Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 14:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Xlr og rca samtidig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nix, overhovedet ikke.

Hmm, så det bedste vil være at hive kablerne ud på den udgang man ikke bruger?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Yepp.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Jan!

Undskyld, men så er jeg en af de "dumme" elever, for du har stadig ikke forklaret hvorfor, at man skal benytte balanceret overførsel af signalet! Hvornår er det så, at den balancerede overførsel har en fordel? Og hvordan fjernes induceret støj så?

Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor støj ikke fjernes. Men idéen med balanceret drift er netop, at holde udefra kommende støj væk. Men det kan ikke lade sig gøre, ifølge dine forklaringer.

Jeg tror ikke på du er en ad de dumme elever - men jeg tror vi taler forbi hinanden :

Jeg siger "støjen _fjernes_ ikke -  den bliver simpelthen udbalanceret , der er ikke noget kredsløb der går ind og fjerner noget,  og jo ,  jeg mener da at have givet et glimrende argument for at benytte balanceret signaloverførsel.

For at gøre en lang historie kort,  kan det da være vi måske skal få forfattet en artikel om emnet, den kan måske rydde mange misforståelser af vejen ?    og hermed er debatten fra min side af slut :)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,

Støjen fjernes ikke - den udfases, hvis den indstråledes støj er ens i de 2 fasevendte ledere. Støj der kommer fra kilden vil altid komme med.

En anden fordel (i min optik) er at den balancerede forbindelse kobler de to apparaters stel samme med en separat leder, der principielt ikke bærer noget signal. Således er signalet frigjort fra de ofte store fejlspændinger der kan være mellem apparater (vend netstikket!)

Det der med fase og signaler kan være kompliceret. På HF fik vi engang en lille sort boks ind. Phono ind og phono ud samt et batteri. Satte man den i signalvejen spillede det hele fint. Men når vi målte på den så var den "død" - ingen gennemgang = afbrudt. Meget mystisk.

Boksen indeholdt et simpelt kredsløb og et relæ. Når det tilsluttede signal var symmetrisk omkring 0 - typisk sinus eller firkanter afbrød den signalet. Med musik er det ikke sådan - derfor spillede den fint.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ej, for pokker... Hold nu op!

Kartofler - kartofler... Jeg siger støjen fjernes - I siger at den udfases...

Samme resultat: Støjen som blev tilføjet undervejs forsvinder!

Det er det jeg hele tiden har skrevet: Kun det oprindelige signal beholdes, alt andet fjernes (udfases).

Vi er ikke uenige, men skriver/siger det samme på forskellige måder.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er et simpelt menneske, og derfor helst skriver/læser ting simpelt. Fjerner/udfaser betyder i mine øjne/ører det samme, men udfases er sådan et "ubehageligt" teknisk udtryk. Fjernes, det er noget alle (4all) kan forstå.

Udfases forudsætter, at alle forstår hvad fase/modfase er! Jeg ved godt, at Hifi er teknik, men det er ikke alle hifi-nydere, som er teknikere.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg finder denne debat lidt lødig efterhånden. I har travlt med at rette mig i det jeg skriver, når min eneste "fejl" er, at jeg skriver tingene på en ikke-teknisk måde. Men det er nu engang sådan jeg fortrækker det, da jeg af erfaring ved, at jeg får flere med på den måde. Det er lært ud fra "bitter" erfaring, og sådan foretrækker jeg det.

I må meget gerne skrive jeres tekniske indlæg, men lad være med at skyde efter mig, blot fordi jeg ikke er lige så teknisk som jer!

Tråden lukkes, da debatten har bevæget sig langt væk fra det oprindelige emne!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes