Forfatter |
|
Ormen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sold skrev:
Ormen skrev:
En anden ting er at hvad du linker til ligger ca i en sum af 11500kr! Mit budget ligger vel på maks
3000kr :) |
|
|
Så har du nu formentlig bemærket at hvis man har et budget, så nævner man det med det samme... Du kan vældig
hurtigt blive anbefalet at bygge spidsen af en rumraket, men hvis ikke du har midlerne til det, så er det nok en rigtig god
ide at gøre opmærksom herpå. |
|
|
Og hvis du lagde to og to sammen og så jeg startede med at linke til en kina slæde til 199 dollar, ville du sikkert også hurtig regne ud mit budget ikke hedder 1000 + euro.  Skal vi ikke sige hold med det her panik omkring strøm. man må såvidt prøve at bruge hovedet som så mange andre ting i livet. :) Glæder mig iøvrigt tråden frembringer begejstring. Jeg har kig på denne kombi: www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html  www.aliexpress.com/store/product/Assemble-Remote-Volume-Cont rol-Preamp-board-with-Standby-board/800514_555326318.html M.M.Ms der linkede til remote.  Jeg synes det er lækkert ikke at skulle betale for kabinet, da jeg hellere selv vil lave det. :)
|
Til top |
|
|
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ormen.
Ja det er en spændende tråd og jeg følger skam med her. For det er et spændende emne.
Det er nogle intressante forslag der er oppe og vende, nu bliver det spændende, hvad der ellers kommer i 3000 Kr. prisklassen.
Ang. Spænding (300+ volt) så var min pointe præcis det, brug hovedet.
/Dr. G
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. elsikkerhed: Tidskonstanten for overførsel af natrium og kalium ioner ind og ud af celler er ca 1/50 s⁽-1). Det betyder, at 50 Hz vekselstrøm er den absolut farligste måde
at få stød. stor risiko for hjertekrampe. Bare til orientering.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|
Ormen Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også rigtig godt at have div risici oppe at vende. Jeg har som udgangspunkt tænkt mig vente med strømmen til sidst. Med det mener jeg, når jeg har fjernet fingrene, og tungen fra printet. :) (Lidt gas ik) De kloge siger jo om livet: "Do something that scares you every day" Strøm skræmmer mig lidt, og jeg har stor respekt for den. Derfor må jeg konkludere at dette er det helt rigtige for mig at springe ud i.  Hvis, eller når der skal måles på den, bliver det ikke mig. Da vil jeg nok henvende mig til en der ved en ting eller to mere end jeg selv gør. Btw så kommer min rør amp i et kabinet, og jordet. Dermed skulle evt fremtidige hjertesvigt grundet strøm minimeres. Det er jo en enormt spændende verden, der for mig er helt umulig at holde mig fra. Alle de links der bliver smidt er fantastiske, og lækkert også at se et par af de dyrere modeller der kan komme til vurdering engang i fremtiden.
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at læse om dit gåpåmod og entusiasme - og vedr. sikkerhed: Jeg har fået utrolig mange rap over fingerene og har lige som dig respekt for sagerne.
Nogle af de bedste råd jeg har fået er - hold den ene grab i lommen når der er strøm på (også nævnt før). - stå/sid på et isolerende underlag (så slipper du for strømvejen via fødderne) - hold pinlig orden på arbejdsordet INDEN du sætter strøm til. Ryd op - igen og igen. De gange det er gået galt for mig har årsagen været et uoverskueligt rod. (Gået galt = en sjælden gang et rap over fingre - oftere afbrændte komponenter til en formue. Dyrt med dejligt!) - pas på efter kl. 24 (jeg mener det: de fleste er lidt trætte og derfor mindre observante på det tidspunkt). Og ikke mindst: Skaf dig en variotrafo (helst med voltmeter og amperemeter på) - så kan du starte konstruktionen fra nul volt og hvis der er noget galt vil du se det inden det går galt. (der er en billig en her - uden metre, men to små multimetre kostrer ikke meget: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/92097 - og en noget dyrere her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/90903 )
Go' fornøjelse.
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ormen skrev:
sold skrev:
Ormen skrev:
En anden ting er at hvad du linker til ligger ca i en sum af 11500kr! Mit budget ligger
vel på maks
3000kr :) |
|
|
Så har du nu formentlig bemærket at hvis man har et budget, så nævner man det med det samme... Du kan vældig
hurtigt blive anbefalet at bygge spidsen af en rumraket, men hvis ikke du har midlerne til det, så er det nok en rigtig
god
ide at gøre opmærksom herpå. |
|
|
Og hvis du lagde to og to sammen og så jeg startede med at linke til en kina
slæde til 199 dollar, ville du sikkert også hurtig regne ud mit budget ikke hedder 1000 + euro.
|
|
|
Det er jo svært at gætte hvor du placerer dig - på det du maks vil ofre på det, eller hvor højt loftet er  Jeg
nævner det kun fordi alle tråde hvor der ikke nævnes budget ender med at priserne ligger fra bund til top
indenfor hver enkelt persons verdensopfattelse.
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes også denne her ( www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html ) ser sød ud, men jeg ville være lidt betænkelig ved udgangstransformatorerne. De ser mig lidt små ud - og der mangler en meget vigtig parameter i de tekniske data: Effetkbåndbredden dvs. dens evne til at afgive effekt vs. frekvens. Jo dybere man vil have den til at gå, jo højere tværsnit i jernkernen kræves der. Så selvom frekvensområdet opgives til at gå fra 20 Hz - så tvivler jeg lidt på, om den også kan levere de 16W ved 20 Hz - På den anden side: Det vil jo være muligt at opdragere med en større trafo.
|
Til top |
|
|
Ormen Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
Dejligt at læse om dit gåpåmod og entusiasme - og vedr. sikkerhed: Jeg har fået utrolig mange rap over fingerene og har lige som dig respekt for sagerne.
Nogle af de bedste råd jeg har fået er - hold den ene grab i lommen når der er strøm på (også nævnt før). - stå/sid på et isolerende underlag (så slipper du for strømvejen via fødderne) - hold pinlig orden på arbejdsordet INDEN du sætter strøm til. Ryd op - igen og igen. De gange det er gået galt for mig har årsagen været et uoverskueligt rod. (Gået galt = en sjælden gang et rap over fingre - oftere afbrændte komponenter til en formue. Dyrt med dejligt!) - pas på efter kl. 24 (jeg mener det: de fleste er lidt trætte og derfor mindre observante på det tidspunkt). Og ikke mindst: Skaf dig en variotrafo (helst med voltmeter og amperemeter på) - så kan du starte konstruktionen fra nul volt og hvis der er noget galt vil du se det inden det går galt. (der er en billig en her - uden metre, men to små multimetre kostrer ikke meget: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/92097 - og en noget dyrere her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/90903 )
Go' fornøjelse.
|
|
|
Mange tak Hans. Se det var da en omgang information jeg kan bruge, og have med under det kommende projekt. Jeg tilføjer det til min huskeseddel. Der er trods alt en del indkøb og forberedelser jeg skal gøre mig inden det bliver skudt i gang.
|
Til top |
|
|
Ormen Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans Mortensen skrev:
Jeg synes også denne her ( www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html ) ser sød ud, men jeg ville være lidt betænkelig ved udgangstransformatorerne. De ser mig lidt små ud - og der mangler en meget vigtig parameter i de tekniske data: Effetkbåndbredden dvs. dens evne til at afgive effekt vs. frekvens. Jo dybere man vil have den til at gå, jo højere tværsnit i jernkernen kræves der. Så selvom frekvensområdet opgives til at gå fra 20 Hz - så tvivler jeg lidt på, om den også kan levere de 16W ved 20 Hz - På den anden side: Det vil jo være muligt at opdragere med en større trafo.
|
|
|
Jeg kan godt se du er godt inde i sagerne. Jeg er jo abselut rookie her. De overvejelser jeg har gjort mig er. Ampen har jeg læst om, som værende good value for the money på et par foraer. Det ser meget simpelt ud, kontra mange andre diy kits derude. Min lytte position er 2,5m fra ht, og pt har jeg forbløffende meget bund med mine mark audio alpair7 enheder. Jeg tror stadig på sættet, sålænge der ikke dukker et andet fantastisk kit op her.  Men jeg er meget åben, sålænge jeg kan holde mit budget på maks 3000ca. Og helst under.
|
Til top |
|
|