Forfatter |
|
Thomas_L Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at en HTPC i langt de fleste tilfælde vil være fuldt ud lige
så god som dedikeret hardware, men der vil formodentlgit være nogle
mere eksotiske situationer som f.eks. en IScan HD kan klare bedere.
Men for mig var det simpelthen ikke besværet værd at rode med en HTPC :-) Derfor blev det en IScan HD!
__________________ ThomasL
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas,
Thomas_L skrev:
Jeg tror at en HTPC i langt de fleste tilfælde vil være fuldt ud lige så god som dedikeret hardware, men der vil formodentlgit være nogle mere eksotiske situationer som f.eks. en IScan HD kan klare bedere.
Men for mig var det simpelthen ikke besværet værd at rode med en HTPC :-) Derfor blev det en IScan HD! |
|
|
Det er fair nok. Jeg har alligevel en server stående som kører 24/7 og så er det oplagt at lave den om til en HTPC med den fornødne power.
Kvaliteten af deinterlacing og scaling er udelukkende et spørgsmål om computerpower og algoritmer. En moderne PC har med garanti langt mere regnekraft end en hardware-scaler/deinterlacer, jeg skal dog ikke kunne sige om der findes HTPC software der har ligeså gode algoritmer som hardware dimserne.
Jeg skal udelukkende bruge projektoren til DVD/DivX film. Måske kommer der også en dag et TV-kort i den så jeg kan se lidt almindeligt fjernsyn, men med den kvalitet et alm. TV-signal har er en dyr ekstern hardwarebox skudt kilometer over målet efter min mening. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Kvaliteten af deinterlacing og scaling er udelukkende et spørgsmål om computerpower og algoritmer. En moderne PC har med garanti langt mere regnekraft end en hardware-scaler/deinterlacer, jeg skal dog ikke kunne sige om der findes HTPC software der har ligeså gode algoritmer som hardware dimserne.
|
|
|
Helt enig!
Men de store "hardware dimser producenter" ligger meget arbejde i at udvikle algoritmerne, og de er ikke tilgængelige i PC software (mig bekendt). __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, med de bedste signaler ( det varier, afhængig af dem der sender) fra min digital parabol og alm. antenne, er billedkvaliteten, når de forlader min HD, faktisk meget tæt på min dvd kvalitet.
Mit største problem med HTPC, sidder ca 50cm fra skærmen . Jeg er ikke særlig kombatibel med PCér og jeg synes de er bøvlede at betjene (fordi jeg ikke interesser mig for dem) .
Og kan, som ingeniøren bedre lide "alm" kasser og er for mig meget mere betjeningsvenlige ( og ubestridt min interesse).
Det skal også lige nævnes, at HDérne kan software-opdateres ( ja, jeg ved det- suk! comperteknologi ) og det er faktisk en fed ting( pånuværende tidspunkt har jeg lavet 4 opdateringer og fået nye features....fedt!) - så jeg kan godt forstå det smarte i HTPCérne.
Thomas, har du fået en scaler ?
Ingeniøren, dit kælderprojekt giver mig nærmest "deja vu" , da mange af de ting,du laver/har lavet minder temmelig meget om min bio i kælderen ( jeg er nok bare lidt sløvere, fordi min har nok nærmere taget 12-15 år og jeg er sgu ikke færdig endnu - hver gang jeg nærmer mig, finder jeg på noget nyt/andet - kæresten er ved at blive skør - så du er priviligeret, med din kone).
dj
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Men de store "hardware dimser producenter" ligger meget arbejde i at udvikle algoritmerne, og de er ikke tilgængelige i PC software (mig bekendt). |
|
|
Det har du temmelig sikkert ret i. Dog tror jeg filtrene i f.eks. ffdshow er mere end rigeligt gode til mig. Hardware producenterne gør sikkert også meget i at optimere algoritmerne for at de bliver så gode som muligt med den relativt begrænsede regnekraft de har til rådighed, hvorimod en HTPC-løsning kan nøjes med at udvikle en god algoritme og være lidt ligeglad med hvor meget regnekraft den behøver. Det er sådan i grove træk min forestilling om det, men den kan sagtens være ret fejlagtig
Billedet er ikke frygtelig højt prioriteret i mit setup, idet lydbudgettet er mere end 10 gange så stort som billedbudgettet  __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
Tja, med de bedste signaler ( det varier, afhængig af dem der sender) fra min digital parabol og alm. antenne, er billedkvaliteten, når de forlader min HD, faktisk meget tæt på min dvd kvalitet. |
|
|
Det er desværre ikke tilfældet med det TDC hybridnet vi har i ejerforeningen, der er kvaliteten ikke noget at råbe hurra for. Jeg ser så også så lidt fjernsyn at det alligevel ikke betyder det store. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J.: Jeps har lige for nyligt fået min Iscan HD + SDI ind af døren, og
den er en kraftig forbedring over min Yamakawa 365. Og det er stadig på
trods af, at jeg lige pt. bruge den sammen med min chroma bug
inficerede Pioneer 656 over component til HD'en (og da jeg ikke har
fået skaffet mig et ordentligt komponent kabel er det jeg bruger også
nu at meget tvivlsom kvalitet!). Så jeg kan ikke vente med at få
fingerne i en SDI modificeret afspiller :-)
En anden detalje som gør at jeg hellere vil gå af DVD+SDI+Iscan HD
vejen frem for HTPC er, at jeg også går en del op i at have DVD-Audio +
SACD, noget jeg pt. ikke tror er muligt over en PC (måske DVD-Audio,
men formodentligt aldrig SACD).
Men forstå mig ret, jeg er så absolut enig med dig JJAZ i at HTPC er en
god løsning, hvis man har moid på at sætte den op. Jeg har selv en
baggrund i computerverdenen, så det er ikke fordi det på nogen måde er
skræmmende for mig, men jeg fortrækkker bare en separat DVD-afspiller
:-) HVad jeg hører er f.eks. TheaterTek+ffdshow en kanon løsning!
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas_L skrev:
En anden detalje som gør at jeg hellere vil gå af DVD+SDI+Iscan HD vejen frem for HTPC er, at jeg også går en del op i at have DVD-Audio + SACD, noget jeg pt. ikke tror er muligt over en PC (måske DVD-Audio, men formodentligt aldrig SACD). |
|
|
Det er et fornuftigt argument, omend jeg personligt ikke tror at hverken højkvalitets DVD-Audio eller SACD overlever. De vil formodentlig aldrig opnå den popularitet i den brede befolkning der skal til for at styktallet og dermed antal udgivelser bliver højt nok.
Thomas_L skrev:
Men forstå mig ret, jeg er så absolut enig med dig JJAZ i at HTPC er en god løsning, hvis man har moid på at sætte den op. Jeg har selv en baggrund i computerverdenen, så det er ikke fordi det på nogen måde er skræmmende for mig, men jeg fortrækkker bare en separat DVD-afspiller :-) HVad jeg hører er f.eks. TheaterTek+ffdshow en kanon løsning! |
|
|
TheaterTek kender jeg ikke, det må jeg have kigget på. Takker for hintet.
Hygge JJ
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok desværrer rigtigt at SACD og DVD-Audio ikke vil vinde samme
indpas som CD'en har gjort. Men personlig er jeg utrolig glad for dem!
Et af mine seneste køb Eagles - Hotel California i DVD-Adio lyder helt
fantastisk, det skal opleves!
JJAZ: er glad for at kunne hjælpe :-)
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas_L skrev:
Det er nok desværrer rigtigt at SACD og DVD-Audio ikke vil vinde samme indpas som CD'en har gjort. Men personlig er jeg utrolig glad for dem! Et af mine seneste køb Eagles - Hotel California i DVD-Adio lyder helt fantastisk, det skal opleves!
JJAZ: er glad for at kunne hjælpe :-)
|
|
|
SACD og DVD-Audio som 2-kanals er fint, men... Det er ikke videre kompatibelt med noget som helst andet, hvorimod CD'en er så dejlig nem at have med at gøre.
Derudover har jeg stadig til gode at høre en SACD løsning der gør det meget bedre end en god CD-spille. CD-mediet er nået op på et ekstremt højt niveau og har en fleksibilitet der langt overgår de andre.
Et bedre format end CD'en ville være lækkert, men det skal appellere til den brede befolkning for at blive udbredt. Det betyder f.eks. at det skal være nemt at tappe lyden ned i sin MP3-spiller. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
D.J. Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1223
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas
Tillyke med scaleren og angående DVD er jeg i præcis i samme båd,jeg er ved at gå ud af mit gode skind over, at ikke eje en SDI-maskine.
Jeg går dog overvejer den nye Sony RDR-HX1000 (DVDoptager/harddisk), men afventer svar på mulighed for SDI-moditikation.
Ellers ryger jeg nok på en "billigere" afspiller til modifikation, da jeg logisk nok ikke har brug for de dyre billedkonvertere/filtere/analogdele i maskinen, når man trækker SDI ud. Lyden er dog en priotet ( ser mest film, men når jeg endelig hører hifi -skal det sgu være orden) så jeg ender nok højere end meningen
jj: Hvor er/hører du hjemme i branchen?
dj
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
D.J. skrev:
jj: Hvor er/hører du hjemme i branchen? |
|
|
Jeg er den ene halvdel af JJAZ, et lille firma som bygger højttalere og forstærkere samt har argentur på blandt andet Cardas kabler.
Se evt. her: www.jjaz.dk
Hygge JJ
|
Til top |
|
|
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Lige et par spørgsmål.. Jeg har ikke så meget forstand på HTPC. Bruger man et internt dvd drev som afspiller? Hvis man gør hvad så med lyden fra sådan et drev?
Ja Thomas tillyke med HD'en.. nu holder du os informeret mht. dine observationer og erfaringer med den.
DJ: forskellen på RDR-HX1000 og 900 er vist kun str på disken. det virker som en stor prisforskel for den ekstra plads. Er der andre begrundelser for at vælge 1000'eren? men helt sikkert at det er nok nogen af de fedeste DVD/HD maskiner pt. Personligt vil jeg nok tvivle lidt på dens evne som "optimal" lyd/billede kilde til prisen(kontra en ren DVD).
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
Sendt: 24 November 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, et internt dvd drev i HTPC'en. Lyden hiver jeg ud igennem HTPC'ens lydkort, ingen probs i det.
Hygge JJ
|
Til top |
|
|
mikkelfrost½ Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 25 November 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hjælp ... kunne man ikke få en oversættelse af hvad de forkortelse der bliver brugt dækker over plus et resume for forstod ikke alt i denne tråd ..
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg kan prøve at give en ide om hvad det er vi diskutere.
SDI - Serial Digital Interface, er en metode at overføre et
billedsignal digitalt. Har indtil videre mest været brugt i den
professionelle verden.
HTPC - Home Theater PC, og dækker bare over begrebet at bruge en PC som DVD afspiller.
Deinterlacer - kan nogengange også høres, fejlagtigt synes jeg, som en
linedoubler. Dækker over at man vil lave et interleced signal om til et
progressivt. Et TV f.eks. er interlaced dvs. det kun viser hver anden
linie hver gang, hvorimod f.eks. en plasmaskærm er en progressiv enhed
som viser alle linier hver gang. At forklare deinterlacing er en
videnskab i sig selv, så jeg vil forslå dud læser videre her hvor det
er forklaret rigtigt godt:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchma rk-part-5-progressive-10-2000.html
Skaler: er simpelthen en enhed der kan forstørrer et billede. F.eks.
har jeg en projektor med en opløsning på 1280x720 og da en DVD er i
720x480 (NTSC) eller 720x576 (PAL) skal jeg have forstørret billedet
for at udnytte hele opløsningen, det er det en skaler gøre.
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve mit spørgsmål går ud på at modificere en DVD afspiller med en SDI
udgang, noget der hidtil kun hare været muligt i udlandet (med mindre
man har bestilt selve sættet og gjort det selv, noget jeg ikke har mod
på). Gunden til dette er, at jeg personligt mener det er en bedere
løsning at lade en ekstern boks klare den omtalte deinterlacing +
skalering fremfor en DVD afspiller, da mange nyere afspillere også gøre
disse ting.
Men hvorfor så give så meget ekstra for denne løsning kunne man fristes
til at spørge. Personligt gør jeg det pga. fleksibilitetes og
kvaliteten. En ekstern boks mener jeg stadig er en bedere løsning rent
kvlitetes mæssigt, desuden har en ekstern boks mulighed for at behandle
flere signaler, så ham man en satellitmodtager, vhs osv kan den også
behandle dem.
Jeg har selv lige erstattet en Yamakawa 365 afspiller med en Pioneer
656 + DVD IScan HD ( www.dvdo.com ) løsning, og hvilken forbedring!
Farverne er klar bedere og alle former for panoreringer + tilt skud er
klart bedere. Også selve skaleringen i HD'en er langt bedere end den i
Yamakawa'en. Og når jeg får en DVD afspiller med SDI blvier det rigtigt
lækkert :-)
|
Til top |
|
|
mikkelfrost½ Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 25 November 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hurtig svar , jeg er lidt en nybegynder her men har altid intrceret mig for lyd og musik,
"Deinterlacer - kan nogengange også høres, fejlagtigt synes jeg, som en linedoubler. Dækker over at man vil lave et interleced signal om til et progressivt. Et TV f.eks. er interlaced dvs. det kun viser hver anden linie hver gang, hvorimod f.eks. en plasmaskærm er en progressiv enhed som viser alle linier hver gang. At forklare deinterlacing er en videnskab i sig selv, så jeg vil forslå dud læser videre her hvor det er forklaret rigtigt godt: http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchma rk-part-5-progressive-10-2000.html " spænde læsning tak for linked
"Skaler: er simpelthen en enhed der kan forstørrer et billede. F.eks. har jeg en projektor med en opløsning på 1280x720 og da en DVD er i 720x480 (NTSC) eller 720x576 (PAL) skal jeg have forstørret billedet for at udnytte hele opløsningen, det er det en skaler gøre." er det mig der misforstår det eller er det ikke det en fx denon 3910 kan gøre ???
Men hvorfor så give så meget ekstra for denne løsning kunne man fristes til at spørge. Personligt gør jeg det pga. fleksibilitetes og kvaliteten. En ekstern boks mener jeg stadig er en bedere løsning rent kvlitetes mæssigt, desuden har en ekstern boks mulighed for at behandle flere signaler, så ham man en satellitmodtager, vhs osv kan den også behandle dem. Jeg kan godt følge dig , jeg er lidt en pc nørd selv og folk kan ikke forstå det med fx at give 5000 for nogle ram når man kan få nogle andre til 500 der kan næsten det samme, men har er jo tale om at man går ned i de lag hvor små ting virklig betyder noget.
M
|
Til top |
|
|
Thomas_L Forum Bruger

|
Sendt: 25 November 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt rigtigt at en f.eks. Denon 3910 (eller 2910 osv.) også kan
både skalere og deinterlace, men bare ikke lige så godt som f.eks. en
IScan HD. Jeg eksperimenterede faktisk med netop en 3910, men synesi
kke helt den kunne matche en Iscan HD, i hverken billedkvalitet eller
fleksibilitet. Bevares det er en fantastisk maskine og utroligt solidt
bygget, men jeg følte at det sidste en Iscan HD kunne give var det
værd.
Jeg havde dog et issue med den 3910 jeg lånte, jeg kunne simpelthen
ikke få den til at smytte er ikke-anamorfisk widescreen film ud i
korrekt format over 720P, måske nogle her kan sige hvorfor, eller hvad
jeg har gjort forkert? Den eneste løsning jeg kunne komme på var at
sende signalet ud i 480P og lade projektoren skalere billedet!
Det er netop de små detaljer der gør at vi av-folk gerne vil sependere lidt ekstra for at det skal blive helt perfekt :-)
|
Til top |
|
|
Jules Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 25 November 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas_L skrev:
Jeg havde dog et issue med den 3910 jeg lånte, jeg kunne simpelthen ikke få den til at smytte er ikke-anamorfisk widescreen film ud i korrekt format over 720P, måske nogle her kan sige hvorfor, eller hvad jeg har gjort forkert? Den eneste løsning jeg kunne komme på var at sende signalet ud i 480P og lade projektoren skalere billedet! |
|
|
Sådan er 3910'eren bare lavet. Måske bliver det rettet senere.
|
Til top |
|
|