Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pickup til rock? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg leder efter en god PU til Rock & Blues musik, og jeg har her set mig lidt varm på Heed Zene, Bens Micro ACE og Sumiko Blackbird.

Alle 3 PU er i en fornuftig prisklasse til nr. 2 pladespiller.

Så kommer spørgsmålet, er der nogen der har erfaringer med en eller flere af disse PU'er, og hvordan performer de med Rock og Blues.

På forhånd tak.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 November 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm!

Heed Zene laves hos Benz, såkaldt OEM produktion. Og Zene og Ace L (Low) har også ens teknisk data. Det skulle undre mig, hvis de lød forskelligt

Generelt har Benz en ærlig og ligetil klang. Jeg vil ikke kalde dem helt neutrale, for Benz har - skåret over en bred kam - et lille tvist, som gør dem meget musikalske, uden at det går for meget ud over præcisionen i den prisskala, som du efterspørger. På de dyre er både musikalitet og teknik i verdensklasse.  

Blackbird er verdensmester i præcision, i sin prisklasse, men er til sammenligning måske lidt "kedelig" sammenlignet med Benz.

Du skal vælge mellem fremragende musikalitet og fremragende teknik... hvad vægter du højest?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 21 November 2012 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm,

Heed Zene har jeg nu haft i ca. 1 måned.

Den er produceret hos Benz og anvender Benz dele. Den har en FritzGeiger diamant og en Boron nålefane. Jeg købte min på
tilbud hos Simple hifi, den koster 6500 kr, men på tilbud 5500kr.

Hos mig hvor den hygger sig foreløbig i min Kuzma 4Point spiller den med stor dynamik og drama, når det skal være stort
bliver det virkelig fysisk stort. Den formår at finde rigtig mange vigtige detaljer frem som gør at rumgengivelsen bliver fin.

Den skal loades højt hos mig får den 800 ohm, der åbner den rigtig op for dynamiken og lever. Jeg har ikke oplevet den
som super kritisk med VTA, til gengæld azimut følsom.

Jeg spiller en masse blandet musik, men til rock og blues tror jeg den vil være god grundet sin tunge og dynamiske
basgengivelse.

Hvis du er på disse kanter kan du jo kigge ind til et lyt.
Men skynd dig, den står til udskiftning med en Lyra Titan-I (har hele tiden været planen, men der er irriterende lang
leveringstid på denne).

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2012 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jer har hørt alle 3.

Heed hos Asger (se ovenfor)
Benz Ace L hos mig selv - hvor den har spillet en del
Sumiko Blackbird har jeg testet (se min hjemmeside)

Principielt vil jeg ikke sige at en pickup skal være god til rock eller blues, den bør kunne spille alt og det kan alle tre. Snarere drejer det sig om at byde dem opitmale betingelser - d.v.s. arm og belastning. De to Benz baserede skal som nævnt belastes korrekt - jeg kører ind i 1000 ohm. HVis ikke du har mulighed for det, dræber du dynakken og de lyder noget indelukket.

Sumiko Blackbird er en high output MC og derfor et helt andet "dyr". Hvis du kun har en alm. RIAA er det sagen, men den spiller anderledes end de to Benz typer.

Alle tre er gode ....!

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til belastning, så har jeg alle muligheder i min stepup. Umiddelbart ville jeg vurdere ACE SL til at skulle belastes omkring 400-600 ohm som udgangspunkt, men må afprøves når PU'en er i hus.

Armen som PU'en kommer til at arbejde i er en RB600 arm, evt. en Jelco SA-750L arm.

Jeg er ikke til analytisk lyd, men mere over mod det neutrale med et stænk musikalitet(varme).

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 November 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

I den lidt billigere ende, synes jeg bestemt klassikeren Denon DL-103 er et hit.

Den underholdende mellemtone gengivelse, synes jeg egner sig godt til blues og specielt rock.
Analytisk bliver den i hvertfald aldrig.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 21 November 2012 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Jeg er ikke til analytisk lyd, men mere over mod det neutrale med et stænk musikalitet(varme).

Så skal du have Benz (Heed)! Der får du neutraliteten med et stænk af musikalitet...

Sumiko Blackbird er til den analytiske side, meget direkte i sin spillestil. Jeg har lige så haft den til test, sammen med en Well Tempered Amadeus.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Indlæg slettet - salg/reklame er ikke tilladt via forummet!

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 November 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Er det kun de 3 mærker der har interesse?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

kwasikomp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 November 2012 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

En Denon DL-160 vil jeg mene er rigtig god til netop rock og den er til at få for nogenlunde almindelige menneskepenge.
Til top Vis kwasikomp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwasikomp

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Denon DL-103 har jeg til at ligge, det er en udemærket PU, men ikke det jeg søger. Det samme gælder for DL-160, som jeg
også har haft fobi.

Hej Sigma, det er ikke et must det lige er disse PUer, men det var lige disse som ifølge beskrivelser lød som det jeg søgte, og
prislejet omkring de 4-6000,-kr. Passer mig også fint. Så selvfølgelig er andre bud også velkomne.

Jeg har en Ortofon MC-30 Supreme, denne er tæt på det jeg søger, men så alligevel ikke. Denne skulle lyde hen af Rondo
Bronce har jeg ladet mig fotælle.

Musikalske hilsner Gorm.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 21 November 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Prøv at lægge øre til Clearaudio Maestro (MM).

Maestro er ligesom Virtuoso (som jeg har haft i flere år) en PU med krop og varme - ikke mindst i bas og
mellemtoneområdet. Maestro er lidt mere åben i toppen end Virtuoso, men bortset fra det, minder de meget om hinanden i
spillestil. Det er fede Pu'er til rock, synes jeg.

Jeg har for ikke så længe siden opgraderet til en Talisman (MC) og den spiller meget anderledes end de ovennævnte. Mere
slank, analytisk og åben i toppen. Allround har jeg ikke fortrudt valget.... men virtuoso var nu fed til rock...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 November 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Bruger en Dynavector 10x5 der er rigtig god til prisen. En livlig MC high-output PU med god boogie factor, der klæder det
meste musik fra rock til jazz. Langt fra analytisk, tværtimod! Den er derimod mere engageret, varm og umiddelbar i
spillestilen.

Dog er der helt sikkert PU-er med mere detaljerigdom og finesse end Dynavector 10x5. Hvis man derimod vil underholdes og
bare lytte musik, er den svært vanedannende. Dette uden at tømme sparegrisen!

Når det er sagt drømmer jeg selv om Heed Zene

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej Holberg, jeg har også selv Dynavektor 10X5, en udemærket PU til prisen, men søger noget mere.

Det er primært MC PU jeg søger.

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 November 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Hej Holberg, jeg har også selv Dynavektor 10X5, en udemærket PU til prisen, men søger noget mere.

Hej Gorm

Helt enig at der findes PU-er der kan mere end Dynavector 10x5 derude. Til prisen er den stadig et hit i min bog. Den er bare
sjov og engagerende at lytte til IMO

Nu nævner du, at du primært søger MC PU-er. Dynavector 10x5 er også en MC. Det er bare en high output MC. Mener i øvrigt
også at Blackbird, som du nævner i indledningen, er en high output MC. Skal det forstås sådan at det udelukkende er low
output MC-er at du går efter?... Hvis ja, syntes jeg bestemt Heed Zene er rigtig interessant!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Heyyy Gorm,
som jeg tidligere har beskrevet i et par tråde, Audio Technica AT33-PTG & PTGII, er utroligt homogene i deres spillestil, og så har de et perspektiv, der er større end Rusland ,
har begge, lige akkurat godt tilspillede, hvis du er interesseret i at høre dem på dit eget set-up, så smid en PB

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

HOLBERG skrev:
Gorm skrev:

Hej Gorm

Helt enig at der findes PU-er der kan mere end Dynavector 10x5 derude. Til prisen er den stadig et hit i min bog. Den er bare
sjov og engagerende at lytte til IMO

Nu nævner du, at du primært søger MC PU-er. Dynavector 10x5 er også en MC. Det er bare en high output MC. Mener i øvrigt
også at Blackbird, som du nævner i indledningen, er en high output MC. Skal det forstås sådan at det udelukkende er low
output MC-er at du går efter?... Hvis ja, syntes jeg bestemt Heed Zene er rigtig interessant!

Nej det var nu ikke dig Holberg, som jeg tænkte på da jeg sagde primært MC. Men Finlyttren nævnte Clearaudio Maestro som er en MM, ikke at dette ikke er en god PU, men jeg har sat næsen op efter en MC PU.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyyy Gorm,
som jeg tidligere har beskrevet i et par tråde, Audio Technica AT33-PTG & PTGII, er utroligt homogene i deres spillestil, og så har de et perspektiv, der er større end Rusland ,
har begge, lige akkurat godt tilspillede, hvis du er interesseret i at høre dem på dit eget set-up, så smid en PB

Hey Boydk

Hvad er forskellen egentligt på AT33-PTG og AT33-PTGII, på databladene er de ret ens, lyder de også ens, eller er der nævneværdige forskelle.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 21 November 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Denon DL-103 har jeg til at ligge, det er en udemærket PU, men ikke det jeg søger. Det samme gælder for DL-160, som jeg
også har haft fobi.

Hej Sigma, det er ikke et must det lige er disse PUer, men det var lige disse som ifølge beskrivelser lød som det jeg søgte, og
prislejet omkring de 4-6000,-kr. Passer mig også fint. Så selvfølgelig er andre bud også velkomne.

Jeg har en Ortofon MC-30 Supreme, denne er tæt på det jeg søger, men så alligevel ikke. Denne skulle lyde hen af Rondo
Bronce har jeg ladet mig fotælle.

Musikalske hilsner Gorm.

Hej Gorm.

Har du hørt Rohmann fra Ortofon? Jeg synes det er en rigtig fed pick-up, og jeg ved at Ortofon har en nyrenoveret til salg. Jeg mener faktisk for 6000.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 November 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma

Jeg har hørt Rohmann før, men ikke på mit eget setup.

Da jeg hørte den på et andet setup, var jeg ikke imponeret, lyden var lidt klinisk, tangerende mod det lyse. Men det kan der jo være mange andre grunde til end lige PU'en.

Jeg kan godt huske du havde en Rohmann til at ligge, har du den stadigvæk, og er den monteret på en af dine Pladespillere.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes