Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 17:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt stereo system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Twalther
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2012
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og vil til at investere i noget lyd til mit tv, da jeg i flere år nu har brugt fladskærmens højttalere og det er af gode grunde ikke imponerende.

Personligt ville jeg gerne have mig et surround system, men da stuen i min lejlighed er omkring 9-12 m^2, tænker jeg at det er spild. Af denne grund tænker jeg et stereo system, som senere kan udbygges.

Udfordringen består dog i, at kæresten er stor modstander af store højttalere, hvorfor jeg havde kigget lidt på boses 321 system. Som jeg dog forstår det, kan systemet ikke senere udbygges og er derfor mindre interessent. Herudover har jeg flere steder læst, at boses systemer er for dyre i forhold til kvalitet.

Jeg er naturligvis godt klar over, at små højttalere ikke er optimalt. 

Nogen bud på et lignende anlæg (Har intet pånær en blueray afspiller, så det er hele pakken der skal købes). Budgettet er omkring 10.000 kr., men kan godt udvides lidt, hvis det rigtige system dukker op.

På forhånd tak og god jul

mvh

Thomas

Til top Vis Twalther's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twalther

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Du kunne f.eks. købe et brugt sæt B&W M1, supplere med en lille sub og så købe - enten brugt eller ny - en mindre surround
receiver.

M1´eren er en udmærket højttaler til formålet - og langt bedre end nogen løsninger fra Bose el. lign. Der er kommet en let
opdateret udgave, men den "gamle" er fuldt tilstrækkelig. Jeg har fundet et sæt med 5 M1 inkl. sub på dba. Det bør kunne fås
en del billigere (hvis du køber fem bør M1´erne gå til ca. 800 kr. pr. stk, og så bliver sub´en alt for dyr)
http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-bw-m1/id-88313615/ . Men der er også andre muligheder til salg.

Receiver kunne du overveje en af de billigere Denon, Marantz eller Onkyo - hvis du ikke kan finde en nyere brugt, der reelt er
noget at spare på, så køb en ny. Alternativt kan du vælge en ældre brugt model med mere kraft og strøm, men så skal du til
at arbejde med HD-lydformaterne fra din Bluray til receiveren. Og så mangler du sådan set bare kabler, hvor du nok med
fordel vil kunne købe det i meter, f.eks. i HFK.

Der er naturligvis mange andre muligheder, men ovenstående burde kunne give dig god lyd inden for budgettet.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 December 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle små højtalere ikke være optimale? I så lille et rum vil det da alt andet lige være en fin løsning. "God lyd" handler
om meget andet end bas.
Personlig lever jeg fint uden surround, men det kan der jo være flere meninger om.

En løsning kunne være Onkyos int. forstærker A-9050. Det har tre digitale indgange - og altså en indbygget DAC - så du kan
tage lyden fra dit tv eller tuner-box (og selvfølgelig fra din Blu-ray) og få den ud i bedst mulig kvalitet. Den koster godt 3000
kroner.
Forstærkeren fås hos Tape Connection, der også har et stort udvalg i små (og store) højtalere i flere prisklasser.

Go' jagt!
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Tjek Cambridge Minx, de minder meget om Bose, er dog efter min vurdering bedre, pænere, mindre og i hvert fald billigere.
Byggekvaliteten virker ret høj, og de kan modsat Bose monteres helt tæt på væggen og så er de forberedt for bananstik. Model 11 kan købes i Hifi klubben for 500 kr. stk evt. med en 21 til center den koster 1000, altså 2000 kr. i alt.

Så skal du have en sub. Cambridge laver tilhørrende sub, men de er dyre i forhold til hvad de yder efter min mening. Et godt billigt
alternativ kunne være en xtz 99W8.16 i sort piano, den koster mindre end det halve og yder bedre samtidig med den
matcher satellitterne i udseende.

En diskret receiver inden for budgettet kunne være Marantz sr 1403 eller 1603 hvis du ønsker AirPlay. Her for du langt flere tilslutningsmulighedder (fremtidssikring) og nemmer brugerflade sammenlignet med en konsol fra BOSE.

Jeg har selv et 5.1 Minx set-up (jamo sub800) med sr 1602 AirPlay receiver. har været med til at sætte yderligere 2 5.1
systemer op, det ene med omtalte XTZ sub, det spiller rigtig fint og har en lidt sjov wauw! effekt ved at der kan komme så
meget lyd ud af de små klodser.

Når satellitterne er så små skal man være opmærksom på at ens sub helst skal placeres på linie med sine fronter og helst
tæt på dem. Man er nød til at dele meget højt fra sub til satellitter (ca. ved 140 Hz), så det går let ud over perspektivet.

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=94_95& amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp;products_id=946

http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/xtz-99w-8-3797p.html

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cambri dge_minx-min-11_hojttaler_hvid-hojglans.htm

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cambri dge_minx-min-21_hojttaler_hvid-hojglans.htm

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2012 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

I fald du skulle falde for Minx-løsningen, sælger HFK vist nok restlageret af "gamle" 10´ere og 20´ere billigt i øjeblikket. Der er
kommet opdaterede modeller - 11 og 21. Prøv at kigge på tilbudssiderne på deres hjemmeside.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kørte med et sæt B&W M1 og en B&W ASW608 sub koblet til en Cambridge 740A forstærker i en periode, alt sammen
udelukkende for at få bedre lyd ud af tv'et. Det kan jeg godt anbefale. M1'erne lyder simpelthen så godt, synes jeg. Til gengæld
fylder de en del i højden. Hos mig kom de faktisk til at skygge lidt for det nederste af tv'et. Men det er intet problem, hvis tv'et
hænger lidt højere oppe på væggen, end M1'erne står på stereobænken, eller hvad du nu bruger til at stille dem på.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Twalther
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2012
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarene.

Minx løsningen ser umiddelbart meget interessent ud og er igang med at sælge idéen for kæresten. Hun har dog lidt kvaler med
center højttaleren, da vores tv står på et tv bord under en skråvæg. Hvor vigtig er denne højtaler??
Til top Vis Twalther's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Twalther

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Centeren er den vigtigste højttaler i en surround opstilling. Det er hér, du har dialog mv.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes