en verden bedre en konsum grejet fra Nad, Denon, rotel osv.
Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Jeg endte med at købe en Vincent SP-331 af Dans TV. Jeg ville oprindeligt købe en XTZ AP-100, men blev af Dan rådet til at købe en Vincent i stedet for. Jeg har aldrig lagt øre til hverken XTZén eller Vincent SP-331, og kan derfor ikke fortælle hvad der var det bedste valg. Men jeg er meget tilfreds med min SP-331. Den kan meget for pengene. Med det mener jeg at der er både power for alle pengene og så er den meget velopløst i både bas, mellem tone og diskant. Den har en "analog" klang uden skarpe tendenser og et kraftoverskud der gør den meget velegnet til både musik og film. Den kan virkelig arbejde med mine 12" basser skal jeg hilse og sige 

Jeg vil også lige benytte lejligheden til at takke Dan for en super service. Man kan virkelig mærke at han brænder for hvad han laver, og så er han meget god til at vejlede med valg af komponenter.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den. jeg har selv en og syntes også man får meget for pengene 
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har også haft en Vincent sp331 :-)
Den var ikke strømstærk nok til mine højttalere, og skiftede derfor ud med noget stærkere.

Men ellers en ok effekt, spiller ganske lækkert. En en anelse tilbageholdende på dynamik men ellers en ganske sammenhængende spillestil :-)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Tillykke med den. jeg har selv en og syntes også man får meget for pengene 

Tak for det, og ja, det kan jeg kun tilslutte mig

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeg har også haft en Vincent sp331 :-)
Den var ikke strømstærk nok til mine højttalere, og skiftede derfor ud med noget stærkere.

Men ellers en ok effekt, spiller ganske lækkert. En en anelse tilbageholdende på dynamik men ellers en ganske sammenhængende spillestil :-)

Ja, den lyder rigtig godt synes jeg. Jeg er specielt vild med mellemtonen, og så har den rigtig godt styr på bas området.

Jeg har lige været inde og se på dit setup- det er rigtig lækkert Man kan også se at du virkelig har arbejdet med akustikken i dit lytterum. Men med en følsomhed på 86db, så skal der virkelig hældes nogle wat i højttalerne for at spille højt. Jeg kunne godt forestille mig at så var en SP-331 ikke helt nok.

Jeg har nogle selvbyg med Peerless enheder. Det er nogle Ole Mirch engang udviklede til Hi-Fi og Elektronik. De er med horn i mellemtone og diskant, og har en følsomhed på 93db og er på 5 ohm, så de 150/300 wat i 8/4 ohm kan sagtens spille min lille stue op. Ihvertfald mere end jeg kan holde til. Jeg har for ikke så længe siden opgraderet med nogle dyre mundorf dele i delefilteret, og synes at jeg er ret godt tilfred- ihvertfald lige for nu. Man kan jo hurtigt få gode idér

Elsner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2012
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Jeg endte med at købe en Vincent SP-331 af Dans TV. Jeg ville oprindeligt købe en XTZ AP-100, men blev af Dan rådet til at
købe en Vincent i stedet for. Jeg har aldrig lagt øre til hverken XTZén eller Vincent SP-331, og kan derfor ikke fortælle hvad der var det bedste valg.
Men jeg er meget tilfreds med min SP-331. Den kan meget for pengene. Med det mener jeg at der er både power for alle pengene og så er den meget
velopløst i både bas, mellem tone og diskant. Den har en "analog" klang uden skarpe tendenser og et kraftoverskud der gør den meget velegnet til
både musik og film. Den kan virkelig arbejde med mine 12" basser skal jeg hilse og sige 

Jeg vil også lige benytte lejligheden til at takke Dan for en super service. Man kan virkelig mærke at han brænder for hvad han laver, og så er han 
meget god til at vejlede med valg af komponenter.

Hej..
Stadig fuldt tilfreds med din 331'er? For/imod?

Jeg kiggede pudsigt nok os på den xtz hos Dan, og han vil os ha mig over på den vincent sp331. Jeg er ikke fan af de håndtag, og at den ikke har
Remote eller trigger. Men spiller den super, og hvad med strømforbruget?
Hvad måtte du slippe?

Jeg har vincent ls-310 fronter, og tror den 331 kunne lyde ok på dem.
http://www.vincent-tac.de/en/product-lines/speakerline/ls-31 0.html

Min AMP er en marantz sr7005.

Vh
René

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2012 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig fuldt tilfreds med min SP-331.

Det med håndtagene synes jeg ikke gør noget. Det ser ret fedt ud real life synes jeg.

Den spiller rigtig godt. Det tager lang tid før den er brændt ind, men når det er sket kviterer den virkelig med vellyd. Jeg har som jeg skrev tidligere aldrig direkte sammenlignet den med andre forstærkere i samme prisleje, men jeg føler at at den er alle pengene værd.

Keypoints vil være: dyb og virkelig stram bas, varm/åben mellemtone og diskant med masser af detaljer. Og den gør det lige godt til musik og film synes jeg. Det bliver vildt når man ser en action film ved realistisk nevau. Den er meget strømstærk, og har et godt greb i bas enhederne.

Det eneste minus jeg har er at den tager altså sin plads på hylden.

Hvad hørte du ved en sammenligning mellem SP-331 og AP100? Det ville næsten være oplagt for dig og tage din pre med ned til Dan, og så høre henholdsvis den XTZ og SP-331´ren på nogle ls-310.

Elsner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2012 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Jeg er stadig fuldt tilfreds med min SP-331.

Det med håndtagene synes jeg ikke gør noget. Det ser ret fedt ud real life synes jeg.

Den spiller rigtig godt. Det tager lang tid før den er brændt ind, men når det er sket kviterer den virkelig med vellyd. Jeg har som jeg skrev
tidligere aldrig direkte sammenlignet den med andre forstærkere i samme prisleje, men jeg føler at at den er alle pengene værd.

Keypoints vil være: dyb og virkelig stram bas, varm/åben mellemtone og diskant med masser af detaljer. Og den gør det lige godt til musik og film
synes jeg. Det bliver vildt når man ser en action film ved realistisk nevau. Den er meget strømstærk, og har et godt greb i bas enhederne.

Det eneste minus jeg har er at den tager altså sin plads på hylden.

Hvad hørte du ved en sammenligning mellem SP-331 og AP100? Det ville næsten være oplagt for dig og tage din pre med ned til Dan, og så høre
henholdsvis den XTZ og SP-331´ren på nogle ls-310.

Han har ikke ls-310 stående i butikken mere.. Jeg har talt med ham, og jeg ku sagtens låne med hjem til test. Men jeg kom altså til at flirte med US i
stedet for. Der er en emotiva xpa-2 på vej hjem til mig. Jeg håber ikke den er for kold i lyden.. Hvis den sku være det, må jeg se om jeg kan finde en
dac løsning.. Synes bare den er fed, og for ca 6000.- er det ganske fornuftigt! (emotiva holder udsalg i disse dage)

René

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den lille ny

Der er ikke andet for end at vente til den kommer ind af døren, og så se om den passer ind i dit anlæg.

Elsner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Tillykke med den lille ny

Der er ikke andet for end at vente til den kommer ind af døren, og så se om den passer ind i dit anlæg.

Jeg tror den passer godt ind.. Den har ihvertfald saft og kraft

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes