Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Diy rør forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

sold skrev:
Ormen skrev:
En anden ting er at hvad du linker til ligger ca i en sum af 11500kr! Mit budget ligger vel på maks
3000kr :)

Så har du nu formentlig bemærket at hvis man har et budget, så nævner man det med det samme... Du kan vældig
hurtigt blive anbefalet at bygge spidsen af en rumraket, men hvis ikke du har midlerne til det, så er det nok en rigtig god
ide at gøre opmærksom herpå.

Og hvis du lagde to og to sammen og så jeg startede med at linke til en kina slæde til 199 dollar, ville du sikkert også hurtig regne ud mit budget ikke hedder 1000 + euro.

Skal vi ikke sige hold med det her panik omkring strøm. man må såvidt prøve at bruge hovedet som så mange andre ting i livet.  :)

Glæder mig iøvrigt tråden frembringer begejstring.

Jeg har kig på denne kombi:

www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html

www.aliexpress.com/store/product/Assemble-Remote-Volume-Cont rol-Preamp-board-with-Standby-board/800514_555326318.html

M.M.Ms der linkede til remote.

Jeg synes det er lækkert ikke at skulle betale for kabinet, da jeg hellere selv vil lave det. :)

Til top Vis Ormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ormen

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ormen.

Ja det er en spændende tråd og jeg følger skam med her. For det er et spændende emne.

Det er nogle intressante forslag der er oppe og vende, nu bliver det spændende, hvad der ellers kommer i 3000 Kr. prisklassen.

Ang. Spænding (300+ volt) så var min pointe præcis det, brug hovedet.

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Vedr. elsikkerhed: Tidskonstanten for overførsel af natrium og kalium ioner ind og ud af celler er ca 1/50 s⁽-1). Det betyder, at 50 Hz vekselstrøm er den absolut farligste måde
at få stød. stor risiko for hjertekrampe. Bare til orientering.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er også rigtig godt at have div risici oppe at vende.
Jeg har som udgangspunkt tænkt mig vente med strømmen til sidst. Med det mener jeg, når jeg har fjernet fingrene, og tungen fra printet. :) (Lidt gas ik)

De kloge siger jo om livet: "Do something that scares you every day"
Strøm skræmmer mig lidt, og jeg har stor respekt for den. Derfor må jeg konkludere at dette er det helt rigtige for mig at springe ud i.

Hvis, eller når der skal måles på den, bliver det ikke mig. Da vil jeg nok henvende mig til en der ved en ting eller to mere end jeg selv gør.

Btw så kommer min rør amp i et kabinet, og jordet. Dermed skulle evt fremtidige hjertesvigt grundet strøm minimeres.

Det er jo en enormt spændende verden, der for mig er helt umulig at holde mig fra.
Alle de links der bliver smidt er fantastiske, og lækkert også at se et par af de dyrere modeller der kan komme til vurdering engang i fremtiden.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Dejligt at læse om dit gåpåmod og entusiasme - og vedr. sikkerhed: Jeg har fået utrolig mange rap over fingerene og har lige som dig respekt for sagerne.

Nogle af de bedste råd jeg har fået er
- hold den ene grab i lommen når der er strøm på (også nævnt før).
- stå/sid på et isolerende underlag (så slipper du for strømvejen via fødderne)
- hold pinlig orden på arbejdsordet INDEN du sætter strøm til. Ryd op - igen og igen. De gange det er gået galt for mig har årsagen været et uoverskueligt rod. (Gået galt = en sjælden gang et rap over fingre - oftere afbrændte komponenter til en formue. Dyrt med dejligt!)
- pas på efter kl. 24 (jeg mener det: de fleste er lidt trætte og derfor mindre observante på det tidspunkt).
Og ikke mindst: Skaf dig en variotrafo (helst med voltmeter og amperemeter på) - så kan du starte konstruktionen fra nul volt og hvis der er noget galt vil du se det inden det går galt. (der er en billig en her - uden metre, men to små multimetre kostrer ikke meget: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/92097 - og en noget dyrere her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/90903 )

Go' fornøjelse.

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:

sold skrev:
Ormen skrev:
En anden ting er at hvad du linker til ligger ca i en sum af 11500kr! Mit budget ligger
vel på maks

Så har du nu formentlig bemærket at hvis man har et budget, så nævner man det med det samme... Du kan vældig
hurtigt blive anbefalet at bygge spidsen af en rumraket, men hvis ikke du har midlerne til det, så er det nok en rigtig
god
Og hvis du lagde to og to sammen og så jeg startede med at linke til en kina
slæde til 199 dollar, ville du sikkert også hurtig regne ud mit budget ikke hedder 1000 + euro.

Det er jo svært at gætte hvor du placerer dig - på det du maks vil ofre på det, eller hvor højt loftet er Jeg
nævner det kun fordi alle tråde hvor der ikke nævnes budget ender med at priserne ligger fra bund til top
indenfor hver enkelt persons verdensopfattelse.
Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Ormen skrev:

sold skrev:
Ormen skrev:
En anden ting er at hvad du linker til ligger ca i en sum af 11500kr! Mit budget ligger vel på maks

hurtigt blive anbefalet at bygge spidsen af en rumraket, men hvis ikke du har midlerne til det, så er det nok en rigtig god
Og hvis du lagde to og to sammen og så jeg startede med at linke til en kina slæde til 199 dollar, ville du
sikkert også hurtig regne ud mit budget ikke hedder 1000 + euro. Skal vi ikke sige hold med det her panik omkring strøm. man må såvidt prøve at
bruge hovedet som så mange andre ting i livet.  :)Glæder mig iøvrigt tråden frembringer begejstring. Jeg har kig på denne
kombi:www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html
www.aliexpress.com/store/product/Assemble-Remote-Volume-Cont rol-Preamp-board-with-Standby-board/800514_555326318.html M.M.Ms der
linkede til remote. Jeg synes det er lækkert ikke at skulle betale for kabinet, da jeg hellere selv vil lave det. :)

Sådan en kunne jeg også godt blive varm på. Hold os lige orienteret, hvis du går i gang med dit projekt :-)
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også denne her ( www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html ) ser sød ud, men jeg ville være lidt betænkelig ved udgangstransformatorerne. De ser mig lidt små ud - og der mangler en meget vigtig parameter i de tekniske data: Effetkbåndbredden dvs. dens evne til at afgive effekt vs. frekvens. Jo dybere man vil have den til at gå, jo højere tværsnit i jernkernen kræves der. Så selvom frekvensområdet opgives til at gå fra 20 Hz - så tvivler jeg lidt på, om den også kan levere de 16W ved 20 Hz - På den anden side: Det vil jo være muligt at opdragere med en større trafo.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
Dejligt at læse om dit gåpåmod og entusiasme - og vedr. sikkerhed: Jeg har fået utrolig mange rap over fingerene og har lige som dig respekt for sagerne.

Nogle af de bedste råd jeg har fået er
- hold den ene grab i lommen når der er strøm på (også nævnt før).
- stå/sid på et isolerende underlag (så slipper du for strømvejen via fødderne)
- hold pinlig orden på arbejdsordet INDEN du sætter strøm til. Ryd op - igen og igen. De gange det er gået galt for mig har årsagen været et uoverskueligt rod. (Gået galt = en sjælden gang et rap over fingre - oftere afbrændte komponenter til en formue. Dyrt med dejligt!)
- pas på efter kl. 24 (jeg mener det: de fleste er lidt trætte og derfor mindre observante på det tidspunkt).
Og ikke mindst: Skaf dig en variotrafo (helst med voltmeter og amperemeter på) - så kan du starte konstruktionen fra nul volt og hvis der er noget galt vil du se det inden det går galt. (der er en billig en her - uden metre, men to små multimetre kostrer ikke meget: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/92097 - og en noget dyrere her: http://ham.brugtgrej.dk/annonce/90903 )

Go' fornøjelse.

Mange tak Hans. Se det var da en omgang information jeg kan bruge, og have med under det kommende projekt.  Jeg tilføjer det til min huskeseddel. Der er trods alt en del indkøb og forberedelser jeg skal gøre mig inden det bliver skudt i gang.

Ormen
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Januar 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
Jeg synes også denne her ( www.tubedepot.com/diy-k-16ls.html ) ser sød ud, men jeg ville være lidt betænkelig ved udgangstransformatorerne. De ser mig lidt små ud - og der mangler en meget vigtig parameter i de tekniske data: Effetkbåndbredden dvs. dens evne til at afgive effekt vs. frekvens. Jo dybere man vil have den til at gå, jo højere tværsnit i jernkernen kræves der. Så selvom frekvensområdet opgives til at gå fra 20 Hz - så tvivler jeg lidt på, om den også kan levere de 16W ved 20 Hz - På den anden side: Det vil jo være muligt at opdragere med en større trafo.

Jeg kan godt se du er godt inde i sagerne. Jeg er jo abselut rookie her.

De overvejelser jeg har gjort mig er. Ampen har jeg læst om, som værende good value for the money på et par foraer. Det ser meget simpelt ud, kontra mange andre diy kits derude.
Min lytte position er 2,5m fra ht, og pt har jeg forbløffende meget bund med mine mark audio alpair7 enheder. Jeg tror stadig på sættet, sålænge der ikke dukker et andet fantastisk kit op her.

Men jeg er meget åben, sålænge jeg kan holde mit budget på maks 3000ca. Og helst under.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes