Emne: Bias justering rør? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen allesammen
Jeg har nogle spørgsmål som trænger sig lidt på..
Bias justering på rør forstærkere. Nogle kan justeres, andre kan ikke. Jeg er selv den lykkelige ejer af en kraftigt ombygget
Vincent SA-T8 som er en rør forforstærker, men uden bias justering. Er dette ikke nødvendigt?
Til de interesserede, er der link til ombygningen -
HER
Jeg ved at Thorens TEP 3800 er en forforstærker udviklet af Frank Blöhbaum, selv-samme mand som har udviklet de nye
kredsløb i min pre, er der hans BiasWizard kredsløb i, som er en auto justering af bias. De samme BiasWizard sidder der
også i T.A.C. V60 forstærkeren, men denne har jo effekttrin i også.  Jeg ved at de fleste røreffekter har en bias justering
af en eller anden form
Mine Vincent monoblokke har også rør i indgangstrinnet, skulle de ikke også kunne justeres? Ja altså min viden rækker ikke
her  Der findes rigtig mange mærker som laver forforstærkere med rør, men jeg ser ingen som har bias justering, lige
på nær Thorens TEP 3800
Og en ting i samme kategori: Hvad er bias justeringen sådan helt konkret? Er det justering af spændingen på gløden? Og i så
fald, hvad er det som denne justering så ændrer? Temperaturen i røret?
Hjælp mig med nogle gode og spændende svar
Med venlig hilsen
Henrik Vingborg __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 29 December 2012 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vingborg skrev:
Godmorgen allesammen
Jeg har nogle spørgsmål som trænger sig lidt på..
Bias justering på rør forstærkere. Nogle kan justeres, andre kan ikke. Jeg er selv den lykkelige ejer af en kraftigt ombygget
Vincent SA-T8 som er en rør forforstærker, men uden bias justering. Er dette ikke nødvendigt?
Til de interesserede, er der link til ombygningen -
HER
Jeg ved at Thorens TEP 3800 er en forforstærker udviklet af Frank Blöhbaum, selv-samme mand som har udviklet de nye
kredsløb i min pre, er der hans BiasWizard kredsløb i, som er en auto justering af bias. De samme BiasWizard sidder der
også i T.A.C. V60 forstærkeren, men denne har jo effekttrin i også. Jeg ved at de fleste røreffekter har en bias justering
af en eller anden form
Mine Vincent monoblokke har også rør i indgangstrinnet, skulle de ikke også kunne justeres? Ja altså min viden rækker ikke
her Der findes rigtig mange mærker som laver forforstærkere med rør, men jeg ser ingen som har bias justering, lige
på nær Thorens TEP 3800
Og en ting i samme kategori: Hvad er bias justeringen sådan helt konkret? Er det justering af spændingen på gløden? Og i så
fald, hvad er det som denne justering så ændrer? Temperaturen i røret?
Hjælp mig med nogle gode og spændende svar
Med venlig hilsen
Henrik Vingborg |
|
|
Hej Henrik
99,9 % af alle småsignals kredsløb kører i klasse A, og derfor ingen formål med at skulle Biasjusterer, Og i langt de fleste
Rør Forforstærkere kører man med autobias, hvor tomgangs strømmen i trinet er bestemt af en Katodemodstand, dioder,
batterier eller strømregulatorer.
I Rør effektforstærkere er det noget andet, langt de fleste kører ikke i klasse A (selvom de påstår det) Og derfor bruger man
i de fleste tilfælde med Fixed Bias princippet, hvor brugeren tit har mulighed for at kunne justerer Bias selv, eller med
Katode Bias, hvor strømmen i Røret er bestemt af en Katodemodstand, og spændingsfaldet over den.
Bias er den tomgangs strøm der løber igennem forstærkertrinet, og er en af faktorerne der bestemmer arbejdspunktet for
trinet.... Har intet med Glødespænding at gøre.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 05:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan
Tak for svaret
I min Vincent SA-T8 sidder der i højspændnings delen nogle LM317 regulatorer, jeg mener at det er sådan nogle men jeg har
ikke diagrammet her med mig på job. Jeg ved godt at uden at se diagrammet er det et svært spørgsmål, men er det så dem
og deres kredsløb der virker som autobias?
Glødespændningerne er styret af 7912 regulatorer..
Jeg kunne eventuelt komme forbi med diagrammerne en dag, hvis du ville give mig 10 minutters gennemgang af disse?
Med venlig hilsen
Henrik Vingborg __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Henrik .
Dine LM-317 sidder udelukkende som regulatorer(brum/ripplefjerner) i din højspænding/anodespænding. Strømmen (bias) i rørene er som Allan beskriver ovenfor lagt fast, sandsynligvis ved hjælp af katodemodstande. De værdier, der er valgt, er udelukkende for at få rørene til at ligge i det bedst mulige arbejdspunkt i forhold til anodespændingen, og er reelt ikke et mod. objekt, ændring af størrelsen på disse vil højst sandsyligt resultere i dårligere lyd/væsentlig kortere levetid på rørene. Og dine 7912 er der ikke så meget at sige til. De laver en given højere dc-spænding om til din glødespænding. 7912 = neg. 12 volts regulator. Hvad skal dine rør bruge?? 12 volt. Voila  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vingborg skrev:
Hej Allan
Tak for svaret
I min Vincent SA-T8 sidder der i højspændnings delen nogle LM317 regulatorer, jeg mener at det er sådan nogle men jeg har
ikke diagrammet her med mig på job. Jeg ved godt at uden at se diagrammet er det et svært spørgsmål, men er det så dem
og deres kredsløb der virker som autobias?
Glødespændningerne er styret af 7912 regulatorer..
Jeg kunne eventuelt komme forbi med diagrammerne en dag, hvis du ville give mig 10 minutters gennemgang af disse?
Med venlig hilsen
Henrik Vingborg |
|
|
Hej Henrik
Det er helt rigtigt som Boydk skriver, arbejdspunkterne er fastlagt af dine Katode modstande, og det skal man ikke begynde
at ændrer på, uden at en masse andet også skal laves om.
Du kan sagtens komme forbi med dit Diagram en dag, vi skal bare lige aftale det min. et par dage før, da vi har travlt i
øjeblikket.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa
Tak for god respons Boydk og Allan
Jeg kigger ind til dig Allan i løbet af vinteren og skriver/ringer lige i forvejen.
Forstærkeren fejler ikke noget, slet ikke efter jeg har bygget den om efter de beskrivelser og diagrammer som jeg modtog fra
Tyskland!.. Men alt det kan I jo kigge på i linket
Mvh Henrik Vingborg
__________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|