Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 11:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Modification af DVD med SDI? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 December 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Det minder meget om min egen erfaring med DVI vs. component. Jeg oplevede dog forskellen noget størrer :-) For noget tid siden gik jeg for sjov skyld tilbage, bare for se forskellen igen, og jeg blev nærmest forskrækket over forskellen! Når man først har vennet sig til billedet over DVI er der ingen vej tilbage!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Sendt: 18 December 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg du har ret i, thomas

det folk tit glemmer, når de står og sammenligner, er at den "lille" forskel de ser, er en de vil se HVER eneste gang de propper en film/cd i, så selv om forskellen er lille, for man valuta for den mange gange.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Så er min "oldgamle" 717 sendt til modificering ( SDI ) som en test af billedkvaltetsforbedringen af SDI contra component/RGB. Når jeg får den retur og får testet den, skal jeg nok melde tilbage - hvis det rykker, må jeg jo tage den 668 op til ny overvejelse - eller måske den nye 920ér fra samme firma ( dvdoptager/HD med HDMI ud - ser også interessant ud), selv om jeg er lidt "loren" ved at modificer en helt ny maskine i den prisklasse ( garantien bortfalder ).................Forresten kan man ønske sig sådan en i julegave??????( hvis jeg så ikke får julegaver de næste 50 år)

I´l be back! (sagt med østrigst accent)

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 24 December 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Så er min "oldgamle" 717 sendt til modificering ( SDI ) som en test af billedkvaltetsforbedringen af SDI contra component/RGB. Når jeg får den retur og får testet den, skal jeg nok melde tilbage - hvis det rykker, må jeg jo tage den 668 op til ny overvejelse - eller måske den nye 920ér fra samme firma ( dvdoptager/HD med HDMI ud - ser også interessant ud), selv om jeg er lidt "loren" ved at modificer en helt ny maskine i den prisklasse ( garantien bortfalder ).................Forresten kan man ønske sig sådan en i julegave??????( hvis jeg så ikke får julegaver de næste 50 år)

I´l be back! (sagt med østrigst accent)

Hvornår?? Jeg er ved at være rigtig spændt!  

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Tja, alting går jo lidt langsommere her i julen ( skal sendes med post/fragtmand retur) så jeg regner ikke med før i starten af det nye år desværre, mennn man har da lov at håbe - måske bare inden nytår.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

suk, - intet nyt fra vestfronten..........................( lyder jeg bare lidt desperat)

Krydser fingere

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2004 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

OK, jeg fik den ikke før nytår, så bliver det jo til næste år - godt nytår til alle!

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2005 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Hurra, i løbet af de næste par dage skulle min SDI- dvd komme hjem

Det bliver spændende at teste den og se om SDI rykker ( håber bare på 5% forbedring, så er jeg glad).

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Va.... er den kommet.....

Spændt på at høre om resultatet

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Er kommet, men den driller lidt ( med "offsettet" ) så der bliver arbejdet på sagen. Jeg skal nok komme med et testresultat, når den er klar ( jeg er mindst lige så spændt).

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

OK, men skynd dig lidt....

Vi venter jo med spænding....

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Yeahhh

Så er maskinen oppe og køre, der kommer en vurdering/beskrivelse senere ( er på arb.).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Genbruger lige min gl. side , så skal I ikke sidde og bladre baglæns for at sammenligne den gl. test med den nye  - og så kan jeg jo også citer´et fornuftigt menneske...( mig selv  )...................................... .

lige en hurtig melding ( det er sgu´blevet sent og jeg har de sidste 4 timer testet DVDér)

Sammenlignet: 

Denon DVD-1000 ( min kæreste´s ) med component ud,

Metz-DE81 (= pioneer 717 - min egen ) med RGB ud ,

Tilføjet:  Metz DE81 modificeret med SDI -output ( dog kun sammenlignet med DVD1000 og RGB ud fra Metzen - da jeg ikke havde en 668 ved hånden igen

DV-668 (lånt) med component interlacet ud ( kort testet med Progressiv).

Alle tre (begge to)  er justeret ind efter DVE og derefter sammenlignet to og to med AVIA (A/B test - da jeg har to AVIA dvdér) testet referencesekvensen fra DVE + Monster´s inc. og Toy Story 2 + 5th element (superbit udgaven- reg 1/NTSC ) Zorro ( tilfældig reg 2 /PAL ) ( havde ikke tid til flere - ). Denonen sat til indput 1 ( på min HDér) og derefter DE81 ( sat på indput 2 RGB/component indgang og SDI-indgangen ). og DV668 skiftevis sammenlignet med 1000éren. ( det samme gjorde jeg med 575A forleden ).

Ingen tvivl om at de81 og 668 er beslægtede, de har samme styring/fjb - pauseskærm og scan/søg måde, men 668 har mange flere muligheder for justering, fungerer MEGET hurtigere generelt, begge maskiner kan lave sortere end sort ( kunne 575A ikke ) uden problemer ( dvd1000 kan kun lige til øllet passer). DE81 har Cromabugén, men er svær at se efter HDén, kunne ikke se den på 668. Via SDI er jeg ikke i stand til at se Croma buggen umiddelbart, men vil lige teste endnu mere med bla. Toy Story for at se om den er helt væk eller om det er det rene SDI signal i kombination med Iscan HDéns´cromabug filter der gør det!  Men under alle omstændigheder kunne jeg ikke finde cromafejlen på Monster´s inc. ( kiggede på 15 cm afstand - bla. på den røde bil) hvor jeg før har kunne se den.

Sort/hvid niveau er via SDI blevet et lille hak bedre endnu ( sort virker mere dybsort og hvid virker "boostet" uden blooming ( udtværing af kanten) til følje. Det giver sig udslag i et billede, som giver mere fornemmelse af dybde i billedet - feks. virkede en scene i Zorro via RGB ud som værende "film på et lærred", hvor via SDIén virkede mere som om, at man kiggede gennem et vindue ud til "virkeligheden" ).

Denonen "pixelcropper" ( venstre,oppe,højre,nede)  6 - 0 - 1 - 1

668 = 5 - 1 - 5 - 0

de81=  2 - 2 -5 - 0

På SDI: 0 - 1 -1 - 1  ( bedste, jeg har set til nu )

Overscan var minimalt på begge, men igen er SDI outputtet overlegent:

Denonén ( venstre - oppe - højre - nede ) : 1% - 0,5% - 0% - 0,5%

Metzen via SDI     ( efter fin justering)       : 0% - 0,25% - 0% - 0%

DE81 blandede minimalt farverne ( blå/rød , på hver side af stregen) ind i de højopløslige sort/hvid felter (streger)

Det gør den overhovedet IKKE på SDI outputtet og den kan vise det sidste højopløsningsfelt ( 6,75 Mhz feltet) med fuld sort/hvid (lys/contrast) streger, hvorimod Denonen dæmper stregerne ( men viser dem dog)

hverken 1000 eller 668 gjorde!

"Ringninger/ hvide halokanter" (kunstig tilført hvid kant ved siden af sort lodret streg på grå baggrund - giver subjektivt "skarpere billede") - på 1000en en lille smule, på 668 kunne jeg så og sige juster det væk, dog med en softere billede som konsekvens og kunne justerer dem frem til samme niveau ( og mere til) som på Denonen, men med et synligt "skarpere" billede. DE81 havde lidt flere ringninger! Via SDI var der markant mindre ringninger/ haloeffekt ( næsten væk) SAMTIDIG med at billedet var klart skarpere end Denonen. Her adskiller den sig ( læs: bedre) synligt  fra Denonen, som selv med Iscan´en sat på "Component sharpness on" ( =skarphed forøges, men ringninger /haloeffekter forøges også) ikke kan følge med skarpheden på SDI outputtet.  Og med "component sharpness off" på Iscanén  har Denonen stadig synligt markant mere ringning/haloeffekt end på SDI-outputtet.

Både de81 og 668 virkede et lille hak bedre mættede i farverne ( og mere regelmæssige - ses på teksten på AVia, som er orange - denonen blandede gult i kanten af bogstaverne)  end Denonen.  Her gav SDI igen et lille hak endnu bedre mættede og markant mindre reflektioner/skyggeeffekter i farverne ( viser bedre flere nuancer i/af feks. gul/orange - som giver igen lidt mere dybde og bedre/mere naturtro farver  -  feks. ved hudfarver ).

generelt virkede 668 et ultra lille bitte hak skarpere, renere og "dybdesort"?  og mere 3 dimensionel.

Hurtig ( personlig ) konklusion ( det er sent (03.15) og jeg skal i seng!)

Revideret :

Allerbedst:  97-98%  Metz DE81 via SDI  ( forskellen virker måske ikke så stor procent vis, men subjektivt virker det som en 5-10 % forbedring af billedet fordi der hvor sdi forbedrer allermest er netop de svageste punkter på min CRT-projektor ( MEST specielt  skarpheden og  mindre haloeffekter, samtidig med mere dybde/sortniveau/hvidniveau, farvedybde og farvenuancering).

"bedst"  lad os sige 95% - DV-668 ( faktisk en fin maskine - men koster også ) Se, den kunne jeg godt tænke mig at teste med et SDI - output - gu´ve om den kan gøre det endnu bedre ????

" nr 2 "  den gamle Denon DVD1000  - 92 - 93% ( forbavser mig meget positivt - faktisk endnu mere efter den her "hårde" test/sammenligning - )

"nr 3 " DE81  - 90% -  ( ok , men kan ikke helt følge med de to andre -)

" nr 4" 575A  - 80 -85% ( kan slet ikke følge med de andre, men den er sgu´også mange gange billigere, så absolut ikke dårlig).

Husk at dette er bare min egen personlige test/mening og der er mange andre ting jeg slet ikke havde tid/interesse til at teste: bla. lyd, følsomhed, og 1000 andre ting - så tag det hele med et gran salt!!!!!!!!!!!

Godnat

ps. håber det kan bruges til noget ?!  Thomas, Meier og I andre  

Spørgsmål: Er det pengene værd ( = SDI modul til Iscanén og SDI modul/modifikation af DVDén ) ??...............for mig - JA ubestridt (og jeg vil uden tøven anbefale det til alle med CRTér) og faktisk giver det mig mere billedforbedring ( og billigere  ) end hvis jeg feks. havde købt 668éren. om det vil give noget contra HDMI må jeg forsøge at teste senere ( interessant ?????) også om det giver lige så meget/godt på en LCD/DLP´er ????   - det tester jeg jeg nok i den nærmeste tid, da en anden fra dette forum bor i nærheden og vi har tænkt os, at tage hans LCD -projektor hen til mig og sammenligne SDI contra RGB på den og måske hvis muligt hans dvd med HDMI ud contra SDI/DVI . Jeg vender tilbage

Sidst, men ikke mindst, vil jeg gerne sige TAK til Casper Reinhold, som har modificeret min maskine til fuld tilfredshed ( og det er ikke nemt, da jeg er kritisk)  og uden bøvl, selv da den drillede lidt i forhold til min Iscan HD´s Offset og mit keymastermodul i DE81én  som også gjorde det mere "tricky" pga. både NTSC og PAL kombabilitet .   for service/pris og anbefaler ham gerne .

hvis I ( thomas,Meier?? ) skulle overveje lignende selv,er han også rimlig i pris, efter min mening  ( priser kan/må I selv kontakte ham for, da jeg ikke vil blande mig i det - og der sikkert kan være omstændigheder, som gør en modificering nemmere/sværere ( billigere/dyrere) ?!).  Han informerede mig om, at han snart ville få en hjemmeside op og køre, som skulle komme til at hedde : www.hdv.dk

mvh

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

ps. håber det kan bruges til noget ?!  Thomas, Meier og I andre  

Jo - er du gal - det er vildt spændende!

"bedst"  lad os sige 95% - DV-668 ( faktisk en fin maskine - men koster også ) Se, den kunne jeg godt tænke mig at teste med et SDI - output - gu´ve om den kan gøre det endnu bedre ????

Det kunne være interessant  men det er nu mest tankevækkende at man kan tage en "gammel" maskine og modificere den til et topniveau

Spørgsmål: Er det pengene værd ( = SDI modul til Iscanén og SDI modul/modifikation af DVDén ) ??...............for mig - JA ubestridt (og jeg vil uden tøven anbefale det til alle med CRTér) og faktisk giver det mig mere billedforbedring ( og billigere  ) end hvis jeg feks. havde købt 668éren.

Godt for dig - så må vi jo se om der ikke er flere der følger efter....

om det vil give noget contra HDMI må jeg forsøge at teste senere ( interessant ?????)

Tror nu at SDI er bedst, men har ikke prøvet.

også om det giver lige så meget/godt på en LCD/DLP´er ????   - det tester jeg jeg nok i den nærmeste tid, da en anden fra dette forum bor i nærheden og vi har tænkt os, at tage hans LCD -projektor hen til mig og sammenligne SDI contra RGB på den og måske hvis muligt hans dvd med HDMI ud contra SDI/DVI . Jeg vender tilbage

Det bliver spændende - hvilken projekter drejer det sig om?

Sidst, men ikke mindst, vil jeg gerne sige TAK til Casper Reinhold, som har modificeret min maskine til fuld tilfredshed ( og det er ikke nemt, da jeg er kritisk)  og uden bøvl, selv da den drillede lidt i forhold til min Iscan HD´s Offset og mit keymastermodul i DE81én  som også gjorde det mere "tricky" pga. både NTSC og PAL kombabilitet .   for service/pris og anbefaler ham gerne .

hvis I ( thomas,Meier?? ) skulle overveje lignende selv,er han også rimlig i pris, efter min mening  ( priser kan/må I selv kontakte ham for, da jeg ikke vil blande mig i det - og der sikkert kan være omstændigheder, som gør en modificering nemmere/sværere ( billigere/dyrere) ?!).  Han informerede mig om, at han snart ville få en hjemmeside op og køre, som skulle komme til at hedde : www.hdv.dk

Tak - kigger lige på siden

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Det lyder rigtigt rigtigt interessant det du kan fremlægge D.J. :-)

Jeg kan se at der virkeligt er noget at hente, og det svarer også meget godt til hvad jeg selv havde regnet med var gevinsten.

Men jeg har gået og tænkt lidt, især efter dit rigtigt positive resultat med din "gamle" maskine om det ikke var en ide alligevel at modificere min eksisterende Pioneer 656 maskine. Godt nok har den CUE-fejl men det lyder jo til at HD'en tager sig fint af det. Desuden er HD-DVD kommet meget tættere på efter annonceringen af de næsten 100 HD-DVD titler på CES. Så istedet for at købe en ny afspiller og modificere den, tror jeg at det klogeste nu er at vente og se tiden an, man kan jo altid få en HD-DVD/Blu-Ray maskine modificere igen :-)

Men igen mange tak fordi du gad dele dine erfaringer her på forummet D.J hvor de er til glæde for mange andre mennesker, selv har jeg haft stor glæde af dem :-)

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Meier:

maskinen han har, er en PTAE-700 og hvis jeg er heldig og får lokket ham til at slæbe sin dvd med, er det en 668 ( meget lig din 868 meier!?)  ( se, det er jo lige den maskine vi gerne vil teste imod).

Jeg tror egentlig ikke at det er det store problem, at det er en ældrer maskine, fordi, der hvor de er blevet udviklet mest og bedst i de senere år, er på billedkonverterne, deinterlacering, scalering osv. ( som jo er ligegyldig med SDI) hvorimod man typisk lavede gode gedigne værker osv. allerede dengang ( faktisk sparer man typisk mere idag på det, fordi alle bare vil ha´det så billigt, som muligt ) Undtagen her, er dog de "gode" og dyrere maskine som feks. 668, 868, 3910 osv. hvor man typisk stadig laver alting ordentligt.

Jeg må også sige,  at den gl. udjokkede Denon dvd1000 ( som faktisk ikke var "betragtet" som en af de bedre Denon maskiner - (solgte dem selv ) og kostede 3999,- for ny, har imponeret mig ud over alle grænser via sit component udgang og hvis den havde været ny, ville jeg have modificeret den med SDI på stedet!!!

Jeg tror ikke hans hjemmeside er opppe endnu ( han sagde "nogle uger" , men jeg forventer ikke noget før om et par mdr. ) Måske Casper selv læser dette og kan tilføje noget mere eksagt?????????????

Forresten så tror/forventer jeg ikke en nævneværdig billedkvalitets forskel på HDMI contra SDI - jeg vil mene de begge er suveræne  ( dermed også sagt, at kører man med HDMI ud nu, ville jeg nok ikke bruge penge på en SDI-udgang, med mindre, der var andre årsager - feks. meget lange kabeltræk ( typisk over 10 m ), hvor SDI igen har sine fordele ( kan efter sigende trækkes op til 100m  ). Svarer det på dine overvejelser Vanderlay?

Thomas:

Hvis jeg var dig, ville jeg uden tvivl først få modificeret din 656´er hvis den ikke fejler noget ellers!? for det første fordi det er ikke en større nævneværdig udgift ( set i forhold til en investering i ny 668 feks.) og for det andet tror jeg ikke, at der vil være ret stor forskel på SDI ud fra 656 contra SDI ud fra 668 ( nu "glemmer" jeg alt om lyd, SACD,dvdaudio osv.), så det må være den billigste/bedste vej til en markant billedforbedring.

Hvis din 656 "skranter"  ville jeg nok købe en 668ér og modificerer den med SDI ud ( suk! sådan en kunne jeg da stadig godt tænke mig  ) så har du en suveræn maskine de næste mange år, indtil markedet er modnet for de nye formatter HD-DVD/Blueray  ( hvor jeg modsat dig , stadig tror at det kommer til at tage tid inden de får "fjumret" sig færdig og bliver enige eller aldrig bliver det og det kommer til at tage endnu længere tid, inden forbrugerne (os) får besluttet os for, hvad vi vil støtte - eller teknologien bliver overhalet indenom imens).

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Thomas

Giv endelig en melding, hvis du får modificeret din gl. 656´er og fortæl også gerne om din oplevelse med SDI, når du så evt. for testet det.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Set i lyset af HD-DVD/Blu-Ray etc. og at min 656 faktisk virkede helt perfekt, har jeg sendt den til modificering. Men lidt held får jeg den igen i løbet af næste uge.

Men jeg lover at komme tilbage med mit syn på sådan en SDI opgradering.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:
Set i lyset af HD-DVD/Blu-Ray etc. og at min 656 faktisk virkede helt perfekt, har jeg sendt den til modificering. Men lidt held får jeg den igen i løbet af næste uge.

Men jeg lover at komme tilbage med mit syn på sådan en SDI opgradering.

Det bliver spændende - så er der to der har fået modificeringen

Nu må vi se om der ikke er flere der følger efter......

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Meier:

maskinen han har, er en PTAE-700 og hvis jeg er heldig og får lokket ham til at slæbe sin dvd med, er det en 668 ( meget lig din 868 meier!?)  ( se, det er jo lige den maskine vi gerne vil teste imod).

Desværre - har pt. en Primare  (men den er nu også pæn.....)

Jeg tror egentlig ikke at det er det store problem, at det er en ældrer maskine, fordi, der hvor de er blevet udviklet mest og bedst i de senere år, er på billedkonverterne, deinterlacering, scalering osv. ( som jo er ligegyldig med SDI) hvorimod man typisk lavede gode gedigne værker osv. allerede dengang ( faktisk sparer man typisk mere idag på det, fordi alle bare vil ha´det så billigt, som muligt ) Undtagen her, er dog de "gode" og dyrere maskine som feks. 668, 868, 3910 osv. hvor man typisk stadig laver alting ordentligt.

Det var også det jeg tænkte - en god gedign maskine, ind med SDI i maskinen ud med et digitalt lydsignal til en processor - så er DVD'en reduceret til et drev.

Jeg må også sige,  at den gl. udjokkede Denon dvd1000 ( som faktisk ikke var "betragtet" som en af de bedre Denon maskiner - (solgte dem selv ) og kostede 3999,- for ny, har imponeret mig ud over alle grænser via sit component udgang og hvis den havde været ny, ville jeg have modificeret den med SDI på stedet!!!

Det er lidt tankevækkende at den maskine stadigvæk klarer sig så godt

Jeg tror ikke hans hjemmeside er opppe endnu ( han sagde "nogle uger" , men jeg forventer ikke noget før om et par mdr. ) Måske Casper selv læser dette og kan tilføje noget mere eksagt?????????????

Jeg kunne heller ikke se så meget på siden

Forresten så tror/forventer jeg ikke en nævneværdig billedkvalitets forskel på HDMI contra SDI - jeg vil mene de begge er suveræne  ( dermed også sagt, at kører man med HDMI ud nu, ville jeg nok ikke bruge penge på en SDI-udgang, med mindre, der var andre årsager - feks. meget lange kabeltræk ( typisk over 10 m ), hvor SDI igen har sine fordele ( kan efter sigende trækkes op til 100m  ). Svarer det på dine overvejelser Vanderlay?

OK, spændt på en sammenligninge HDMI conta SDI

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum