Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har modtaget mine Vincent SP-997 mono effekttrin, og sat dem til.
Umiddelbart, efter at have spillet i lidt over en time, er jeg skuffet.
Lyden er godt nok neutral og transparent, sådan som jeg kan lide det.
Men den er samtidig knap så åben som med min Cambridge eller med Lyngdorf SDA 2175'eren, da jeg testede den
herhjemme.
Det er sådan lidt en "In your face"-lyd.
Primitiv og discountagtig er faktisk de ord, der kommer til mig, når jeg tænker på SP 997'ernes lyd.
Edit: De ord tager jeg i mig igen. Det var en alt, alt for hård dom!
Det er sådan, at jeg har lyst til at skifte tilbage til mit Cambridge-anlæg, og lytte til det i stedet.
Men der har jeg så det problem, at der ikke er kraft nok til at trække mine højttalere.
Det er der trods alt med de her Vincent'er.
Tror I, at de lige skal spilles lidt mere til, og at det er det, der er galt?
Mvh
Henrik
Edit:
Det skal siges, at jeg er vant til at køre balanceret drift mellem mine Cambridge'r.
Men nu her med Vincent'erne kører jeg ubalanceret.
Det skyldes, at min forstærker ikke har noget XLR-output.
Der skal jeg have forforstærkeren Cambridge 840E, hvis jeg skal køre balanceret.
Kan det være en del af forklaringen på det, jeg oplever?
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sp 997 vincent fejler bestemt ikke noget lydmæssigt, her er der ingen problemer...ja spil lidt mere med dem....det ville nok gøre godt!!!!
velkommen
|
Til top |
|
|
henrikhessel Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilning er vigtigt. Forstærkere kan godt bruge 150-300 timers tilspilning før de er der. Sp 997 er kvalitetsmæssigt klasser over dit cambridge gear. Primitiv og discountagtig er en hård dom efter en times lytning. Prøv at lytte før du køber, men der var en meget underholdende tråd med Confidence c 1 for lidt tid siden. Husk nyt behøver ikke at lyde bedre, men hvis man ikke lytter på nyt gear før køb, så må man tage det som det kommer. Balanceret vs uballanceret drift har i dit tilfælde med en integreret amp som pre ikke den store forskel, derimod er gain og følsomhed på din cambridge meget vigtigere, da den skal kunne styre vincent blokkene ordentligt. Virker på mig som en hovsa løsning hvor man har købt nyt uden at vide hvordan det lyder. Det er dyrt, og de lærepenge har vi andre betalt for 25 år siden.
Mvh. Henrik
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit udstyr er ikke vincent, men lyder absolut bedst i balanceret drift. Der er mange meninger om XLR vs RCA drift.
Når alt kommer til alt er det meget afhængigt af udstyres opbygning og hvordan producenten har valgt at optimere udstyret.
Med hensyn til tilspilning, så er det meget forskelligt hvad folk oplever. Min personlige opfattelse er at tilspilning kan give alt fra næsten ingen ting til
temmlig meget. Men en ting er sikkert. Det vil give en ændring. Derfor, giv lige dine vincent en chance :-) Og så tillykke med dem, håber du trods alt
bliver glade for dem på sigt.
Mvh
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen: Ok, jeg tænkte nok, du ville sige det. Du har jo erfaring med dem og ved, hvordan de lyder, når de er tilspillet,
og
er glad for lyden.
henrikhessel: Ja, jeg tager ordene discountagtig og primitiv i mig igen
Det var lige hårdt nok at sige sådan.
Mht. at lytte før man køber, så er jeg også tilhænger af det.
Men nogle gange kan det bare ikke lade sig gøre, desværre.
BCBC: Jeg tror, du har ret mht. tilspilning. Jeg kan da huske, at jeg lyttede til et sæt Dynaudio Excite x16 hos
Tape Connection i Århus, og de var ikke spillet ordentligt til i starten. Lyden var meget rodet og lidt skinger i det.
Efterhånden som de så blev spillet til, hvilket TC var venlige nok til at gøre, så lød højttalerne betydeligt bedre.
Så tilspilning ved jeg egentlig godt kan have stor effekt på lyden.
Jeg skal nok give de her Vincent en chance. Tak
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilspilning eller tilvænning?....bob bob __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
HH, der er nu ikke det store brug for tilvænning her.
Lyden minder meget om lyden fra min forstærker.
Neutral og transparent på en behagelig måde uden at blive kølig og klinisk som f.eks. Lyngdorf SDA 2175 gør.
Lyden fra Vincent'erne er så bare også lidt indelukket lige p.t., fordi de ikke er spillet til endnu.
Bassen er heller ikke, hvor den bør være endnu.
Ifølge Dan fra Dan's TV og HIFI kræver Vincent'erne 200 timers tilspilning, før lyden løfter sig og bl.a. bliver mere åben.
Så der er et stykke vej endnu.
|
Til top |
|
|
hewi Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
HH, der er nu ikke det store brug for tilvænning her. Lyden minder meget om lyden fra min forstærker. Neutral og transparent på en behagelig måde uden at blive kølig og klinisk som f.eks. Lyngdorf SDA 2175 gør. Lyden fra Vincent'erne er så bare også lidt indelukket lige p.t., fordi de ikke er spillet til endnu. Bassen er heller ikke, hvor den bør være endnu.
Ifølge Dan fra Dan's TV og HIFI kræver Vincent'erne 200 timers tilspilning, før lyden løfter sig og bl.a. bliver mere åben. Så der er et stykke vej endnu. |
|
|
Tilspilning eller ej, det virker som du ikke er helt tilfreds med dit køb eller tager jeg fejl ?
|
Til top |
|
|
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg fik min Vincent SP-331 ind af døren, skulle den igennem en temmelig lang indspilnings periode før den begyndte og lyde som den skal. Der gik næsten 4 uger hvor den stille og roligt blev bedre og bedre.
Så giv dem nogle timer på bagen, og lad dem stå tændt om natten, og nærlyt dem så når der er gået et par uger- jeg tror ikke at du bliver skuffet når de er spillet ind 
|
Til top |
|
|
truef Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du ikke er tilfreds, så husk at du har 14 dages returret i fælge købeloven
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
HH, der er nu ikke det store brug for tilvænning her.
Lyden minder meget om lyden fra min forstærker.
Neutral og transparent på en behagelig måde uden at blive kølig og klinisk som f.eks. Lyngdorf SDA 2175 gør.
Lyden fra Vincent'erne er så bare også lidt indelukket lige p.t., fordi de ikke er spillet til endnu.
Bassen er heller ikke, hvor den bør være endnu.
Ifølge Dan fra Dan's TV og HIFI kræver Vincent'erne 200 timers tilspilning, før lyden løfter sig og bl.a. bliver mere åben.
Så der er et stykke vej endnu. |
|
|
Bob bob
http://www.poulsaudiobutik.dk/2007/05/tilspilningden-konvent ionelle-visdom.html __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Bob bob  |
|
|
Fatter ikke at du linker til den klaphats hjemmeside. Om det er
tilspilning eller tilvænning kan vel komme ud på et, hvis man i sidste
ende bliver tilfreds. Hvis ikke, er det et fejlkøb og så må de ud af
hytten igen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Hattori Hanzo skrev:
Bob bob  |
|
|
hytten igen. |
|
|
Fatteevne eller ej, alles meninger er relevante i subjektiv af- eller bekræftelse af diverse HIFI-diskurser......selv Pouls __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
truef Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ikke er fuldt ud tilfreds med dem efter de har været koblet på i 1 uge - så ville jeg benytte mig af returretten
!.........
Det er dumt og lade gå 4 uger, for så kan du ikke returnere dem!
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg må komme med et indspark- så syntes jeg også at en SP-997 spiller godt, efter ”min personlige” mening minder den i spillestil om Nakamichi PA-7 mkII (men det igen på det udstyr jeg prøvede dem på) men med det sagt.! så kræver alle Vincent effektforstærker ret meget på indgangen (de skriver godt nok 1V for fuld udstyring) men, min erfaring er de skal have en forforstærker der giver mere knald ud (min. 2V) hvis du ikke har en forforstærker der IKKE giver nok ud, så kommer den til at lyde lidt tam, og viser ikke alle de muskler den faktisk har.
Personligt er jeg ikke til at benytte balanceret ind/udgange på normalt audio udstyr- disse er oftest udført ved at benytte en billig chip i ind/udgang så hvis udstyret ikke konsekvent er symmetrisk, ville jeg køre single ended. Det signal du afspiller er jo også single (så det bare et spørgsmål om hvor du vil konverter sinalet)
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
truef Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra Dans hjemmeside:
Fortrydelsesret
Vi yder 14 dages fortrydelsesret, gældende fra den dag du modtager dine varer. Fortryder du købet, skal vi modtage varen
senest 14 dage efter den dag du modtog dine varer. Varen skal returneres i samme stand og mængde i ubeskadiget
originalemballage, dvs. at varen ikke må være ridset eller have andre fejl og mangler. Varer der sendes retur, sker på købers
egen regning og ansvar/risiko. Når vi har modtaget varen retur i korrekt stand, overføres varens fulde pris til din bankkonto.
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
Hattori Hanzo skrev:
Bob bob  |
|
|
hytten igen.
|
|
|
Nej - der er stor forskel. Hvis man tror på tilspilning, skal trådstarteren vente med at gøre noget Hvis man tror på tilvænning, skal han skynde sig at
returnere varerne, inden han - måske - vænnes til et andet (ringere?) lydideal end han har nu.
Synes faktisk at artiklen der linkes til er noget af det mest fornuftige jeg har hørt længe, og interessant indspark i debatten.
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at låne en rigtig
forforstærker der er stærk nok til at drive 997'eren. Jeg tror at dan's vil være villig til at hjælpe dig hvis du spøger pænt 
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu får jeg nok på nakken, men her goes...
Det er mig ubegribeligt at snakke om tilspilning af elektronik, i et sådan omfang at det ændrer klangkarakteristik. Det må være det samme som at komponenterne ændrer værdier og det skulle producenten så have taget højde for?
Hvad så med de ledninger der sidder mellem forstærker etc.? Skulle atomerne så vende rundt? Det er ac og kører altså begge veje...
En mekanisk enhed, eks højtalerenhed kan jeg bedre forstå.
Når det så er sagt, er parring mellem pre og effekt næsten vigtigere end de enkelte komponenter. De 2 fedeste pre og effekt kan spille af h til sammen, og det er rigtigt at følsomheden skal man tage med i betragtning.
Tænker det må være muligt at låne en anden pre i nærheden af hvor du bor, ellers kom til Kbh og lån min CA5E. Den står bare og samler støv pt, da rørene er sjovere :-)
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Nu får jeg nok på nakken, men her goes...
Det er mig ubegribeligt at snakke om tilspilning af elektronik, i et sådan omfang at det ændrer klangkarakteristik. Det må være det samme som at komponenterne ændrer værdier og det skulle producenten så have taget højde for?
Hvad så med de ledninger der sidder mellem forstærker etc.? Skulle atomerne så vende rundt? Det er ac og kører altså begge veje...
En mekanisk enhed, eks højtalerenhed kan jeg bedre forstå.
Når det så er sagt, er parring mellem pre og effekt næsten vigtigere end de enkelte komponenter. De 2 fedeste pre og effekt kan spille af h til sammen, og det er rigtigt at følsomheden skal man tage med i betragtning.
Tænker det må være muligt at låne en anden pre i nærheden af hvor du bor, ellers kom til Kbh og lån min CA5E. Den står bare og samler støv pt, da rørene er sjovere :-)
|
|
|
Enig  Hifi er desværre ikke så simpelt, at bare fordi stikkene passer, at så virker det optimalt. Lige som med en bil, så er der både krav til dem der producere udstyret, men bestemt også til brugeren. De fleste hifi-produkter har heldigvis en ok manual, som for det meste fortæller hvad man kan forvente af deres ind- og udgange ang. impedans, spænding osv. Og der er flere historier, omkring netop "svage" forforstærkere, udgangniveau (Hiface1 vs hiface2), indgangsimpedans på effekttrin, impedans-dyk på højttalere osv osv. Så når man kombinere udstyr, er det en god ide at man undersøger produkterne, laver sit hjemmearbejde - især hvis man vil stille konkrete og seriøse krav. Der findes firmaer som tilbyder næsten færdige løsninger til dem som ikke interessere sig for opstilling, tilpasning, justering osv. Men det plejer at være dyrt.
Tålmodighed er en nødvendighed når man leger med hifi. Der er (indrømmet) mange detaljer at sætte sig ind i, men de enkelte komponenter skal altså passe sammen, før en reel sammenligning kan finde sted. Selv om man ikke er videnskabsmand. Så gælder f.eks reglerne for Ohm's lov, rum-akustik og impedanstilpasning, ligeligt for os alle. Håber du forstår mit grundlag for at skrive de ting jeg gør. Det er på ingen måde for at starte en unødig lang debat. Du er hjertelig velkommen til at undersøge alle mine påstande - jeg håber ligefrem at du gør  Så hvis du skriver lidt om følgende punkter, så er det meget nemmere at komme videre. 1. en lister over dit udstyr. f.eks Cambridge -> Vincent 997 -> Dynaudio X32 2. beskrivelse af rummet, opstilling, dæmpning, gardiner og andet som hjælper på akustikken 3. musiksmag, lytteniveau, forventninger til specifikke musiknumre osv. 4. budget og evt fremtidige ønsker. Det behøver ikke være så svært. Og at kalde nogen navne eller sværge til en specifik person eller producent, hjælper heller ikke specielt meget. Vi har brug for at benytte grundlæggende universelle principper/regler/love, som ingen umiddelbart kan slippe bort fra. Kabler eller tilspilning, kan muligvis betyde lidt. Men det ændre altså ikke på at hvis det grundlæggende ikke er på plads, så bliver det svært at komme i mål. Men mulighederne er der og det kan lade sig gøre.
Kom frisk og vær glad. Det sner, solen skinner og det er snart Jul 
|
Til top |
|
|