Forfatter |
|
glad Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! jeg ejer et par B&W DM 604 S3 og skal ud og købe nogle nye kabler. Da jeg har gået og snakket lidt om det med mine kammerater siger en af dem "Kan det ikke være ligemeget når der er normalt kabel inden i". Hvilket jeg jo måtte give ham ret i. Så nu var min tanke om man også plejer at skifte kabler inden i ht eller om de kabler jeg har i B&W DM 604 S3 er gode nok.
Mvh Emil
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 04 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det "Plejer" man ikke røre ved. Du kan måske få lidt ud af det.
Forskellige højttalerkabler kan give en forskel selvom du ikke rører ved det interne kabel. Ved ikke hvilken kabel B&W bruger i deres højttalere.
Hvad vil du have ud af dine nye kabler ? Og hvilke bruger du nu ? __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
glad Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal køre bi wire og regner med at købe VAN DEN HUL The CLEARTRACK kabel. Ved godt det ikke er "high end", men syntes stadig det er et interessant emne hvorvidt det gør en forskel.
Jeg er ikke hjemme før i weekenden så kan jeg lige se hvordan kablerne ser ud inden i b&w'en.
|
Til top |
|
|
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som thuekay skriver, ikke noget man normalt selv piller ved. Men du har jo ret i at det på nogle højttalere, kan være en flaskehals.
Du behøver nok ikke tænke så meget over det.
Det er en offentlig hemlighed at B&W i mange år har brugt VDH kabler internt i deres højttalere....
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
Til top |
|
|
glad Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så vil jeg da gå ned i klubben og købe nogle :P
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De elektriske parametre i den interne forkabling i B&W højttalere indgår i beregningen af delefilteret. Så det skal man ikke rode med.
Og tro ikke at det er så vigtigt. Placeringen af dine højttalere er vigtig. Dæmpning af flutter-ekko i lytterummet og tidlige reflektioner
fra højttalerne er vigtigt. Ikke-oxiderede kontaktflader mellem signalkabler hhv. HT-kabler er vigtigt. Intern forkabling? Tjaeh...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg har engang da jeg renoverede nogle JBL lancer 99 kabinetter prøvet at skifte det interne kabel og det lød væsentligt bedre end det originale men ok det var jo også nogle gamle drenge.
jeg tror nu ikke at man skal være så bange for det mht. at det er tilpasset delefiltret !!!
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
jeg tror nu ikke at man skal være så bange for det mht. at det er tilpasset delefiltret !!! |
|
|
Næ, du har nok ret. Men forskellen bliver i alle tilfælde ganske lille. Der er stadig mange meter tråd i spolerne.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvad du vil opnå, sansynligvis vil du ændre klangen lidt noget andet end det konstruktøren egentlig er kommet frem til.
Jeg vil gætte på at skifter du til VDH SCS12 eks. vil du opnå en mere åben lyd, ligeledes kunne trådviklede modstande i serie med signalet til enhederne udskiftes med induktionsfri metalfilmsmodstande (skal være mindst samme watt-effekt opgivelse)
Jeg har hørt om en som fortrød at han skiftede det interne kabel jeg har nu ikke fortrudt at jeg gjore det Monster kabel blev skiftet til VDH SCS12 det åbner op.
Det kommer også an på kvaliteten af komponenterne-enhederne om det kan bære det, måske kan det få nogle mindre heldige egenskaber fremprovokeret.
Jeg kunne gætte på at det måske var VDH Clearwater kabel i højtaleren og her er SCS mere åben. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lige den ting, hvornår stopper man.... de store WBT terminaler kunne sikkert med fordel skiftes til nogle med mindre masse muligvis WBT New Gen og Duelund kondensatorer i delefilteret og og og...........
Der er den ting at ønsker du at sælge igen er det lidt problematisk med modifikationer. __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du endelig kommer ind i dine b&w højttalere, så prøv engang at se den spole som sider i serie med dine bas/mellemtone enheder, der er nok over 20m l**tekvalitets kobbertråd viklet sammen, prøv at vikle dem ud og kom så bagefter og sig at internkabel føring eller endda de kabler man sætte fra forstærker til højttaleren har nogen som helst effekt, det er nok også derfor at man ikke kan høre forskel i en blindtest.
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Når du endelig kommer ind i dine b&w højttalere, så prøv engang at se den spole som sider i serie med dine bas/mellemtone enheder, der er nok over 20m l**tekvalitets kobbertråd viklet sammen, prøv at vikle dem ud og kom så bagefter og sig at internkabel føring eller endda de kabler man sætte fra forstærker til højttaleren har nogen som helst effekt, det er nok også derfor at man ikke kan høre forskel i en blindtest. |
|
|
Det er også en ting der sidder ikke de bedste komponenter i delefiltret, som jeg også antyder i mit indlæg.
Det er vel bedst at gøre sine egne erfaringer selv om det kan være dyrt. __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen
jeg kan ikke forstå at der skulle sidde "20 mtr.l**te kabel" i B+W ht.det er trods alt dyre ht.vi taler om. 
carsten
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 06 August 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Når du endelig kommer ind i dine b&w højttalere, så prøv engang at se den spole som sider i serie med dine bas/mellemtone enheder, der er nok over 20m l**tekvalitets kobbertråd viklet sammen, prøv at vikle dem ud og kom så bagefter og sig at internkabel føring eller endda de kabler man sætte fra forstærker til højttaleren har nogen som helst effekt, det er nok også derfor at man ikke kan høre forskel i en blindtest. |
|
|
Jeg tror at du skal en tur til ørelægen eller lægge hifi interessen på hylden vist du ikke kan høre forskel på kabler  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
kappen skrev:
|
|
Jeg tror at du skal en tur til ørelægen eller lægge hifi interessen på hylden vist du ikke kan høre forskel på kabler  |
|
|
Kan man ikke være interesseret i HiFi, hvis man ikke går op i kabler? __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
kappen skrev:
|
|
Jeg tror at du skal en tur til ørelægen eller lægge hifi interessen på hylden vist du ikke kan høre forskel på kabler  |
|
|
Jeg skal nok selv bestemme hvornår jeg lægger interessen på hylden  Min interesse ligger dog primært i højttaleren og rummet, hvor den første nævnte jo stadig er på et stadie hvor det er det rene l**t i forhold til hvordan den burde være. Den sidste nævnte ødelægger det mere for den første nævnte, end noget som helst kabel nogle sinde ville kunne komme i nærheden af at gøre, endda også hvis det er antaget at den første nævnte gør det ideelt. Jeg bruger i det mindste mine penge på plader istedet for Feet Of Silence         Hvornår mon det kommer på mode at bruge sit hovede. Energien/pengene bliver somregel brugt helt forkert i det typiske hifi system efter min mening. Mit indlæg var egentlig bare en provokation og et forsøg på at sætte de forskellige parametre i perspektiv, men der var jo nogle som følte sig trådte over tæerne! Jeg synes egentlig at det er pardoksalt at det somregel er de "mest hifi-interesserede" som skifter mest ud og prøver flere forskellige kabler osv. I stedet for at koncentrere sig om det som det handler om, at få lyttet til noget musik, som selvfølgelig også gerne skal være rigtig godt gengivet! Jeg skal forresten hilse at sige at det sagtens kan lade sig gøre med helt alm kobber kabler.
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Så er der lige den ting, hvornår stopper man.... de store WBT terminaler kunne sikkert med fordel skiftes
til nogle med mindre masse muligvis WBT New Gen og Duelund kondensatorer i delefilteret og og og........... |
|
|
Når man har dummet sig tilstrækkeligt.
Jeg modificerede mine gamle Snell J4 med filt på fronten og blygummi på bagsiden, hvilket havde en gavnlig effekt. Men da
jeg begyndte at pille ved dæmpematerialet indvendigt og sendte en email til producenten, om at de ikke viste hvordan en
højttaler skulle konstrueres -- og jeg faktisk fik et super pinligt svar -- holdt jeg op med at pille.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med Kappen: hvorfor dog gå op i kabler, når man kan eksperimentere med lytterumsakustik,
højttalerselvbyg, forskellige forstærkere, DA-konvertere, pick-up´er, grammofonopsætning, RIAA´er og NAS´er!
Jeg kan godt høre forskel på nogle kabeltyper. Jeg synes bare ikke den forskel kan begrunde merprisen - overhovedet.
Skiftet fra en pickup til 1000kr til en til 3000kr betød en ENORM forbedring - og det var forventeligt - det er den, der laver lyden!
sshd: nu da du har luftet din mailkorrespondance, så lad os se fabrikkens svar
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en smule OT men jeg havde et billedrørs tv stående mellem højtalerne da det kom væk og en fladskærm blev sat op på vægen så blev perspektivet noget bedre, anlægget blev faktisk en del bedre, så rummet ja....  __________________ Hilsen JRGW
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 07 August 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Det er en smule OT men jeg havde et billedrørs tv stående mellem højtalerne da det kom væk og en fladskærm blev sat op på vægen så blev perspektivet noget bedre, anlægget blev faktisk en del bedre, så rummet ja.... |
|
|
Det er en ting der faktisk selv når man er i gang med akustik-forbedringer i forvejen, ofte overses - dvs. ting mellem højttalerne, og mellem højttalerne og lytteren. Jeg har f.eks. et sofabord mellem højttalerne og mig selv, det gør _ekstremt_ stor forskel at flytte det væk (hvilket så er lidt upraktisk indretningsmæssigt, så det må blive stående). Mange tænker kun på vægge, gulv og loft, når de tænker akustik, og glemmer at alt andet i rummet også påvirker akustikken, især hvis det står mellem højttalerne og lytteren. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|