Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør forforstærkere en lige så stor forskel mht. anlæggets lyd som effektforstærkere gør?
Jeg har netop købt et sæt Vincent SP-997 mono effektforstærkere, og overvejer nu, om næste skridt skal være, at skifte min
Cambridge 840A V2 integrerede forstærker ud med en decideret forforstærker.
Men hvor stor en forskel kan en forforstærker egentlig gøre for lyden i éns anlæg?
Jeg har prøvet at sætte en Lyngdorf effektforstærker til min forstærker.
Det gjorde en kæmpestor forskel.
Lyden blev markant ændret, synes jeg.
Men hvad mht. forforstærkere? Gør de lige så stor forskel mht. lyden?
Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærkere kan gøre mindst lige så meget forskel for lyden som en effektforstærker...
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan der nok være delte meninger om som så meget andet...men selv er jeg af den opfattelse den er mere vigtig for lyden end en effektrin er....her er det jo de små ting sker, og de små spændinger arbejder......så har helt bestemt den mening at en ordentlig pre er alfa og omega!!! gerne med en fed riaa hvis man er til pladespiller også!!!!
velkommen
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene
Jeg regner med at bruge min integrerede forstærker sammen med Vincent effekt-trinene til at begynde med.
Men vil I sige, at det godt kan betale sig for mig, at skifte min integrerede forstærker ud med en decideret forforstærker, f.eks.
Cambridge 840E?
Vil det give bedre lyd?
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kommer jo an på hvad du går efter...det er nok svært at svare for andre......
velkommen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er nødt til at afprøve en forforstærker på din Vincent, så klangen ikke går i samme retning, hvis effekt trinnet er f.eks til den lyse lidt hurtige slanke side og så for fat i en forforstærker med samme klang. Den betyder rigtigt meget og ikke mindst fordi pladerne har forskellig indspille styrke og kan ofte ikke udstyre effektrinnet fuldt ud. Dette ser man ofte, når man f.eks bruger en cd afspiller med variabel udgang direkte i effekttrinnet. Den vil mest være skruet helt op. Forforstærkeren former den lyd du vil opleve fra det samlede sæt (pre/effekttrin). I grunden bruger du jo en forforstærker, den kører du særskilt med via pre out på din Cambridge. Men du kan virkelig få den Vincent til at synge, hvis du finder det rigtige match mellem den og en forforstærker valgt og gennemlyttet af dig selv. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kæmpemæssige forskelle på forforstærkere.. Og i lige så stor grad, også stor forskel på hvordan samspillet imellem pre og effekttrin ender ud.. 
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes også DACs som virker som preamp, såsom M-DAC, hvis du kun har digitale kilder.
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også af den mening at forforstærkeren har større betydning for lyden end effekten, så længe effekten lever nogenlunde
op til de krav højttalerne stiller.
__________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen: Ja, det er rigtigt nok
allanowich: Uha, jeg har ellers netop valgt Vincent effektblokkene, fordi de efter sigende skulle være meget neutrale og
transparente. og det er akkurat samme egenskaber, som jeg synes, min Cambridge forstærker har. Det vil altså sige, at jeg
netop skulle ende op med, at forforstærker og effektforstærker har samme lyd. Jeg må se, hvordan det går, når jeg får
Vincent'erne i morgen.
PTHJ: Okay, så det er altså ikke bare højttalere og forstærker, man skal matche, det er også for- og effektforstærker. Sikke
et gedemarked!
pof@: Ja, det ved jeg godt. Jeg har egentlig kun digitale kilder. Men min cd-afspiller fungerer også som DAC. Det er rigtig
smart, at den kan det.
Marskal: Ok.
Jeg er spændt på at høre, hvordan lyden af mit anlæg bliver, når jeg får monoblokkene fra Vincent med posten i morgen.
Håber søreme, at jeg kan lide, hvordan udfaldet bliver!
Det var svært nok at matche højttalere og forstærker - skal jeg nu også til at matche pre- og poweramp!
Men der er ingen vej uden om, hvis jeg vil køre med den kombination, kan jeg forstå
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
det skal nok blive godt muskler gør godt  jeg selv har live bestilt en mere af de Primare A32 så jeg får to stk i det nye år
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin, ja det håber jeg også. Mine højttalere har i hvert fald helt klart brug for mere kraft rent forstærkermæssigt.
Det er da helt vildt, at du har bestilt én til af de der store karle!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus
Det var kun ment som, hvis begge var lyse i klangen eller til det mørke tilbagelænede, så ville det blive for ivrigt eller kedeligt. Men to neutrale kilder sammen rent tonalt kører jo fint sammen, så der kun er perspektiv, detaljering, gennemsigtighed og dynamik, at sætte dem op mod hinanden med. Men du finder jo ud af det, når du får det sat sammen, når du får dine effektrin.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ok, sådan. Det kender jeg godt til
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
PTHJ: Okay, så det er altså ikke bare højttalere og forstærker, man skal matche, det er også for- og effektforstærker. Sikke et gedemarked! |
|
|
Og så er du ikke en gang kommet til kablerne endnu   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 730
|
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
Der er kæmpemæssige forskelle på forforstærkere.. Og i lige så stor grad, også stor forskel på hvordan
samspillet imellem pre og effekttrin ender ud..  |
|
|
Det er jeg meget enig i!
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kommer aldrig til at købe dyre kabler af den simple årsag, at min kat indimellem bider i mine ledninger!
Har måttet skifte flere ledninger, bl.a. strømkablet til min pc, fordi det efterhånden var godt gennemgnasket af katten.
(Det er ikke fordi, katten er understimuleret, for både min kæreste og mig giver den meget opmærksomhed.)
Så det er så nemt mht. kabler!
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha...
Tænkte det samme.
|
Til top |
|
|
Mads57 Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Jeg kommer aldrig til at købe dyre kabler af den simple årsag, at min kat indimellem bider i mine ledninger!
Har måttet skifte flere ledninger, bl.a. strømkablet til min pc, fordi det efterhånden var godt gennemgnasket af katten.
(Det er ikke fordi, katten er understimuleret, for både min kæreste og mig giver den meget opmærksomhed.)
Så det er så nemt mht. kabler!  |
|
|
Nu er der vel heller ingen der siger/skriver du skal købe dyre kabler.
Billige kabler kan også sagtens spille godt, det kommer helt an på match.
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|