Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 21:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Xlr og rca samtidig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Perth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har en sony scd xa5400es tilsluttet en primare A30.1 via XLR kabler. Så tænkte jeg, kan man have den tilsluttet med rca
kabler samtidig uden fare for noget? Jeg ville teste om der var nogen forskel.

Per
Til top Vis Perth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Perth

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Det kan du sagtens
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Perth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Super, og tak for det hurtige svar
Til top Vis Perth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Perth

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet akkurat samme test på mit udstyr.
Min konklusion var, at der via XLR kommer højere volumen, men uden at støjniveauet følger med op.
Giver det mening?
Det er den bedste forklaring, jeg kan give.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hvis apparatet er konstrueret 100% balanceret med dobbelte kredsløb for hver kanal, så burde udgangene ikke lyde forskelligt, da det ubalancerede signal blot "tappes" på den ene side af de dobbelte kredsløb. Men som førnævnt vil output være dobbelt så højt på XLR.

De dobbelte kredsløb kører i modsat fase af hinanden, og i modtager-enden sammenlignes de to. Det der ikke er ens fjernes, da det er tilføjet undervejs i kablet. Balanceret/XLR-forbindelsen er oprindeligt opfundet til PA-udstyr, da kabeltræk her kan være meget lange, og derfor er meget følsomme for ekstern støj.

Nogle producenter laver "snyde" balanceret, hvor der sidder et lille kredsløb eller en trafo ved xlr ind/udgangen. Her vil man ofte høre tydelig forskel på ubal. og bal., da apparatet i sig selv ikke er balanceret. Men ved meget lange kabeltræk, kan det være en fordel, også med "snyde"-balanceret, da udefrakommende støj ikke får mulighed for, at forringe signalet.

På korte kabler, som ved hifi, kan ubalancerede konstruktioner være lige så gode som balancerede. Og nogle gange billigere!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

De dobbelte kredsløb kører i modsat fase af hinanden, og i modtager-enden sammenlignes de to. Det der ikke er ens fjernes, da det er tilføjet undervejs i kablet.

Det der ikke er ens vil påvirke signalet, og bliver ikke fjernet som du skriver.  Støj indstrålet i kablet vil derimod have samme fase, og bliver dermed udbalanceret - enten i trafoen, eller i den balancerede indgang.

Citér:
.....Nogle producenter laver "snyde" balanceret, hvor der sidder et lille kredsløb eller en trafo ved xlr ind/udgangen.    
´

mener du ikke "snydebalanceret signaloveførsel her ?

at benytte en trafo er ikke at snyde !   XLR har ikke en døjt med selve udstyret at gøre, kun om hvilken type stik man har valgt at bruge.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg må være meget dårlig til at formulere mig... jeg synes at alt jeg skriver, bliver rettet

Men jeg står ved mine ord... jeg mener stadig at en trafo i udgangen er "snyde"-balanceret, og jo, det er forskelle mellem det de to kredsløb der fjernes. Hvis støj er i fase med signalet, findes det ikke i modfase signalet, og fjernes derfor!

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jeg må være meget dårlig til at formulere mig... jeg synes at alt jeg skriver, bliver rettet

Det ved jeg søreme ikke - men eftersom folk jo altid kritikløst sluger hvad de læser, bør vi jo prøve på at holde fakta holdbare :)

Mikkel Gige skrev:
Men jeg står ved mine ord... jeg mener stadig at en trafo i udgangen er "snyde"-balanceret, og jo, det er forskelle mellem det de to kredsløb der fjernes. Hvis støj er i fase med signalet, findes det ikke i modfase signalet, og fjernes derfor!

Her er jeg så lodret uening med dig -  igen, det er nok nødvendigt vi snakker om det samme , og da du skriver "udgangen" regner jeg med du mener at vi er igang med at overføre et signal balanceret til et andet apparat  (ok ?)     At montere en trafo her - er ikke snyd på nogen måde - det har været praksis i profesionelle kredse i årtier

eksempel :

Ovenstående kredsløb stammer fra en proffessionel båndmaskine,  ingen er i tvivl om de ved hvad de laver.

det du skriver om støj i fase med signalet giver ikke mening på denne jord :)   Hvis der induceres støj på ledningen vil den induceres i samme fase på Hot og Cold - og derfor udfases ~ der er ikke potentialeforskel.  en balanceret indgang ser ikke signal eller støj, det ser på om der er forskel på Hot og Cold  - hvis hot er +1volt og Cold er -1volt ligger der et signal - hvis det er støj kan/vil der f.eks være +1volt på både Hot og Cold - og derfor ingen forskel.

ps - Jeg er kun radioteknikker og elektronikmek, med 30+ år i brancen (den proff. del) så hvad ved jeg om tingene - men dette er jo internettet,  så selvfølgelig har jeg ret.

Passende smiley kan indsættes her _____    

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle man benytte balanceret overførsel, hvis det ikke handlede om at fjerne induceret støj undervejs?

Du skriver, at så længe spændingen er ens, så kan man inducere alt det støj man vil? Så giver det ikke mening, at benytte balanceret overførsel, da støj alligevel kan hoppe med lige så tosset det vil, så længe at spænding er ens på hot og cold?!

Hvad er så ideen med balanceret overførsel af signalet????

Du skriver, at du har +30 års erfaring... jeg har kun 20-25 år, så jeg er åben for ny lærdom

Vedr. trafo i udgang/indgang, så er vi uenige... og fred være med det

Jeg tror generelt at problemet er, at jeg skriver tingene på "dansk" for almindelige mennesker, og hvis det ikke passer med det teknisk korrekte, så er der nogle teknisk korrekte personer, som misforstår min mening med mine indlæg, og føler det skal rettes...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Jan..... Din indbakke er stadig "fuld".

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hvorfor skulle man benytte balanceret overførsel, hvis det ikke handlede om at fjerne induceret støj undervejs?

Du skriver, at så længe spændingen er ens, så kan man inducere alt det støj man vil? Så giver det ikke mening, at benytte balanceret overførsel, da støj alligevel kan hoppe med lige så tosset det vil, så længe at spænding er ens på hot og cold?!

Hvad er så ideen med balanceret overførsel af signalet????

Ideen er skam god nok -  man lever jo nemlig herligt på det faktum, at siden Hot og Cold ligger tæt, vil støj induceres med samme fase og samme potentiale på begge ledere -  ergo der er ikke forskel på de 2 ledere - og dermed ikke noget signal.

Den nemme forklaring jeg giver nogle af mine mindre kvikke elever er at de skal tænke på en trafo - hvis der er samme signal på begge sider af viklingen - løber der nok ikke nogen strøm, derfor heller ikke nogen magnetfejltændring.  Og dem der endnu ikke har fattet tingene får så et kursus i hvordan en trafo virker :)

meningen bliver endnu bedre når man på udgangssiden bruger en trafo med midtpunkt -  så kan de sagtens forstå at (hvis viklingstallet er 1:2) en tilført sinus på 1v pp optræder som en 1v pp sinus på hver side af trafoen set i forhold til midterbenet. (men med modsat fase)

Citér:

Du skriver, at du har +30 års erfaring... jeg har kun 20-25 år, så jeg er åben for ny lærdom

Vedr. trafo i udgang/indgang, så er vi uenige... og fred være med det

Jeg tror generelt at problemet er, at jeg skriver tingene på "dansk" for almindelige mennesker, og hvis det ikke passer med det teknisk korrekte, så er der nogle teknisk korrekte personer, som misforstår min mening med mine indlæg, og føler det skal rettes...

well -  jeg lærer noget næsten hver dag :)

Jeg ved ikke hvor kæden hopper af - måske er det i [den teknisk korrekte] --> [lægmandsversionen]  der går noget galt ??   Men når du skriver "så fjernes det" kræver det jo noget der kan fjerne -  og det findes jo ikke ,  så bliver min proffessionalisme sågu provokeret.   Men igen - jeg kan være temmeligt præget af at hvad jeg i hverdagen siger og skriver skal være 100% holdbart og korrekt ,  det kan nok risikere at skinne gennem her også.

og nogengange kan det være trættende at blive siddende på hænderne ,  men sporten dyrkes skam.     Nå ....  ikke mere herfra i aften :)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej Jan!

Undskyld, men så er jeg en af de "dumme" elever, for du har stadig ikke forklaret hvorfor, at man skal benytte balanceret overførsel af signalet! Hvornår er det så, at den balancerede overførsel har en fordel? Og hvordan fjernes induceret støj så?

Du kommer med en masse forklaringer på hvorfor støj ikke fjernes. Men idéen med balanceret drift er netop, at holde udefra kommende støj væk. Men det kan ikke lade sig gøre, ifølge dine forklaringer.

Der er en af os, der er gal på den her... Min påstand er - i lægmands term - at den balancerede overførsel fjerner støj, som er induceret undervejs i signalvejen, ved at udelukke det som ikke findes både i fase og modfase i signalet - altså i det oprindelige signal.

Din påstand er - i tekniske termer - at det ikke kan lade sig gøre.

Men lad mig så spørge igen: Hvorfor så benytte balanceret overførsel? Og hvordan virker det... i lægmands term.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Heyyy Mikkel,
tror dig du og Jan taler lidt forbi hinanden, måske udtrykket "lægmands terms" er årsagen, og vi er et par "gamle", der gerne ser det formuleret korrekt. Du skriver tidligere at forskelle fjernes. Det gør de lige præcis ikke ved balanceret signaloverførsel, de forstærkes max. Ligeligt indstrålet støj udbalanceres og er derfor ikke eksisterende i "den anden ende".

Eks.: 1 volt positiv (ku´ være brum) indstråles oveni et signal. Lad os sige, at forstærkningsfaktoren er 2. På "hot" forstærkes +1 volt positivt X 2 = 2volt. På cold forstærkes +1 volt negativt X 2 = -2 volt. Resultatet er 100 % udfasning og derfor ikke hørbart. Hvis der var forskel på støjen på hot og cold ville det kunne høres.

Som sagt er det nok kun et spørgsmål om formulering, fordi du skriver "forskelle fjernes". Når der er det samme på et balanceret hot og cold, kommer der intet ud. Når der er forskelle forstærkes de og kan høres .

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tror vist liige jeg afbryder overvågningen af dette emne nu
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyyy Mikkel,
tror dig du og Jan taler lidt forbi hinanden, måske udtrykket "lægmands terms" er årsagen, og vi er et par "gamle", der gerne ser det formuleret korrekt.

Og det er lige sømmet på hovedet... der sidder langt flere "lægmænd" i dette forum, og derfor dur det ikke med de meget teknisk korrekte indlæg i generelle debatter som denne, da budskabet i så fald falder til jorden!

Men du er den første, der er kommet med en god forklaring... i næsten lægmands term. Og vi siger faktisk det samme, bare på forskellig måde. Min måde er nok simplere end din?! 

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
og derfor dur det ikke med de meget teknisk korrekte indlæg i generelle debatter som denne

Uden og skulle tærske langhalm, hvis det teknisk korrekte bliver forklaret nogenlunde forståeligt, er det vel ikke så skidt endda, det kunne måske udrydde nogle misforståelser. F.eks. helt tilbage til trådstarters spørgsmål, generelt ja, det kan man godt, men....... kun optimalt hvis der er en omskifter bagpå, som skifter mellem bal. og unbal. udgange. Da der ganske rigtig skrevet oftest er "stjålet" ubalanceret signal fra "hot" og stel på det balancerede, vil kabelcapaciteten (hvor lille den end måtte være) belaste "hot" men ikke "cold" på det balancerede, hvorved en sammenligning vil være mindre optimal, da der derved netop bliver induceret en forskel på den ene leder i det balancerede signal, som kunne være hørbar, måske oven i købet resultere i, at man ville synes at ubalanceret lød bedre af samme årsag. Det er teknisk, ja, men ikke desto mindre sandt og nødvendigt at tage med i betragtningen, hvis sammenligningen skal kunne bruges til noget. Hvor det generelle svar i ikke tekniske termer ville være: Ja, det kan du sagtens, du brænder ikke noget af.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg så har forstået det ved at læse tråden her, så bør man helst vælge enten en ren ægte balanceret apparat med kun XLR bøsninger, ingen RCA stik eller en rent ubalanceret uden andet en RCA stik, hvis man vil samligne disse to principper op mod hinanden. Apparaterne skal så også være ens og samme fabrikat. Kabler skal også være af samme fabrikat. Derved kan evt forskelle måske opleves. Man skal helst ikke samligne ubalanceret og balanceret i et og samme apparat pga måden det kan være udført på. Det oprindelig spørgsmål i tråden er dog besvaret.

(redigeret lidt)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har en solidstate hovedtelefonforstærker på XLR-udgangen og overvejer at smide en rørforstærker på RCA-udgangen. Men som jeg prøver at beskrive så er RCA tappet direkte fra XLR. Som Boydk skriver, så svarer det nærmest til at bruge en Y-splitter, men kun på HOT.

Hvis nu man har to forstærkere tilsluttet, gør det så nogen forskel om man kun har en eller begge forstærkere tændt?
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg står af her...

En diskussion om hvordan man formulerer sig korrekt hører slet ikke til i dette forum, og det er en fejl, at jeg lod mig gribe af situationen. Beklager!

Og hermed endnu mere ved på bålet i kabeldebatten (som ikke må føres i dette forum!)

God søndag!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Jeg har en solidstate hovedtelefonforstærker på XLR-udgangen og overvejer at smide en rørforstærker på RCA-udgangen. Men som jeg prøver at beskrive så er RCA tappet direkte fra XLR. Som Boydk skriver, så svarer det nærmest til at bruge en Y-splitter, men kun på HOT.

Hvis nu man har to forstærkere tilsluttet, gør det så nogen forskel om man kun har en eller begge forstærkere tændt?

Nix, overhovedet ikke.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes