Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 10:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vincent SP-997 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

truef skrev:

Hvis du ikke er fuldt ud tilfreds med dem efter de har været koblet på i 1 uge - så ville jeg benytte mig af returretten
!.........

Det er dumt og lade gå 4 uger, for så kan du ikke returnere dem!

Enig... hvis du ikke er sikker. Så ville jeg også sende retur. Der er muligvis nogle ting som du skal overveje og undersøge - før du køber.
Desuden er det værd at tage med, at Juleræset har indtaget Danmark, og derfor kan din returnering blive forsinket, og det ville jeg nok lige undersøge hvad Dan siger til. Bare så det er på det  rene og ikke lave unødige komplikationer for jer begge.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 December 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres kommentarer :)

Der er nok følgende muligheder, som jeg ser det:

1) SP-997'erne skal lige tilspilles, så lyder de bedre

Om tilspilning af elektronik er et fænomen, der kun eksisterer oppe i hovederne på os HIFI-interesserede, skal jeg ikke
kunne sige. Jeg kan ikke huske, hvordan det var, da jeg købte min forstærker i sin tid. Men jeg har som sagt selv oplevet,
hvordan en højttaler lød markant anderledes, efter at være blevet spillet til. Derfor kan jeg godt se logikken i, at det evt.
skulle være det samme mht. elektronik.

Dan fra Dan's TV og HIFI siger: "Vincent'erne kan lyde lidt uldne i starten ligesom meget anden bedre HIFI, og de kræver
200 timers tilspilning for at løfte niveauet de sidste 15% og bl.a. spille mere åbent". Flere personer herinde taler også om, at
de har oplevet, at deres elektronik har krævet tilspilning. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tro på.

Det skader dog ikke lige at spille på Vincent'erne i en uges tid eller sådan, og så evaluere derefter, om jeg synes, lyden er
blevet bedre. Ellers må jeg overveje, hvad jeg gør. Jeg er bekendt med, at der er 14 dages returret. Det er en god
beskyttelse af os forbrugere. Vi er nu heldige her i DK :)

2) SP-997 og min Cambridge-forstærker går ikke så godt i spænd sammen.

Jeg har tidligere lånt en Lyngdorf SDA 2175 effektforstærker, som min forstærker trak uden problemer overhovedet, men
SP-997'erne kan selvfølgelig stille større krav til forforstærkeren, end Lyngdorf'en gør.

Hvis det er sådan, det er, må jeg vurdere, om jeg kan leve med lydbilledet, som det er nu (plus evt. positive ændringer som
følge af tilspilning, hvis jeg tror på det), indtil jeg får råd til at købe en forforstærker også. Min kæreste er meget imod, at
jeg bruger penge, jeg ikke har (!), så derfor får hun et føl på tværs, hvis jeg får udstyr hjem på prøve, før jeg har råd til evt.
at købe det. Så det er ingen mulighed. Ellers tak til venlige personer her på sitet :)

Digital_Thor:

De punkter, du skriver, jeg skal liste op, er i mine øjne irrelevante i denne sammenhæng. Jeg har jo som sagt haft en anden
effektforstærker hjemme på prøve, som min forstærker trak uden problemer. Lyden var fantastisk, men desværre også til
den kolde og kliniske side. Derfor er det ikke relevant i mine øjne, hvad jeg hører af musik, og om jeg har gardin for
vinduerne eller hvad, for forholdene jeg testede den anden effektforstærker under, og de forhold jeg har testet Vincent'erne
under, er jo de samme. Kan man så ikke udelukke noget af det som forklaring på, at jeg ikke synes, Vincent'erne lyder så
godt i mit anlæg, som det ser ud i dag?

Jeg tror som sagt, det enten handler om mangl. tilspilning og/eller at min Cambridge-forstærker ikke kan yde Vincent'erne
dét, de skal have for at lyde godt. Dog skal det siges, at Vincent'erne spiller dejlig rent, detaljeret, neutralt og transparent.
Jeg synes bare, der mangler lidt mht. åbenhed og måske også mht. bassen.

Lige til sidst: Hvor kalder jeg nogen navne, som du skriver? Det forstår jeg ikke helt?

PS. Tak for kommentaren om, at jeg lige skal være opmærksom på julehandlen mht. at sende retur. Det skal jeg nok.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Digital_Thor:

De punkter, du skriver, jeg skal liste op, er i mine øjne irrelevante i denne sammenhæng. Jeg har jo som sagt haft en anden
effektforstærker hjemme på prøve, som min forstærker trak uden problemer. Lyden var fantastisk, men desværre også til
den kolde og kliniske side. Derfor er det ikke relevant i mine øjne, hvad jeg hører af musik, og om jeg har gardin for
vinduerne eller hvad, for forholdene jeg testede den anden effektforstærker under, og de forhold jeg har testet Vincent'erne
under, er jo de samme. Kan man så ikke udelukke noget af det som forklaring på, at jeg ikke synes, Vincent'erne lyder så
godt i mit anlæg, som det ser ud i dag?

Jeg tror som sagt, det enten handler om mangl. tilspilning og/eller at min Cambridge-forstærker ikke kan yde Vincent'erne
dét, de skal have for at lyde godt. Dog skal det siges, at Vincent'erne spiller dejlig rent, detaljeret, neutralt og transparent.
Jeg synes bare, der mangler lidt mht. åbenhed og måske også mht. bassen.

Lige til sidst: Hvor kalder jeg nogen navne, som du skriver? Det forstår jeg ikke helt?

PS. Tak for kommentaren om, at jeg lige skal være opmærksom på julehandlen mht. at sende retur. Det skal jeg nok.

Det var ikke dig jeg refererede til, angående navne-kaldning. Min fejl at jeg ikke var specifik på det punkt
Du har ret i at man godt kan sammenligne 2 produkter umiddelbart. Men min pointe er blot, at du skal være sikkert på at forudsætningerne er så tæt på hinanden som muligt, for begge produkter. Ellers kan du ikke være sikker på at det ikke er et af de andre apparater, som forårsager "problemet". Så derfor vil jeg mene det bliver svært for dig at bedømme hvilken effekt, der er bedst til dig og dit behov, når det måske er lyden i din Cambridge du er utilfreds med.
Har du prøvet en anden forforstærker, eller var det kun på to-do-listen?

Hvad jeg mente med gardiner, akustik osv. er blot at du skal være klar over at dit lytterum spiller en enorm rolle, når det gælder hvordan dit anlæg performer, uanset udstyret du vælger.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Ok. bare i orden

Du har muligvis ret i, at det kan blive svært rigtigt at vurdere de forskellige effektenheder, hvis det reelt er Cambridge'n,
den er gal med. Jeg har ikke prøvet en anden forforstærker, men vil gerne. Problemet er bl.a., at min kæreste ikke vil have,
jeg tester mere udstyr, før jeg har sparet penge op, så jeg er i stand til at købe det, hvis jeg falder for noget af det, jeg
tester. Jeg har i mange år haft det mønster, at jeg har lånt penge i banken til at købe ting, i stedet for at spare op. Det ligger
min kæreste meget på sinde, at jeg får ændret på det mønster. Det vil jeg gerne respektere og prøve at leve op til.

Jeg er klar over, at lytterummet spiller en enorm rolle, og har da også tænkt på, at lave akustiske forbedringer, specifikt at
hænge et par GIK-paneler op på væggen bag den sofa, jeg sidder og lytter til musik i. Men det er en anden historie.

Mht. hvad der kan være "galt", så glemte jeg denne her mulighed ovenfor:

3) At jeg lige skal vænne mig til den "nye" lyd, nu hvor Vincent'erne er kommet ind i systemet.

Det er muligt, det allermest er sådan, det hænger sammen, for nu her i dag har jeg lyttet til 3 cd'er allerede, og kører på
den 4 - og jeg synes faktisk, at SP-997'erne lyder bedre. De spiller så utrolig rent, og der er en dybde i dem, jeg ikke lige
bemærkede i første omgang. Du har ret i noget, Digital_Thor : Når jeg spiller med lidt mere volume, end da jeg
testede Lyngdorf'en, så lyder det bedre. Jeg tror med andre ord, at Vincent'erne lige skal have lidt mere volume bag i end
Lyngdorf'en skulle, for at lyde godt. Lyder det rimeligt?

Vincent'erne spiller så utrolig rent og klart. Svært at beskrive rigtigt.

Jeg tror måske, det hele ender dér, hvor jeg beholder SP-997'erne, og så får mig en forforstærker med tiden.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 06 December 2012 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

det er jeg sikker på er et klogt valg!!!!

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tak, velkommen!

Er der nogen, der kan anbefale en god forforstærker til SP-997'erne, helst til max. 10.000 kr.?

Jeg går efter en neutral og transparent lyd, uden at de hele bliver koldt og klinisk.
Hvis det giver mening.
Umiddelbart tror jeg ikke, at f.eks. Vincent's rør-hybrid-forforstærkere er noget for mig.
Min fordom er, at de pga. rørene vil farve lyden.
Selv den mindste smule farve vil irritere mig - det har jeg prøvet mht. at få et sæt Rega højttalere hjem på prøve.

Tak for et godt forum i øvrigt!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Du har fået en PB.

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 December 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Tak, velkommen!

Er der nogen, der kan anbefale en god forforstærker til SP-997'erne, helst til max. 10.000 kr.?

Jeg går efter en neutral og transparent lyd, uden at de hele bliver koldt og klinisk.
Hvis det giver mening.
Umiddelbart tror jeg ikke, at f.eks. Vincent's rør-hybrid-forforstærkere er noget for mig.
Selv den mindste smule farve vil irritere mig - det har jeg prøvet mht. at få et sæt Rega højttalere hjem på prøve.

Jeg var selv noget skeptisk over for hvordan det lyder med rør i signal vejen, og var af den overbevisning at det var blød hat og alt for varm lyd. Men jeg er blevet rigtig glad for min SP-331 hvor der sider rør i indgangen. Den lyder lidt mere blød i diskant og mellem tone end mange effekter jeg har hørt hvor der ikke bruges rør, men lyden er slet ikke for varm, u-dynamisk eller indelukket. Tvært imod.

Du kunne evt ringe til nogle forhandlere og spørge og du må komme på besøg med dine Vincent effekt trin, og prøve dem med nogle af deres pre, så du ikke skal til og forklare ordensmagten hvorfor der pludselig står mere hifi og fylder i stuen

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 06 December 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Tak, velkommen!

Hvis det giver mening.

En kommentar til den snak om at rør farver!! Spørgsmålet er så om de farver mere end transistorgrej? Svaret er nej. det
gør de ikke!! En velkonstrueret moderne rørforstærker farver ikke mere end en velkonstrueret transistorforstærker. Hvem
kan iøvrigt sige med sikkerhed hvad der 'farver' mere rigtigt/forkert end det andet. Jeg tror ingen kan. Det er et spørgsmål
om præferencer og det man er vant til at høre på.. Der er sikkert nogen der mener at en transistorforstærker generelt lyder
mere 'skarpskåren' (analytisk) i lyden. Det er måske korrekt, men ikke et udtryk for en mindre farvning, måske tværtimod!!
Jeg vil mene en rørforstærker, vel at mærke konstrueret efter moderne teknik, gengiver de enkelte lyddele, der tilsammen
giver et samlet hele, på en måde der giver en mere naturlig sammenhæng i sceneriet. De enkelte dele der kendetegner
f.eks et instrument, nyder også godt af rørs evne til at få en større harmoni og sjæl med i den endelige lyd. En detalje der
skal tages med er at musik og lyde i virkelighedens verden er meget harmoniske og hvor man netop ikke fokuserer eller
tænker på om noget er farvet eller ej. Jeg mener rør har den bedste evne til at få denne harmoni med på en naturlig måde.
Hvad der ofte går galt med grej idag er en klinisk, analystik lyd hvor man gerne vil kunne pensle det ud i noget der til sidst
ikke minder meget om virkelighedens lyde. Et rigtigt godt anlæg har en evne til netop ikke at lyde klinisk men at komme så
tæt på virkeligheden som muligt. Virkeligheden som jo i virkeligheden er vores eneste reference at måle vores grej op imod.

Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 06 December 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Rør på vincent virker fint!

Men det undrer mig lidt, at du har købt nogle blokke du ikke bryder dig om lydmæssigt, og vil til at ofre 10000 på en forforstærker til dem? Det er i mit hovede at symptom behandle. Hvis du ved hvor mange penge du vil bruge, så lån noget forskelligt hjem i prisklassen og behold det der lyder bedst.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

E3ONA: Hehe, ordensmagten, det ord har jeg ikke hørt brugt om kone/kæreste før!
Det er i hvert fald en idé, det med at tage mine Vincent effektrin med hen til en forhandler, for at teste.
Tak for idéen.

Mht. rørdiskussionen, det er til jer begge, dvs. jøka dig også:
Det kan godt ske, I har ret, og at jeg bør give rørgrej en chance.
Det er jeg åben overfor

jøka, du har nogle rigtig gode argumenter og tanker omkring dét med, om forskelligt grej farver lyden osv.
Og nu vi taler om virkeligheden, og forskelligt grej's evne til at gengive denne, så tror jeg faktisk, at dét jeg oplever og har
beskrevet som indelukkethed ved Vincent SP-997, egentlig er lyden af selve rummet, som lyden er optaget i.
Den lyd har jeg bare ikke kunnet høre før, men det kan jeg nu. SP-997'erne har med andre ord en kvalitet, som min
Cambridge-forstærker ikke har, nemlig at SP-997 gengiver lyden i en mere naturtro udgave i fht. Cambridge-udstyret.

Anyway, jeg er mere eller mindre ved at komme til den konklusion, at jeg vil sælge mit Cambridge-grej.
Spørgsmålet er bare, hvad der skal sættes i stedet.
Jeg er næsten sikker på, at Dan fra Dans TV og HIFI gerne vil låne mig udstyr hjem på prøve.
Spørgsmålet er så lige, hvordan jeg får forklaret min kæreste, at jeg vil udskifte mit Cambridge-grej med noget andet
Hun forstår simpelthen ikke, at HIFI også handler om at eksperimentere, og indimellem bytte udstyr ud med noget andet.
"Hvorfor kan du ikke bare være tilfreds med dét, du har!", siger hun

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

sigma6: Jeg har lyttet til 5-6 hele cd'er i dag. I starten havde jeg den samme fornemmelse som i går, nemlig at dét her lyder
bare ikke godt. Men om det er tilvænning eller tilspilning - efter et stykke tid begyndte jeg at synes bedre om lyden, og til sidst
blev jeg faktisk rigtig glad for den. Dertil kommer, at jeg har fundet ud af, som jeg også skriver ovenfor, at dét jeg har tolket
som indelukkethed, i virkeligheden er lyden af det rum, optagelserne af lyden har fundet sted i. Det er jo helt utroligt, at kunne
høre det! Det har jeg ikke kunnet før.

Ja, jeg kommer ikke uden om at skulle låne udstyr hjem.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 06 December 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

jeg kan sige dig, mine 991+ skal også lige køre i ti min og blive lidt varme før de spiller ok...og de er 8 år nu...så det er ikke så unormalt for gode effekttrin......

velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

velkommen: Ok - jeg tror nu ikke, det var det, der var gældende her, for det varede meget længere tid end 10 minutter, før
jeg kunne lide lyden. Der gik måske 1½-2 cd'ers tid. Men ellers, det er rart nok lige at vide, at gode effektblokke som
Vincent kan tage nogle minutter om at blive varme og spille ok.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Du kan godt regne med tilspilning. Alt udstyr skal tilspilles. Du skal også regne med en tilvænning til den nye lyd. Din hjerne har
vænnet sig til den 'gamle' lyd som du stadig holder den nye lyd op imod. Det er der som sådan ikke noget galt i. Din reference
er lige nu Cambridge forstærkeren, og du vil have et bevis på de nye Vincenter er bedre. Jeg kan ikke svare dig om de er. Du
skal bare gøre op med dig selv hvad du forventer at høre med de nye forstærkere. Du må have haft et mål med dit nye køb
eller? Det er dog dejligt for dig at du kan høre ting du ikke kunne høre før nemlig mere rum og måske også en mere organisk
og fyldig lyd fra de enkelte instrumenter og stemmer. Det som du sikkert i starten tolkede som farvning er i virkeligheden en
mere naturlig lyd. En interessant ting er at temmelig gode stereoanlæg lyder mørkere end billigere anlæg. Så kan den gode
læser af disse linier tænke på hvorfor det forholder sig sådan?
Hvordan lyder det når en person står og taler en ½ meter fra en? Det er en stemme med en fylde og dybde som mange anlæg
kan forvandle, hvis den blev reproduceret, til en underlig lysere stemme uden en naturlig organisk klangbund. Det viser at den
menneskelige stemme er en rigtig god reference til at høre hvor godt et anlæg performer.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
hbuus skrev:
Tak, velkommen!

Hvis det giver mening.

En kommentar til den snak om at rør farver!! Spørgsmålet er så om de farver mere end transistorgrej? Svaret er nej. det
gør de ikke!! En velkonstrueret moderne rørforstærker farver ikke mere end en velkonstrueret transistorforstærker. Hvem
kan iøvrigt sige med sikkerhed hvad der 'farver' mere rigtigt/forkert end det andet. Jeg tror ingen kan. Det er et spørgsmål
om præferencer og det man er vant til at høre på.. Der er sikkert nogen der mener at en transistorforstærker generelt lyder
mere 'skarpskåren' (analytisk) i lyden. Det er måske korrekt, men ikke et udtryk for en mindre farvning, måske tværtimod!!
Jeg vil mene en rørforstærker, vel at mærke konstrueret efter moderne teknik, gengiver de enkelte lyddele, der tilsammen
giver et samlet hele, på en måde der giver en mere naturlig sammenhæng i sceneriet. De enkelte dele der kendetegner
f.eks et instrument, nyder også godt af rørs evne til at få en større harmoni og sjæl med i den endelige lyd. En detalje der
skal tages med er at musik og lyde i virkelighedens verden er meget harmoniske og hvor man netop ikke fokuserer eller
tænker på om noget er farvet eller ej. Jeg mener rør har den bedste evne til at få denne harmoni med på en naturlig måde.
Hvad der ofte går galt med grej idag er en klinisk, analystik lyd hvor man gerne vil kunne pensle det ud i noget der til sidst
ikke minder meget om virkelighedens lyde. Et rigtigt godt anlæg har en evne til netop ikke at lyde klinisk men at komme så
tæt på virkeligheden som muligt. Virkeligheden som jo i virkeligheden er vores eneste reference at måle vores grej op imod.

Dette indlæg er ét af de bedre i lang tid . . .  Der er mange pointer, som jeg helt kan tilslutte mig.

Dog er jeg uenig i fremhævelsen af, at det skal være "moderne rørkonstruktioner" ,som lyder og performer bedst (hvad "bedst" end betyder?),

Nu er jeg jo Vintage-mand - og jeg kan da fortælle, at mine absolut bedste stunder med lydgengivelse er foregået med vintage-rørforstærkere. De gamel rørforstærkere er knostrueret og fremstillet i en tid, hvor konkurencen var et "world wide billion dollar" - issue - og dengang havde man den nødvendige knowhow og det nødvendige produktionsapparat ved hånden. Jeg har kigget ned i mangen moderne rørting og ikke været imponeret af bygge/samle/stumpe-kvaliteten.

De fedeste røramps fra datiden er efter min bedste overbevisning stadig lydmæssigt mere sammenhængene - "organiske" i mine ører. Ikke at der er himmelvid forskel, for så godt hører jeg heller ikke. Jeg forstår bare ikke fremhævelsen af, at det skal være "moderne" rørforstærkere.

Skal det endelig være moderne, så tror jeg, at Leben er det eneste som kan konkurrere seriøst mod de gamle fine sager. 

Endelig vil jeg da selvfølgelig nævne, at datidens apparater oftest skal have en tur igennem servicemaskinen for at operere som tiltænkt - men så kører de dæleme også flot.

Og "nej" - jeg tror heller ikke en døjt på begrebet tilspilning, hverken af stik - kabler - rør - modstande - eller noget. Dog kan en ny-reconet højttaler godt tåle lidt "massage" inden den har "sat sig" - og det er så dét.

Jeg tror lidt på opvarmning i 10-15 minutter og så heller ikke længere.

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 December 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej hbuus

Læseværdig tråd - som dine altid er - men hvad med brugtmarkedet ? - det er økonomisk langt mindre bekosteligt, hvis man fortryder et køb. Og det virker som om, at du er glad for at eksperimentere med lidt forskelligt........på den måde kan du med stort set den samme sum penge prøve lidt forskelligt...

Med venlig hilsen

Niels A

Til top Vis Nilef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilef

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Moderne var måske ikke det rette ordvalg idet det kan misforstås derhen at de ældre konstruktioner så ikke også kunne lyde
godt. Det jeg dog forsøger at pointere er vel nok den kendsgerning at en del ældre rørsager jo nok havde en tendens til at lyde
lidt for 'tunge' i yderenderne med en lidt rund bas og en afrundet omend ganske behagelig diskant. Det er vel også det der i
manges øjne og ører har givet rør et ry for at lyde lidt for romantisk hvis du forstår. Jeg er dog også ganske enig med dig i at
samlekvaliteten og stumperne i mange ældre rørkonstruktioner var lavet til at holde og samtidig hard wired. Med moderne
mener jeg iøvrigt at der godt kan konstrueres rørgrej hvor der indgår transistorer til optimering af rørets arbejdsbetingelser.
Det vides også at nogle 'rørfolk' finder det bandlyst at sætte en transistor i en rørforstærker!! Der er også tilkommet andre
transformer typer i moderne tid der nok for de bedres vedkommende hæver kvaliteten. Hvad angår selve rørene er det straks
en anden snak. Selv rør fra krigens tid, ja det er vel at mærke 2 verdenskrig kan lyde temmelig imponerende og overgå
kineserrør og andet tjald produceret i vor tid. Lidt tankevækkende.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Ok. bare i orden

Du har muligvis ret i, at det kan blive svært rigtigt at vurdere de forskellige effektenheder, hvis det reelt er Cambridge'n,
den er gal med. Jeg har ikke prøvet en anden forforstærker, men vil gerne. Problemet er bl.a., at min kæreste ikke vil have,
jeg tester mere udstyr, før jeg har sparet penge op, så jeg er i stand til at købe det, hvis jeg falder for noget af det, jeg
tester. Jeg har i mange år haft det mønster, at jeg har lånt penge i banken til at købe ting, i stedet for at spare op. Det ligger
min kæreste meget på sinde, at jeg får ændret på det mønster. Det vil jeg gerne respektere og prøve at leve op til.

Jeg er klar over, at lytterummet spiller en enorm rolle, og har da også tænkt på, at lave akustiske forbedringer, specifikt at
hænge et par GIK-paneler op på væggen bag den sofa, jeg sidder og lytter til musik i. Men det er en anden historie.

Mht. hvad der kan være "galt", så glemte jeg denne her mulighed ovenfor:

3) At jeg lige skal vænne mig til den "nye" lyd, nu hvor Vincent'erne er kommet ind i systemet.

Det er muligt, det allermest er sådan, det hænger sammen, for nu her i dag har jeg lyttet til 3 cd'er allerede, og kører på
den 4 - og jeg synes faktisk, at SP-997'erne lyder bedre. De spiller så utrolig rent, og der er en dybde i dem, jeg ikke lige
bemærkede i første omgang. Du har ret i noget, Digital_Thor : Når jeg spiller med lidt mere volume, end da jeg
testede Lyngdorf'en, så lyder det bedre. Jeg tror med andre ord, at Vincent'erne lige skal have lidt mere volume bag i end
Lyngdorf'en skulle, for at lyde godt. Lyder det rimeligt?

Vincent'erne spiller så utrolig rent og klart. Svært at beskrive rigtigt.

Jeg tror måske, det hele ender dér, hvor jeg beholder SP-997'erne, og så får mig en forforstærker med tiden.

Har læst i manualerne til hhv Lyngdorf og Vincent'en. Og Vincent'en har en lavere indgangsfølsomhed end Lyngdorf'en. Hvilket måske kan forklare hvorfor du skal skrue lidt højere op for volumen. Men jeg er på usikker grund, da det materiale, som jeg har kunnet finde på nettet om emnet, er en smule uklart.
Jeg har selv haft Vincent SAV-P200. Og syntes den spillede kanon. Brugte først en Lexicon MC-2(surround), men skiftede til en Musical Fidelity A3cr(dual mono pre, på 14kg) - meget stort forskel. Og den fandt jeg brugt til en fin pris - så måske skal du lede lidt efter brugt, for ikke at vælte budgettet.
Ja - hvem har ret? Kæresten eller politikerne? spar pengene eller sæt gang i forbruget
Bare du ikke kommer med i det der program - luksusfælden

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2012 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Hej. interessant tråd - helt sikkert. At investere i nyt grej er altid spændende , men holder forventningens glæde altid.

det var en lidt trist læsning af din nye investering og af dine førstehånds indtryk af sounden af vincent. cambridgen har nok som udgangspunkt en anden klang farve , fordelt over et bredt lydsprekte , som dit øre og hjerne har vænnet dig til. når man investerer i nyt grej , så er det turen om igen. jeg kan godt lyde rørlyden selv af en forforstærker, da den i min verden er mere glat og venlig i sound, men her igen - alt om ens smag. Mit råd til dig, prøv evt dine venner eller anden kreds , om i ikke kunne lave nogle sammensætninger af forskellige forforstærkere. Nogle sammensætninger , kan have posetiv og negativ betydning.At investere i effekttrin og forforstærker , giver ikke ens betydelse bedre lyd, men flere muligheder mhs til klangfarve, og det er her der er nogle indlysende fordele. Blues guitarrister sværger til nogle bestemte type rør , mvs til farve og bund. andre vælger noget andet. Der er fritvalg fra hylderne, du ene og alene bestemme. Hvis du syntes det lyder godt, så er det godt.

Endelig en af de mest oversete ting, er når man har med lyd , at gøre. Hvor godt er dine akustiske muligheder mhs til akustikken. mine erfaringer er ikke et klinet rum, med store rene flader. snarere det modstte. det er bedre , at overdæmpe end modsatte, lidt alla hulter til bulter.

at lytte til musik, burde være en glæde for øret og afslappende for sjælen. Der findes ikke den perfekte lyd, da vi er forskellige hver især. Dit udstyr skulle gerne frembringe dig mange glade stunder. .

et af de bedste tip er nok. Gør dit grej så usynligt som muligt, dvs alt imellem dine 2 højttalere er væk, så bliver man ikke fokuseret på knapper og dimser og elorgel lys osv, derved slapper man mere af, og er istand til, at fokusere mere på det der væsentligt, nemlig oplevelsen af musik.

tag din kæreste med på råd, med hensyn til indretning, topmoderne stuer er mere til pynt end brugervenlige, og tilhører sig bedst i et katalog for syns skyld, men kan man trives i det ved længere varende ophold, det er ikke sikkert, men alt er jo en smagssag og kan selvfølgelig ikke diskuteres. selv opholder vi os på en gammel gård med tilhørende gamle møbler , skæve ulige flader og tilhørende gamle lamper, som tilhørende en anden tid, ligeledes pynt  og anden slags. alt det gamle ragelse , gør at akustikken er helt fin, det er så skævt, og ujævnt, at ingen lyd reflekteres, men det er pokkers hyggeligt, når der er tændt i kaminen og Vivaldis fire årstider toner frem .

God fornøjelse med dine ting. mvh spacy

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes