Forfatter |
|
MartinT Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 05 September 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en marantz sr5500 surround reciever og har lige erhvervet mig en brugt NAD C272 effekt til at trække mine to fronter. Mit problem består i at jeg simpelthen ikke kan få effekt til at aktivere af sig selv fra standby når jeg sætter gang i min reciever.
Min effekt har en 12 v trigger in men jeg kan ikke finde en 12 v out på min marantz. Kan dette passe eller er den bare kaldt noget andet på marantzen?
Well, så troede jeg at jeg kunne anvende funktionen på effekten som hedder sense/defeat - sleep/wake - se manual på http://nadelectronics.com/content/100427121109-NAD-C272manua l.pdf
Her skulle effekten i tilstanden "sleep wake" (ifølge manualen) starte så snart den mærker et signal fra recieveren.....jeg kan dog ikke få dette til at virke når jeg starter musik eller film igennem recieveren.
Hvad hulen gør jeg forkert mht sleep/wake og hvad med dent 12 v trigger fra recieveren??
|
Til top |
|
|
MartinT Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man evt. købe en billig "trigger" eller relæ som kan sluttes til recieverens 230 v outlet i den ene ende og til 12 v trigger på
effekten i den anden ende så jeg ikke skal tænde manuelt for effekten hver gang??
HJÆÆLP :)
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 06 September 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin.
Der er mange recievere som ikke har et 12V trigger stik. De der har plejer at kalde det det samme, og de er oftest lavet som et minijack stik (hvilke der ikke ser ud til at være bag på din Marantz). Nogle få modeller bruger en lille klemme terminal (som dem der sidder til AM antennen).
Du skal lige dobbeltchekke at knapperne vender rigtigt på din NAD.
"sleep/wake" bør fungere. Men du skal huske at 12v trigger skal være sat til "off" når du vil bruge denne funktion.
Hvis intet virker, så er der mulighed for at lave/købe et lille relæ der sættes til 220V output stikket bag i din Marantz, som så lave et 12v signal ned til NAD'en.
/Stefan
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 06 September 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva' med bare at sætte en lille 12v strømforsyning i 220v output stikket i receiveren, også føre de 12v videre til forstærkeren.
|
Til top |
|
|
MartinT Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene
@STefanR - Jeg har kontolleret at den er sat over på sleep/wake og at triggeren er sat til off, men lige lidt hjælper det da den
forbliver i standby indtil jeg selv slår den til på fronten.
Kan i linke til en nem løsning (gerne billig) til hvor man kan købe et sådant relæ eller strømforsyning, da dette jo åbentbart nok
er eneste løsning for at få det til at virke.
Irriterer mig dog grænseløst at jeg ikke kan få sleep/wake til at fungere. Højttalerkabler og signal er ført rigtigt(R til R osv)...
hmm signalkabel kan vel ikke vendes forkert? :)
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 06 September 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harald Nyborg har også en 230V/12 VDC forsyning til deres kølebokse til ca. 70,-. Der sidder selvfølgelig et cigartænderstik på den, men den klipper du bare af. Der er også denne.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 06 September 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men den kan jo fåes til en trediedel af prisen... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Ja, men den kan jo fåes til en trediedel af prisen...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Helt sikket, det var også blot et eksempel på, hvad der kan løse problemet. Det endelige researche for indkøb må trådstarter vel selv være ansvarlig for.
|
Til top |
|
|
MartinT Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
update: sleep/wake virker åbentbart. Jeg skal bare skrue gevaldigt op for volumen før den aktiverer så jeg skal være klar på hurtigt at skrue ned igen :) Dog stadig irriterende at skulle presse citronen før den gider at aktivere....mystisk. Nå, men har en 230v - 1.5/12 v converter liggende med tilhørende forskellige endestik som man kan skifte....men kan jeg vende dette endestik forkert eller er det lige meget hvilket af de to ben der kommer hvor hen? Der er ikke nogen logisk anvisning på produktet om hvordan stikket skal vende. Det er denne her converter: MW4798
|
Til top |
|
|
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 08 September 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
I NAD'en skal du bruge et minijack stik. Spidsen skal være plus og resten være jord/minus.
Ideelt set skal det være et mono minijack, men et stereo fungerer almindeligvis også fint.
/Stefan
|
Til top |
|
|
MartinT Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virkede med den adapter jeg havde liggende. Nu tænder NAD'en når jeg tænder min reciever....herligt
|
Til top |
|
|