Forfatter |
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsan.
Muntrer mig lidt med at tweake en kineser 300B'er. I den forbindelse undres man lidt over måden 6SN7 pre/driver rørene er
forbundet på. De er forsynet med en 6.3 volt AC glød (hvilket vist er set før  ) - men så er ben 7 forbundet til B+ via en
220k modstand, og samtidig til stel via en 47k modstand parallel med en 47 uF kondensator - og det synes jeg sgu aldrig jeg
har set på et diagram. Noget brumundertrykkelse ?
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at skabe et dc potentiale på gløden i forhold til katoden? Kunne forestille mig det rør svæver oven på et andet? Loftin & White?
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
47k og 220k i spændingsdelerkobling. Det må være brumundertrykkelse som du selv skriver?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
47k og 220k i spændingsdelerkobling. Det må være brumundertrykkelse som du selv skriver? |
|
|
NEJ pof , det er lige præcis som beskrevet ovenfor. Da røret ikke tåler ret stor spændingsforskel mellem glød og katode (overslag) løfter man gløden op på et DC-niveau, så forskellen ikke bli´r større end rørets formåen . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
pof@ skrev:
47k og 220k i spændingsdelerkobling. Det må være brumundertrykkelse som du selv skriver? |
|
|
NEJ pof , det er lige præcis som beskrevet ovenfor. Da røret ikke tåler ret stor spændingsforskel mellem glød og katode (overslag) løfter man gløden op på et DC-niveau, så forskellen ikke bli´r større end rørets formåen . |
|
|
Spændingsdeleren er åbenbart korrekt, men hvor ser du det du henviser til: "det er lige præcis som beskrevet ovenfor" ?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
For at skabe et dc potentiale på gløden i forhold til katoden? Kunne forestille mig det rør svæver oven på et andet? Loftin & White?
|
|
|

__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeppps  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oho ! - så blev man så klog  Tak Tonni og Boydk
Så er det nok udmærket jeg ikke bare prøvede at cutte forbindelsen  - synes bare ikke jeg har set det lavet på den
måde før.
Det er pretty much den her hvor
man jo så ikke udtaler sig om hvordan man kobler gløden på 6SN7'erne.
@ pof: B+ er ca 410 volt. Der sidder dog en 3k modstand inden 6SN7erne møder B+ (har sjovt nok aldrig målt hvad
spændingen er der ?) Spændingen over 300Berne er 340 volt, og de biaser med 69 mA.
Når vi nu er i gang: Der sidder en 39 ohm modstand mellem ensretter røret og første kondensator - hvad foretager den sig?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slow opladning på lytten, for ikke at overbelaste ensretterøret i opstart  . EDIT: Det kunne evt. også være for at sænke B+ en anelse i forhold til den brugte trafo, eller (ren teori) at beskytte ensretterrøret mod evt. selvinduktion tilbage fra drosselspolen  . Der er sikkert flere tubeguruer herinde, der er bedre  , f.eks. Tubemania, hvis han da stadig er her. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
KOFS skrev:
Oho ! - så blev man så klog Tak Tonni og Boydk
Så er det nok udmærket jeg ikke bare prøvede at cutte forbindelsen - synes bare ikke jeg har set det lavet på den
måde før.
Det er pretty much den her hvor
man jo så ikke udtaler sig om hvordan man kobler gløden på 6SN7'erne.
@ pof: B+ er ca 410 volt. Der sidder dog en 3k modstand inden 6SN7erne møder B+ (har sjovt nok aldrig målt hvad
spændingen er der ?) Spændingen over 300Berne er 340 volt, og de biaser med 69 mA.
Når vi nu er i gang: Der sidder en 39 ohm modstand mellem ensretter røret og første kondensator - hvad foretager den sig?
|
|
|
Det har jeg set før (på mine "Billies"). If. konstruktøren er det for at beskytte det efterfølgende kredsløb, hvis ensretterrøret kortslutter. Jeg kan læse
et diagram og lodde et kredsløb sammen, men har ikke voldsomt meget forstand på resten, så har taget konstruktørens påstand for pålydende, som
hermed viderebringes. Andre er velkomne med tilsvarende (u-) kvalificerede bud
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt bud, og sikkert det helt rigtige  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool - tak for kvalificeret hjælp.
Umiddelbart virker det jo til sådan en Bowei er nogenlunde forsvarligt sat sammen - i forhold til hvad rygterne siger om
kinesere. Til gengæld skal det da siges at der har været mildt sagt en del at hente ved at opgradere lidt på modstande og
kondensatorer .. og rør .. og udgangstrafoer ..
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 19 Januar 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Slow opladning på lytten, for ikke at overbelaste ensretterøret i opstart . EDIT: Det kunne evt. også være
for at sænke B+ en anelse i forhold til den brugte trafo, eller (ren teori) at beskytte ensretterrøret mod evt. selvinduktion
tilbage fra drosselspolen . Der er sikkert flere tubeguruer herinde, der er bedre , f.eks. Tubemania, hvis han da stadig
er her. |
|
|
Du har helt ret.... De er for at beskytte ensretter røret imod den høje ladestrøm til den første elektrolyt..... De kan ikke tåle de
store peakstrømme sådan nogle ensretter Rør.
Allan
|
Til top |
|
|