Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Dyr strøm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2012 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at anskaffe mig en effektforstærker.
Men nu kommer jeg til at se, at det vist er en dyr fornøjelse, at have sådan en karl tændt.

I data sheet for NAD 275BEE står der f.eks., at den bruger 312W.
Det må være i minuttet, ikke?
Altså så den bruger 3,12 kWh på 10 minutter.
Når en kWh koster 1,59 kr., bliver det til 4,96 kr., dvs. næsten 5 kr. for at have maskinen tændt i 10 minutter.
Eller 30 kr. i timen.

Er det mig, der regner galt, eller er den god nok?

Tilsvarende mht. flere af de øvrige effektforstærkere, jeg har kigget på:

Vincent SP-331 - 270W - 16,2 kWh/time - 26 kr./time
Vincent SP-996x2 - 360W - 21,6 kWh/time - 34 kr./time
Vincent SP-997x2 - 460W - 27,6 kWh/time - 44 kr./time

Kan det virkelig være rigtigt, at det er så dyrt?

Mvh
Henrik

Edit:
Jeg bruger mit anlæg til tv'et også, og jeg ser tv i ca. 1,5 timer dagligt.
Det kan hurtigt løbe op
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 29 November 2012 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 November 2012 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Watt er underforstået Watt/time

>I data sheet for NAD 275BEE står der f.eks., at den bruger 312W.
Den skal spille ved fuldskrald i lidt over 3 timer for at forbruge 1kWatt eller 1000 Watt
Men det når du nok aldrig op på, lad mig *gætte* at i rent forbrug ca 100 Watt/time og for så at forbruge 1 kWatt skal du
spille i
10 timer konstant! Som så er de Wh koster 1,59 kr, og jeg tror endda at det er højt regnet.

Ellers må du have kondi cyklen frem, med en dynamo på

nej køb dig en energi måler som den her som viser dig det hele på engang, også prisen hvis du ønsker det
energimaaler-sartano-emd

Hvis du har en Ren Klasse A forstærker der står 300 Watt på, så forbruger den 300 Watt konstant, men en typisk Klasse A/B
eller Klasse D, der siger de der Watt kun hvad den kan forbruge max

hvis vi regner med at din højttaler har en effektivitet 1Watt/1Meter = 90 dB og du gerne vil spille med et SPL lydtryk på 99
dB/1meter, så skal dine højttaler have tilført 8 Watt for at afgive disse 99 dB ved 1 meter
Rundt regnet 10 Watt pr kanal * 2 = 20 Watt stereo, en typisk Klasse A/B forstærker har måske en effektivitet på 50% og
dermed
forbruger du nok lidt under de 50 Watt/timen (ps det er et rent tænkt eksempel)

Et TV kan og forbruger ofte meget meget mere.

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Ahh - Watt er watt - ikke Watt * timer

Med hensyn til dit regneeksempel skal man også lige medregne crest-faktor i musikken. Det er ikke et rent sinus signal der kommer ud af højttalerne - i hvert fald ikke hos mig

Mvh. Robert GS

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 November 2012 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jo Robert GS Watt er Watt i tid når man ganger, men også kun et tænkt eks. mest for at vise at 312Watt ikke er forbruget ved en Klasse A/B amp
crest-faktor er naturligvis også med i det billede, helt sikkert du har ret !! men hvordan regner man det med ind i det billede ?
Med andre ord kun en energimåler kan svare på det faktisk forbrug

Eller også har jeg bare forklaret mig ganske elendigt beklager

Crest_factor

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Crest faktoren er forskellen mellem peaks i musikken og det gennemsnitlige niveau og måles i dB. Crest faktoren burde nok ligge på omkring 12dB, som den gjorde inden loudness krigen satte ind. Nu er crest faktoren i mange tilfælde ned på 9dB.

Vi kan lige tage et eksempel hvor det er særdeles nemt - 200W peaks med gennemsnit på 20W giver en crest faktor på 10dB.
Selv ved dette niveau (200W/20W) går man virkelig til makronerne, hvis vi følger dit eksempel fra tidligere. Det er dog lidt optimistisk at regne med 90dBs følsomhed for mange passive Hi-Fi højttalere.

Når man regner forbrug på en forstærker er det faktisk mest tomgangsforbruget der kommer i spil - bare prøve at regne tilbage ud fra ønsket SPL (normalt lytteniveau) til krævet udgangseffekt og med crest faktor... så nærmer man sig hurtigt under én watt i peaks - hvilket er lidt i sammenligning med klasse D tomgang i nærheden af 2-20W og klasse B (lav klasse AB) 3-30W (50-150mA * +/-30-90V). Som tidligere nævnt gælder det for klasse A (meget høj klasse AB) nærmest kun om tomgangsforbrug ved alle niveauer.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Rolig nu :-)

http://www.seas-
nve.dk/Privat/Energiraadgivning/Energiforbru gBoligen/kWh.aspx

Pyha, sigma6, tak for det link!

Jeg prøver lige igen så!

En NAD, der står opgivet til 312W, bruger:

312 x 24 / 1.000 = 7,488 kWh i døgnet

Dvs. 7,488 / 24 = 0,312 kWh i timen x 1,59 kr. = 0,496 kr. i timen

Så er det jo ikke så slemt endda!

De 1,59 kr. har jeg hentet her:
http://www.dongenergy-distribution.dk/da/erhverv/Eldistribut
ion/Priser%20og%20gebyrer/Pages/Prisergebyrer2012_ny.aspx

(linket f**ker op når jeg indsætter det som "rigtigt" link)

Tak for hjælpen!

Edit:
Og det er så når NAD'en kører på fuldt skrald jf. D A O's forklaring ovenfor

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Hvis du har en Ren Klasse A forstærker der står 300 Watt på, så forbruger den 300 Watt konstant, men en
typisk Klasse A/B eller Klasse D, der siger de der Watt kun hvad den kan forbruge max

Ok, tak!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

vel er strøm ved at være dyrt, men det er benzin jo også, og der skal jo brændstof på før den vil køre, som der skal strøm til før det spiller.....alt fornøjelse koster, så forstår ikke rigtig bekymringen fra trådstarteren....de fleste folk går jo på job, og har deres daglige pligter, og det begrænser vel allerede brugen af deres anlæg til 1-2 timer om dagen det blir brugt....

jeg selv går hjemme hver dag på førtidspension, efter en arbejdsskade, og dermed hører betydelig mere musik end tidligere....og da jeg kører elektronisk deling med op til 4 effektrin på det store hjemmebyggede system, ja så begynder det at tælle da jeg nok de fleste formiddage lytter musik en 3-4 timer...og er der ikke noget i tv om aftenen, så spiller jeg på to andre systemmer også delt elektronisk....og her med klA trin på.....trods det, begrændser jeg mig til ca 4300kwh årligt.....dvs ca 2100kr i kvartalet og det er med lys vask og ja alt andet...det er lidt mere end en familie hvor der er to boende......så det er vel ikke så galt!!!!

fornøjelse koster altid lidt ekstra.......

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

vel er strøm ved at være dyrt, men det er benzin jo også, og der skal jo brændstof på før den vil
køre, som der skal strøm til før det spiller.....alt fornøjelse koster, så forstår ikke rigtig bekymringen fra trådstarteren....de
fleste folk går jo på job, og har deres daglige pligter, og det begrænser vel allerede brugen af deres anlæg til 1-2 timer om
dagen det blir brugt....

Men velkommen, jeg havde jo regnet mig frem til, at det ville koste fra 26 kr. i timen og opefter, at have en effektforstærker
tændt. Hvis de priser var rigtige, tror jeg, de fleste ville bekymre sig om prisen på strømmen/deres brug af effektforstærker!

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Jeg klynker ikke, når mine 4 forstærkere (2x 1500W) kører med 0dB volumen

LYD skal der til, når der nydes film og tung bas musik. Øllet skal skvulpe i glasset  

Kiggede i "Min Måler" fra mit selskab (Seas NVE) bruger ca 20kWh om dagen, til at se film og musik  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
velkommen skrev:

vel er strøm ved at være dyrt, men det er benzin jo også, og der skal jo brændstof på før den vil
køre, som der skal strøm til før det spiller.....alt fornøjelse koster, så forstår ikke rigtig bekymringen fra trådstarteren....de
fleste folk går jo på job, og har deres daglige pligter, og det begrænser vel allerede brugen af deres anlæg til 1-2 timer om
dagen det blir brugt....

Men velkommen, jeg havde jo regnet mig frem til, at det ville koste fra 26 kr. i timen og opefter, at have en effektforstærker
tændt. Hvis de priser var rigtige, tror jeg, de fleste ville bekymre sig om prisen på strømmen/deres brug af effektforstærker!

ok...ja det har du da ret i..... så blev jeg sku nok nød til at spørge om mere i pension....men det gik de nok ikke med til......men så er der jo solceller....selv om de har forringet den ordning kolosalt....først vil politikerne ha vi skal være grønne, når de så ikke får moms ind for det tabte...ja så kræver de bare ind...ikke nemt

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes