Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går med tanker om at investere i den nye DAC magic og en effekt forstærker.

Jeg har en svaghed for NAD´s lyd,men ved ikke helt om jeg vil investere 5000kr i NAD´s C275BEE forstærker. Jeg har fundet en NAD 218THX inde på DBA til 3500 og nogle Denon POA4400 mono trin til 3600.

Mit spørgsmål er, om det ville kunne betale sig og investere i nogle gamle forstærkere til omkring 3500, i forhold til en ny C277BEE til 5000?

Er der evt andre forslag til en strømstærk forstærker i prislejet, som var bedre og kigge på?

Mvh

Jens

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juni 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Hej

Jeg har en svaghed for NAD´s lyd,men ved ikke helt om jeg vil investere 5000kr i NAD´s C275BEE forstærker. Jeg har fundet en NAD 218THX inde på DBA til 3500 og nogle Denon POA4400 mono trin til 3600.

Mit spørgsmål er, om det ville kunne betale sig og investere i nogle gamle forstærkere til omkring 3500, i forhold til en ny C277BEE til 5000?

Er der evt andre forslag til en strømstærk forstærker i prislejet, som var bedre og kigge på?

Mvh

Jens

Du vil altså styre volumen fra DAC Magic'en?

Det vil hjælpe en del, hvis du kunne fortælle lidt om hvordan/hvad der skal sættes sammen?

Det kan godt betale sig at købe brugt. Du får SÅ MEGET mere for pengene.
NAD er altså ikke ALT i denne verden, selvom sider som hifi-galleri.dk for det til at virke sådan.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Ja, DAC Magic plusén har volume kontrol, og kan fungere som en forforstærker.

Set-upét nu er en DAC magic, en Denon pma925R der er opgraderet med BurrBrown 2134 opamps, Silmic2 lytter, mur860 rectifiers og Mundorf M-Lytic 22000uf lytter til strømforsyningen. Men jeg kan godt lide ide´en med at køre uden forforstærker og at volumen bliver styret digitalt, da det alt andet lige gør den analoge signalvej kortere.

Højttalerne er nogle Peerless hjemme byg.

Jeg ved godt at NAD ikke er alt, men jeg føler at man får meget for pengene, og lige meget hvad for en NAD forstærker jeg har lyttet til, så lyder den magtfuld og hurtig i lyden. Det betyder en del for mig når jeg lytter til musik.

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at jeg ville vælge den NAD 218 thx, det er et kraftværk af dimentioner.

Denon POA4400 vil jeg ikke vælge hvis det var mig, de har det med at slå fra, hvis de skal arbejde lidt.

Dan har ret, NAD er ikke alt, jeg har selv haft en del forskellige NAD forstærkere, og fundet ud af at mange andre forstærkere er lige så kraftfulde, og mere detalieret, NAD er godt, men ikke mere end det.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ellers kunne en god gammel Nakamichi pa 5 mk2, eller 7 gører det de sælges til nogenlunde fornuftige priser indimellem.
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet tilbudt en NAD c272 til en nogenlunde fornuftig pris, så det bliver nok til sådan en.

Hvordan er den i forhold til 218THX?

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Juni 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke ofre 3500 på enbrugt effektforstærker , køb en XTZ blok .

xtz ap100

http://www.nomono.dk/articles/folke-high-end

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Rotel kunne også være et godt bud.

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Af de to valg, ville jeg klart vælge NAD'en. Prisen for de Denon POA-4400, er desuden alt for høj, et sæt kostede 5190,- i 1988.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

Jeg ville ikke ofre 3500 på enbrugt effektforstærker , køb en XTZ blok .

xtz ap100

http://www.nomono.dk/articles/folke-high-end

madmax

Har du selv erfaringer med XTZ forstærkerne? For det lyder godt nok billigt. Hvordan ligger de lydmessigt i forhold til de kraftige NADér?

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Rotel kunne også være et godt bud.

Jeg har haft en Rotel forstærker, og selv om den havde sine fordele med en meget detaljeret lyd, så synes jeg at den lød for lys i klangen til mit daværende setup- det var godt nok med en anden cd afspiller/da converter, men med de samme højttalere. Jeg tror ikke at jeg vil den vej igen, undtagen jeg fik en mulighed for en direkte sammenligning.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
E30NA skrev:

Af de to valg, ville jeg klart vælge NAD'en. Prisen for de Denon POA-4400, er desuden alt for høj, et sæt kostede 5190,- i 1988.

Jeg regner med og handle en NAD c272 her i weekenden- ja, jeg synes godt nok også at det lød dyrt. Jeg gik ud fra at de havde været noget dyrere i nypris. Tak for hjælpen.

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 18 Juni 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en NAD c270 og den er ikke imponerende strømstærk, men da heller helt ringe. Har lige byttet den ud med en ældre
Denon POA-2200. Det er en forstærker jeg varmt kan anbefale. Den spiller magtfuldt som bare pokker, og er samtidigt dejlig fri
for hård diskant og lign. De gamle tunge forstærkere giver ofte mange watt til billige penge...og i mange tilfælde god lyd. Syns
dog at POA-2200 lyder bedre end 4400'eren - den er ikke så klinisk i lyden og så har 4400 vidst også noget med at den går i
protection mode ret let. En POA-2200 ligger på ca 1500 spir i mint condition.

Men det afhænger jo også lidt af hvilke højtalere de skal drive. Mine Dali 18 har ændret sig markant (i den positive retning) ved
at få en kraftig forstærker foran. Der er pludselig masser af detaljer i bassen og der er næsten skræmmende dynamik.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Dali 18 er en skræmmende god højttaler når den får noget seriøs strøm :)

Selv har jeg kanone erfaringer med Dali 18 og NAD 208 kombo, men prisen for det dyr er alt for høj i forhold til 2012.

Min anbefaling ku være XTZ's effekttrin.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
Hejsa

Jeg har en NAD c270 og den er ikke imponerende strømstærk, men da heller helt ringe. Har lige byttet den ud med en ældre
Denon POA-2200. Det er en forstærker jeg varmt kan anbefale. Den spiller magtfuldt som bare pokker, og er samtidigt dejlig fri
for hård diskant og lign. De gamle tunge forstærkere giver ofte mange watt til billige penge...og i mange tilfælde god lyd. Syns
dog at POA-2200 lyder bedre end 4400'eren - den er ikke så klinisk i lyden og så har 4400 vidst også noget med at den går i
protection mode ret let. En POA-2200 ligger på ca 1500 spir i mint condition.

Men det afhænger jo også lidt af hvilke højtalere de skal drive. Mine Dali 18 har ændret sig markant (i den positive retning) ved
at få en kraftig forstærker foran. Der er pludselig masser af detaljer i bassen og der er næsten skræmmende dynamik.

/Bjarne

Jeg har fundet en POA2800 til 2500kr også- er det et bedre bud synes du? Jeg har selv en Denon nu, er egentligt ikke utilfreds med lyden efter den er opgraderet, men 2x80 er bare til den slappe side synes jeg. Ved en direkte sammenligning, hvad er det så din POA2200 gør bedre end din c270?

Højttalerne er 3 vejs med en 12" bas, så de kræver en strømstærk forstærker for at spille deres bedste i bassen.

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jammen min oplevelse er at bassen er strammet gevaldigt op og der er meget mere dynamik i lyden. Og samtidigt så virker det som om mellemtone og diskant er mere frigjort, den har ganske enkelt større overskud.

Eagles - Hell Freezes Over har nogle passager hvor der er anslag fra en elbas, der følges op af trommer. I den passage der virker det som om at NAD'en løber tør for strøm for trommeslagene virker døde og tamme. Det gør de overhovedet ikke på Denon'en der får man et ordentligt hug i mellemgulvet.

POA-2800 skulle være samme kaliber som 2200 dog lidt nyere.

/Bjarne

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juni 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

E30NA skrev:

Hej

Mvh

Jens

- 218THx'erne har mange ry, mest for at være kraftige, ikke så meget for at spille godt...
  Jeg så i øvrigt der kom en C375BEE på dba i går aftes til mellem 4 og 5 - måske det var noget ?? - Den har da ok ry og effekt...

/ JBLfan

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

NAD C270 er en ganske fin forstærker, og en okay lyd, men modsat mange af deres andre forstærkere, har den ikke meget at byde på når der skal arbejdes, det giver jeg "xtreme" ret i. Men der er meget mere smæk i en 218, eller 208, de har ringkernetraffo, og er næsten umulige at kvæle.
Du skal op i noget meget dyrt Denon, for at have lige så meget power. Lyden ja der er jo altid for og imod, det er jo en smag sag

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juni 2012 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Men der er meget mere smæk i en 218, eller 208, de har ringkernetraffo, og er næsten umulige at kvæle.

Skal jeg forstå det sådan, at ringkernetransformatorer (toroid transformatorer) = super strømforsyning?

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Funzy skrev:
Men der er meget mere smæk i en 218, eller 208, de har ringkernetraffo, og er næsten umulige at kvæle.
Skal jeg forstå det sådan, at ringkernetransformatorer (toroid transformatorer) = super strømforsyning?

Hvis du gerne vil forstå det sådan, så er det fint med mig

Der er en ganske kraftfuld strømforsyning i dem, og det er en ringkernetransformator.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes