Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Køb af forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mellor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg er den indtil nu glade ejere af en ældre Marantz PM-54II som har tjent mig glimrende indtil nu. Problemet er dog at den er begyndt at te sig. Det drejer sig blandt andet om skratten når man drejer på volume- og balancekontrollerne, samt udfald i venstre højtaler. Jeg kan godt få den til at spille på begge højtalere, men det kræver tålmodig finjustering. Derfor overvejer jeg om jeg skal til at udi at have anskaffet mig en ny forstærker...

Derfor søger jeg et par råd:

- Hvilket prisleje vil i mene jeg skal op i for at få noget der matcher lydkvaliteten på?
- Nogen forslag til modeller?
- Kan det bedre svare sig at få repareret min nuværende - det skal siges jeg ikke aner hvad det ville koste...

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Silas
Til top Vis mellor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mellor

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2012 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Heyyy Silas,

det lyder som om, at du bare skal suse ned på et værksted og få en pris på, hvad det koster, forudsat at du er glad for din Marantz. Lyder som om, dine potmetre kan klare sig med en god rensning, og så en udskiftning af dit højttalerrelæ. Ingen af delene koster en herregård, og hvis du som sagt er glad for den, er det alt andet lige billigere end at købe noget nyt. Køber du brugt, kan du aldrig være sikker på, ikke at sidde i den samme situation om et år eller to.

NB. der er sikkert mange herinde på forum, der kan anbefale et godt værksted i Københavnsområdet.

mellor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk,

Tak for svaret. Jeg maa sige det ogsaa huer mig mest at beholde den. Naar den virker saa spiller den virkeligt godt, og jeg ville synes det var aergeligt at skille sig af med noget der indne for rimelighedens graenser kunne fikses.

Er der nogen derude der har nogle tips til reperatoerer?

Jeg ved der er en del der selv renser potmetre, ville det give mening selv at give sig i kast med, eller er det en af de ting man skal lade en fagmand om?

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 12 December 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtes selv rense et potmeter og en omskifter, hvis de ikke er lukkede.

Man skal bare ikke forsøge at hive volumen knappen af... Låget skal af og så bør man kunne komme til indefra. Har læst en anden tråd hvor personen havde revet akslen ud af potmetret, eller sådan så det ud. Så man skal ikke bruge kræfter når man skiller ad.

Hvis der er gået et relæ, kan det godt være man skal besøge et værksted, men mindre man ved hvad man laver.

Jeg ville starte med at se om ikke en rensning er nok.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Silas...... hvis du ikke ved, hvordan så´n en forstærker ser ud indvendig, ville jeg stikke ned til fagmanden med det samme, han har prøvet det masser af gange, ved hvad han har med at gøre, og kan også råde dig, hvis  der er andre ting, der trænger til lidt opfriskning.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Silas...... hvis du ikke ved, hvordan så´n en forstærker ser ud indvendig, ville jeg stikke ned til fagmanden med det samme, han har prøvet det masser af gange, ved hvad han har med at gøre, og kan også råde dig, hvis  der er andre ting, der trænger til lidt opfriskning.

Det er nok den sikreste vej

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv erfaring med dem, men har læst mange positive anbefalinger af JJ teknik i Farum.

De er bl.a. serviceværksted for Marantz Danmark, og giver gratis tilbud på reparation hvis du selv indleverer.

Du kan finde dem her: http://www.jjteknik.dk/
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

mellor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Anker: Tak for linket. Farum er dog desvaerre lidt upraktisk da jeg bor paa amager og ikke har bil, saa jeg ville foretraekke hvis der var noget taettere paa.

Svendborg og Boydk: Jeg er ikke elektronikhaj men jeg ved godt hvad et potentiometer er, saa hvis det bare er det det drejer sig om toer jeg godt forsoege. Saa kan jeg jo altid sende den videre hvis det ikke loeser problemet og det fx. er et hoejtalerrelae som Boydk naevner kan vaere galt. Har i nogen anbefalinger til rensesprays?

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne ?

http://www.harald-nyborg.dk/p4763/branford-kontaktrens-400-m l

Den koster 40 kr :-)

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Helt OK. Du kan sagtens selv prøve at rense potentiometrene. Jeg bruger kontakt 60 - det sælges både i
elektronikforretninger, byggemarkeder m.v.

Du skal bare tage låget af, så du kan komme til at sprøjte rensevædsken i selve potentiometret. Herefter drejer du mange
gange fra stop til stop, og gentager evt. en gang eller 2 yderligere. Evt. øvrige kontakter kan renses på samme måde - husk
at de skal motioneres godt når rensevædsken er sprøjtet ind.

Er der rigtig meget støv, kan du evt. starte med at rense med lidt trykluft. Det fås på dåse de samme steder som
kontaktsprayen.

Men Husk: Strømmen skal være taget fra når du renser, og du må ikke slutte den til igen, før du er helt sikker på at den er
helt tør igen.

Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også kontakt 60, men pt ligger den i campingvognen, som er gået i hi :-)

Jeg kører dagligt forbi Harald, så hvis det er, kan jeg godt hente det på vej hjem fra jobbet.

Jeg bor ved Sundby Vester Plads.

Har iøvrigt også en kompressor...

Dette var mere tænkt, hvis du ikke har bil. I de her dage er det ikke det sjoveste at vente på busser :-)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Helt OK. Du kan sagtens selv prøve at rense potentiometrene. Jeg bruger kontakt 60 - det sælges både i
elektronikforretninger, byggemarkeder m.v.

Du skal bare tage låget af, så du kan komme til at sprøjte rensevædsken i selve potentiometret. Herefter drejer du mange
gange fra stop til stop, og gentager evt. en gang eller 2 yderligere. Evt. øvrige kontakter kan renses på samme måde - husk
at de skal motioneres godt når rensevædsken er sprøjtet ind.

Er der rigtig meget støv, kan du evt. starte med at rense med lidt trykluft. Det fås på dåse de samme steder som
kontaktsprayen.

Men Husk: Strømmen skal være taget fra når du renser, og du må ikke slutte den til igen, før du er helt sikker på at den er
helt tør igen.

Specielt kontakter og indgangsvælger skal være absolut tørre, sprøjt og rens og motioner grundigt, og vent så til dagen efter med at tænde skidtet, alt efter forstærkerkonstruktion kan det lyde "rigtigt sjovt", når den tændes, og der stadig er vædske i indgangsvælger.

mellor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Svendborg: Tak for tilbuddet, det er paent af dig! Jeg skal ogsaa selv ind til byen i morgen, saa jeg tror jeg smutter forbi brinck elektronik og koeber en daase kontakt 60.

Anker og Boydk, tak for tips, det vil jeg forsoege naar jeg har faaet fingrene i kontaktrens. Der kommer sikkert flere spoergsmaal undervejs :)

Mange tak alle tre!

Maestroelite
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej Silas (Mellor).

Hvis du skal have den til rep. så prøv at snakke med DansTV, der havde jeg min Marantz forstærker til rep, dog i 2006

Til top Vis Maestroelite's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maestroelite

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes