Forfatter |
|
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg læste det på nettet et sted at hvis man havde et high-end setup med en effektforstærker, forforstærker og en cd-afspiller/streamer med dac, så var effektforstærkeren og streameren det vigtigste led i anlægget. Hvad er det så egentlig forforstærkeren gør, hvis streameren laver signalet? __________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ganske rart at kunne skrue ned et eller andet sted :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en generel misforståelse, at en forforstærker "bare" er en indgangsvælger og en volumenkontrol. Men da mange (både billige og dyre) forforst. er dårligt konstrueret, så lyder det ofte bedre, hvis man sætter en CD/streamer med variabel volumen, direkte til en effektblok. Eller benytter en passiv volumenkontrol.
Generelt handler det om strøm. Ligesom en effektforst. skal have strøm til at styre en højtaler, så skal en forforst. have strøm nok til, at kunne "trække" effekttrinnet. En CD/Streamer skal blot levere et fast output, hvilket er en simpel opgave.
En forforst. skal levere et signal hvor strømmen forandrer sig hele tiden, og det er mindst lige så hård en opgave, som når en effektforst. skal trække en højtaler, med varierende strøm, fase osv.
Har man først hørt en god forforst. så er man ikke i tvivl. Men har man kun hørt de dårlige eksempler, ja så bebrejder jeg ikke folk for, at springe forforstærkeren over.
Og ja, selvfølgelig er det dyrere med en forforst. imellem CD/streamer og effekttrin. Men med den rigtige forforst. vil det til enhver tid være bedre! Og det behøver såmænd ikke være dyrere end CD/streamer eller effekttrin.
Og en tilsvarende investering i dyrere CD/streamer el. effekttrin vil aldrig blive lige så godt!!!
|
Til top |
|
|
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
De erfaringer jeg har gjort mig, er at man ikke skal spare på forforstærkere.
Jeg har prøvet med forskellige Mcintosh forforstærker, og der var klart en forskel, selv om effekt forstærkeren var den samme.
Personligt vil jeg nok bruge flere penge på en god forforstærker, og så købe en lidt mindre effekt.
__________________ Stupidity is not a talent
|
Til top |
|
|
Angel Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige: Mange tak for informationer. Det havde bare altid undret mig  Så ved jeg, hvor jeg ikke skal spare, når der skal købes en ny effekt- og forforstærker samt en streamer. Maximusoptimus:Hvad var det, der forbedrede lyden ved skift af bedre forforstærker, hvis man må spørge? __________________ Stuebiografen med stil og power i ét
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 23 December 2012 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da kun producenter af digitale dimser med indbyggede volume 
der kan påstå at man kan undvære forforstærkeren
men prøv at høre forskellige og gerne i forskellige prisklasser, så forstår du bedre hvorfor.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel også nogen der vågner op og indser at ikke alle har en telefon som eneste kilde til musik :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximusoptimus skrev:
De erfaringer jeg har gjort mig, er at man ikke skal spare på forforstærkere.
Jeg har prøvet med forskellige Mcintosh forforstærker, og der var klart en forskel, selv om effekt forstærkeren var den samme.
Personligt vil jeg nok bruge flere penge på en god forforstærker, og så købe en lidt mindre effekt. |
|
|
hej .. hvilken forforstærker .. vil du sige gøre det godt af dem i sælgere .. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om nogen har nævnt det, men en forforstærker har jo til opgave at bringe signalet op på det rigtige niveau
Fordi ingen indgangs trind er ens, og der hjælper en forforstærker meget,
Nogle indgangs trind skal have 2 volt, og igen andre 0.5 - 0.7 volt for at arbejde optimalt ,
Kunsten er sammensætningen, fordi der er langt fra nogle få pickup millivolt til et sving 20 - 40 volt sving på en forstærker
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo sige at de vogtigste led i kæden er de første, for man kan IKKE genskabe noget som ikke er der  Er det først gået tabt, så kan selv den bedste højttaler eller forstærker ikke veje op på manglerne.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt nok opnå et godt resultat ved blot at have en variabel udgang på en cd afspiller f.eks og køre direkte med denne i et effektrin. Men da pladerne er indspillet med stor variation i styrke, er det tit potmetret står helt oppe uden at volumen er særlig høj. Man kan derved ikke altid udstyre effektrinnet godt nok. Derfor er en pre i høj kvalitet en god ting. *<:o)
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan da godt spille med en volume udgang på sin cd eller riaa, men det er ikke det bedste. Forforstærker kan ikke erstattes i det lange løb (medmindre man da er døv, uden at diskriminere nogen).
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der jo en del der f.eks spiller med deres Wadia cdafspiller direkte i effektblokken, fordi de synes det er bedst. Så dem diskriminere du da ved at kalde dem døve. Jeg bruger selv en forforstærker. Men det er absolut IKKE det eneste rigtige.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo prøve at spille uden din forfoirstærker og høre hvad du syntes.
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jeg ikke med mit anlæg. Men jeg har da hørt nogle anlæg hvor det lød fremragende. Men du kan da ikke tillade dig at kalde andre mennesker døve, fordi de ikke har samme holdning som dig.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 24 December 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyyy drenge, fat det nu  , det dreje sig om impedans og strømmen bagved  ,
hvis du har en cd-spille med en udgangsimpedans på 30-50 ohm og variabelt output,
er der ingen forforstærker der vil gøre noget positivt mellem den og et effekttrin __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 25 December 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs. du mener det er bedst at gå direkte fra Cd til effekt?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 25 December 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt afhængigt af, hvordan udgangen i din cd-spille er konstrueret, så ja. Nogle
afspillere har nærmest et lille kl. A trin som udgang og er i stand til at trække en
højttaler, svag styrke ganske vist, men en sådan trækker et effektrin måske endda
bedre end en evt. preamp, men som sagt, det kommer helt an på fabrikat/konstruktion
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 698
|
Sendt: 25 December 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig er det jo en underlig verden. Du kan købe en Music First forforstærker ( Passive Magnetic Preamplifier), der blot består af transformatorer med udtag til dens attenuator, altså meget få dele. Eller du kan købe en meget dyrere sag, som er proppet med komponenter. Man burde jo mene, at det signal, der går gennem de få komponenter, bliver det reneste.... http://www.6moons.com/audioreviews/musicfirst/passive.html__________________ "There's no substitute for experience".
|
Til top |
|
|