Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilket forstærkersæt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rasmus Birk Jør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2012
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg har efter længe tid gået og tænk på at anskaffe mig et godt stereo anlæg +pladespiller og der til har jeg brug for jeres
hjælp og ideer da man nemt forblinde sig.   

Tænker:
Forforstærker + effektforstærker -combo
God begynder pladespiller      

Jeg har 2 stk Dali concept 6 højtaler som jeg agter at bruge

Det musik jeg høre er mest:
Pink floyd, Nick Cave, The Clash, AC/DC
Så hoved saglig punk og rock musik.

Ikke et must at der er million watt i effektforstærkerne vil heller have god lyd. For mig er det vigtigt at man kan fornemme
varmen og sjælden i musikken samt at lyden er dynamisk og organisk.
Med hensyn til forforstærkere skal den helst have en pladespiller indgang (ved ikke om det er standart).
Regner med at bruge ca. 10.000.
Tænker brugt for at få mest for penge :)

Har haft lidt kik på Exposure 17/18 Super- combo til 6,5 k på DBA. Hvad er jeres mening omkring denne?

Eller er der andre bud på noget fedt gear/ god combo ?

Hvad pladespiller angår har jeg ikke rigtigt nogen ideer til andet end så simple som muligt. (er jo ny)   
Hvilken mærker er skal jeg gå efter ?

På forhånd mange tak
Til top Vis Rasmus Birk Jør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Birk Jør

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvad pladespiller angår kan jeg anbefale noget brugt som en Thorens TD 320/ll, eller 318/316 eller skal det være lidt nyt, så er Rega altid et fint valg, samt Pro-ject. Her kan du blot vælge deres noget billigere serie. De er ret enkle i udseende og betjening. Du bør nok holde dig til en brugt integreret forstærker i det budget du hat sat. Her kunne det måske igen være Rega i deres tidligere serie Elex og Elicit, samt Mira. Her er varme og musikalsk drive. Exposure du nævner er også ret godt, men her skal du passe på, da de ikke er beskyttet elektronisk, når du skifter kabler og den slags. De futter af ved forkert omgang, men ellers fine sager.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en NAD C352 integreret forstærker for nogle år siden, som jeg syntes, var rigtig god til rock.
Kan du finde en sådan brugt, vil du være godt kørende.
Hvis du altså kan leve med en integreret forstærker i stedet for en pre/poweramp combo.

NAD er i det hele taget god til rock.
Der er masser af power, energi og timing.

Fandt lige et par gode kandidater i Den Blå Avis til dig:

NAD C356Bee til 2.500 kr.

NAD C352 til 1.500 kr.

Mvh
Henrik

Edit:
Ved ikke, om der er pladespiller-indgang i nogen af dem, men det kan du undersøge
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Rasmus Birk Jør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Mange tak skal I have have for de hurtige svar :)

Så tror jeg vil prøve at finde en integreret forstærker i sted for og noget der er sikkert mod at futte af.

Så skal hvis lige ned i en i den lokale Hifi klub og prøve at høre nogle af deres Nad forstærkere :)

Er der noget særligt man skal være opmærksomt på når man køber brugt med hensyn til pladespiller ? Hvad skal jeg holde øje
med når jeg er ude og høre / se den køre? (Det ville jo være træls at blive snydt ;-))
Til top Vis Rasmus Birk Jør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Birk Jør

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 22 November 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Der er ikke så meget at holde øje med. Køre den, lyder den stabilt i tonelejet. Den må ikke lyde ujævnt i lydens hastighed. Her er klaver musik en god måde at høre det på. Pick uppen, der muligvis følger med, kan du ikke være 100% sikker på hvor meget den har kørt. Så har bør du kunne se evct købs nota, men ellers sats på at købe ny pick up.  

Hvad armen angår på pladespilleren, så prøv, at holde i finger bøjlen ved at lade den hvile på en pegefinger og ryst lidt (blidt) med den. Så kan man ofte mærke evt slør i armens lejer. Den "rasler" lidt. Det bør der ikke være.

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 22 November 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Held og lykke med projektet. Vil da lige give et par kommentarer. Jeg har selv kigget på Exposure sættet. det ser rigtig spændende ud. Jeg har selv haft (og har) en Exposure 2010 i nogle år. Nu er den blevet "opgraderet" med en Doxa 70B SE og det har virkelig løftet lyden langt ud over hvad jeg havde forventet. Jeg gav 2.800,- for Doxa'en så hvis du kan finde sådan en så er det en rigtig fin en. 2010'eren er dog også en fin integreret i sig selv, efter sigende skulle de gamle Super X/XV/XX/XXV være en del bedre, men har desværre aldrig fået hørt sådan en.

Mht pladespiller så synes jeg Rega eller Project virker som et godt bud. Dog kan Rega'erne vist ikke som standard justere højden på armen så det begrænser tilgangen til forskellige pickups.

Med hensyn til stabil hastighed, så startede min pladespiller-æra med en Project som faktisk kørte lidt ujævnt og det var ikke så fedt. Du kan downloade en Stroboskop skive som du kan sætte på og så checke med en 50Hz glødelampe. Det viser om den kører lidt for hurtigt og ikke mindst om den kører ujævnt.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 24 November 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Den gode løsning på en lidt usikker gangkonstans. Forskellen kan høres tydeligt på min lille Pro-Ject Genie 1.3 i absolut rød udgave.

http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=77&pr oduct_number=4717321

Armen på Genien er nem at stille vta på!

Denne spille kan sagtens bære en god pu Og så husk, at man problemfrit kan skifte rca-kabel, da der er bøsninger på pladespilleren!

NAD laver udmærkede forstærkere til prisen. Allerede På C326 BEE kan du for et overkommeligt beløb få indbygget en rimelig riaa til pladespilleren.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 24 November 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

10.000 er måske ikke det vilde beløb, hvis der skal anskaffes både forforstærker, effektforstærker og pladespiller. Også
selvom det er brugt.

Måske det kunne være en idé at kigge efter en god integreret forstærker istedet og måske også supplere med en rimelig riaa
(pickupforstærker) mellem pladespiller og forstærker. Oftest er de indbyggede riaa'er ikke at en overvældende kvalitet. Heller
ikke i højere prisklasser.
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 November 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke er voldsomt kræsen kan der sagtens findes rigtigt velspillende grej i den nævnte prisramme -  og brugtmarkedet er stort ..

f.eks en HK 970'er - set i den blå   1600.-

( http://www.dba.dk/forstaerker-harman-kardon-hk/id-87618143/# )

og en pladespiller - som f.eks Denon DP47F - til 900.-

http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp47f/id-87702741/#

så er der en god sjat penge tilovers til en god pickup

....  men bundlinien er nok at man skal udvide sin horisont -  der er andre fabrikater end lige NAD og andre forretninger end lige "klubben"

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 24 November 2012 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du bor i nærheden af århus, kan bl. a. Tape Connection varmt anbefales

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Sendt: 24 November 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også anbefale Tape Connection i Århus på det varmeste.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Sendt: 24 November 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

En kandidat jeg stærkt vil anbefale dig at have med i overvejelserne er den integrerede Rega Brio R. Så lige der også er en
brugt til salg her på siden til små 4k. Lad dig ikke snyde af dens beskedende størrelse og opgivelse af watt. Den er
uforskammet vellyddende og dynamisk til prisen og ganske strømstærk oven i hatten.

Derudover har den en rigtig fin indbygget pladespiller forstærker og vil give en god musikalsk synergi hvis du samtidig vælger
en Rega pladesiller.

Tror det vil blive tæt på umuligt at finde en pre/power combo og phono forstærker til de penge der kommer bare i nærheden
den lille brio R.

Rasmus Birk Jør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange god råd og ideer.

Så er der lidt mere at arbejde videre med og have i bagtankerne når jeg skal til at prøve at finde / til at anskaffe mig
udstyret.

@ hbuus
Må hvis heller lige ned og kikke i Tape Connection. Bor i Århus området.

@ Marskal
Havde faktisk også selv kikket lidt på den lille biro R da jeg kan se den har fået en del ros.   

Skal nok lige skrive når og hvad jeg har fået købt :)

MVH

Rasmus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes