Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 23:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forskel på netkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2009 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
Chr. R. skrev:

Og hvorfor skal strømkabler ikke "spilles til" hvis f.eks. et signalkabel skal? Begge kabler overfører jo et elektrisk signal, og dermed udfører de vel også samme "opgave".

Hvis kabler skulle spilles til - hvordan ville det så påvirke et nyt fladskærms tv, en computer, en bil et fly? Billedet burde være forkert og mangelfuldt på tv'et, computeren kan ikke altid starte programmerne, Word indsætter selv bogstaver, bilens blinklys og aircondition skal også lige køre nogle 1.000 km for det spiller og flyet, hmm... Ville verden ikke se helt anderledes ud, hvis kabler skulle brændes til, før der kunne komme strøm igennem? Og hvad betyder "der er meget hul igennem" i denne sammenhæng? Virker mit blinklys, hvis der ikke er nok hul igennem?

Nu skal f.eks. også et TV "spilles til", så det er mange elektriske produkter som hævdes at skulle gennem denne proces.

Jeg kender ikke svaret/svarene, men kender da nogle af de teser der er fremsat. Desværre er det svært at sammenligne lyden fra et kabel "nu" og "+100 timer senere". Men der er vist ingen der har hævdet, at et kabel ikke fungere før det er tilspillet, men blot at det (måske) ikke performer optimalt

PeterFRH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Det er da lidt fantastisk, hvad folk efterhånden "tror" på, når det gælder Hi-Fi

Men ok, folk må "tro", hvad de vil, bare de ikke fremlægger det, som den skinbarlige sandhed. Dertil kræves lidt mere end blot at "tro"

Peter

Til top Vis PeterFRH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterFRH

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

solu skrev:

Chr. R. skrev:
Og hvorfor skal strømkabler ikke "spilles til" hvis f.eks. et signalkabel skal? Begge kabler overfører jo et
elektrisk signal, og dermed udfører de vel også samme "opgave".
Hvis kabler skulle spilles til - hvordan ville det så
påvirke et nyt fladskærms tv, en computer, en bil et fly? Billedet burde være forkert og mangelfuldt på tv'et, computeren
kan ikke altid starte programmerne, Word indsætter selv bogstaver, bilens blinklys og aircondition skal også lige køre nogle
1.000 km for det spiller og flyet, hmm... Ville verden ikke se helt anderledes ud, hvis kabler skulle brændes til, før der kunne
komme strøm igennem? Og hvad betyder "der er meget hul igennem" i denne sammenhæng? Virker mit blinklys, hvis der
ikke er nok hul igennem?
Nu skal f.eks. også et TV "spilles til", så det er mange elektriske produkter som hævdes at
skulle gennem denne proces. Jeg kender ikke svaret/svarene, men kender da nogle af de teser der er fremsat. Desværre er
det svært at sammenligne lyden fra et kabel "nu" og "+100 timer senere". Men der er vist ingen der har hævdet, at et kabel
ikke fungere før det er tilspillet, men blot at det (måske) ikke performer optimalt

Lyser en lampe også bedre efter 100 timer? Eller bør jeg skifte pæren?

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Lyser en lampe også bedre efter 100 timer?

Hvad tror du selv

Halo8 skrev:
Eller bør jeg skifte pæren?  

Ja, hvis den er gået

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Chr. R. skrev:
[QUOTE=C.Bukowski]Tilspilles ?

Gerne uddyb hvorfor og hvad der sker ?

Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ?
...

Man kan vel næppe kategorisere et kabel som en mekanisk ting

Så vidt jeg véd, opstår der både vibrationer og varme når der er spænding på et kabel...

[Prøv evt. at skrue godt op for lyden og bank så, med en passende genstand, på signalkablet. Hør selv lyden i dine højttalere...]

Det er også velkendt, at det er en fordel (for lyden) at ledermaterialet i et netkabel er rent (rent kobber/rent sølv). Altså en mekanisk ting...
Men naturligvis kan selv et stærkt forurenet ledermateriale overføre 230 V. Det kan man så tænke lidt over...

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:
Tilspilles ?

...

Det samme gælder vel også højtalere, rør, sko der skal gåes til, osv. osv.

Ok, de slides altså også de ting du nævner?

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Halo8 skrev:

Lyser en lampe også bedre efter 100 timer?
Hvad tror du selv
Halo8 skrev:
Eller bør jeg skifte pæren?  
Ja, hvis den er gået

Der sidder jo bekendt også et kabel på en lampe og med dine teorier om indbrænding burde det jo så også kunne ses på en
lampe ;-)

Flemming

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 August 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:
<SPAN style="FONT-WEIGHT: bold">Tilspilles ?</SPAN>Gerne
uddyb hvorfor og hvad der sker ?<SPAN style="FONT-WEIGHT: bold">Og hvis de skulle, hvorfor gør producenten det ikke ? ?
</SPAN>...

Ja ja... Kabelproducenternes næste træk bliver at dine kabler slides (gl. musik der sidder fast!) og du derfor enten må købe en
"kabelrenser" eller et nyt kabel

Münchausen og det frosne posthorn om igen

Flemming

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:

Lyser en lampe også bedre efter 100 timer? Eller bør jeg skifte pæren?

Tjah, de fleste sparepærer lyser da bedst efter nogle minutter. Så er vel fair no kat nogle lamper skal "spilles til"

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Min filosofi er - at kabler (højttaler, signaler, net oa.) bør betragtes som rensere - i stil med en kalkfjerner monteret på en vandhane. Ud fra den betragtning bør et kabel KUNNE have en effekt, selvom strømmen er løbet gennem kilometervis af inferiørt kabel ude i jorden.

Men der er nu flere aspekter i det:

1) En ændring er ikke nødvendigvis en forbedring.

2) Hvis ingen ændring detekteres kan det muligvis skyldes:

a) Den indkomne strøm er rent faktisk stabil
    b) Ændringen er ikke hørbar, da stereoanlægget har en godt konstrueret strømforsyning
    c) Anlægget har utilstrækkelig transparens til at ændringen detekteres
    d) Ørerne er ikke gode nok til at opfatte ændringen - mens andre godt kan høre ændringen i samme setup
    e) Kabelængden er for kort til at filter-effekten indtræder.

Personligt kan jeg godt høre forskelle i højttaler og signalkabler, tydeligst i højttalerkabler. Har gennem tiderne investeret tid og penge i forskellige netkabler, dog uden overhovedet at kunne høre forskel på disse.

Den eneste vej frem er at checke selv - lån altid fremfor køb - og tag udgangspunkt i din egen situation.

Mht tilspilning er det min erfaring, at det KAN medføre en ændring af kablet - højttalere giver det god mening at tilspille, bl.a. for at massere kantophæng, så de bliver blødere. Mht kabler tror jeg at ændringen er elektrisk - statisk eller ophobning af elektroner over tid eller anden. Jeg tror ikke at der sker en mekanisk eller molekylær ændring over tid (ihvertfald ikke i en normalpersons levetid)
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Medlem skrev:

Chr. R. skrev:
[QUOTE=C.Bukowski]Tilspilles ?

...

Man kan vel næppe kategorisere et kabel som en mekanisk ting

Så vidt jeg véd, opstår der både vibrationer og varme når der er spænding på et kabel...

[Prøv evt. at skrue godt op for lyden og bank så, med en passende genstand, på signalkablet. Hør selv lyden i dine højttalere...]

Det er også velkendt, at det er en fordel (for lyden) at ledermaterialet i et netkabel er rent (rent kobber/rent sølv). Altså en mekanisk ting...
Men naturligvis kan selv et stærkt forurenet ledermateriale overføre 230 V. Det kan man så tænke lidt over...

Niels

Hej Niels.

Det er min opfattelse at du har et afslappet forhold til fysik og naturvidenskab, men det kunne lyde som om du ikke kender definitionen af begrebet mekanik. Wikipedia kan give et brush up fra fysiktimen.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Chr. R. skrev:
C.Bukowski skrev:
Tilspilles ?

...

Ja da, det gør alt mekanisk

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Min filosofi er - at kabler (højttaler, signaler, net oa.) bør betragtes som rensere - i stil med en kalkfjerner monteret på en vandhane. Ud fra den betragtning bør et kabel KUNNE have en effekt, selvom strømmen er løbet gennem kilometervis af inferiørt kabel ude i jorden.

Men der er nu flere aspekter i det:

1) En ændring er ikke nødvendigvis en forbedring.

2) Hvis ingen ændring detekteres kan det muligvis skyldes:

a) Den indkomne strøm er rent faktisk stabil
    b) Ændringen er ikke hørbar, da stereoanlægget har en godt konstrueret strømforsyning
    c) Anlægget har utilstrækkelig transparens til at ændringen detekteres
    d) Ørerne er ikke gode nok til at opfatte ændringen - mens andre godt kan høre ændringen i samme setup
    e) Kabelængden er for kort til at filter-effekten indtræder.

Personligt kan jeg godt høre forskelle i højttaler og signalkabler, tydeligst i højttalerkabler. Har gennem tiderne investeret tid og penge i forskellige netkabler, dog uden overhovedet at kunne høre forskel på disse.

Den eneste vej frem er at checke selv - lån altid fremfor køb - og tag udgangspunkt i din egen situation.

Mht tilspilning er det min erfaring, at det KAN medføre en ændring af kablet - højttalere giver det god mening at tilspille, bl.a. for at massere kantophæng, så de bliver blødere. Mht kabler tror jeg at ændringen er elektrisk - statisk eller ophobning af elektroner over tid eller anden. Jeg tror ikke at der sker en mekanisk eller molekylær ændring over tid (ihvertfald ikke i en normalpersons levetid)

Rigtig godt og tydeligt indlæg

Jeg er er stort set enig

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at vi har være inde på virtual dynamics før, men prøv at se denne forklaring på et begrem de kalde "dynamic filtering", et princip de også bygger deres net-kabler efter.

http://www.virtualdynamics.ca/Dynamic-Filtering-4-0

Jeg har selv bygget et par kabler hvor jeg bruger fint strand sand til dæmpematriale, der er noget om snakken.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Til top

osprey
Fuldt medlem
Fuldt medlem

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Online
Sendt: 13 August 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret Citér osprey

Måske noget fra siden.

I noget B og O grej har jeg set drejepotentiometre lavet af noget dårligt materiale (Jern eller bronzeagtig, sort forvitret og rust), faktisk så forvitret at man burde skamme sig, dog for 30 år siden og anvendelse af Tantal kondensatorer hvis indbyggede forældelse idag må være legendarisk.

Denne historie kan faktisk bakkes op af reparationen af "Jens Olsens Verdensur på Københavns Rådhus" noget med langsomhed, smøring Og kvalitet!

En slags privat joke, at Elektricitet ikke behøver blive fordelt i Rør, I stil med radiobølger skulle sendes via "Æteren" som er noget ikke - eksisterende. 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Jeg ved at vi har være inde på virtual dynamics før, men prøv at se denne forklaring på et begrem de kalde "dynamic filtering", et princip de også bygger deres net-kabler efter.

Jeg har selv bygget et par kabler hvor jeg bruger fint strand sand til dæmpematriale, der er noget om snakken.

Skal lige tilføje at det ikke kun er virtual dynamics der mener at det er gavnlig at dæmpe lederne for resonanser, her er et citat fra chord's produkt info omkring deres nye net-kabel.

Chord have long been aware of the need to control and dampen vibration within interconnects and speaker cables.  Mains cables are no exception and the high quality multi-stranded copper conductors are surrounded by a dense but flexible PVC insulation. The dual shields are surrounded by another layer of vibration damping translucent PVC insulation, as used on the company’s Epic and Carnival SilverScreen speaker cables

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
dan a. skrev:

Skal lige tilføje at det ikke kun er virtual dynamics der mener at det er gavnlig at dæmpe lederne for resonanser, her er et citat fra chord's produkt info omkring deres nye net-kabel.

Chord have long been aware of the need to control and dampen vibration within interconnects and speaker cables.  Mains cables are no exception and the high quality multi-stranded copper conductors are surrounded by a dense but flexible PVC insulation. The dual shields are surrounded by another layer of vibration damping translucent PVC insulation, as used on the company’s Epic and Carnival SilverScreen speaker cables

Meget spændende, jeg har godt hørt noget om det, og set en video fra YouTube hvor der er en som laver et helt kabel - dæmpet. Tror faktisk det var herinde at der var en som postede det...

Tjaae, hvorfor ikke  Gad vide om det kan høres

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
dan a. skrev:
dan a. skrev:

Meget spændende, jeg har godt hørt noget om det, og set en video fra YouTube hvor der er en som laver et helt kabel - dæmpet. Tror faktisk det var herinde at der var en som postede det...

Tjaae, hvorfor ikke  Gad vide om det kan høres

Det var også den video der fik mig til at prøve at lave et, limpistolen, slange, 2,5 mm2 pvl led., stik havde jeg, så fandt på at si noget sand fra ungernes sandkasse og bruge som dæmpe metriale, så det kostede jo ikke noget at prøve. prøv at se videoen igen og hør efter til sidst, her fortæller han nemlig hvad effekten gerne skulle være og nu hvor jeg har prøvet det, så må jeg give ham ret.

http://virtualdynamics.ca/the-oddiophile-ep-10

2,5 mm2 pvl er ikke lige frem særlig vellydende, men når det kommer i en slange med pakket sand, så sker der altså et eller andet.

Nå prøve at se videoen, om ikke andet er det en griner at se ham fjummer med den limpistol

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 13 August 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
dan a. skrev:

Det er dokumentation der vil noget - mere troværdigt kan det ikke blive, hvem kan stille spørgsmål ved det, når selveste kabelproducenten skriver det? :) Jeg er sikker på jeg kan sælge en pose sand til dig, hvis vi en dag mødes i Sahara.
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 13 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

ha ha ha.måske jeg skulle fylde mine stikpropper op med sand.Hov undskyld

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

<< Forrige Side af 5 Næste >>