Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 12:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sort bjælke i top og bund. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 November 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Så kommer dagens dummer spørgsmål så sikkert :)

Hvorfor optages film så ik bare ik 16:9 format? så vi kan udnytte vores tv fuldt ud?

De filmformater som ligger i 16:9 området [15:9 til 17:9, måske endda "14:9 til 18:9") vil alle kunne vises på ens 16:9 skærm og med fuldt billede. Her forudsætter jeg dog at man er gået helt væk fra optage film i formatet 4:3. Medmindre man optager i Super 35 men alligevel kun har planer om udsende i 16:9 (=1,85 - I MIN VERDEN ER 1,78 LIG MED 1,85 TV-FILMISK).

Det er dog klart at formater over 2,2 til 1 nok forvrænger lidt for meget. Hvis et billede i formatet 2:1 blev sendt til ens 16:9 skærm, ville Være ikke så ringe endda.  

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne stille et spørgsmål med hensyn til Opløsningen i et HDTV billede.

Når nogen kan skrive et HDTV billede er 5 gange bedre end et almindeligt PAL billede.

Og jeg så skriver det maksimalt kan andrage 50 %, hvem har da ret?

Og jeg vil kun gå så vidt at et 4:3 HDTV (som mange vil påstå ikke eksisterer), kunne være 85 % bedre end et PAL billede. Igen hvor ligger grænsen, der er trods alt 10 gange forskel mellem 0,5 og så 5.  Eller 6 gange mellem cifrene 85 % og så 500 %.

Det som redder mig er at igenting indenfor Tv, Farve Tv og Radio er rent sort/hvidt. Der er ingen mangel på mellem tonerne ikke blot en gråzone men disse har faktisk farver.

Larsen69
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 12 Februar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 November 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Hej,

Jeg har undret mig lidt, og ved ik om det kaldes for en bjælke eller ej *g*

Men men når man ser film på en fladskærm, hvorfor er der så en sort bjælke i top og bund, hvorfor går billedet ik helt fra kant til kant ??

for at få billedet fra kant til kant, så skal man vælge en zoom funktion, men så går noget af billedet jo også væk, og undertekster forsvinder...

Nogen der har en forklareing på hvorfor billedet ik vises på hele skærmen?

Her er links til et par relaterede artikler på recordere.dk: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1507&zoneid=3

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1871&zoneid=3

Citat Casper_W: "Cerwin Vega er bygget til at spille højt - ellers græder de"
Til top Vis Larsen69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsen69

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

HDTV og formatet 16:9 er faktisk en for udmærket ide.

Hvorfor tingene går så forholdsvist langsomt?  Hvorfor de der virkeligt brænder herfor, har kunne leve med samme træghed?

Første gang jeg hørte om HDTV og Kabler var i Aarhus Stiftstidende i 1993 hvor en Respræsentant for Stofa udtalte at det var en fordel forsøge sende HD via kablerne Over 300 MHz. Også pgr. af de der 8 MHz MUX størrelser. Så igen vil 20 år ikke være for meget at forvente.

Igen det med understrege at bogstaverene HDTV har været brugt om Tv gennem de sidste 70 år.

Kan det være EU's skyld? Det med man undlader sende HDTV i de enkelte lande og grænse områderne! Det jeg ved er at 819 linier interlaced PAL "Ikke ville have været så ringe endda". End ikke dette forsøgte man for alvor! Hverken i formatet 4:3 eller 16:9.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Hej,

Jeg har undret mig lidt, og ved ik om det kaldes for en bjælke eller ej *g*

Men men når man ser film på en fladskærm, hvorfor er der så en sort bjælke i top og bund, hvorfor går billedet ik helt fra kant til kant ??

for at få billedet fra kant til kant, så skal man vælge en zoom funktion, men så går noget af billedet jo også væk, og undertekster forsvinder...

Nogen der har en forklareing på hvorfor billedet ikk vises på hele skærmen?

I alle de mange år har vi vænnet os til se det meste i formatet 4:3, undtaget når det har været film vist i Letterboks. Hvis jeg forudsætter det meste ville blive vist i 16:9 får jeg et forklaringsproblem.

Man må gerne bøje alt og alting ind i 4:3 men når det kommer til 16:9 sker der noget. Jeg ved ikke hvad det er, jeg mener bare bjælker skulle bandlyses fra samme skærme. Skal Vi også se HDTV med sorte bjælker til daglige udsendelser?

Der siddder nogen og bestemmer at formatet 1,85 absolut SKAL vises med smalle bjælker. Selvom dette sagtens kunne ændres til 16:9 fuldskærm. Desuden kunne man, i min verden, gøre et 2,35 billede en smule højere således der var en smule (men kun en smule) forvrængning, man ville få mere ud af sin Ny Fladskærm. Noget med procentberegning mellem fordele/ulempe [Større billede/forvrængning].

Dette er dog så absolut forbudt at ingen drømmer herom. Herfra kommer min erfaring med at når sådanne små forbedringer skal hindres, jamen hvorfor skulle forbedringen fra HDTV komme nogen tilgode, ment i ramme alvor.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes