Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 20:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: En gang for alle, beskrivelse af digi-tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 September 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg leder og kigger rundt omkring på nettet, men kan ikke finde klare svar på det følgende, nu vil jeg have en forklaring til bunds:

Hvad er forskellen på digitalt tv igennem en DVB-T tuner i forhold til DVB-C tuner? Jeg er med på at DVB-C er kabeltv og det andet er noget andet, men:

1. det der sendes som "digitalt tv" nu (fx. kanal 5 og tv2 sport mener jeg) er muligvis flottere end gammeldags tv, men det ligner da stadig l*rt (undskyld mig) i forhold til de test-film der kører nede i butikkerne?

2. er det rigtigt at selvom man køber et tv med DVB-C tuner så kan man alligevel risikere at skulle have en ekstern boks i 2009?

3. kan det ligefrem være en fordel at købe et tv nu uden DVB-C tuner, da de eksterne tunere (bokse) der kommer om et år jo derved også er et år længere fremme, teknologisk set?

Håber meget på at folk vil tage sig lidt tid til at svare.

MVH Anders

Til top Vis KongKurs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KongKurs

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 18 September 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Det hele fremgår i denne artikel, hvor du kan læse meget mere om digitalt Tv, HDTV, DVB formater, tiden efter 2009, tiden efter 2012 mm:

Link til artiklen "Digitalt Tv og HDTV": http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1207637872

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Også denne indeholder lidt.

http://www.it-borger.dk/forbrug/radio/digitalt-tv-2/det-nye- udstyr

Både fordele og ulemper

Forskellen på en DVB-T og en DVB-C Tuner er nå ja, dobbelttydig.

Korte version at DVB-T skal være mere modstandsdygtig overfor forstyrrelser, netop fordi samme sendes ud i luften via Masterne.

Oprindeligt var en DVB-C tuner beregnet til modtage Via kabel og KUN Kabel (OG kun fra ca 120 til 470MHz) Det er trods alt begrænset hvor tæt Skibe og Fly kommer KabelNet. At samme tunere nu også dækker UHF, 470 til 870MHz er en HEL anden sag. Men dog parallel til kravene fra Digi-tv.dk om at DVB-T Tunere nu skal dække det hele,  45 - 870MHz. Hvorimod DVB-T var beregnet til sende via Master også kaldet Terrestrisk. Terrestrisk Navigation er efter kendemærker i Naturen, Kirketårne og nå ja, Master   

2.  Et Tv med DVB-C tuner bom bom bom . . Med de problemer man har med KUN EEN BOX TIL BÅDE SD OG HD.  Vil det blive meget logisk sige når man alligevel skal til anvende 2 bokse, ja lad os så indbygge det vi kender i nyere Tv, til dels en fremtidssikring, og så sige alt vedr. HDTV kræver denne ekstra boks hvilket er OK da man alligevel skal betale særskilt for HD programmerne.

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Okay tak for linkene..

Men dvs. HD-tv vil blive sendt over både DVB-T og -C via de gamle coax kabler? Kan det virkelig passe? (bemærk jeg snakker ikke om digitalt tv generelt, men HD, som jeg går ud fra bliver 1080p)

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 19 September 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

KongKurs skrev:

Okay tak for linkene..

Men dvs. HD-tv vil blive sendt over både DVB-T og -C via de gamle coax kabler? Kan det virkelig passe? (bemærk jeg snakker ikke om digitalt tv generelt, men HD, som jeg går ud fra bliver 1080p)

Kan du sige 720 . . !  !

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Nå okay 720, men spørgsmålet er det samme

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 20 September 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

KongKurs: DVB-T er ikke kabel baseret. Det er jo netop via antenner. Det står alt sammen beskrevet i den artikel jeg linker til tidligere.

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Okay, ja, men hvordan får du signalet fra antennen ind i dit tv?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 September 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
DVB-T er ikke kabel baseret.

Nej, men fællesantenneanlæg kan jo godt tage DVB-T signaler med i "udvalget" Du skal ikke nødvendigvis konvertere til DVB-C. DVB-C er mere effektivt end DVB-T, men hvis du ikke skal overføre hundredevis af programmer er det jo ligemeget.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 21 September 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

KongKurs skrev:
1. det der sendes som "digitalt tv" nu (fx. kanal 5 og tv2 sport mener jeg) er muligvis flottere end gammeldags tv, men det ligner da stadig l*rt (undskyld mig) i forhold til de test-film der kører nede i butikkerne?

Alt sendes digitalt allerede nu. Kanal 5 og TV2 Sport kan du bare også få i HD. Du kan stadig modtage DR+TV2 analogt (indtil næste år), men de har også været sendt digitalt i nogle år nu.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

KongKurs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har åbenbart set kanal 5 og TV2sport i deres digitale - men IKKE HD - udgaver.

For det lignede bestemt ikke 720p, var blot en smule skarpere end SD tv.

Er det rigtigt at DVB-C tuner i et tv ikke nødvendigvis betyder klar til MPEG-4? Der er en anden specifikation man skal kigge efter, er det ikke korrekt?

Bjørns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

KongKurs skrev:

Er det rigtigt at DVB-C tuner i et tv ikke nødvendigvis betyder klar til MPEG-4? Der er en anden specifikation man skal kigge efter, er det ikke
korrekt?

Det gad jeg også godt vide. Jeg har et Panasonic 42PZ80 plasma tv.
Kan jeg forvente at skulle anskaffe en seperat "boks" til modtagelse af DR og TV2's nye digitale signal i 2009?

Til top Vis Bjørns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørns

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Bjørns skrev:
Det gad jeg også godt vide. Jeg har et Panasonic 42PZ80 plasma tv.
Kan jeg forvente at skulle anskaffe en seperat "boks" til modtagelse af DR og TV2's nye digitale signal i 2009?

Nej. Hvis dit fjernsyn kan modtage DVB-T eller DVB-C, kan det bruges i nogle år endnu. Og hvis du har kabel, kan du sikkert blive ved med at modtage analogt i mange år frem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Alle de spørgsmål som bliver stillede, hvorfor går alle ud fra at man per november 2009 stopper med alle former for OPTAGELSER?

En sådan optager skal vel give noget videre til en SKÆRM.

Jeg mener alle VHS blev jo udstyurede med RF modulator, som ethvert Farve tv kunne modtage, uanset alder.

Enhver Digital eller HD optager kunne vel også sende et signal videre, virke som Tunder/dekoder, eller hvad har jeg misforstået. Og nu ligger nogen vel også inde med HDD modtagere, som godtnok kan modtage, men bare ikke gengive uden samme "hakker". Det jeg mener er så anvend disse, men optage på en anden enhed.       Priserne herfor, det aner jeg ikke.   

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jo og allerhelst ser mange at det ikke længere er Nok, at ens HDTV 1366 x 768 er HD Ready. Det skulle jo helst lykkes med HDCP at ens TV også skal være ligeså Ny som ens HD (Harddisk) modtager. Men de Tv skærme som idag har VGA input, jeg tænker på her er der vel grænser for hvor dårligt billedet kan laves ? 

Jeg mener nogen vil bestemt klage når noget bevidst gøres "For Dårligt".

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hvor ligger fejlen?

Digitalt anvendes  n o r m a l t hvor der er plads NOK! Problemet med det nuværende er at pladsen ud til hvert enkelt TV fortsat er begrænset. Man kan nemlig ikke fortsætte med Komprimere ting når det kommer til billede Og lyd. Man kan komprimere men man kan kun gøre dette med 40%, og kun een gang.

Hvad man så gør IDAG?  Man går over på Satellit og Fibre.

Om dette her er sandt? Ja, jeg går ud fra de som skriver at Digitale Tv signaler bliver volds komprimerede OGSÅ HAR RET I SAMME PÅSTAND. Mit problem med MPEG-4 er at når man lukker i 2012 for MPEG-2, hvem er da så blåøjede tro, at MPEG-5 er blot nogenlunde klart!

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1207637872

Forskellen mellem de 2 billedestørrelser, SD og så HD, denne er 5 gange så stor.

Problemet er bare at billed kvaliteten eller billed informationen i hvert enkelt billede er så meget og total anderledes, så alene det gør jeg stiller spørgsmålstegn ved andre ting i samme artikel.

PAL signalet er 625 linier og 50 Hz interlaced.

1250 linier og 50 Hz progressivt er meget for meget, men indeholder også fire gange så megen information. Og sådan spiller klaveret altså heller ikke med hensyn til sammenligning mellem de to billeder i linket. Det store billede er ikke og kan aldrig blive 5 gange bedre end det lille.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Osprey: Jeg forstår ikke størstedelen af dit kryptiske indlæg, men jeg vil gerne prøve at kommentere på det sidste indlæg, der går på artiklen, for du blander fejlagtigt en masse ting sammen.

Det er rigtigt, at et _analogt_ PAL signaler har 625 linjer. Billedinformationen udgør dog kun 576. Hertil tilføjer man 50 ekstra linjer til synkronisering. Denne synkronisering behøver man ikke ved et digitalt PAL signal, som udelukkende sendes som 576 linjer.

Du kan heller ikke fordoble signalopløsningen fordi der er tale om et interlace signal. De 576 linjer er frame linjer (modsat field linjer) og er den korrekte PAL opløsning. Hvis man snakker field linjer, vil du i visse tilfælde støde på betegnelsen 288i (halvdelen af de 576 linjer i PAL signalet).

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er vant til separat bokse løsningerne.

Ud fra trådens start kan jeg kun udlede mange er fra dag Eet, stoppet med samtlige tanker om optage noget som helst.

En optager har vel lige netop de Tunere som nævnes i starten. Helt nøjagtig som da VHS'erne kom i anvendelse.

For rigtig mange år siden lejede jeg en dekoder hos Stofa, fordi mit tv, ligesom mange andre ikke have S-Kanalerne.

For mig er priserne så UBLU for HDTV dekoderne at det alene fungerer med separate bokse her!

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det har de da ikke nødvendigvis. En ekstern boks kan sagtens have digitale tunere indbygget, men det er sjældent, at den kan håndtere alle type signaler. Det er jo meget afhængigt af hvordan du modtager dine kanaler på. Boksen fra YouSee der også optager, kan jo f.eks. på ingen måde være et substitut for en parabolboks.

Men øhh, hvad har det med det andet vi lige talte om at gøre?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes